Inför Eurovision Song Contest 2015

Sådär nu har jag äntligen lyssnat igenom bidragen från förra veckan, kollade på YouTube så jag har inte hört vad panelen tyckte om bidragen men här kommer i alla fall mina kommentarer:

Litauen -
Allt med det här bidraget känns så cheesy - texten, framförandet och beatet är så klämkäckt att jag nästan vill ta fram skämskudden. Sorry Litauen men nog hade ni kunnat vaska fram ett bättre bidrag...?
Irland - Jag försöker verkligen, verkligen hitta nåt att fastna för i den här låten men nej, jag lyckas inte. Den känns inte ens mellanmjölk, den känns lättmjölk.
San Marino - Det här kändes som en intressant melodi, lite annorlunda och det gör att jag lyckas behålla intresset och faktiskt lyssna på vad de sjunger istället för att låta tankarna vandra till annat. Gullig låt.
Montenegro - Den var väldigt skön att lyssna på, fin melodi, skön rytm och jag gillar språket men frågan är om den kanske blir lite tråkig...
Malta - Helt okej, låten känns "stark" och ganska mäktig, bra röst med mycket tryck men jag gissar att det kan bli svårt att få fram allt detta live på scen.
Norge - "Honey, I'm telling the truth... I did something terrible in my early youth. My mind went blank, I lost control, I was just a little boy I did not knoooow..." jag har hört den här låten flera gånger innan och början, när Mørland sjunger själv, tycker jag är bäst och jag kan texten utantill. Såg att i programmet hade de hoppat över början och blev lite förskräckt för den här låten berättar en historia och då kan man inte bara lyssna på mitten-slutet för att bedöma den rättvist. Nåja, kort och gott gillar jag i alla fall den här låten, tycker det är en av de mest intressanta duetterna i årets ESC och deras röster passar bra tillsammans.
Portugal - Haha, oj! det här kändes bara fel, kändes som att ingenting stämde och inte sjöng hon rent eller i takt till musiken i vissa bitar heller.
Tjeckien - Det börjar bli lite tjatigt med alla duetter men okej den här hade en trevlig melodi och jag har hört betydligt sämre sångmässigt. Dock känns det som jag hört den här låten sååå många gånger tidigare fastän det här är första gången.
Italien - På allvar tycker jag den här låten är så otroligt tråkig och jag kan inte förstå varför den verkar vara så populär, är det för att folk gillar italienska? låter ju som vilken annan italiensk ballad som helst. Pampigt men annars njäeee. Eftersom jag sitter och kollar på YouTube ser jag att detta bidrag har 24 miljoner visningar och 173 tusen gillningar, jag vet att man inte ska stirra sig blind på sånt men nog är de en vinnarkandidat alltid...
Storbritannien - Jag gillar det här, jag blir glad av att lyssna på den och den är verkligen annorlunda om man ser till andra bidrag. Kan dock förstå om en del tycker den är lite larvig och att Storbritannien hade kunnat vaska fram nåt annat.
 
Jag hade lite problem med SVT Play som upprepade halva meningar och hoppade över en del ord så det blev lite jobbigt att se programmet och få en rättvis bild av bidragen men här kommer mina kommentarer i alla fall:

Israel - Låter som en radiodänga, bra toner, svängig och medryckande gillar mellanöstern känslan i refrängen.
Lettland - Det här låter bara konstigt i mina öron, sångerskan vill så mycket men det är som att låten är för svår för henne och det spricker i vissa partier. Ingen låt som fastnar hos mig.
Azerbajdzjan - Jag har verkligen inget att säga om den här låten mer än att jag tyckte den var tråkig, den lyfte aldrig för mig
Island - Snygg låt, fin melodi och hon sjunger bra. Jag gillar den!
Sverige - Det jag gillar mest med Sveriges bidrag är att det känns så komplett, det känns som att allt stämmer. Jag var kanske inte super, super imponerad av låten i början (tyckte scenframträdandet var bättre än låten) men den har vuxit.
Schweiz - Jag gillar den här på nåt sätt, den kan nog göra sig bra live. Refrängen är ganska stark och medryckande.
Cypern - Snaaaark...
Slovenien - Versen kändes väldigt mellanmjölk men jag hörde iaf vad hon sjöng, refrängen lyfte hela låten enligt mig.
Polen - Det här var väl ett praktexempel på en ballad, så långtråkig och texten kändes också väldigt klyschig. Inget som fastnade hos mig övh.
Tyskland - Okej satt och väntade på refrängen för att kanske få nåt att klänga mig fast vid... och så hör jag inte/knappt vad hon sjunger. Tycker hela framförandet känns rörigt men den kan väl kanske vara tillräckligt udda för att fånga intresset hos en del.
 
Mina kommentarer och betyg (som vanligt)
Och som vanligt är det hur JAG tycker inte vad jag tror :p

Israel - 3+ Först va tanken wtf... Men se kom refrängen ... Skrattar ... Den här är ju helt okej.. Blir glad av den :p
Lettland - 2 Låten är betydligt bättre än sångerskan och "upplägget"... Så den faller på framförandet tyvärr...
Azerbajdzjan - 2- Nej tack, trots svenska låtskrivare så nej den här är mkt riktigt bara tråkig, men ser en "radiodänga" ändå...
Island - 4 Inte uptempo men inte en ballad heller... Helt okej. Sjungs den bra kan den gå långt som Island brukar göra.
Sverige - 5 Amen allvarligt ... Jag har en STOR crush på Måns just nu... Han är på ren svenska så jävla het :p
Låten är ju inte dålig heller, vet ju inte hur nya "gubben" ser ut men men... LOVE IT !
Schweiz - 3 Att komma efter Måns kan va svårt :p Men den här är rätt bra... Men lite väl "lagom" kanske... Svårbedömd.
Cypern - 4 Sticker ut. Faktiskt en av de bättre enligt mej. Men många tycker inte som mej så den kommer säkert inte gå så bra i tävlingen. Skön låt som jag lätt skulle lyssna mer på ...
Slovenien - 3 sjunger genom "näsan" typ, Duffy gör det såååå mkt bättre.. Men den är ju bra, men inget "nytt"....
Polen - 2 Men gud så tråkig.. här händer ju INGENTING... Är den lika tråkig live kommer den inte ens till final.
Tyskland - 1 Dålig engelska är inte alltid dåligt (tänker på Leena eller vad hon hette) men den här är bara dålig.
kom igen allihopa ??? WHAT ? Är tjejen svensk ? nääää gud så pinsamt...

Jag vill också påpeka att jag skriver mina kommentarer INNAN jag hör panelen :p Fast återigen va vi ganska eniga...
 
Så nu har jag rangordnat mina kommentarer och poäng...
När man ser det så här kan jag ibland tycka att med "facit" skulle jag vilja ändra några betyg men iom att det ju är så här man "hört" de så får de va ;)
Sen kan som sagt MYCKET ändras av hur de framförs live såklart !

Sverige- 5 Amen allvarligt ... Jag har en STOR crush på Måns just nu... Han är på ren svenska så jävla het :p
Låten är ju inte dålig heller, vet ju inte hur nya "gubben" ser ut men men... LOVE IT !
Moldavien - 4+ Tyckte den va skitbra =) Gillade skarpt =)
Australien - 4 Kanonlåt men om jag ska jämföra med Moldavien så tycker jag Moldaviens slår den här... Så jo helt i klass med Belgien (fast en annan stil såklart) Men en bra feelgood låt =)
Cypern- 4 Sticker ut. Faktiskt en av de bättre enligt mej. Men många tycker inte som mej så den kommer säkert inte gå så bra i tävlingen. Skön låt som jag lätt skulle lyssna mer på ...
Belgien - 4 Gillar =) (jag är inte alls svag för unga pojkar :p ) Skön stil och melodi.
Island- 4 Inte uptempo men inte en ballad heller... Helt okej. Sjungs den bra kan den gå långt som Island brukar göra.
San Marino 4 Återigen trallvänligt och "poppigt" ... Jag gillar den faktiskt ...
Österrike - 3+ Feelgood låt, Lite tråkig men även den bättre mot slutet. Och ingen kisspausvarningslåt iaf ;)
Makedonien - 3+ Visst är den "lik" Heroes MEN den är betydligt "mesigare", Måns har mer power i sin... men den ÄR bra ...
Israel- 3+ Först va tanken wtf... Men se kom refrängen ... Skrattar ... Den här är ju helt okej.. Blir glad av den :p
Serbien - 3+ Budskapet ok och trots "dunket" så nääää... Den blir liksom inte bra... Erik Saade sa exakt vad jag tyckte.
Litauen 3+ Trallvänlig och "käck".. Tyckte den va betydligt bättre än panelen ville få den till
Irland 3+ Riktigt fin ballad.. Pampig. Tror inte den kommer bli nån topp 5 men inte sist heller...
Tjeckien 3+ Får lite "hårdrocks ballad" över det... Gillar det också... Japp jag gillar 80tal ;)
Schweiz - 3 Att komma efter Måns kan va svårt :p Men den här är rätt bra... Men lite väl "lagom" kanske... Svårbedömd.
Nederländerna - 3 Lite krystad "röst" iom det höga tonläget, men gillar att Holland återigen spinner vidare på "country influerad" låt , men lite tråkig...
Spanien - 3 Trogna Spanien kör på spanska. Satte 2 först för den började sååååå tråkigt men den lyfte ju mer man hörde den så blev den bättre å bättre.
Ryssland - 3 Sanna Nielsen kopia (om något snyggare) men sångerskan bättre än låten.
Danmark - 3 Ok och annorlunda, men tråkig och intetsägande. För att va Danmark va det lite "va ?" Körsångerskorna SÄMST, i övrigt som sagt bara ok, tyckte väl engelskan va lite "sådär" också...
Albanien - 3 Cool sångerska, låten är helt ok men den sticker inte ut. Mellanmjölk liksom... Sångerskan betydligt bättre än låten.
Slovenien- 3 sjunger genom "näsan" typ, Duffy gör det såååå mkt bättre.. Men den är ju bra, men inget "nytt"....
Storbritannien 2+ Sticker ut, men är inte tillräckligt bra. Ser bara "3" reklamen när jag ser (och hör) killen...
Vitryssland - 2+ Tråkig men ok. Kommer nog gå hem i Balkanstaterna. Kan lika gärna bli sist som topp5.
Ungern - 2 och då får den 2an enbart för budskapets skull. För låten va TRÅKIG... Sömnpiller rent av.
Armenien - 2 Nej den va som andra skrivit rörig, men ett bra "försök" de kunde ju sjunga (här) men hur de blir live är ju en annan sak.
Estland - 2 Tråkig, videon har en story men låten är bara tråkig...
Polen - 2 Men gud så tråkig.. här händer ju INGENTING... Är den lika tråkig live kommer den inte ens till final.
Lettland - 2 Låten är betydligt bättre än sångerskan och "upplägget"... Så den faller på framförandet tyvärr...
Azerbajdzjan- 2- Nej tack, trots svenska låtskrivare så nej den här är mkt riktigt bara tråkig, men ser en "radiodänga" ändå...
Frankrike - 2- Bättre sjungen än Grekland men trååååkig... Lite GnR över den men som sagt sååååå tråkig ....
Grekland - 2- Den va bara jättetråkig... Och sen är frågan kommer hon verkligen sjunga "rent" sen på scen ? Den spricker ju lite redan nu...
Georgien - 1+ Samma här satte en 2a först men ändrade, "har hört den förut men då bättre" typ.Bara tråkig...
Tyskland - 1 Dålig engelska är inte alltid dåligt (tänker på Leena eller vad hon hette) men den här är bara dålig.
Italien 1 Näää visst den är säkert jätte"bra" men den funkar inte hos mej alls...
Montenegro 1 Booooring... Ja den här vi verkligen hört förut och tyckte inte om det då heller...
Malta 1 Inte min "kopp te" ...Tråkigt... "Skrikigt"..
Norge 1 WHAT ??? Norge skickar ju ett sömnpiller... Ingen scenshow i världen kan rädda den här...
Rumänien - 1- Satte 2 först men sen kom "budskapet" och då bara NEJ... Engelskan dålig, hade def vunnit på att sjunga på orginalspråket. Håller med om att sångaren tyvärr stjälper låten. Och jodå jag förstår budskapet men som de sa i panelen, nu börjar budskapen stå en upp i halsen.
Portugal 0 Meh tyckte ju den här semin började hyfsat bra men vad hände ? Den här kan ju inte sjunga.. Bävar för liveframträdandet...
Finland - 0 Alltså ? På allvar ? NEJ !!!!
 
För en icke-inbiten schlagertittare: Är det säkert att Sverige är med nästa lördag? Är vi "vidare" liksom? :)
 
Så sänds Eurovision Song Contest
  • Semifinal 1: Tisdagen den 19 maj klockan 21.00 i SVT1 och SVT Play.
Här avgörs redan då vilka som går till Final
  • Semifinal 2 (Sverige tävlar): Torsdagen den 21 maj klockan 21.00 i SVT1 och SVT Play.
Här avgörs vilka som går till Final från Semi 2 dvs om Sverige går till final vet vi först typ tidigast 23 tiden 21/5
  • Finalen: Lördagen den 23 maj klockan 21.00 i SVT1 och SVT Play.
 
Jaså? Men jag tyckte jag räknade med Australien...? 10+10+the big 5+Australien=26? (är det en till nu så de blir the big six?)

//r
 
Aha, jamen just ja! Det visste jag ju egentligen, tack!

Nu har jag kommit fram till vilka jag tycker ska vidare i semi 1 (utan inbördes ordning)=

Vidare till final:
Moldavien
Estland
Makedonien
Serbien
Ryssland
Danmark
Rumänien


Och dessa kan få komma vidare de också, de är "mittemellan":
Holland
Vitryssland
Albanien


Dessa tycker jag ska åka ut:
Armenien
Belgien
Finland
Grekland
Ungern
Georgien


Får se hur det går på tisdag!

//r
 
Sätter dit vilken Semifinal innan :) Och ändrar lite på ordningen bland de som fått 2 p för då får man mitt Final fält :)

Semi 2 Sverige- 5 Amen allvarligt ... Jag har en STOR crush på Måns just nu... Han är på ren svenska så jävla het :p
Låten är ju inte dålig heller, vet ju inte hur nya "gubben" ser ut men men... LOVE IT !
Semi 1 Moldavien - 4+ Tyckte den va skitbra =) Gillade skarpt =)
Final Australien - 4 Kanonlåt men om jag ska jämföra med Moldavien så tycker jag Moldaviens slår den här... Så jo helt i klass med Belgien (fast en annan stil såklart) Men en bra feelgood låt =)
Semi 2 Cypern- 4 Sticker ut. Faktiskt en av de bättre enligt mej. Men många tycker inte som mej så den kommer säkert inte gå så bra i tävlingen. Skön låt som jag lätt skulle lyssna mer på ...
Semi 1 Belgien - 4 Gillar =) (jag är inte alls svag för unga pojkar :p ) Skön stil och melodi.
Semi 2 Island- 4 Inte uptempo men inte en ballad heller... Helt okej. Sjungs den bra kan den gå långt som Island brukar göra.
Semi 1 San Marino 4 Återigen trallvänligt och "poppigt" ... Jag gillar den faktiskt ...
Final Österrike - 3+ Feelgood låt, Lite tråkig men även den bättre mot slutet. Och ingen kisspausvarningslåt iaf ;)
Semi 1 Makedonien - 3+ Visst är den "lik" Heroes MEN den är betydligt "mesigare", Måns har mer power i sin men den ÄR bra ...
Semi 2 Israel- 3+ Först va tanken wtf... Men se kom refrängen ... Skrattar ... Den här är ju helt okej.. Blir glad av den :p
Semi 1 Serbien - 3+ Budskapet ok och trots "dunket" så nääää... Den blir liksom inte bra... Erik Saade sa exakt vad jag tyckte.
Semi 2 Litauen 3+ Trallvänlig och "käck".. Tyckte den va betydligt bättre än panelen ville få den till
Semi 2 Irland 3+ Riktigt fin ballad.. Pampig. Tror inte den kommer bli nån topp 5 men inte sist heller...
Semi 2 Tjeckien 3+ Får lite "hårdrocks ballad" över det... Gillar det också... Japp jag gillar 80tal ;)
Semi 2 Schweiz - 3 Att komma efter Måns kan va svårt :p Men den här är rätt bra... Men lite väl "lagom" kanske... Svårbedömd.
Semi 1 Nederländerna - 3 Lite krystad "röst" iom det höga tonläget, men gillar att Holland återigen spinner vidare på "country influerad" låt , men lite tråkig...
Final Spanien - 3 Trogna Spanien kör på spanska. Satte 2 först för den började sååååå tråkigt men den lyfte ju mer man hörde den så blev den bättre å bättre.
Semi 1 Ryssland - 3 Sanna Nielsen kopia (om något snyggare) men sångerskan bättre än låten.
Semi 1 Danmark - 3 Ok och annorlunda, men tråkig och intetsägande. För att va Danmark va det lite "va ?" Körsångerskorna SÄMST, i övrigt som sagt bara ok, tyckte väl engelskan va lite "sådär" också...
Semi 1 Albanien - 3 Cool sångerska, låten är helt ok men den sticker inte ut. Mellanmjölk liksom... Sångerskan betydligt bättre än låten.
Semi 2 Slovenien- 3 sjunger genom "näsan" typ, Duffy gör det såååå mkt bättre.. Men den är ju bra, men inget "nytt"....
Final Storbritannien 2+ Sticker ut, men är inte tillräckligt bra. Ser bara "3" reklamen när jag ser (och hör) killen...
Semi 1 Vitryssland - 2+ Tråkig men ok. Kommer nog gå hem i Balkanstaterna. Kan lika gärna bli sist som topp5.
Semi 2 Polen - 2 Men gud så tråkig.. här händer ju INGENTING... Är den lika tråkig live kommer den inte ens till final.

Nu kan förvisso mina betyg 2or byta plats med valfri annan 2a nedan dvs Vitryssland från Semi 1 kan byta med valfri låt nedan och Polen från Semi 2 likaledes... Och tillkommer såklart de 3 finalklara som jag har i bottenskiktet :p

Ungern - 2 och då får den 2an enbart för budskapets skull. För låten va TRÅKIG... Sömnpiller rent av.
Armenien - 2 Nej den va som andra skrivit rörig, men ett bra "försök" de kunde ju sjunga (här) men hur de blir live är ju en annan sak.
Estland - 2 Tråkig, videon har en story men låten är bara tråkig...
Lettland - 2 Låten är betydligt bättre än sångerskan och "upplägget"... Så den faller på framförandet tyvärr...
Azerbajdzjan- 2- Nej tack, trots svenska låtskrivare så nej den här är mkt riktigt bara tråkig, men ser en "radiodänga" ändå...
* FINAL Frankrike - 2- Bättre sjungen än Grekland men trååååkig... Lite GnR över den men som sagt sååååå tråkig ....
Grekland - 2- Den va bara jättetråkig... Och sen är frågan kommer hon verkligen sjunga "rent" sen på scen ? Den spricker ju lite redan nu...
Georgien - 1+ Samma här satte en 2a först men ändrade, "har hört den förut men då bättre" typ.Bara tråkig...
* FINAL Tyskland - 1 Dålig engelska är inte alltid dåligt (tänker på Leena eller vad hon hette) men den här är bara dålig.
* FINAL Italien 1 Näää visst den är säkert jätte"bra" men den funkar inte hos mej alls...
Montenegro 1 Booooring... Ja den här vi verkligen hört förut och tyckte inte om det då heller...
Malta 1 Inte min "kopp te" ...Tråkigt... "Skrikigt"..
Norge 1 WHAT ??? Norge skickar ju ett sömnpiller... Ingen scenshow i världen kan rädda den här...
Rumänien - 1- Satte 2 först men sen kom "budskapet" och då bara NEJ... Engelskan dålig, hade def vunnit på att sjunga på orginalspråket. Håller med om att sångaren tyvärr stjälper låten. Och jodå jag förstår budskapet men som de sa i panelen, nu börjar budskapen stå en upp i halsen.
Portugal 0 Meh tyckte ju den här semin började hyfsat bra men vad hände ? Den här kan ju inte sjunga.. Bävar för liveframträdandet...
Finland - 0 Alltså ? På allvar ? NEJ !!!!

Ursäkta att det blir lite många poster av mej men ska bli kul å se hur många rätt man fick sen :p
 
NU har jag äntligen hunnit se programmet på play och här kommer mina kommentarer till de sista låtarna i ESC: :D

Israel (Nadav Guedj - Golden boy) - Hade föredragit den på israeliska tror jag, det blev lite konstigt på engelska med det uttalet.. småkul med modern mix med det inhemska. Glatt och småtrevligt!
Lettland (Aminata - Love injected) - tyckte bitvis det kändes spännande, men en blev bara jobbig att lyssna på i längden!
Azerbajdzjan (Elnur Hüseynov - Hour of the wolf) - Brukar nästan alltid falla för Azerbaijan, och det är ngt visst med detta också. Ingen vinnarlåt, men gillar hans röst och refrängen. Versen ngt svagare.
Island (María Ólafs - Unbroken) - Låter modernt och hon känns fräsch och sjunger bra, men samtidigt är det ingen låt man minns? Dock, bättre än mkt annat man hört ;-)
Sverige (Måns Zelmerlöw - Heroes) - Ja vad säger man... jag brukar inte vara partisk i ESC; men jag gillar ju verkligen Måns!! Heja heja!! Absolut final! (gillar honom dock mer live än i videon!)
Schweiz (Mélanie René - Time to shine) - Sååå snygg tjej med skön röst, men låten behöver en stark scenshow, och då går den säkerligen vidare, men jag gissar på att det inte funkar live.
Cypern (John Karayiannis - One thing I should have done) - behaglig fin röst, behaglig fin låt... men det måste till ngt mer? Allt beror på liveframträdandet. Och sorry men det ser ut som att han har såna där glasögon med lösnäsa och mustasch fast på... sorry...
Slovenien (Maraaya - Here for you) - Lite samma känsla som med Schweiz. Allt är heeelt ok, men räcker det? Framträdandet avgör!
Polen (Monika Kuszyńska - In the name of love) - nej en ballad måste vara mkt starkare för att funka.
Tyskland (Ann Sophie - Black smoke) - Hon är lite småcool, men låten räcker inte till för mig.

Nu har vi hört alla låtar!! Måste gå igenom alla igen och se hur min topplista ser ut :D
 
Det repeteras ju för fullt just nu, i förrgår och i går repeterade alla länder/bidrag i semifinal 1 och i dag repeterade de första åtta i semifinal 2.
I slutet av varje dag har 35 st slumpvis utvalda journalister i pressrummet fått utse sin "topp 3" och därefter dela ut 5, 3 och 1 poäng.

Så här såg deras resultat ut efter semifinal 1 - repetition (har länkat bidragen till YouTube):
Ryssland (101 p)
Georgien (89 p)
Belgien (80 p)
Grekland (76 p)
Estland (67 p)
Serbien (32 p)
Moldavien (19 p)
Ungern (23 p)
Danmark (21 p)
Rumänien (21 p)
Armenien (22 p)
Nederländerna (22 p)
Albanien (16 p)
Finland (11 p)
Makedonien (9 p)
Vitryssland (3 p)

Det här är ju absolut inget som visar hur det slutgiltiga resultatet kommer se ut efter första semifinalen men jag tyckte ändå det var ganska intressant att se.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 061
Senast: malumbub
·
Äldre På tisdag kl 21:00 i svt1 är det äntligen då dags! För bland det roligaste jag vet....Det slår både mellon och nästan fotbolls vm... Det...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
5 580
Äldre Efter önskemål startar jag en egen tråd till semifinal 2, det har vi alltid gjort förr så varför inte i år igen? ;) Torsdagen den...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
8 599
Senast: voltis
·
Äldre Ikväll smäller det äntligen!! Dags för Eurovision Song Contest igen, det är semifinal 1 som går av stapeln och allting startar kl...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
8 326
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp