Bukefalos 28 år!

Exemfrågor!

Sv: Exemfrågor!

Jag har inte själv fött upp honom, så jag vet inte exakt när han fick det. Jag vet bara att han fick exem som unghäst.
 
Sv: Exemfrågor!

Han är efter Sólfari från Kvarnbacka gård och undan ett svenskfött sto som i sin tur har två svenskfödda föräldrar.
 
Sv: Exemfrågor!

Tycker inte att du ska trycka din åsikt i ansiktet på andra. Du kan förmedla att du inte tycker man ska avla på eksemhästar och då får vi acceptera att du faktiskt har den åsikten, men du är även tvungen att acceptera att andra inte delar den.

Det sättet du gick på är ett dåligt sätt, du kunde rent ut ha skrivit att du är emot eksemavel och då har man chans att svara. Nu kastade du bara "fula" kommentarer... Skärpning.....:grin:

Av vilken anledning ska jag skärpa mig? Jga har ställt några högst relevanta frågor. Och jag har all rätt att uttycka mina åsikter likaväl som du trycker dina åsikter i ansiktet på andra.
 
Sv: Exemfrågor!

Fast du är rätt duktig på att slänga ut lite spydiga kommentarer här och där i trådarna.
 
Sv: Exemfrågor!

med tanke på vilket lidande det är för alla med eksemhästar och för hästen tycker jag adrig att det är OK att avla på ston med eksem som redan debuterat

VARFÖR tycker du inte det är ok om stoet har lindrig eksem och med täcke är besvärsfri? När ägaren kan påvisa att hästen absolut inte mår dåligt av att gå dräktig/föla/dia, hur ser du det då? Även eksemfria ston blir ju angripna av insekter och är beroende av omvårdnad under sommaren. Som Salka9 skrev så har du en irriterande underton i dina kommentarer, som någon petar dig i ögat hela tiden... Det är så man utläser inläggen, men det kanske är meningen??:crazy:


Boj: Det man ska börja med, skriver du i ditt inlägg, förutsätter ju att man tycker som du... eller missförstår jag dig?
Att vilja det bästa för islandshästen är förstås en frisk ras och det håller jag med dig om. Men din strävan är ju att förkasta allt. Du duger idag men inte imorgon??

En liten fundering, du har ett högt bedömt eksemfritt sto(nr1) som du fått tre eksemfria bedömda avkommor efter(nr 2,3,4) och plötsligt får stoet som sto nr 1 har som mor eksem. Låter du då bli att avla på ditt sto nr 1 och vidare på nr 2,3,4? Då är du ju själv lika medvetet skyldig till eksemavel.

Jag kan förstå att man helst vill avla på eksemfria individer men man ska passa sin tunga, för imorgon kan man vara där själv och då var de där kraftiga åsikterna inte lika kraftiga längre, men du Boj kanske kasserar hela bunten, vad vet jag??:o Men få människor lyckas förvåna mig.:grin:
 
Sv: Exemfrågor!

Mitt svar kvarstår, och är även min åsikt. Att man INTE använder individer med debuterad defekt, dvs spatt och eksem. Dessa finns upptagna som defekter på avelslistan, islandsmänniskor strävar efter att bli accepterade i sitt utövande vilket knappast kan bli verklighet så länge man vill bli undantagen regler som gäller för övrig avel.
Nu är jag iofs inte ensam om att tycka så här, men de personerna har för länge sen givit upp och varför ja den frågan får man ställa till dem.

Varför skulle man som hingstägare, eller för den delen stoägare till ett högt bedömt sto vilja stå med sitt namn för eksemavkommor? Varför skulle man vilja dela med sig av något som ger så mycket sorg och bedrövelse? Sen finns det inget som kallas lindrig eksem, eksem är precis samma sak och i de flesta fall handlar det mer om en gångbar linje än att de har lindrig eksem.

Boj med en import från Island med i normala fall kraftig eksem, men är med rätt omvårdnad symptomfri.
 
Sv: Exemfrågor!

Hur ser du på att avla på Islandsföddahästar? Även om stoet man tar från Island är och ev förblir exemfritt så vet man ju inget om hur dennas mor och far skulle reagerat i Sverige, alltså ett osäkert kort..

Vad jag kunde utläsa ur forskningen du bifogade (för övrigt mkt intressant) så finns inga konkreta bevis på att exemen nedärvs? Det stod väl att undersökningen inte var 100% säker? Det verkar som att det är högre risk att avla på exemhästar men man visste ju inte heller om urvalet av hästar verkligen är en reflektion av verkligheten?
Jag anser att du gör helt rätt som inte avlar på hästar med dessa "defekter" för var man blir salig på sin tro. Man ska hålla sig till det man känner är rätt.. Men som du sa tidigare så hade du sett avkommor som kliade sig, detta är i min mening inte exem. Jag är även nyfiken på vad du tror om ev sen fölning/"tidig" avskiljning?
 
Sv: Exemfrågor!

När man ska övertyga någon annan att denne har fel i sin syn så baserar man övertygelsen på fakta för att ge en riktig bild, men där brister både du och jag då det inte finns tillräckligt med fakta som stödjer varken det ena eller andra. Därför har vi här en meningsskiljaktighet, jag väljer att avla på eksemhästar och du väljer att låta bli. Som du skrev i ditt tidigare inlägg så är detta ett hett ämne, just för att det inte finns några konkreta bevis, då hade vi inte haft något att diskutera..:crazy:

På grund av detta bristande bevis/fakta på ärvbarhet för eksem på islandsfödda hästar så kan man inte markera detta som kassation för avel. Att det överhuvudtaget står med under defektlistan är förbryllande, då det inte finns tillräckliga bevis för att det ÄR ärftligt. Att ta för givet/tro hör inte till fakta, inte heller åsikter. Vad jag har förstått är utlandsfödd eksem mer bekräftat ärftlig, men saknar underlag för att bekräfta detta som bevis/fakta.

Jag anser att du givetvis har mycket rätt i det du skriver att det egentligen inte handlar om 2 olika eksem, eksem är eksem, men det ter sig olika på olika individer. Som du skriver så har du själv ett symptomfritt sto, som hos en annan ägare kanske utvecklat sig till kraftig eksem, men faktum är att det finns eksemhästar som inte alls får den omvårdnad som våra hästar får, och ändå inte utvecklar "kraftig" symptom.

Tyvärr missbrukas detta uttryck "lindrig eksem" dagligen i hästannonser men med förhoppningen om att fler är medvetna om att efter en lokaliserings/ägar-förändring kan lindrig bli kraftig.

Att miljön har en bidragande effekt är även det omdiskuterat, men jag tror inte att vi får något ut att dividera om det här, det måste komma mer fakta innan vi definitivt kan säga åt någon annan att det är FEL. Att du har den åsikten har jag nu noterat och accepterat.
 
Sv: Exemfrågor!

Nu har jag iofs inget sto med eksem, utan en vallack som kom till Sverige 1996 och debuterade i sitt eksem 1998 med full kraft. Personligen anser jag att det finns tydliga fakta för att eksem är i allra högsta grad ärftlig, dels genom de studier man gjort här i Sverige, på Island samt även i Tyskland som fö har en långt framskriden forskning i ämnet. Även på humansidan ser man en klar ärftlighet, även om den inte alltid faller i rakt nedstigande led. Därför är min åsikt klar i frågan, att inte använda individer med defekter såsom spatt och eksem. Här vet man ju att individen medför en ärftlighet, som kanske inte visar sig på en gång men kommer fram förr eller senare.

Ett typ exempel på sådan fråga är, hur det kommer sig att en avkomma blir eksemdrabbad trots att föräldrar påvisar eksemfrihet. Ja, därför att i ett tidigare led har det funnits en individ som har delat med sig av allergener.

Att miljön har en bidragande effekt är även det omdiskuterat, men jag tror inte att vi får något ut att dividera om det här, det måste komma mer fakta innan vi definitivt kan säga åt någon annan att det är FEL. Att du har den åsikten har jag nu noterat och accepterat.

Fakta finns ju, det är ju mest en fråga om VAD man vill se och inte vill se.

Men som du sa tidigare så hade du sett avkommor som kliade sig, detta är i min mening inte exem.

Detta är svar till Echa.

Ja jag har sett avkommor klia sig som sina mödrar, och då ston med eksem. I flera fall har de haft eksem, i en del så har de utvecklat beteendet trots avsaknaden av eksem. Frågan man borde fundera över, är något av alternativen bra?
 
Sv: Exemfrågor!

Nu har jag iofs inget sto med eksem

Oj, tror jag läste in något som inte fanns..sorry:D


Fakta finns ju, det är ju mest en fråga om VAD man vill se och inte vill se.

Att det finns forskning Ja, men inte fakta, då skulle vi inte diskutera om detta. Att du sett det på ensaka individer säger inte att du har rätt och jag fel, det är endast din erfarenhet och inte allmän fakta.

Du har så rätt, det är en fråga om vad man vill se och inte se! Jag har nyss varit på seminarium(skrivit om detta i en annan tråd), där en av de Isländska veterinärer som forskat tillsammans med veterinärer från Danmark, Tyskland, och Sverige, som du själv nämner ligger till grund för ditt sätt att se. För att i korta drag summera föreläsningen förmedlade denna veterinär att enligt deras forskning som nu hållt på i ett antal år föreföll det sig att väldigt få av de Islandsfödda hästar som utvecklat eksem efter export nedärvde detta, så få att de lät bli att räkna med att det är ärftligt, vilket däremot utlandsfödda eksemhästar gör till stor grad.

Ur detta läser jag, dock endast min egen filosofi, att det är några få individer som faktiskt har eksem i kraftiga anlagsmässiga doser, betyder inte att de utbryter någonsin på värddjuret, och dessa visar sig nedärva detta till sina avkommor eller som du skriver, till deras barnbarn. För att dessa enstaka individer som utvecklar utlandsfödd eksem inte ska "tillverkas" överhuvudtaget så förkastar du en fruktansvärt massa bra svenskfödda eksemfria valackar i din "Quest" för att ta bort all eksem hos islandshästen...:crazy: Enkelspårigt anser jag, men det är ju mitt sätt att se förstås:grin:

Jag ska definitivt inte befrämja spattavel, men vill ändå påpeka att spatt fanns redan för flera hundra år sedan på Islandshästen och det kommer vi få dras med långt efter vårat jordeliv. Däremot hävdar jag, låt veterinärer vara tvungna att rapportera spattförekomst, även på ston och låt det registreras i WF liksom eksem så har man lättare att kartlägga individerna som har "dåliga anlag".

Det är ett steg i rätt riktning, man förkastar inte alla individer utan man markerar dom "sjuka".
 
Sv: Exemfrågor!

Du har ju fått massor med tips redan, salvor o bad o så. Jag tänkte ge ett lite annorlunda tips...

MosquitoMagnet, en maskin som omvandlar gasol till CO2(som i utandningsluft) vilket attraherar blodsugare så som Knott, Mygg o alla de andra äcklen. Den tar sedan död på kräken... :devil:

Vi har haft denna maskin ståendes ca 15m från hästhagen, "i vindriktningen" vilket innebär att de knott som härjar i hästhagen gärna drar sig till maskinen där de fångas in o dör. Knott är oxå mycket lokalt levande insekter, de lever där de föds -vilket innebär att är man ute tidigt om sommarn och maskinen får gå hela tiden så ju fler man tar död på ju färre kan lägga ägg för nya knott...alltså decimerar man det lokala beståndet.

Det är en rätt redig investering att lägga, men vi kunde efter vår första sommar iaf konstatera att det blir mycket döda knott o mygg att tömma ur den -så den fungerar, det är inte i onödan. Vi bor i ett rejält knotthål, här går inte att va ute en del kvällar utan heltäckande, o inte ens mygghatt håller äcklen ute... Så vi har Boett-täcken, i år skall även icke-exemhästen gå med det när det är riktigt illa....

Lycka till med Kaela! O fölisen när den kommer :laugh:
 
Sv: Exemfrågor!

Det man ska börja med är att INTE använda individer som man ser har utvecklat eksem, dvs ston med eksem och även hingstar. För mig är det en självklarhet att utesluta defekter inom aveln, eksem räknas som en defekt för andra raser. Min fråga måste därför bli, varför skulle islandshästen hanteras annorlunda? Det är alltså inte tal om moralkakor, utan för mig ser jag det som en självklarhet. Eksem är ett hett ämne främst för de som har hästar inom aveln med eksem, och de brukar inte tycka om att man skriver som jag gör. För mig kvittar det, eksem är en defekt och dessa ska man inte avla på och fram om det går att undvika. Sen kan det inträffa oförutsedda saker på vägen som gör att en individ får eksem under vägens gång, det kan man inte vet i förväg.

Min åsikt gäller även spatt, så har jag nämnt det med. Även spatt är en ärftlig defekt, som inte ska avlas fram. Oavsett eksem eller spatt, dessa saker förorsakar både häst och människa ett lidande som inte står i realitet till något.

:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 731
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 147
Senast: Jaag
·
Islandshäst Kaelas exem blir inte bättre, hon kliar sig på ALLT. Hon går med täcke och huva dygnet runt men kliar tills huvan går söner. Smörjer...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 729
Senast: Toga
·
Islandshäst Hm är ju inte van vid exsem,så nu har jag en fråga ang Kaelas mage. Hon har kliat rumpan lite,men där är inget skorv eller sår,hon har...
2
Svar
25
· Visningar
2 638
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp