Bukefalos 28 år!

Få ut maximal vinst av gård?

Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Hyreskontraktet är naturligtvis i 2 kopior.
Vad det gäller uppsägningen så är det ju inget kontrakt.
Det är ju EN uppsägning.
I normalfall sänder ju hyresgästen en sådan till värden när han vil säga upp kontraktet.
I detta avsäger han sig alla anspråk till hyresrätten.
Det är det fina i kråksången, du som värd får en uppsägning in blanco att använda om det behövs.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Sök på "bedrägligt betéende" och "försök till bedrägeri".

Jag tror att du redan nu kan åtalas för förberedelse till bedrägeri.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag tror att den här paragrafen i Brottsbalken är vad som kan användas.
5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
Källa http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm

Jag är dock inte så bra på just den delen av våra lagar.
Vad jag har förstått så fungerar de dock så att man kan döma efter uppsåt och andemening.
Vilket innebär att även om det inte ordagrant står att just det som man gör är förbjudet så är det förbjudet om andemeningen är förbjuden.

I ditt fall:
Det är förbjudet att pressa någon som är i beroendeställning för att få igenom något som inte är tillåtet.
I ditt fall så är det otillåtna att kringgå lagen om besittningsskydd av bostad.

Bostäder anses som oerhört viktiga så de hamnar alltid i avdelningen "av väsentligt värde".

Du spelar ett högt spel genom att försöka balansera på en kant där du upphäver lagarna för egen vinning.
Jag tror att det i slutändan kan bli värst för dig själv.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jo jag känner till paragrafen men den är inte aplicerbar i detta fallet eftersom det varken finns trångmål eller beroendeförhållande.
Vad det gäller lättsinne eller oförstånd så kommer ju SMS lånebolagen undan med sina rån av unga.
För lagen är ju så vitt jag vet minst 10 år gammal.

Jag pressar ingen.
Accepterar han inte säljarens vilkor så går han till en annan. Det finns gott om lägenheter att hyra.

Om man läser lagen som verkar göra så har jag ju inte rätt att neka någon som är i behov av boende oberoende på ekonomisk historia.
Som tur är funkar lagen inte så.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Läste igen paragrafen, där står det bla ngr rader om ocker. När fälldes ett bolag för ockeränta senast. Med SMSräntor på flera hundra procent om året?

Och fortfarande, hur tror du att en dommare dömmer med dessa fakta på bordet?
2 personers ord mot varandra + ett av den ena parten undertecknat dokument som stöder den andra parten?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Neka får man göra - men inte lura.
Det är lura som du gör och kringgår lagarna om besittningsskydd.

Att hålla på som du gör och pressa lagarnas gränser är en riskabel vana som kan slå tillbaka mycket hårt.
Och för egen del så vill jag inte råka ut för sådana bakslag.
Och jag vill inte heller göra affärer med människor som håller på så.
Att behöva argumentera med någon så som jag nu gör med dig i en affärsuppgörelse som betyder något för mig är en situation som jag aldrig skulle sätta mig i.

I klartext:
Jag gör inte affärer med människor som inte har en grundinställning om att lagar skall följas.
Och din inställning är att lagar skall kringås så att det blir som du vill ha det.
Jag har haft några sådana hyresgäster och säger bara "Aldrig mera!".
Jag hade kunnat gå vidare och "Sätta dit dem" men det skulle kosta för mycket energi för en för liten utdelning för mig.
Själva hämnden är inte intressant.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag tror att vårt rättsväsende är fullt kapabelt att genomskåda och avslöja ett sådant bedrägeri.
De har hanterat bedragare förut och har stor vana, kunskap och erfarenhet av hur man gör.

Hur har jag redan svarat på.
Genom olika vittnesmål.
Du tror väl ändå inte på fullt allvar att det är det första falska dokument som de har träffat på?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Hej..
Tänkte bara berätta lite om min första och enda hitills hyresvärd.

De var ett stockholmspar, som köpte sin dröm på landet och trodde att de skulle kunna finansiera hela rasket med hjälp av just uthyrning av boxar och bostad samt stuguthyrning.

Själva mangårdsbyggnaden var en MYCKET stor bergsmansgård i stenputs, väldigt vacker men med ett ruggigt stort renoveringsbehov.. Vilket de som sålde såklart visste, däremot så var köparen förblinad av alla de möjligheter som såg ut att finnas, vandrarhem, stallplatser, café osv osv, dom hade massor av idéer..

Vi svarade på en annons på att hyra ett av husen då min sambo fått jobb i den närmaste staden, behövde också 2 boxlatser av 10 möjliga.

Vårt hus skulle helrenoveras innan vi kom dit och hyras sattes såklart därefter, kallhyra med eget elabbonemang, det fanns också vedspisar samt kakelugn.

Det mesta som kunde gå snett gjorde just det, mycket pga av att dom var helt okunniga inom hästområdet och inte alls förstod vikten av hela tak på ladan tex.

Jag menar ser man ut inifrån genom hål rakt upp i taket, då kommer det att regna in..

MEN förra ägaren hade sagt att det inte läckte.. hmm... det hela slutade med att mitt hö blev totalt förstört då dom satte igång att byta taket mitt i vintern.. När det snöade, försökte med hjälp av snälla "svartanställda" byggare flytta om höet vartefter, men en hel del fick kastas, det tyckte hyresvärden att byggarna skulle stå för, för det var ju dom som hade bytit tak.. ?

Det utlovades spolspilta, som när jag kom dit första gången visade sig vara ett rum 1,5*1,5 meter med en kran inuti, självtryck från en källa..

Min häst gick ju inte ens att få in i rummet om jag skulle ha velat prova :angel:

Den minsta stugan blev ingen succe uthyrningsmässigt, det var en vecka som en familj hyrde andra sommaren och sedan bodde svartarbetarna där i några veckor.
Annars inget alls.

Resterande stallplatser fick dom inget svar på, del så låg det ganska långt från stan och inga bussar gick dit, de hade tänkt att jag skulle sköta eventuella inhyrdas hästar, det annonserade dom om, utan att ens fråga mig.. ? :confused:

Vårt hus, ja, det blev inte klart innan inflytt, faktum är att det inte ens var färdigt innan vi flyttade ut efter ett år, vi orkade inte med den helt galna hyresvärden, som blev allt tokigare för varje vecka, dom var bara där på helger, till en början både man o fru, sedan så var det bara mannen på slutet, kanske en gång/månad..

Massor av saker gick sönder för dom och de satte stor press på grannbondens son som skulle fixa en hel del åt dom gratis..

Droppen för oss blev när vi på julafton, med huset fullt av släkt och vänner och ugnen igång med mat började få strömavbrott..

Från köksfönstret så såg jag stallet och den lampa som lyste utanför stalldörren.

Vi hade ju vårt eget elavtal med bolaget och betalade el i stallet inbakat i kallhyran på 500 kr/box. Elen i stallet skulle alltså betalas av hyresvärden och den sades vara påkopplad på deras mätare.

Det var kallt den vintern och när huvudsäkringen började gå så såg vi att när det slocknade i vårt hus, då slocknade det även i stallet, stallet var alltså på vår elmätare! Vi betalade dubbelt..
Grannen hjälpte oss där och då att säkra upp, elbolaget kontaktades och kom på måndagen efter, han kunde då berätta att vi faksit betalat dubbelt för elen i stallet, det var tjuvkopplat på vår lina av någon klåpare, hyresvärden sades inte sig veta om det, vi hade även fått betala strömmen för byggarnas maskiner osv.. Skoj värre

Där började vi se oss om efter annat boende och vi köpte sommaren efter vår egen gård, aldrig mer ska jag hyra privat..

I alla fall inte i ett hus som är ofärdigt. Som har isoleringsfiberull synsligt på väggarna i sovrummet..

Vi eldade ju i kaminen och vedspisen hela vintern, när sotaren kom dit, skulle sota stora huset, så frågade vi om han inte skulle sota vårt med, Nä, det behövs väl inte, det är ju eldningsförbud... var svaret vi fick..


Det var rena helvetet och massor av saker hände som jag inte tagit upp..
Tex så fick vi inte parkera på gården när dom hade gäster, då fick vi ställa oss på baksidan, varför vet jag inte..

Jag ville bara göra en input om att det kanske inte alltid blir som man hoppas och tror, även om det låter bra, att alla hyresgäster inte är dåliga, som det låter ibland på forumet..
Det är minst lika viktigt att kolla upp sin hyresvärd..

Helt klart hade dom gjort en dålig bedömning av hur mycket de skulle tjäna på gården..
Det kostade bra mycket mer än det smakade för dom
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag håller med dig till fullo.Att luras i äffärer är fult.
Men jag lurar ingen.
Jag säger: här är hyreskontraktet. Jag skriver på det om du skriver på denna uppsägning ”in blanco”
Helt öppna kort. Ingen luras.
Om nu den presumtive hyresgästen inte vill så vill inte jag heller. Då blir det ingen handel av.

Naturligtvis kan och ska vårt rättsväsende avslöja och bestraffa användadet av falska dokument.
Men i det här fallet handlar det ju om en äkta och undertecknad uppsägning.

Domstolen har att ta ställning till hyresgästens ståndpunkt:
-Jag har inte sagt upp lägenheten. Uppsägningen är falsk!!
Och värdens:
-Han har sagt upp hyreskontraktet.
Här är hans undertecknade uppsägning. Krimminaltekniska har fastställt att namnteckningen är äkta och hans fingeravtryck finns på papperet.
??Med de fakta så måste det dömmas!:cool::angel:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag tror du lurar dig själv, vilket kommer att bevisas den dagen det blir en rättslig prövning.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Är det väldigt svårt att få Hyresnämnden att gå med på att avtala bort besittningsskyddet? Jag har dubbelkollat i mina lånepapper från banken ang. en bostadsrätt och där står det klart och tydligt att om jag bestämmer mig för att hyra ut i andra hand så MÅSTE jag avtala bort besittningsskyddet. Är bostadsrätter undantagna? Dvs. har hyresnämnden lättare för att acceptera att man avtalar bort besittningsrätten på en bostadsrätt jämnfört med ett gårdshus?

Om inte så tycker jag att det vore mycket bättre att skriva ett hyreskontrakt utan besittningsskydd så att man slipper ha en uppsägning in blanco. Det borde ju i slutändan ge samma resultat? Känns också mer rättvist att det framgår av hyresavtalet att hyresvärden kan avsluta uthyrning när den vill, istället för att gå omvägar som hyresgästen kanske inte förstår fullt ut.

Jag är också ganska säker på att uppsägning in blanco är olagligt. Hyresgästen anses i lagens ögon betydligt mer beroende (och kan därmed känna sig tvungen att avtala bort sin lagliga rätt) än vad landsbygdsbo verkar tro. Jag kan personligen hålla med om "mitt hus = mina regler och annars kan dom hyra någon annanstans." (vet att detta inte är ett korrekt citat men tror jag har fångat andemeningen?). Men lagen brukar se det som att hyresgästen är i beroendeställning till hyresvärden, redan vid kontraktskrivningen. Jag antar att detta bl.a. kan bero på den stora bostadsbrist som finns i studentstäder, storstäder osv. Där ungdomar måste få tag i en bostad, snabbt, och i ren panik accepterar dåliga villkor, orimliga hyror osv... Då finns den här lagen till för att hyresvärdar inte ska få bete sig hur som helst.

Sen kan jag ju tillägga att jag också skulle ÖNSKA att man fick avtala så att det passade en själv som husägare. Man skulle kanske få svårt att hyra ut men det är ju ett kast man får stå i så fall. Jag skulle bli fly förbannad om en hyresgäst förstörde mitt hus, "glömde" betala hyran, snyltade på mina saker osv. men jag inser också att om jag ska hyra ut (och få förmånen att få in en hyresintäkt) så måste jag hålla mig inom Sverige lagar. Om jag känner att min vinst är värd att spela spelreglerna för så kommer jag att hyra ut, om jag känner att lagarna inte "passar mig" så får jag helt enkelt avstå från att hyra ut. Att hyra ut och försöka kringgå lagen samtidigt hade aldrig fallit mig in...

Sen ang. deposition. Jag har funderat över detta en hel del från en hyresvärds perspektiv (trots att jag än så länge bara funderar på att hyra ut, har aldrig gjort det) och tycker att det är ganska självklart att man vill ha en garanti på att man får pengar den dagen en besiktning kanske visar på fel, hyrorna uteblir osv. Men nu när jag ser vilka fräcka hyresvärdar det finns så blir jag ju tveksam till om jag skulle våga betala deposition till en sådan... Det faktum att vi själva just har en diskussion med vår fd hyresvärd (ej privat, stort bostadsbolag) ang. vad som är normalt slitage och vad vi ska betala för så blir jag ännu mer tveksam. Jag skulle tycka det var väldigt obehagligt ifall den hyresvärden bara kunde "ta" våra pengar...

Så mitt resonemang ang. deposition i framtiden blir nog som följande:

Om jag ska hyra ett hus som för mig är väldigt attraktivt och kanske svårt att hitta, om hyresvärden verkar trevlig och tillmötresgående, om hyresvärden har bra rekommendationer, om alla papper är i sin ordning osv. så kan jag tänka mig att betala en deposition på 3 månader. Då är det värt tillräckligt mycket för mig att få bo där och hyresvärden är i alla fall så kollad som den kan bli. Är det ett "halvdant" hus eller en skum hyresvärd så skulle jag inte våga lämna deposition utan då avstår jag hellre från det huset.

Om jag ska hyra ut ett hus så blir det lite samma resonemang. Om jag har ett hus som är i väldigt fint skick (kanske själv lagt mycket pengar på att renovera det) och jag vet att huset är attraktivt på marknaden så skulle jag helt klart kräva 3 månaders deposition. Om jag istället hyrde ut ett hus som jag vet redan har vissa brister, ligger dåligt till och "det gör inget" om det blir en extra reva i golvet så hade jag kanske inte haft samma krav på deposition. Självklart vore det önskvärd med deposition och självklart tycker jag ändå att hyresgäster ska betala för det dom ev. tar sönder men är det ett hus som är svårt att hyra ut kan jag kanske inte ställa krav på deposition också.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ja det finns gräsliga både hyresvärdar och hyresgäster.
Jag har provat både och.

Innan jag flyttade till min gård så hyrde jag också av utflyttade Stockholmare med ungefär samma misslyckade upplägg.
Dock låg den gården mycket centralt.
Men det fungerade ändå inte.

Så det viktigaste är väl att kontrollera både hyresgäster och hyresvärd.
Er hyresvärd följde ju inte lagar och avtal vilket man måste göra.
Annars så vet man ju inte vad man kan förvänta sig.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Så det viktigaste är väl att kontrollera både hyresgäster och hyresvärd.
Er hyresvärd följde ju inte lagar och avtal vilket man måste göra.
Annars så vet man ju inte vad man kan förvänta sig.

Nej dom gjorde ju inte det, ej heller fick vi hjälp av hyresgästföreningen, trots att vi var med, för de ansåg att det helt enkelt skulle bli för struligt att ta upp det hela..

Sen så bestämde vi ju oss ganska tidigt för att köpa eget, så vi härdade ut och gjorde det bästa av situationen, har sett att dom annonserar ut huset/stallet nu igen..

Tycker mycket synd om de som råkar ut för dom, eller kanske egentligen för honom, för frun var bra, hon orkade bara inte bråka med sin man.

Stallet håller inte måtten för en fullstor häst, varesig tak eller boxmått. jag hade ponny så för mig funkade det.

Är glad för att vi köpte eget, även om det nu strulat till sig med min sambo och vi kanske måste sälja för att han hittat en nätkärlek, då jag inte har råd ensam att bo kvar, även om jag skulle vilja.. (letar nytt boende, vill ju bo med hästarna kvar, inga som man direkt kan sälja då de är gamlingar, 29,24 och 19).

Få se hur det blir, inte det lättaste att hitta ett litet ställe att bo på med 3 hästar på en inkomst!
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag håller med dig om att "-Hyresgästen anses i lagens ögon betydligt mer beroende (och kan därmed känna sig tvungen att avtala bort sin lagliga rätt) än vad landsbygdsbo verkar tro. "
Men han är ju ingen hyresgäst när han skriver på sin in blancouppsägning!!
Den är ju villkoret för att han ska BLI hyresgäst.
Och man kan knappast hävda beroendeställning eftersom det finns gott om hyresbostäder i närheten.

Att tvinga någon att ingå ett avtal är lagvidrigt, helt klart.
Men i det här fallet är det ju raka motsatsen.
Allt vilar på frivillighetens bas. Vill han inte skriva på så slipper han.
Men det står ju mig fritt att inte skriva på hyresavtalet som skriv på efter papperet med uppsägning.

Du kan inte avtala bort begränsningar i hyresrätten nätr det gäller åretruntboende.
Visst du kan skriva ett "sommarstugeavtal"
Men det blir svårt att hävda efter ngr år då han haft adressen på sommarstugan.

Men återigen, hur ska en dommare dömma med de fakta som föreligger?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag krävde tre månader därför att nuvarande hyresgäst hade betalningsanmärkningar.
Men som sagt de har bott här ngr år nu o allt funkar bra.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vad du dravlar.
Jag hopas att ingen vare sig lyder dina råd eller tror på dig.
Inget stämmer.

Man kan säga upp en hyresgäst i ett enbostadshus i alla fall.
46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i fall som avses i SFS 2009:180 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när
......
6. avtalet avser en lägenhet i ett en-eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,
Källa http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

Så du gör dig omaket i onödan.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag krävde tre månader därför att nuvarande hyresgäst hade betalningsanmärkningar.

Vilket ytterligare skulle stärka hyresgästens beroendeställning.

Det är inte så att jag inte förstår dig, för det gör jag.
Men du utsätter dig för onödiga risker för något som antagligen varken håller rent rättsligt eller behövs.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 578
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp