Bukefalos 28 år!

Få ut maximal vinst av gård?

Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag håller med dig om att "-Hyresgästen anses i lagens ögon betydligt mer beroende (och kan därmed känna sig tvungen att avtala bort sin lagliga rätt) än vad landsbygdsbo verkar tro. "
Men han är ju ingen hyresgäst när han skriver på sin in blancouppsägning!!
Den är ju villkoret för att han ska BLI hyresgäst.
Och man kan knappast hävda beroendeställning eftersom det finns gott om hyresbostäder i närheten.

Att tvinga någon att ingå ett avtal är lagvidrigt, helt klart.
Men i det här fallet är det ju raka motsatsen.
Allt vilar på frivillighetens bas. Vill han inte skriva på så slipper han.
Men det står ju mig fritt att inte skriva på hyresavtalet som skriv på efter papperet med uppsägning.

Som jag skrev i mitt inlägg anses den potentiella hyresgästen vara i beroendeställning redan vid kontaktskrivningen, dvs. INNAN h*n har blivit din hyresgäst. Detta för att en bostadslös kan känna att den måste ha en bostad och därför skriver på vad som helst.

Bara för att det finns gott om bostäder just där du bor så betyder det ju inte att lagen anpassar sig efter ditt bostadsområde. Lagen är till för att skydda "de svaga", i detta fallet anses det vara den som letar efter bostad.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Suck...det är i det fall vi diskuterat inte värden som säger upp.
det finns ju en ÄKTA underskriven anhållan från hyresgästen att säga upp avtalet.
En anhållan som naturligtvis beviljas från värdens sida.

Allt annat är i praktiken oviktikt.
Skulle hyresgästen ändra sig så är det upp till värden att acceptera eller inte ty han har i detta fall trumpf på hand.

Du får inte utan grund sparka ut en hyresgäst om denne fullföljt sin del av avtalet.
Om kemin mellan er inte funkar så har det ingen större betydelse juridiskt sett.
En underskriven uppsägning väger då betydligt tyngre.

Återigen, med risk för att verka tjatig.
Hur tror du det skulle dömmas med de fakta som föreligger?
Ord står mot ord samt ett av gästen undertecknat dokument som styrker värdens krav?
Frågar dommaren när dokumentet skrevs så blir svaret: dokumentet färdigställdes den dag som står angiven på dokumentet.
Lögn? absolut inte! Till vidare frågor har jag inga kommentarer.

Då ska det ställas i bevis att jag förfalskat dokumentet. Vilket är omöjligt eftersom det inte är förfalskat.
Gästens namnteckning o fingeravtryck finns på papperet.
Hur förklara detta om dokumentet är falskt.
Fingeravtrycken sitter över bokstäverna i texten, alltså har gästen sett innehållet i dokumentet innan han skrev under..vad mer kan man begära?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ja skyll dig själv om du försöker säga upp någon som inte vill bli uppsagd, det finns faktiskt en risk att det kommer att stå dig dyrt. Besittningsrätten är ett mycket starkt skydd och finns det minsta tvivel på att uppsägningen inte är korrekt så lär du få problem, och tvivel lär finnas om hyresgästen protesterar och förklarar utpressningen han råkade ut för vid inflyttningen, man gör analys på bläck papper och åldersdaterar dem.

Vad du än hävdar är uppsägningen inte äkta i laglig mening, inte om hyresgästen själv önskar att bo kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Har du på något sätt förändrat det dokument som hyresgästen skrivit på (t ex skriver dit ett datum som inte stod där när hyresgästen skrev under) har du förfalskat dokumentet. Solklart fall.

Du kommer aldrig att få detta att hålla om hyresgästen väljer att driva saken vidare, och jag hoppas att ingen tar dina "råd" i hyresfrågor.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Bara för att man kanske "kommer undan" med något olagligt betyder det ju inte att det är okej att göra så.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du får inte utan grund sparka ut en hyresgäst om denne fullföljt sin del av avtalet.

Jo om man skall ha huset själv så kan kan säga upp och avhysa hyresgästen utan någon annan anledning alls mer än att man vill ha egen tillgång till bostaden.
Om bostaden är belägen i ett en-eller tvåfamiljshus.

Kan du inte läsa vad jag skriver eller de lagtexter som jag länkar till?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Om du har en xtra kåk så har du inte de argument du nämnde.
Egen tillgång innebär att du själv eller din familj ska flytta in.
Att tömma kåken pga renovering lär stöta på problem.
Att avhysa en hyresgäst pga dålig personkemi är omöjligt.
Emma-karl.
Nej det är det inte men papperet är en xtra hjälp vid en konfliktsituation.
Och som man säger, i krig o kärlek är det mesta tillåtet ;o)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Återigen, en förfalskning är när man ändrar ett dokument eller fabricerar ett dokument.
Du kan ju utelämna datumet.
skriva dit att uppsägningstiden börjar gälla från det datum som jag skriver i min acceptans av uppsägningen.
Ja, jag kommer att ändra uppsägningen till nästa gång så att den lilla gråzonen försvinner.
Då skriver han ju inte under in blanco heller.
Tack för tipset.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du kan ändra bäst du vill, ditt papper lär inte hålla i rätten. Vill det sig riktigt illa så har du ett hus till och hyra ut på ett par månader eller så men troligen lär det bli villkorligt eller böter.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ja det är ju inte aktuellt.
Men det skulle vara mkt intressant att få reda på vem av oss som har rätt.

När ord står mot ord så brukar ju rätten kolla avc berättelsen kring händelsen.
Där skulle ju fortfarande ord stå mot ord.
sedan finns det ju som sagt en skriftlig uppsägning från hyresgästen och ett skriftligt mottagningsbevis med acceptans från värden.
Skulle tro att rätten frågar sig: vad bråkar de för, de är ju öveens.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Som sagt var, vid en rättegång så måste skuld bevisas före fällande dom. det gäller i alla mål utom skattemål, där principen i praktiken är tvärtom. Man måste bevisa sin oskuld.

Naturligtvis skulle jag sitta betydligt sämre till om det vore en andra eller en tredje gång jag vore uppe i rätten med liknande mål.
Men nu har jag helt blanka papper vad det gäller dylika ting.

Men jag har kollat med jurist
Och frågan gäller naturligtvis utifrån de fakta som domstolen ev. skulle ha.

Inte utpressning eller förfalskning utan bara uppsägning skriftligt.
Fanns inget att anmärka på.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Rätten tittar på syftet och meningen med handligen/handlandet.

Syftet är att du ska kunna säga upp/bli av med hyresgästen på dina egna villkor, helt utan att hyresgästen faktiskt sagt upp sig enligt det datum som dokumentet säger.

Det innebär att du kan bakdatera "uppsägelsen", du kan faktiskt köra rena High Chaparall med det dokumentet.

Jag tycker definitivt du ska kolla detta med en jurist. Den du lurar är dig själv.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Egen tillgång innebär att du själv eller din familj ska flytta in.

Det man också vara att man skall ha en annan drift av gården.
Kanske skall man ha den som kontor eller som lägergård.
Men man kan inte tömma den för att låta någon annan hyresgäst flytta in i stället, det är sant.

Dock blir inte förberedelser till bedrägeri mera lagligt för det.

Men du verkar inte förstå hur lagarna fungerar även om vi förklarar och du verkar inte heller kunna läsa och förstå de lagtexter som jag har länkat till.
Och ärligt talat så är det ju ditt och inte mitt problem.

Men människor som tror att de kan vara smarta och hitta på lösningar för att kringgå lagen brukar förr eller senare råka ganska så illa ut.
Så det är inget som jag rekommenderar.
Jag spelar inte rysk roulette heller.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Skulle tro att rätten frågar sig: vad bråkar de för, de är ju öveens.

Tror det gör man i kyrkan.
Juridik handlar inte om att tro utan om helt andra saker.

Om någon på något vis kommer att kunna göra troligt att du ljuger i en rättssal så åker du i fängelse för mened.
Och det är allvarliga saker det.
Dessutom så drivs en sådan process som allmänt åtal så hela samhällets resurser för att utreda brottet står till åklagarens förfogande.

Så den rättsliga gången kan bli som följer.

Du vinner i Tingsrätten där hyresgästerna har stämt dig.
Och du vinner på att du ljuger.
Hyresgästerna blir då sura och i stället för att driva själva hyresfallet vidare så anmäler de dig för mened för att komma åt dig utan att behöva bekosta åtalet själva.
Där så kommer större resurser att läggar på att få fram sanningen då mened räknas som ett mycket allvarligt brott.
Och i det läget riskerar du att få skaka galler för ett sketet pappers skull.

Jag undrar bara hur dum man får vara, finns det några regler mot sådant?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jo jag känner till paragrafen men den är inte aplicerbar i detta fallet eftersom det varken finns trångmål eller beroendeförhållande.
.

Jodå, en hyresgäst kan mycket väl ses vara i beroendeställning till sin hyresvärd...

Edit: såg att det redan skrivits i tråden....
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag kunde inte ha utryckt det bättre.
"-du kan faktiskt köra rena High Chaparall med det dokumentet"
Det är det är till för ;)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Nja så fungerar det inte riktigt.
Vad de kan göra är en formel polisanmälan, sedan kollar åklagaren upp om det är lönt att driva målet.
Finns det tillräckliga bevis för det så driver staten/åklagaren målet.
Och vad det gäller resurser då i det fallet så har jag rättsskydd o advokaten köstar inget.

Sedan vad det gäller bevisningen så har ju ingenting ändrats.
Inga nya fakta tillkommit.
Så åklagaren kommer med största sannolikhet inte ta upp fallet.

Sista alternativet blir då att driva det hela som enskillt mål.
Och då stor man ju för kostnaderna...och det blir dyrt sade stämman.:cool:

Zoya,
Du har alldeles rätt, förutsatt att han tvingats skriva under efter det att han blivit hyresgäst.
Men så är ju inte fallet.
Underskriften av uppsägningen är ett vilkor för att jag ska skriva på papperet som götr honom till hyresgäst.
Så ngt beroendeförhållande existerar inte.;)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag tror faktiskt inte heller att någonting kommer att hända dig. Men det gör inte hela proceduren rätt för det.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Nja så fungerar det inte riktigt.
Vad de kan göra är en formel polisanmälan, sedan kollar åklagaren upp om det är lönt att driva målet.
Finns det tillräckliga bevis för det så driver staten/åklagaren målet.
Och vad det gäller resurser då i det fallet så har jag rättsskydd o advokaten köstar inget.

Men väl påföljden om det blir någon, + en massa psykisk press och tid för att hantera ärendet för dig.

Sedan vad det gäller bevisningen så har ju ingenting ändrats.
Inga nya fakta tillkommit.
Så åklagaren kommer med största sannolikhet inte ta upp fallet.

Använder du dokumentet finns det teknisk bevisning för att du förberett brottet och sedan utfört det.
Zoya,
Du har alldeles rätt, förutsatt att han tvingats skriva under efter det att han blivit hyresgäst.
Men så är ju inte fallet.
Underskriften av uppsägningen är ett vilkor för att jag ska skriva på papperet som götr honom till hyresgäst.
Så ngt beroendeförhållande existerar inte.;)

Hur ska du bevisa att du inte tvingat hyresgästen att skriva på efter att denne blivit hyresgäst? Du vill ju dessutom få det att se ut som om det skett just vid tidpunkten för uppsägning. Vill hyresgästen j-vlas så är ett sätt att göra det att polisanmäla dig för olaga hot och påstå att h*n tvingats skriva på.

Och oavsett vilket så är det väldigt tveksamt om det är lagligt att kringgå lagen om besittningsrätt. Lagen finns där ju för att skydda hyresgästen och om denne uppenbarligen aldrig velat flytta så lär ord mot ord räcka för att få stanna.

Och oavsett om pappret skrivits på före eller efter finns ett beroende förhållande. Både när ni tecknade kontraktet för lägenheten och framförallt när du väljer att säga upp. Hyresgästen är i en ordentlig beroende ställning gentemot sin värd, att flytta är ingen småsak.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 578
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp