Bukefalos 28 år!

Få ut maximal vinst av gård?

Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag tror faktiskt inte heller att någonting kommer att hända dig. Men det gör inte hela proceduren rätt för det.

Det har du troligen rätt i, men risken finns. Det finns en del som lägger ner orimlig tid och kraft på hämnd.

Vem vill förresten bo på en gård där de är oönskade? Det blir smått jobbigt, som I_U mycket riktigt påpekar så finns det sätt för hyresvärden att jävlas ordentligt inom ramen för lagen.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du frågar:Hur ska du bevisa att du inte tvingat hyresgästen att skriva på efter att denne blivit hyresgäst?
Det behöver jag inte bevisa!
Om nu hyresgästen väljer att driva vidare via åklagare så är det åklagaren som måste ställa i bevis att jag tvingade hyresgästen att skriva på uppsägningen efter det att han blivit hyresgäst.
Kan naturligtvis inte låta bli att undra hur detta ska ske.
När endast två personer var närvarande.
Åklagaren kan säga: att han hävdar att jag....
Men samtidigt måste han med kalla fakta backa upp detta påstående.
Och de enda kalla fakta som finns är ett dokument som styrker mitt påstående.
Besvärlig sits, minst sagt eller;)

I beskrivningen om en hyresgästs beroendeställning finner jag inget att argumentera mot. men det är ju inte det det handlar om.

Jag har en IN BLANCO uppsägning i mitt skåp, att använda om hyresgästen inte uppfyller det vi kommit överens om.
Jag behöver inte vänta på hyresgästförening eller hyresnämd.
Jag har en uppsägning. Det räcker gott.
Det räcker så långt att jag tom kan begära handeräckning om det skulle behövas.:grin:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Om du begär handräckning så kommer nog det där papperet att granskas noga.

Du är f.ö. en sådan där trist typ som skiter i lagar enligt principen "vad kan hända mig om jag gör som jag vill".
Min granne har kört det där i många år och nu så har lagens långa arm kommit ikapp honom.
Mest lider han psykiskt över att i samhällets ögon ha blivit en "djurplågare".
Han har fått ett redigt föreläggande om sin bristande djurhållning.
Han har i alla år frågat sig "Men vad kan hända?".
Och i hans fall så kommer det mera - mycket mera.

Det är en trevlig prick egentligen men han går nog under nu.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vill du säga upp någon så är det du som får stå för bevisen. Hur ska du bevisa att din in-blanco uppsägning är frivilligt gjord om hyresgästen hävdar att det är tvång och att han inte alls vill flytta? bevisbördan lär bli din, inte hyresgästens.

Det tar nog en kriminaltekniker 5 sekunder att konstatera att dokumentet troligen är efterdaterat och det är inga större problem att bevisa det med analyser.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Märk väl att Landsbygdsbo tidigare meddelat att h*n kommer vara öppen med det faktum att uppsägning är undertecknad in blanco av hyresgästen. Ett faktum jag tror kan bli svårsmält vid en prövning.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Det är nog ännu mer svårsmält att få folk att tro att man skriver på något sådant fullt medveten om vad det innebär utan någon form av tvång, t.ex vilkor för att få hyra alls.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag inte som jag vill, men jag använder de medel som står till förfogande.
Sedan bör du nog sätta dig in i en demokratisk lagstiftning.
Den som av åklagare anklagas är att betrakta som oskyldig till motsatsen bevisats.
i det fallet vi här diskuterat så är det ju så att hyresgästen inte accepterar sin egen uppsägning. Han går till polisen och anmäler att värden
"tvingat" honom att skriva på. Detta anklagas nu värden för. OK då är det upp till åklagaren att ställa detta i bevis.
Vilket lär vara svårt då ord står mot ord och endast dokumentet som styrker värdens version finns att tillgå.

Jag undrar vem det är som "skiter" i lagen, då någon inte ens är medveten om de mest rudimentära principerna för en åklagares arbete o verktyg.

Vad det gäller undermålig djurhållning hos mig finns ingen risk. Skulle jag inte klara av djuren så säljer jag dem omgående.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Skulle fallet dras inför domstol skulle jag naturligtvis ta råd från en advokat.
Får jag rådet att vara öppen med info om "in blanco" så är jag det, om inte så..
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du har nog kollat för mycket på tv.

Sedan bör du nog kolla principerna för rätt i Sverige, ja hela västeuropa för den delemn.
Bevisbördan ligger inte hos den som anklagas. Den ligger hos åklagaren;)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Tvång?
I närregionen finns ett stort antal lägenheter att hyra.
Beroendeförhållande existerar inte eftersom inget hyresavtal finns.
Take it or live it.
Ingen tvingar dig.

Två personer diskuterar en affär över en kopp kaffe.
Blir öveens och skriver på.
Kan väl inte bli svårare?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Skulle fallet dras inför domstol skulle jag naturligtvis ta råd från en advokat.
Får jag rådet att vara öppen med info om "in blanco" så är jag det, om inte så..

Du hamnar nog "between a rock and a hard place".
Om du är öppen så kan du åtalas för utpressning och om du ljuger så kan du åtalas för mened.

Du är ingen kul kille som jag skulle vilja ha affärer med.
Nu så har jag lärt mig hur man identifierar den typen av "killar" och det tackar jag för.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Bevisbördan ligger inte hos den som anklagas. Den ligger hos åklagaren;)

Precis.
Och där så kommer du att få jobba på dina bevis när du vill ha handräckning för att tömma hyresobjektet på dina hyresgäster.

Det är där som du måste ha bevis.
Annars ingen handräckning.
Ni kommer att hamna i tvist och sedan så blir det ingen handräckning utan just en tvist.
Och den kan tralla på ett tag.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jo affärsrätt är oändligt mycket svårare än så.
Och just när det kommer till bostäder så är det jättesvårt då det finns en massa lagar som överrider de kontrakt som man skriver.
Lagarna går först och kontrakten kommer liksom efter.

Det är svårt att hyra ut bostäder och få det både lönsamt, rätt och inte råka illa ut själv.
Jag råkade illa ut och kom fram till att det skulle kosta mera att driva det i tid och pengar än att bara strunta i det.
Min förlust = 2000:- i stulen el och ett trasigt badrum.

Jag diskuterade saken med i tur och ordning, Hyresgästföreningens oerhört otrevliga Juridiska ombud, en jurist som är expert på just fastighetsrätt och Hyresnämnden.
Det var entydigt från alla - det skulle kosta mera än vad det smakade att driva saken vidare.

Jag fick dem f.ö. att vilja flytta av sig själva.
De t.o.m. städade ur bostaden noga.
Det hade Hyresgästföreningen fått dem att göra.
Hyresnämnden erbjöd sig annars att hjälpa mig att bli av med dem för kontraktsbrott och brott mot hyreslagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du har nog kollat för mycket på tv.

Sedan bör du nog kolla principerna för rätt i Sverige, ja hela västeuropa för den delemn.
Bevisbördan ligger inte hos den som anklagas. Den ligger hos åklagaren;)

Om du vill att någon ska flytta från ditt hus och denne hävdar att denne har rätt att bo kvar och inte alls sagt upp avtalet så är bevisbördan din. Jag har till skillnad från dig kollat upp ;). Det är du som får driva på avhysningen, det är du som vill ha ut personen.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du tror väl inte du får till stånd en avhysning utan att den prövas juridiskt först?
Där ser man på de dokument som finns.
Dessa ger vid handen att en avhysning kan genomföras.
Hyresgästen ges rätt till överklagande.
Och får då möjlighet att anföra ytterligare bevis.
Finns inte dessa vinner avhysningen laga kraft.

Om sedan hyresgästen polisanmäler, vilket han är tvungen till eftersom annars tar inte åklagaren i saken så blir ju jag den anklagade.
Och i o med det oskyldig till motsatsen bevisats.;)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jo visst har du rätt, att det uppstår en tvisstsituation

Här har vi ett dokument, lagligt och riktigt skrivet, ett hyreskontrakt.
Helt enligt de regler som hyreslagstiftningen kräver.

Sedan har en lika korrekt skriven uppsägning av detta kontrakt.

Hur ska då tvisten lösas tror du?
Efter de fakta som finns eller .....

Jag tillåter mig att tvivla att en åklagare skulle öda tid o pengar på ett sådand cenario:cool:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Det är samma sak om du köper en beställer en vara.

Betalar du sedan utan att kunna veriefera detta så kan säljaren kräva dig på pengar.
Det hjälper inte vad du säger, papperet, ett kvitto är det enda som hjälper.
Han kan utan vidare begära assistans från kronofogden.
Och detta på din bekostnad.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Hur ska då tvisten lösas tror du?
Efter de fakta som finns eller .....

Precis.
Och så sanningen.
Och det talar inte för dig om jag säger så.

Och jo, åklagare ser oerhört allvarligt på mened.
Så det driver de nog till änden av repet.

Jag vet ett fall där man med hjälp av bläckanalys kunde avgöra att en körjournal på en bil var efterkonstruerad.
Så det kan de nog med ditt papper också.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vad det gäller undermålig djurhållning hos mig finns ingen risk.

Det trodde min granne också.
Han påstår att djuren har det bra.
Men han följer inte lagen och det åker han nu dit för.

Han har fått ett föreläggande och det är inte roligt.
I det så står det allvarliga saker som ger honom riktigt dålig status.
Han lider av det något oerhört.
Och han hade så lätt kunnat slippa detta genom att bara följa de enkla regler som finns.

Din idé om att försöka att kringgå lagen är en dålig idé.
Och det är du själv som kommer att drabbas.
Vet du vad en "Phyrrus seger" är för något?

Hyresgästen flyttar nog av sig själv ändå för att det blir allmänt otrevligt.
Men du kan få straff som är både onödiga och tråkiga för dig.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 301
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 571
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp