Bukefalos 28 år!

Få ut maximal vinst av gård?

Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Den uppsägningen är inte juridiskt hållbar.
Den måste vara daterad till när hyresgästen säger upp den.

"Undertecknad säger dag som ovan upp hyresavtal till att upphöra fr.o. m. Datum XXYYZZ"

Datum för undertecknande samt slutdatum för hyresförhållande.
Ditt dokument är antagligen inte ens giltigt.

När man säger upp ett hyresavtal så gäller det att få till det rätt.
Annars så fortsätter avtalet att löpa.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ett ogiltigt dokument hjälper hur som helst inte dig.

Att som du med så pass dåliga juridiska kunskaper försöka att hitta på en lösning för att kringå lagen är mycket riskabelt.
Om denna konstruktion skulle fungera så hade den redan använts och sedan så hade det hålet täppts till.
Hål i lagen blir ofta mycket populära under ett kort tag tills att hålet är lagat.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag skrev ju att idag gäller beroendeförhållandet ALLA hyresvärdar (inkl. små privata) även om man kan TYCKA att det inte borde vara så. I lagens namn är du alltså inte ursäktad bara för att du anser att beroendeförhållandet mellan dig och gästen är lika.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du kan väl starta en ny tråd?

Lämpligt namn "Vad kan man hitta för lönsam verksamhet på en gård?".
Och så tar vi om alltihopa.
Landsbyggdsbo är väl litet orolig nu och behöver få dra detta några varv till innan det landar.
Det är ju aldrig roligt att ha gjort en missbedömning och hans trygghet med uppsägningen har väl fått sig en törn kan jag tänka.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Undertecknad säger dag som nedan upp hyresavtal till att upphöra dag som nedan + 3 månader.
Hyresgästen bbb

Nedan står min mottagning

Mottagit o accepterad den Z/Y

JD

Nött fel i de?
Bara som exempel?

Det är väl självklart till 100% att ett ogiltigt dokument inte gör ng nytta.
Men vad vi diskuterat och vad jag hävdat är att dokumentet är giltigt.

Kör snö just nu men ska försökan hitta lagrum för att kunna ogiltigförklara uppsägningen.
Men tvivlar fortfarande starkt på att det är möjligt.

Orolig, ja, för att maskinerna inte ska hålla över helgen. Eller att jag inte ska orka. men annars mår jag förträffligt.

Står med stadiga 44 ;or på jorden. trots halkan (dubbar i gummistövlarna)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Nött fel i de?
Bara som exempel?

Ja datumet för när uppsägningen skrivs och för när avtalet upphör måste vara med.
Här finns en mall med beskrivning.
Eller så här.
http://www.bostaden.umea.se/hyresgast/sa-fungerar-det/uppsagning

Nu så hittade jag vad jag sökte.
http://www.affärsavtal.se/
"Datera namnteckningarna. Om parterna undertecknar avtalet vid olika tidpunkter ska de olika tidpunkterna anges."
Namnteckningar måste vara daterade för att vara riktigt giltiga.

Jag är inte så bra på affärsrätt och avtal så jag använder en grundmall där allt detta står med.
 
Senast ändrad:
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Men jösses, jag trodde att du i alla fall hade grundläggande kunskap om vad som behöver vara med i avtal och uppsägningar! Datum för uppsägningen (inte mottagandet av uppsägningen) måste ju helt självklart vara med. Annars är den ju inte giltig.

Och i och med detta faller allt du har argumenterat för i alla dessa inlägg och sidor.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Om du går in och tittar ser du att hyresavtal o uppsägningar kan vara muntliga.
Problemet är som sagt verifieringen.
Ingenstans står det något om hur namnteckningarna ska följas av ort o datum.
Enda jag vet är testamente som ska vara tom. bevittnade namnteckningar för att vara säkra så den pilen tog inte..bättre kan du.
Här har du en fungerande mall:
Härmed säger jag upp hyreskontraktet för torpet svalan
Hyreskontraktet upphör att gälla datum som nedan
Avflyttningen skall vara genom´förd senast datum som nedan + 3 månader.
Ture Sventon
Svalan
Datum som nedan


2011-1:a april
mottagit o accepterat
Landsbygdsbo
:angel:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Hm om det nu tom kan vara giltigt med en muntlig övenskommelse vad det gäller både hyra och uppsägning hur kan man då ha en tvingande regel för hur det ska vara undertecknat?
Och i så fall, var står det? i vilken lagparagraf?
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Naturligtvis är mallarna så utformade så att risken för missförstånd o missbruk ska elimineras.
Men lagen kräver inte att man ska använda dessa standard formulär.
Så fler pilar krävs, och bättre argumentering..inte en massa tyckande.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du letar alltså efter sätt att göra saker svårare och luddigare? ALLT går tills det tar stopp.

D v s den dagen någon vill driva ärendet vidare mot dig kommer du att få problem på många punkter.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag ger upp med dig.
Det är inget nöje för mig att stångas mot någon som vill råka illa ut.
Eller inte har vett att begripa att den kan göra det.

Nu så har du fått all information som du behöver.
Vad du gör av den är din egen ensak.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

En tanke slog mig.
Det kanske är du som är hyresgästen med betalningsanmärkning?

Ett anonymt användarnamn behöver ju inte alls vara vad den utger sig för att vara....
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Först skulle min id avslöjas, nu ska man ta reda på om jag har betalningsanmärkninar...allt bara för man inte klarar av min argumentering.

Vad säger det egentligen...
Men du hade ju hittat bevis för din ståndpunkt.
Presentera dem då,och inte en massa mallar för olika kontraktsförslag.
Men det är väl för mycket begärt.
Om dessa inte existerar!
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du använder en grundmall där allting står med säger du.
och så verkar det på dig som dessa mallar är det alena rådande?

Så är det inte i verkliga livet.
Där finns allt från muntliga avtal till bevittnade underskrivna förbindelser.
Samt alla varianter däremellan

Jag har inte hittat någonstans där det utryckligen säger att en uppsägning måste vara daterad på ett visst sätt.
Det räcker om man utifrån texten kan läsa sig till när uppsägningen börjar gälla och när lägenheten ska vara tom.
Samt att hyresgästen undertecknat uppsägningen.

Att du är kritisk till detta kan jag förstå.
Jag har medvetet utryckt mig provokativt.
Men, om du, som du säger med omsorg om min rättsliga possition menar att min hantering är olaglig så visa på detta då istället för att skriva att jag kommer att ångra mig och detta kan bli en dyrköp resa för mig.
VAR och HUR står det skrivet i lagen exakt vad somär otillåtet i denna så hatade uppsägning??:cool:;)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Varför tror du besittningsskyddet finns och är så starkt?

För att man ska kunna kringgå det med enkla bondknep eller?

Knappast, det är just för att man inte ska kunna sparka ut folk godtyckligt. Besittningsskyddet är starkare än din fejkade uppsägning (ja den är fejkad om inte din hyresgäst vill flytta), liksom köplagen är starkare än eventuella avtal man skriver på. En lagtext forumleras inte så att man räknar upp 5011 sätt man inte får begå bedrägligt. då finns det någon som är klurig och hittar på det 5012. Det finns inte detaljerade lagar som täcker specificerade situationer utan generella lagar som är mer allmängiltiga.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Tack för att du orkar argumentera, jag har slut på sätt att förklara samma sak igen och igen :D
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Först skulle min id avslöjas, nu ska man ta reda på om jag har betalningsanmärkninar...
jag menade att det kanske var du som var hyresgästen och inte hyresvärden i denna historia.
Det verkar nämligen som att du vill ha gratis hjälp till att knäcka denna nöt.

allt bara för man inte klarar av min argumentering.
Min lust att dunka huvudet i väggen har tagit slut.
De som får betalt för att ta hand om sådana här saker får ta hand om det när och om det behövs.
Jag har annat att göra.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 278
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 567
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp