Bukefalos 28 år!

Få ut maximal vinst av gård?

Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Det är just det att det är väldigt tveksamt om uppsägningen kan räknas som korrekt om hyresgästen uppenbarligen inte vill säga upp kontraktet. I värsta fall är den olaglig.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Oj .
Skrivaren som skrev ut dokumentet är densamma.
Pennan som skrev under är densamma
personerna som skrev under båda dokumenten är de samma.

dokumenten är autentiska.

Det enda som är tveksamt är uppsägningens existens.
Och den tveksamheten hänger på en individs ord, som står mot en annan individs ord.


Naturligtvis ska din granne "åka" dit om han inte följer lagen.

Jag följer lagen, i alla fall vad det gäller djurskydd o djurhållning. vad det gäller fortkörning kan det vara lite tveksamt ibland.

Du menar en dyrköpt seger?

Jo jag vet.
men att gå från en affärstvist över mened till antika sagor är en lång resa.
Föredrar att stanna hemma och hantera det hela lite mer jordnära.

Kan du inte med dokument svara upp mot dokument sitter du illa i en affärstransaktion.

Och i det fallet vi diskuterar har jag två dokument som stöder min story.
Undertecknade och äkta. allt snack om förfalskning är bara önsketänkande.

En krimtek undersökning skulle bara bekräfta att jag skrivit under och att jag skrivit dit datum samt att hyregästen skrivit under.
allt med samma penna.

Papperet kommer från samma bunt.
Samma skrivare har skrivit ut brödtexten (laser)

Så jag hävdar att han skrev under och ångrar sig och allt annat är bara för han vill jävlas så länge det går.
Han hävdar att jag tvingade honom att skriva under för 1 år sedan.
Då måste ju frågan bli....varför anmälde han mig inte då?
Månde vad han svarar då? Ehh...
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Ditt problem är att du försöker kringgå lagen, dina bevis för uppsägningen är samtidigt bevis för detta faktum. Ingen här vet exakt utgång men vi kan inte föreställa oss att rättegång åsidosätter besittningsrätten. Rättspraksis är normalt att följa lagar och föordningar och inte hjälpa till att kringå dem och hjälpa dig att kasta ut folk godtyckligt.

Troligen kommer du undan de flesta vill inte ha bråk, men råkar du ut för någon som har liknande inställning som dig själv och vill utnyttja situatione till max så kan du i värsta fall hamna i fängelse (troligen blir det lindrigare påföljder såsom böter/vilkorligt).

Din konstruktion ger dig i bästa fall det resultat du vill i sämsta fall en hyresgäst som får bo kvar mot din vilja och fängelse för dig själv.

Att följa reglerna ger dig troligen en något längre uppsägningstid men inga risker utöver detta.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Det spelar mindre roll, det går lätt att visa att underskriften inte kom till samtidigt som datumen även om ni använder samma penna. Bläck/tucsh åldras snabbare på pappret än i pennen (om den nu ens funkar efter flera år).
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Har du otur så kan säkert en datakunnig få reda på dina personuppgifter, i så fall har du ju fint erkänt här på buke. Att sen fråga dina hyresgäster om uppsägning är ju inte så svårt. Om man nu ska kringgå lagen så är det ju dumt att stoltsera med det för mycket... Alltid retar det någon :)

Och som det är skrivet tidigare så har du fel ang. beroendeförhållandet. Hyresgästen anses vara i beroendeförhållande redan INNAN avtalet skrivs på. Så om ni myser och pratar avtal över en kopp kaffe och det finns massor av andra hyresmöjligheter i närheten av dig spelar ingen roll. Enligt LAGEN så är den potentiella hyresgästen i beroendeställning redan innan avtalsskrivning.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Oj .
Skrivaren som skrev ut dokumentet är densamma.
Vilka olika dokument då?
Det handlar ju bara om ett papper - uppsägningen.
Och varför skulle det vara utskriven på din skrivare?
Det borde väl vara utskriven på hyresgästens skrivare eller skrivet för hand?
Dessutom så går det nog att avgöra hur gammal utskriften är.

Det talar emot dig.

Pennan som skrev under är densamma

.....

En krimtek undersökning skulle bara bekräfta att jag skrivit under och att jag skrivit dit datum samt att hyregästen skrivit under.
allt med samma penna.
Nej den skulle visa att dateringen är gjort långt efter underskriften.
Och det är väl inte så bra att den visar att du gjort dateringen, den borde visa att hyresgästen gjort dateringen.
Varför i hela världen skulle du datera hyresgästens uppsägning?
Så det talar emot dig.

dokumenten är autentiska.
Autentiska med vad?
Det behövs bara ett papper för uppsägning.

Då måste ju frågan bli....varför anmälde han mig inte då?
Månde vad han svarar då? Ehh...
Att han behövde bostaden och var i beroendeställning till dig.

Jag tycker inte ens att du har gjort detta särskilt listigt.
Det är ju hål överallt i resonemanget.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Visst, kan man få tag på min identitet.
Men det hjälper ju inte vidare.
eftersom min hyresgäst o jag inte är osams.

Men det är ju rätt så talande.
När argumenten tryter så tar man till andra...
kom till sakfrågan istället.
det är betydligt svårare.:rofl:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Vem har sagt vilken skrivare som använts?
Ja naturligtvis är dateringen gjort efter långt efter utskriften.
Jag hävdar att hyresgästen fick med sig dokumentet förskrivet.
Han behöver bara skriva under och skicka.

Han behöver bostad, jovisst men han kan inte hävda att han var i beroendeställning eftersom det inte råder bostadsbrist i området.

Dessutom den diskussionen är vebral, inte skriftlig eller hur?
Skriftligt finns bara två dokument.
1 hyresavtal, undertecknat o klart
1 uppsägning undertecknad o klar.
Det är det ev rättslig prövning handlar om, allt annat är ord mot ord.:eek:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du har redan innan ni blivit osams gjort dig skyldig till lagbrott.
En sjuk och galen person skulle nog kunna ha roligt med det.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du vill alltså göra gällande att hyresgästen - redan vid hyreavtalets undertecknande - också undertecknade uppsägningen. Tog sedan med den undertecknade uppsägningen hem och förvarar den till dess att den - trots att hyresgästen säger att denne inte skickat uppsägningen och berättar hur det hela gått till - dateras med din handstil och skickas tillbaka hyresgästen som rek och därmed beviljad av dig.

Hur stor chans tror du att den här rövarhistorien har vid en prövning där hyresgästen berättar exakt hur det gått till? Det förfarande du beskriver är helt galet, och du är beredd att svära inför rätten på att hyresgästen själv daterat uppsägningen och skickat in den till dig.

Good luck.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag är klart medveten om att det är provokativt, att användandet av ett dylikt förfarande är ett sk engångsligg.
För kommer du in en andra, tredje gång med samma pårocedur då....
Men ggr nr ett gårt det med allra största sannolikhet bra
Jag har letat men finner ingenstans där det utryckligt står att det är förbjudet att i samband med ett hyresavtal skriva ett uppsägningsavtal.
Så istället för att klanka ner på mig och mitt handlande, leta reda på den paragrafen.
Och beroendeställning håller som sagt var inte eftersom uppsägningsavtalet skrivs före hyresavtalet.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jag hävdar ingenting.
Jag pekar bara på de kalla fakta som föreligger: en undertecknad uppsägning.
Med rätt adress, person och namnteckning. inget förfalskat.

Men hjälp mig leta efter rätt paragraf så river jag papper och lovar att jag inte gör öm ett ;o)
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Förresten, lite att läsa efter som du hävdar att det INTE är urkundsförfalskning:

---
Urkundsförfalskning, är ett brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.

Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst 2 år. Om brottet anses som grovt är det upp till 6 år. Vid ringa brott döms till förvanskning av urkund med böter eller fängelse i högst 6 månader.

Såsom urkund anses enligt paragrafens andra stycke protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller på annat vis är av betydelse såsom bevis, samt även legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.
---
källa: wikipedia

Det du kan hoppas på är att förfalskningen (i det här fallet förändringen/dateringen av den handling (uppsägningen) som hyresgästen undertecknat) är så dålig att ingen låter sig luras av den.

Hjälper det dig i din jakt på paragrafer? Bara för att något inte uttryckligen är förbjudet enligt lag innebär inte det att förfarandet är lagligt.

Det står ju te x ingenstans att det är förbjudet att stjäla en röd tv på en onsdag...
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Du vill verkligen inte ta in att du har fel och att din plan inte är vattentät.
Planen läcker som ett såll.


Vem har sagt vilken skrivare som använts?
Ja naturligtvis är dateringen gjort efter långt efter utskriften.
Jag hävdar att hyresgästen fick med sig dokumentet förskrivet.
Han behöver bara skriva under och skicka.
Då så måste både dateringen och underskriften göras av hyresgästen.
Du kan inte göra dateringen för det blir inte rätt handstil.
Och dateringen samt underskriften måste göras samtidigt eftersom att man kan datera bläcket från pennan.

Han behöver bostad, jovisst men han kan inte hävda att han var i beroendeställning eftersom det inte råder bostadsbrist i området.
Det spelar ingen roll.
Du = hyresvärd , han = hyresgäst , summa = behovsställning enligt lagen oavsett vad dy tycker.


Skriftligt finns bara två dokument.
1 hyresavtal, undertecknat o klart
1 uppsägning undertecknad o klar.
Det skall finnas två identiska hyresavtal.
Du skall ha ett och hyresgästen det andra.


Dessutom den diskussionen är vebral, inte skriftlig eller hur?
.......
Det är det ev rättslig prövning handlar om, allt annat är ord mot ord.
Muntligt gäller som skriftligt.
Och det är inte bara dokument som gäller utan även vittnesmål och teknisk bevisning.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Allt detta stämmer med urkundsförfalskning.
Men jag har varken "skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund"
Jag ändrar ju inte en bokstav, ändrar inte en betydelse.
Jag fyller bara i mitt motagningsdatum och kopierar samt skickar kopian till hyresgästen.

Så där står bara "mottaget den X/Y Och så min namnteckning under.
Så kopierar jag och returnerar kopian.:cool:
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Naturligtvis finns det 2 hyresavtal men jag har bara det ena.
Naturligtvis gäller muntliga avtal på samma vis som skriftliga.
Problemet blir själva verifieringen vid en tvist.

Jag är lika beroende av inkomster som han av bostad, så visst idag råder en beroendeställning.
Men när avtalen skrev fans det ingen beroendeställning, han var inte min hyresgäst då!!
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jodå min vä'n det står i lagen att det är förbjudet att stjäla. Röda tvapparer på onsdager ej exluderade ;o)))
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Bara för att du känner att beroendeförhållandet är på ett visst sätt så behöver ju inte lagen tycka det. Lagen är ju skriven generellt även om man ibland kan tycka att det är orättvist i ett visst fall.

För många hyresvärdar som hyr ut privat i liten skala så är beroendeförhållandet kanske rent av så att värden är beroende av gästen men majoriteten av alla hyresgäster hyr ju av ett större fastighetsbolag där man anser att gästen är den "svaga". Än så länge finns det ju inga särskilda regler för små hyresvärdar utan lagen skrivs för "den stora massan". Med andra ord anses hyresgästen alltid stå i beroendeställning till dig, både innan och efter kontraktskrivning.

Och ang. din identited på Internet så är det ju självklart inget problem så länge som din hyresgäst är nöjd. Men vi diskuterade ju en eventuell tvist.
 
Sv: Få ut maximal vinst av gård?

Jamen det är ju det jag gör....
Men vad jag hävdar är att skriftliga avtal väger betydligt tyngre än ord.
Ett muntligt avtal är ok så länge man är sams men sedan behövs verifikation i form av skriftliga papper för att få rätt.
eller?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 301
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 571
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp