Färg på klänningen? #dressgate

Mina föräldrar ser den i guld och vitt och jag ser den i blått och svart, så nej, inte uppenbart ärftligt i alla fall!
Lite intressant med tanke på någon förklaring om att antalet vad-än-det-hette-grejs man har i ögonen som ser blått kan avgöra hur man ser färgerna (uppfattade jag det som) - så det är inte ärftligt? Hm.
 
Blå och svart, tveklöst för mig, oavsett hur mycket jag försökt se den som vit...

Teorin med vitbalansen faller ju lite på att bakgrunden snarare är gultonad än blåtonad, vilket även gör att klänningen ser lite dassigt blå ut på bilden.
Just den där gultonade bakgrunden är nog en del av det som fick mig att tycka helt klart att den är svartblå, svart blir ju lätt brunt i sånt ljus och det blåa såg ju ganska mjukt ut.
 
Helt ärligt trodde jag min sambo drev med mig när han sa blå-svart.

Sen skulle jag kolla igen, då ser jag den också blå-svart en kort stund, men nu är den vit-guld igen.

Blir rädd på riktigt nu!!! :eek:
 
3485775_454_255.jpg
B-1NQTxVIAAJmmI.jpg:large


Nu har jag kopierat och lagt in båda bilderna, på den vänstra ser den ljussblå/vit och guldig ut, på den högra ser jag blå och svart. :confused:

Första bilden är ju väldigt dålig men där ser den ljusblå och brun ut. Andra bilden klarblå och svart. Hur man kan få den till vit begriper jag inte.
 
För mig handlar det om vad för ljus jag ser klänningen i. I morse när det var mulet såg jag den som vit och guld och nu när solen skiner så ser jag helt klart svart och blå, samma sak för min mor. Dock såg brorsan den direkt som svart och blå imorse men det handlar om hur ögat tar emot ljuset, så man kan inte säga att den som ser vitt och guld har fel även om klänningen faktiskt är blå och svart :)

Det ar nog nagot liknande for mig. Nar jag forst sag bilden pa Buke i morse var den klart guld och vit ... sedan nar CNN visade den var just den forsta bilden i traden guld och vit ... MEN den andra var klart bla och svart ... sedan nar jag nu kom tillbaka till Buke och nagon kopierade bada bilderna ar bada bla och svarta :confused: (det AR soligt ute nu;) ... men alla kollapsade 'quotes' med de bada bilderna ar den forsta guld/vit och den andra bla/svart tills jag oppnar hela kvoten da ar bada bla/svarta igen.:crazy:
 
Svart och blå, svart och blå, svart och blå and sooo on, precis som intressesmurfarna i sorgekläder
 
Jag ser vit (ja, lika vit som bakgrunden på Buke) och guld.
Min man gjorde också det tills han senare tittade igen efter någon timme och DÅ var den blå-svart. Nu ser han den bara i blå/lila-svart.
Jag såg den snabbt som blå-svart när han bara svepte till med sin platta med bilden framme och sen vände den igen.

Men här i tråden ser jag bara vit och guld. Även på de tre bilderna tillsammans - den ser vit och guld ut, fast på högra bilden som om ljuset släckts i rummet.
 
Vit o guld här också. Och bara det. På butiksbilden är den blå och svart MEN det är i de tonerna som en vit klänning med färgade detaljer skulle få i neonljus, typ sånt som är på disco. Där blir ju vitt blått och icke reflekterbara färger blir svarta.
 
här är det en bra bild som nog visar de nyanser som folk ser den i. (den är blå/svart för mig)
615@70.jpg

För mig är den svart och blå på alla bilder, bara det att färgerna är blekta på bilden längst till vänster. Vit/guldig är den inte för mig på någon bild.

Förövrigt undrar jag vilken av färgerna på buke ni menar att är vit? :p Den som är längst ut i ytterkanterna? Den är ju grön. Sedan är den.. öh... beige? innan det blir bakgrunden i själva inläggen då, den uppfattar jag som vit.
 
Den här tråden har fått mig att fundera över hur världen ser ut för andra?! :p

För mig är bilden i första inlägget solklart på en vit-och-guld-färgad klänning, medan länken visar en blå och svart klänning. Hur många gånger jag än tittar på båda bilderna, hur jag än kisar och tittar snett och smyger runt i olika vinklar mot skärmen så fortsätter de envist att vara två olika klänningar. En vit, en blå.

På den här senaste bilden, med 3ggr klänningsbilden från affären så är den vänstra vit och guld, den i mitten vit och guld i motljus/skugga, och den sista bilden har någon gjort något konstigt med i photoshop så den ser ut som snö i skymningen. Blåaktig, visst, men inte blå! Absolut inte sådär knallblå som klänningen är på bilden som länkas i första inlägget. Det ser helt enkelt ut som en dålig bild på en vit klänning...

Jag accepterar att det tydligen är samma, blå, klänning på alla bilderna. Men den ser inte blå ut. :cool:

Funderar också på varför många blå nyanser gör riktigt ont i mina ögon... Har alltid haft problem med det, en del blå nyanser (gah, blå lampor - satans påfund! :arghh:) känns som knivar i ögonen... Hänger det ihop, månne?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 914
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 904
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp