Färg på klänningen? #dressgate

Jag är seriöst rädd just nu. Gick in i den här tråden för någon timme sedan och såg en vit/guld-färgad klänning samtidigt som jag plötsligt noterade att delar av Buke bytt färg (Gunnar har bytt färgtema tänkte jag).
Sen var jag in på Aftonbladet och såg en blå/svart klänning och tänkte "Haha men det där är ju inte samma färg som på bilden på Buke, det här är ett stort skämt alltihopa".
Så går jag inte här igen och klänningen är plötsligt blå/svart :nailbiting:Och Buke byter färg lite hipps som happ, ibland är rutorna vita och ibland blåa :eek:
 
Men ni som ser båda bilderna som blåsvarta, ser ni liksom ingen skillnad på bilderna? Jag tror inte att någon ser en kritvit klänning med tydligt guldiga detaljer, utan som en vit klänning fotad i blått/dåligt ljus med en dålig kamera. Man liksom antar att den verkliga färgen är vit-guld.

Skillnaden för mig är som vanligt mellan en professionellt tagen bild och en vanlig mobilbild. En röd bil ser ju alltid lite skarpare ut på hemsidan än i verkligheten t.ex men man ser ju att det är samma färg ändå.

En annan sak på färgtemat (förlåt för offtopic men roligt ämne :D): http://www.moillusions.com/wp-content/uploads/2006/06/johnsadowski_castle_anim.gif (bilden får alltså aldrig "normala" färger, hjärnan luras att se den svartvita bilden som färglagd).
 
Skillnaden för mig är som vanligt mellan en professionellt tagen bild och en vanlig mobilbild. En röd bil ser ju alltid lite skarpare ut på hemsidan än i verkligheten t.ex men man ser ju att det är samma färg ändå.

En annan sak på färgtemat (förlåt för offtopic men roligt ämne :D): http://www.moillusions.com/wp-content/uploads/2006/06/johnsadowski_castle_anim.gif (bilden får alltså aldrig "normala" färger, hjärnan luras att se den svartvita bilden som färglagd).
va? jag ser först bara smetiga färger men sen så ser jag ett slott å himmel å allt, i färg.
 
va? jag ser först bara smetiga färger men sen så ser jag ett slott å himmel å allt, i färg.

Ja, fast när du ser den i färg så är bilden egentligen i svartvitt. :) Testa t.ex att hålla för med handen så du bara ser lite i kanten när den ändras och kolla på hela direkt efter.
 
Men det är ju en gif?

Ja. Den går från konstiga (inverterade?) färger till svartvitt. "Grejen" är att man luras att se vanliga färger ett litet tag när den egentligen är svartvit. Om man har stirrat på den svarta pricken i mitten innan den ändras då.
 
Ja, fast när du ser den i färg så är bilden egentligen i svartvitt. :) Testa t.ex att hålla för med handen så du bara ser lite i kanten när den ändras och kolla på hela direkt efter.
Jag ser den i svartvitt när den inte är blå/orange.

Jag ser klänningen som vit/guld i blåaktig skugga. Så rent krasst är den blåaktig och brunaktig, men skulle vara vit/guld i solen. Blått kan jag förstå att man får det till, men svart?
 
3485775_454_255.jpg
B-1NQTxVIAAJmmI.jpg:large


Nu har jag kopierat och lagt in båda bilderna, på den vänstra ser den ljussblå/vit och guldig ut, på den högra ser jag blå och svart. :confused:
För att ta ett bildexempel:
blaatoners.jpg

Till vänster tycker jag att den ser ut som diesel som på bilden ovan, fast i lite mörkare ton (men skulle kunna vara flaggblå fotad i direkt solljus) medan till höger är den klart blå.
Sen det andra ser brunt ut till vänster men skulle lika gärna vara svart spets fotad i direkt solljus, och till höger är den klart svart.
Himla intressant hur folk (och så många!) kan se det blåa (i mina ögon) som klart vitt!
 
Jag ser den i svartvitt när den inte är blå/orange.

Jag ser klänningen som vit/guld i blåaktig skugga. Så rent krasst är den blåaktig och brunaktig, men skulle vara vit/guld i solen. Blått kan jag förstå att man får det till, men svart?
Ha, intressant! Så jag ser den som blåsvart fotad i solen/konstigt ljus medan du ser den som vitguld fotad i krasst ljus?
Så lustigt :D
 
Fast klart vitt tror jag inte de ser. Jag ser det som en vit klänning i blåaktig skugga. alltså den är i blå ton, men min hjärna säger att går den ut i solljuset skulle den vara kritvit. Jag ser den i ungefär samma färg som du, men tolkar den som om den vore kritvit i solen.
Jag undrar det då några andra här verkar ha uppfattat den som klar vit .. :cautious:
 
Ja. Den går från konstiga (inverterade?) färger till svartvitt. "Grejen" är att man luras att se vanliga färger ett litet tag när den egentligen är svartvit. Om man har stirrat på den svarta pricken i mitten innan den ändras då.

Nej det är en GIF bild dvs den kan ändras... Så den är inlagd på att ändra "bild" i sekvenser.... Så det är inget att man stirrar på punkten så ändras bilden utan den ändras ändå...
 
Ha, intressant! Så jag ser den som blåsvart fotad i solen/konstigt ljus medan du ser den som vitguld fotad i krasst ljus?
Så lustigt :D
Exakt. Jag ser det som skugga/molnighet och skulle personen stiga ut i solljuset skulle klänningen bli vit+guld. De blå tonerna skulle försvinna. Svart fattar min hjärna inte alls att man kan få.
 
Nej det är en GIF bild dvs den kan ändras... Så den är inlagd på att ändra "bild" i sekvenser.... Så det är inget att man stirrar på punkten så ändras bilden utan den ändras ändå...

Ja.... men när den ändras till svartvitt så ser man (åtminstone jag) den som om den vore i färg ett kort tag trots att den inte är det.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 929
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 923
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 361
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 443
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp