Bukefalos 28 år!

Färg på klänningen? #dressgate

För att ta ett bildexempel:
blaatoners.jpg

Till vänster tycker jag att den ser ut som diesel som på bilden ovan, fast i lite mörkare ton (men skulle kunna vara flaggblå fotad i direkt solljus) medan till höger är den klart blå.
Sen det andra ser brunt ut till vänster men skulle lika gärna vara svart spets fotad i direkt solljus, och till höger är den klart svart.
Himla intressant hur folk (och så många!) kan se det blåa (i mina ögon) som klart vitt!

För mej är den "typ" lika vit som den isblå... Isblå = vit ... Inte skulle jag kalla den isblå för blå...
Även om den har en "blåaktig känsla" men ska jag färgsätta den isblå ovan skulle jag nog aldrig säga isblå om den ... Snarare isvit...
 
Ja. Den går från konstiga (inverterade?) färger till svartvitt. "Grejen" är att man luras att se vanliga färger ett litet tag när den egentligen är svartvit. Om man har stirrat på den svarta pricken i mitten innan den ändras då.

Det gör inte jag, för mej blir den svartvit direkt....
 
Exakt. Jag ser det som skugga/molnighet och skulle personen stiga ut i solljuset skulle klänningen bli vit+guld. De blå tonerna skulle försvinna. Svart fattar min hjärna inte alls att man kan få.
Så lustigt :D man skulle fråga fotografen vad för ljus hon fotade i :sneaky:
 
3485775_454_255.jpg
B-1NQTxVIAAJmmI.jpg:large


Nu har jag kopierat och lagt in båda bilderna, på den vänstra ser den ljussblå/vit och guldig ut, på den högra ser jag blå och svart. :confused:

Alltså WTF?! Första gången jag såg ditt inlägg var den vänstra solklart vit och guld och den högra blå och svart. Nu när jag scrollade upp är båda blåsvarta! :O
 
Det de tog upp på slutet där funderade jag också över. Jag har tolkat bilden som att den är tagen i butik med den belysning som finns där. Hade jag tolkat bilden som att den var tagen utomhus i starkt solljus hade jag kanske sett annorlunda.

För mej tror jag solklart att bilden är tagen i en butik eller liknande dvs under lysrör... Inte utomhus i solsken... Ändå ser jag den som vit/guld...
 
Såg att PP3 på Twitter frågade vilken färg klänningen hade, och jag såg den direkt som vit med gulddetaljer.
Sen gick jag in på Aftonbladet som också hade en artikel om klänningen, där var den också vit/guld för mig tills jag klickade in på en bild från affären som sålde klänningen. Nu är den blå/svart på alla bilder och jag är så förvirrad... :confused:

Jag kan ju förstå att olika personer ser färgerna på olika sätt, men hur funkar min hjärna när den ser olika saker? ;)

Vilken färg är den för er?
3485775_454_255.jpg

För mig är den tydligt guld och blå på det två första bilderna.

Den tredje ser ut ut som en helt annan klänning, den tycker jag är svart och blå och den blå nyansen är annorlunda än på de andra bildernaO_o
 
Frågade morsan och hon såg den som senapgul (typ guld) och vit :laugh: lite kul!
Och detta är därmed kanske inte ärftligt? :p
 
Hade blivit skitsur om jag beställt klänningen och fått hem en svart och blå istället för guld och vit som den visar på bilden ;):D:p:confused: Möjligtvis att den ä ljusblå och guld, men svart och blå??
 
Frågade morsan och hon såg den som senapgul (typ guld) och vit :laugh: lite kul!
Och detta är därmed kanske inte ärftligt? :p

Mina föräldrar ser den i guld och vitt och jag ser den i blått och svart, så nej, inte uppenbart ärftligt i alla fall!
 
Blå och svart, tveklöst för mig, oavsett hur mycket jag försökt se den som vit...

Teorin med vitbalansen faller ju lite på att bakgrunden snarare är gultonad än blåtonad, vilket även gör att klänningen ser lite dassigt blå ut på bilden.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 402
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 302
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp