Fakta om olika selar och vagnar!

Tack för svar! Jag tänker att det är enkelt att börja med en bröstsele? Loksele verkar egentligen bekvämare (tror inte min häst har överdrivet med plats till en brösta egentligen) men svårare att köpa och passa in för en novis? Jag hade inte ens tänkt att vagnen kanske inte passar både bröst- och loksele :nailbiting: Men det låter ju bra att den modellen gör det om jag förstod dig rätt?
Man kan relativt lätt passa in lokor till att ha med draglinor och silettdäckel, det är "bara" att ta bort allt från lokselen förutom själva lokorna och dragläder/dragring och använda ihop med en silettdäckel och dragläder.
Och ev stabilisera lokorna i däckeln med remmar så de inte faller framåt.
 
@the_connemara man får sätta höga skakelfästen på lokselen, och fixa draglinor, sedan går det bra. Hittar du en loksele som passar, så är det ju jättesmidigt, men utbudet av bröst/maratonselar är ju mycket större och mycket billigare. På fejan cirkulerar just nu en ny tärnsjö loksele för 26000 (för liten för min häst och fel färg, men jag vill haa en sådan).
 
Vad för draglinor ska man ha när det är snabbfästen på svängeln?

Har för mig att det ska vara med rund ring i änden och har försökt googla efter det men inte hittat ngt :(.

Har också för mig att man kan göra hål i den lilla lädersnutten på vanliga omslags dragläder och fästa i den men det känns inte helt rätt :o.
 
En fundering.
Jag har en bröstsele med silettdäckel.
Eftersom jag inte har några ponnyer att köra par med just nu har jag bytt ut parstången på min "modifierade trilla" mot skaklar, som är separat fastsatta och därmed separat svängbara i höjdled. Och det är väl inte helt idealiskt om man har silettdäckel, om jag fattat saken rätt?
Finns det något jag kan göra, på nåt enkelt sätt, för att hindra remmen från att glida, så att skaklarna behåller sin respektive position, som om det vore vagnsdäckel?
 
En fundering.
Jag har en bröstsele med silettdäckel.
Eftersom jag inte har några ponnyer att köra par med just nu har jag bytt ut parstången på min "modifierade trilla" mot skaklar, som är separat fastsatta och därmed separat svängbara i höjdled. Och det är väl inte helt idealiskt om man har silettdäckel, om jag fattat saken rätt?
Finns det något jag kan göra, på nåt enkelt sätt, för att hindra remmen från att glida, så att skaklarna behåller sin respektive position, som om det vore vagnsdäckel?
Det kan nog räcka med att du gör fast silettremmen (eller vad den nu kallas :p).
T ex att ta ett snöre mellan tömmringen och översta hålet på remmen och knyt fast. På båda sidorna så att remmen inte kan dras nedåt på ngn sida :).
 
Hjälp med tips på relativt billig rockard/vagn till mini/shetland..
är helt ny på körning och hittar inga andra begagnade än på hästnet, där inga finns i närheten av oss.. vart kan man leta? Tips på relativt billig vagn?
 
Hjälp med tips på relativt billig rockard/vagn till mini/shetland..
är helt ny på körning och hittar inga andra begagnade än på hästnet, där inga finns i närheten av oss.. vart kan man leta? Tips på relativt billig vagn?
Läser man annonser hittar man ofta allehanda hemmabyggen, som kan vara både bra och dåliga. Är du grön på körning skulle jag nog avråda från såna, om du inte har kunskap att avgöra hur bra de är.
Globusrockarden är en bra modell men i alldeles föe klent material. Den tål "ingenting"...
Cavaletti är också en bra modell, som är snäppet stabilare i konstruktionen.
Tidaholmsrockarden är väl allt annat än billig, men man får bra grejer för pengarna. (Det var de som tillberkade roslagsrockarden, om du skulle råka hitta en sån begagnad)
Själv suktar jag efter en Drive Out träningsrockard, som är rejäl och välbalanserad.

Sen råder jag dig att inte fastna för de billigare enklare selarna som säljs hos t.ex hööks och börjes. Lägg på några hundralappar till och köp en sele med lös brösta, draglinor och baksele... Det finns massor av info om varför, bland annat i den här tråden...
 
Hejhej är ny i tråden men läst hela. Väldigt informativ! Har tänkt köra in mitt ena halvblod då hon har väldigt lämpligt lynne och jag är sugen. Vad tror ni lokor ska vara för storlek ungefär? Hon är ca 160 i mkh, 145 i täcke och grov samt lite tjock men har full i storlek på det mesta samt xvid bom i sadeln (skriver alla storlekar på henne jag kommer på :D). Vill ev harva med henne så lokor blir aktuellt då

Tänkte börja med syntetselen för 2250 kr från en populär köråterförsäljare. Lös brösta, linor och hela faderullan. Men undrar på svängel.. när vi nu ska börja dra däck etc. Den på kör-ut ser inte optimal ut för sånt för den verkar ha ett konstigt fäste. Har inte möjl att göra en själv. Har ni några tips på svänglar med ringar? Eller ska jag bara sätta en stark ring i svängel från kör-ut? Vad har ni för svänglar till stadiet innan vagn? Eller visa era svänglar överlag! :) tack för hjälp
 
Om ni också har tips på vagnar ni tkr är lämpliga för inkörning och bara hobbykörning på asfalt, grus och ev fin skogsväg får ni gärna säga. Det blir inte aktuellt på lång tid men är kul att kolla på och drömma :angel:
 
Börja med en loksele. Selar med lös brösta är inte bra att dra släpande last med, hästen får ett högt tryck över mankammen. Svängeln från kör ut är antagligen till för att sätta på en vagn, en svängel för släpande arbete hittar du bland annat hos flobybörje. Storlek på loksele måste du mäta/prova. Min nordsvensk har 62-63 cm mellan övre och nedre lokrem, och hans lokor är drygt 80 cm, ett halvblod kan man gissa ska ha mindre.
 
Börja med en loksele. Selar med lös brösta är inte bra att dra släpande last med, hästen får ett högt tryck över mankammen. Svängeln från kör ut är antagligen till för att sätta på en vagn, en svängel för släpande arbete hittar du bland annat hos flobybörje. Storlek på loksele måste du mäta/prova. Min nordsvensk har 62-63 cm mellan övre och nedre lokrem, och hans lokor är drygt 80 cm, ett halvblod kan man gissa ska ha mindre.
Menar du att även börja med lite släp i linorna blir för högt tryck med brösta? Invänjningssläp innan vagn. Isf får jag tänka om lite.. snarare får jag väl ha någon som håller draglinorna i rätt läge då och öva så sätt..
Man vill ju inte spänna in en vagn det första man gör :D
 
Kanske får ha något litet på hjul då ist under inkörning.

En begagnad loksele behöver inte kosta mycket mer än syntetselen. Ett annat alternativ är den bespottade bröstselen, den är bättre än att hänga ett däck i bröstan. Billig är den med =).

edit
Glömde, lär din häst att dra släpande last först. Det är en bra ordning vid inkörning, tycker jag. Släpa först, hjul sedan.
 
En fast bröstsele kan ju fungera bra under inkörningen, är ju inte några stora vikter eller längre turer man har då. Brukar finnas för runt 500kr både nya och begagnade. Så kan man dra slanor och däck hur mycket man vill ^_^.
Svängel gör du väldigt enkelt själv med en staketstolpe och 3st uppbindningstingar.
När du ändå är i bygg affären så kan du köpa rep och karbinhakar och göra extra långa draglinor av så att du inte behöver ha svängeln 50cm bakom hasen först när du vänjer in.
 
@trassel @Buck Haha jaså den fasta selen funkar bra för det? Blivit rädd av tråden att använda det :p men ja det klart, endast under inkörning är det ju en fin idé. Så satsar jag på riktig loksele sedan istället för synteten och kan både harva och köra. Tack så mkt för tips!

Hittade hur man gör en enklare svängel precis som du nämner @Buck av staketstolp. Tänkte just på svetsning, det kan jag inte greja men stolpidén är väldigt genomförbar. Så kul med projekt :D
 
Tänk på att ställa in bröstan rätt, annars kan du få tryck över mankammen när du drar släpande last med den också! Sitter det bra tycker jag att en fast bröstsele funkar mkt bra vid inkörning!
 
Tänk på att ställa in bröstan rätt, annars kan du få tryck över mankammen när du drar släpande last med den också! Sitter det bra tycker jag att en fast bröstsele funkar mkt bra vid inkörning!

Värt att tänka på vid köp av fast brösta är att det bör finnas både buk och däckelgjord på den och så att nack/uppehålls remmen har bra tryckfördelning över manken på bröstan och inte bara är en enda rem.

Hittar inte namnet men menar remmen/remmarna som håller bröstan uppe :).
 
Värt att tänka på vid köp av fast brösta är att det bör finnas både buk och däckelgjord på den och så att nack/uppehålls remmen har bra tryckfördelning över manken på bröstan och inte bara är en enda rem.

Hittar inte namnet men menar remmen/remmarna som håller bröstan uppe :).
Jag tror faktiskt jag hittat en som har det! :) Åker och köper den idag. Sparsamt använd för 500 kr, som hittat. Får hoppas den passar också
 
En dum fråga,
Men kan man köra ett par där ena hästen har loksele och andra har brösta?
funderar på att testa köra par med min travare och en av min kompis nordisar :).
Kan låna en parbrösta men loksele är nog svårare att hitta i cob.. kompisens selar är arme lokor och lite för stora för ett litet varmblod ;).
 
En dum fråga,
Men kan man köra ett par där ena hästen har loksele och andra har brösta?
funderar på att testa köra par med min travare och en av min kompis nordisar :).
Kan låna en parbrösta men loksele är nog svårare att hitta i cob.. kompisens selar är arme lokor och lite för stora för ett litet varmblod ;).

Absolut. Så länge det finns fästen för ståmgkoppel på båda. Så körde jag mina innan jag hittade bröstor som funkade till båda.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 406
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 950
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 390
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp