Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för svar! Hade varit intressant att veta sannolikheten men jag kan inte räkna på sånt, mina kunskaper brister och jag orkar inte sätta mig in i det ordentligt. Jag är halvblodsnörd och har aldrig direkt brytt mig (mer än för brun, fux, svart, skimmel) men nu blev jag fundersam eftersom jag tycker att Zafferano ser trevlig ut och jag skulle vilja ha Napoleonblod på mitt ena sto. Kanske OT men finns det fler hingstar med Napoleonblod att tillgå idag?

Sannolikheten för gult är ju enkelt alltid 50%. Fördelningen på fux/brun baserat så beror det på mammans mammas färg och hur hennes gener ser ut, det ser ut som om stoet bär ett fuxanlag och då blir det 50% för rödbaserat dvs fux och 50 för brunbaserat - har mamman inget fuxanlag så blir det inga fuxar/isabeller utan bara gulbruna/bruna eller möjligen svarta/gulsvarta.

Öronspetsarnas färg har just med brunt att göra - gult är inte inblandat där.

Det finns ju en hel del hingstar med Napoleonblod - alla med Amiral - jag orkar inte kolla upp alla, men Dalwhinnie, Gustav, Sankt Erik II och Springbank II är några
 
Tack för svar! Hade varit intressant att veta sannolikheten men jag kan inte räkna på sånt, mina kunskaper brister och jag orkar inte sätta mig in i det ordentligt. Jag är halvblodsnörd och har aldrig direkt brytt mig (mer än för brun, fux, svart, skimmel) men nu blev jag fundersam eftersom jag tycker att Zafferano ser trevlig ut och jag skulle vilja ha Napoleonblod på mitt ena sto. Kanske OT men finns det fler hingstar med Napoleonblod att tillgå idag?
Det är lättare att räkna ut alternativen om du får fram den blivande mormoderns färg. Att veta vad de inblandade hästarna har givit färgmässigt bidrar också.
 
Det kanske inte ens går att luska ut men...
Kan man säga något om föräldrar/förfäders färger utifrån följande:

Avkomma: Skimmel född fux med stora tecken.
Mamma: Skimmel, okänd grundfärg. Raser i mamman: 50% connemara, 25% fullblod (okänt om arabiskt eller engelsk), 25% welsh mountain.
Pappan: Tinker. Okänd färg.

Att avkomman fått sitt skimmelanlag från mamman kan t.om. jag räkna ut :D
Men kan man säga någonting om mammans grundfärg? Och vilken färg som pappan haft (är skäck recessivt mot skimmel t.ex.?)
 
Det kanske inte ens går att luska ut men...
Kan man säga något om föräldrar/förfäders färger utifrån följande:

Avkomma: Skimmel född fux med stora tecken.
Mamma: Skimmel, okänd grundfärg. Raser i mamman: 50% connemara, 25% fullblod (okänt om arabiskt eller engelsk), 25% welsh mountain.
Pappan: Tinker. Okänd färg.

Att avkomman fått sitt skimmelanlag från mamman kan t.om. jag räkna ut :D
Men kan man säga någonting om mammans grundfärg? Och vilken färg som pappan haft (är skäck recessivt mot skimmel t.ex.?)

Skäck och skimmel har inte med varandra att göra så man kan inte tala om recessivt där. En häst kan vara både skimmel OCH skäck.
 
Det är lättare att räkna ut alternativen om du får fram den blivande mormoderns färg. Att veta vad de inblandade hästarna har givit färgmässigt bidrar också.

Blivande fölets mormor hade ju samma färg som stoet jag ska betäcka om det var så du menade. Mormorsmor är jag osäker på men troligen brun.
 
Hingsten är isabell och är:
e. fux
eu. fux
ee. mörkbrun
eee. brun
eue. brun
eeu. mörkbrun
euu. fux

u. gulbrun
ue. gulbrun
uu. skimmel
uue. brun
uuu. ???
uee. mörkbrun
ueu. gulbrun

Stoet är brunt och är:
u. (??)
uu. (fux)
ue. (svart)
uue. (fux)
uuu. (fux)
uee. (fux)
ueu. (svart)

e. (mörkbrun)
eu. (mörkbrun)
ee. (mörkbrun)
eue. (svart)
euu. (brun)
eee. (mörkbrun)
eeu. (svart)

Vad är sannolikt? :)

Det fetstilta uppfattar jag som att färgen hos mamman till det sto som ska betäckas inte är känd men att hennes mamma är fux. Stämmer inte det?
 
Okej!
Det visste jag inte! :eek:
Men tack för lite ny kunskap :up:

Annars då, kan man säga någonting om troliga färger bakåt? Eller är det helt "blankt"?
Det är sällan man "färgavlar" skimlar med skäckar, eftersom en häst som föds som skäck men också är skimmel så småningom ju blir vit. Då syns det inte att den också är skäck :)

Ang din hästs stam så är det nog omöjligt att räkna ut bakåt vad det finns för färger.
 
Jo, det stämmer bra :)
Ok, för då är ju färgen på det blivande fölets mormor inte känd. Men vi vet att hon måste haft minst ett anlag för fux. Frågan är om det gått vidare till ditt sto. För att kunna räkna ut sannolikheten behöver man veta det. Om ditt stos mamma var fux vet vi redan nu att ditt sto har ett anlag och alltså kan ge fux med hingst som har anlag för fux. Om stoet saknar anlag för fux kan hon aldrig få fuxföl och därmed inte heller isabellföl.

I kombinationen:

50 % chans på "gul" avkomma - det är helt säkert.

Minst 50 % chans på att avkomman får grundfärg som inte är fux, mest troligt brun. Om det även finns chans på svart är svårt att säga. Det får man kolla mer på stammarna och framför allt avkommorna.

Om ditt sto har fuxanlag är det 25 % chans på fux och 25 % på isabell.

Om jag räknat fel får någon säga till - sjukt trött!
 
Vi fick ett föl inatt och då han kom ut såg jag ju att det var en fux. Men nu under dagen då jag varit ute och han torkat lite mer ser han något ljusare ut (men fortfarande mörk) men mer mot det beiga hållet när man tittar nära. Han har även blå, blå-grå ögon, kan det vara så att han trots allt är isabell??/mörk isabell??? Kan dom födas så mörka???
Hans färg ser nästan ut att skifta. När solen låg på och jag fotade ser han jätte röd ut istället och även på långt håll.. Nära är han beige och ljusare.. Nu är han ju bara en dag gammal och vilken färg han än har är han helt otrolig :) Men kul att forska lite i o se vad andra tror och vad som sker under tillväxten :) mamman är isabell och pappan fux :)
5734-1493056532-d1db26119b3d1ac82f87bbf40e32df64.jpg
5732-1493031443-d172b3c3f27c549d6c6ec44eea48b57e.jpg
5737-1493058478-247843b822d476a8d4dcd34687e87c5d.jpg


5736-1493057996-f3e6963464cb49f28a82b227ed684e9a.jpg
 
Där va något föl på Facebook förra året som va född fux . Såg ut som en solklar fux. Men sen ljusna den o blev Isabell. Verkligen gul och vit man o svans . Jag trodde då aldrig de kunde ljusna så pass mkt. Pappan var gul vet jag .
Inte helt omöjligt då.. :) Men tycker han är alldeles för mörk, men har ju läst om att det ibland kan bli så och sen just att han har de där blå ögonen.. !!?
 
Alla föl har blå ögon typ 1a 1-2 veckorna,det har både mina isabeller o fuxar haft.
Ja ju mer jag googlat på det så ser jag ju att fuxar också kan ha blå från början :)
Hade läst att bara de med gulanlag skiftade mot blått ;) Men då är det ju inga konstigheter :) Tack för hjälpen ;)
 
Okej!
Det visste jag inte! :eek:
Men tack för lite ny kunskap :up:

Annars då, kan man säga någonting om troliga färger bakåt? Eller är det helt "blankt"?
Man kan inte säga så mycket mer om föräldradjurens färger.
Två svarta eller två bruna kan ge fux.
Eller två isabeller.

Det som krävs för att få en fux är att båda föräldradjuren har minst ett röd-anlag. Och rött är ju recessivt och kan därför finnas i en svart eller brun häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 329
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 233
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 110
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp