Finns det bra ridskolor?

Sv: Finns det bra ridskolor?

Ridskolan jag red på innan och hade min häst är super.. Hästarna släpps ut vid senast halv 6 oavsett väder. Finns inga spiltor bara boxar. sen har dom fri tillgång på hösilage (alla 20) i 3 olika hagar doc så har tävlings hästarna ej fri tillgång men är ute lika mkt. (finns även ca 15 lösdrifts ponnysar) sen börjar lektionerna vid 2-3 någon gång å då får eleverna plocka in hästarna själva å borsta å sadla å tränsa.

efter ridningen av lösdrifts hästarna så kollar man om dom ska gå mer underdagen ska dom ej de får dom mat inne å sedan släpps ut. ska dom gå får dom stå inne så länge om det bara e 1 lektion i mellan annars ut i mellan.

Är det uppstallade hästar som ska gå så gör tar man in själv å borstar mm. sen rider. ska hästen bara gå 1 pass tidigt släpps den ut igen, ska den gå 2 så får den vara inne. men hästarna är igenomsnitt ute till 21-22 tiden varje dag..

Hästarna går max 1 hårt pass var om dagen ev ett lätt också men ej mer med undantag för nybörjarna där det bara skrittas och travas några steg då kan dom gå 2-3 lektioner då det bara e lunk.

De bästa är hagarna dom är kopiöst stora å där finns hur mkt som hällst =) å sen att alla hästar (så gott som) har skötare som rider dom fre-sön men då får dom bara rida i skogen å ingen hård träning så alla hästar får alltid komma ut i skogen. så det är ingen som går i paddock dag ut och dag in. skötarna får även tävla sina ponnys/hästar på klubbens tävlingar =) Alla hästar vilar ca 1 dag i veckan vissa mer.

jag tycker denna ridskola är den bästa jag varit på faktiskt.

När jag flyttade dit med min pålle för snart 8 år sedan vad där knappt 10-15 lektions hästar nu har det utvecklats till runt 30 hästar. Sen har dom då inackoderade ca 20 st sen är där 2 lösdrifter med bara unhästar. så där e nog runt 60-70 hästar nu och lika bra standard som alltid =) har inte varit med om att någon häst vantrivts på den ridskolan snarare inte velat åka därifrån =)

på sommaren offtast från april/maj-okt går hästarna ute dygnet runt.

så de blev långt men hoppas ni orkade läsa de röriga jag skrivit.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Den ridskola jag rider på är jättebra, stort ljust och luftigt stall, dem är ute 9-11:45 på förmiddagen och på eftermiddagen ibland. Dem står visligen i spiltor men stora, det finns tyvärr bara stora hästar, men till hösten kommer ponnyerna, dem håller på att bygga nytt ridhus och nytt stall med boxar till ponnyerna. Jätte trevliga hästar bits, sparkas inte. Ridskolan fyller 61år den 31/3.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

På ridskolan där jag jobbar som instruktör kommer hästarna ut ca 6-7 på morgonen och får sedan vara ute tills de antingen ska in för natten (efter sista lektionen ca kl 20-21) eller tills strax innan de ska gå lektioner (ca kl 15-16). De går uppdelade i två STORA gräshagar, en ponnyhage och en storhästhage (där även de större ponnyerna går, om de inte behöver banta förstås :angel:). I storhästhagen finns fri tillgång på hösilage (ej i ponnyhagen pga. hullet och fångtendenser bland vissa av ponnyerna) och inomhus är det enskilda foderstater som gäller. På sommaren går de ute på bete (det finns alltså fler hagar) dygnet runt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

P
Ridning Alla tycker olika om ridskolor. Jag tycker att vissa ridskolor "suger" men att vissa är riktigt bra. Det beror på hur dom tar hand om...
2
Svar
21
· Visningar
3 803
Senast: Tuvisen
·
Träning Var på en av våra ridskolor härom dagen och skulle titta på när min hästs(kanske nya skötare red)Usch...vad fick ja se.Ryttarna satt och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 859
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp