Finns det bra ridskolor?

Sv: Finns det bra ridskolor?

på min gamla rid skola stog dom flästa hästar i spilta utom privat hästarna dom kom ut vid 8:30-9:00 sen komm dom inn ca 14:00

och min kompis har en foder häst nu som har stått på en ridskola i 8 år i stokholm utan att fått gått ut dom hade inga hagar

han har bara varit i sin box/spilta och ridhuset i 8 år :mad::cry:

d där är banne mej djurplågeri:mad::mad:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag håller absolut med tamsan! Jag rider på ridskola och där har vissa ponnyer gått 7 lektioner i rad (50 min är varje lektion) De står i små spiltor uppbundna hela dagarna o har varit ute endast på morgonen i små steniga leriga hagar!:cry: Jag tycker det är hemskt att se! alla hästar o ponnyer borde stå i boxar som är så stora som möjligt eller iallafall anpassade efter hästen. + att det borde vara gräshagar dom går i, de går så pass många lektioner så lite gräs skulle inte skada! Min häst skulle aldrig få stå så... Hoppas att det blir ändringar på det!:angel:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Ja det finns bra ridskolor! Den ridskola jag rider på låter hästarna gå ute i stora fina hagar med varierande terräng (gräs,träd, äng) från 07.30 - 14.00. Sommartid går dom ute även under natten, dom släpps alltså ut på kvällen när dom gått sin sista lektion. Alla hästarna går tillsammans, och dom har fri tillgång till hö ute, sommar som vinter. På sommaren släpps dom på sommarbete i 4 veckor i en ännu större gräshage.

Hästarna går max 2 lektioner i rad, och max 3 lektioner/dag. En lektion kan variera från 30min till 1h. Om någon häst blir skadad, så slutar den gå lektioner direkt och behandlas (Självklart)
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Ja det finns bra ridskolor! Den ridskola jag rider på låter hästarna gå ute i stora fina hagar med varierande terräng (gräs,träd, äng) från 07.30 - 14.00. Sommartid går dom ute även under natten, dom släpps alltså ut på kvällen när dom gått sin sista lektion. Alla hästarna går tillsammans, och dom har fri tillgång till hö ute, sommar som vinter. På sommaren släpps dom på sommarbete i 4 veckor i en ännu större gräshage.

Hästarna går max 2 lektioner i rad, och max 3 lektioner/dag. En lektion kan variera från 30min till 1h. Om någon häst blir skadad, så slutar den gå lektioner direkt och behandlas (Självklart)

Det ver skönt att höra att det finns några bra ridskolor! De verkar ha det bra på den ridskólan ;):bump:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag tycker att min ridskola som ligger i sthlms län har bra hästhållning. Eller hagarna är inte jättestora men alla hästar får komma ut flera timmar per dag. Dom har även långt sommarlov, utan att hyras ut.
Det är bra fodergiva och personlig utrustning till hästarna. Det har varit lite problem med sadlarna för vissa hästar men då försöker man fixa det.
Alla hästar är olika individer och respekteras därefter (t.ex vissa vill ej stå uppbundna, vissa vill ej så i gången osv).
Stalldörrarna är alltid öppna om det inte när storm eller väldigt kallt ute, och det är väldigt bra luft även när stallet är stängt. Det är ljust och välskött, normalstora boxar med mycket strö.
Stallet låses under lunchtid för alla utom stallpersonalen, det är aldrig spring och stoj i gången.
Därför har vi också väldigt glada hästar, och vi har fått några hästar under åren som varit tjuriga när dom kommit men sen blivit gladare (och nån som inte gillat att stå på ridskola, tyvärr blivit lite sur och sålts vidare).
Hästarna är rena och har jättefint hull, muskler och hårrem.
Så hästskötseln är bra tycker jag. Sen kan vi ju diskutera ridningen, som jag tyvärr inte gillar något vidare. Men det hör inte till den här tråden.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Så egentligen är det inte ridskolor du har problem med, utan att alla hästar inte har tillgång till stora hagar varje dag?

Jag är ledsen, jag missförstod. Jag fick för mig att det var ridskolor du klagade på, jag kanske missförstod din rubrik. För det finns ju massor av ridskolehästar som går i hagen varje dag, och många hästar som inte är ridskolehästar som inte går i hagen.

Men vad du egentligen menade var att det är synd om hästar som inte får gå i hagen?

Det har ju egentligen ingenting med ridskolor att göra.

:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

På min ridskola går hästarna ute mellan 7-11 ungefär. På sommaren går dom offta ute dygnet runt eller släpps ut på kvällen och går ute till morgonen.
Dom har stora fina hagar där hästarna får gå ute tillsammans med många kompisar.
Dom har stora boxar och några av hästarna står i spiltor på grund av plats brist. Alla står på halm utom 1 som lätt får kolik om han äter halm och står på torv istället.
Så fort dom upptäcker att en häst inte trivs på ridskolan säljer dom dom så att dom får komma till ett privatstall där dom kan trivas bättre.
Nu skulle det vara bättre för hästarna om dom fick gå ute längre men dom har ju iallafall tur att få gå i hagar överhuvudtaget med tanke på att det finns hästar som inte får det.
Sen kan det bli lite jobbigt att först ta in ca 50 hästar och fodra dom för att sedan släppa ut alla och sedan försöka att bara få in dom hästar som ska gå lektion.
Men så länge hästarna trivs ska det ju inte vara någe problem och det gör dom verkligen här!
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Ridskolan där jag ridit, och där jag ska ha min foderhäst uppstallad, är en liten ridskola med TRE klubbhästar :smirk: vilket betyder att även privathästarna går lektioner. Hästarna går lektion mån, tis och tors, men privathästarna går bara två dagar. Klubbhästarna har vila på onsdagar och skötarna rider dem på helgerna, oftast ut i skogen.

I stallet finns 10 boxar och 4 spiltor. Alla klubbhästar står i box. Hästarna släpps ut vid sjutiden på morgonen och tas in av eleverna när de ska gå lektion (lektionerna börjar vid 5), vilket betyder att de som inte går lektion får vara ute tills nattningen vid 8-9 på kvällen.

Alla hästar är personliga och har sina egna behov som det tas hänsyn till. Stallpersonalen är noga med mycket spån i boxarna, rent och fint osv.

Jag tycker att det är ganska bra där ;)
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

men hästarna kanske är ute på förmiddagen och får sen komma in mitt på dan för att hinna äta, vila m.m innan lektionerna börjar
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag håller absolut med tamsan! Jag rider på ridskola och där har vissa ponnyer gått 7 lektioner i rad (50 min är varje lektion) De står i små spiltor uppbundna hela dagarna o har varit ute endast på morgonen i små steniga leriga hagar!:cry: Jag tycker det är hemskt att se! alla hästar o ponnyer borde stå i boxar som är så stora som möjligt eller iallafall anpassade efter hästen. + att det borde vara gräshagar dom går i, de går så pass många lektioner så lite gräs skulle inte skada! Min häst skulle aldrig få stå så... Hoppas att det blir ändringar på det!:angel:

Varför sponsra och rida kvar? :confused:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Ja, det finns bra ridskolor "våran är en av dom.
Välridna hästar i alla klasser, från de som kan ta nybörjare till de som klarar tävla LA.
Hästarna fodras 4 ggr per dag och går ute i stora hagar flera timmar varje dag.
Går aldrig mer än 1-2 lektioner per dag, vilar söndagar.
Visst huvudelen står i spilta, men där ju inte som att dom gör det 24/7.
Finns nog många privatägda hästar som mår mycket sämre än vad dom flesta ridskolehästar gör.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag har också varit där, både innan ombyggningen, och nu, precis häromdan. Men jag har mycket emot själva ridskolan, sättet att hanskas med hästarna, ridningen dom lär ut, att det ALDRIG är helt lugnt i stallet och att minst 90 % av hästarna är halvapatiskt ridmaskiner / aggressiva .

tyvärr är d så vanligt på ridskolor:cry: vissa ser dom bara som maskiner o tror att ett nytt stall hjälper..:confused:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

TYcker synd om dom s.k "halvapatiska" lektions hästarna.
Men nog är de bra att dom är lie "halvapatiska" ananrs skulle dom aldrig årka me alla jobbiga nybörjare som tror man ordagrant "SPARKAR" igång hästen:(
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

TYcker synd om dom s.k "halvapatiska" lektions hästarna.
Men nog är de bra att dom är lie "halvapatiska" ananrs skulle dom aldrig årka me alla jobbiga nybörjare som tror man ordagrant "SPARKAR" igång hästen:(

Precis, men jag undrar bara varför ingen själv lägger märket till sådant. ex. en vuxen person med lite vett i huvudet borde ju se ? Ridlärarna kan ju säga praktiskt taget vad som helst har man lärt sig : Nu får du sparka till ordentligt med skänkeln, elr piska till honom med spöet på bogen, han kan gå och bajsa! Hårdare! sådärja. :crazy: eller varför inte ? Nej, hästen får inte se sådär sur ut när du går in i boxen, slå till den på halsen, det är du som bestämmer!

Inte konstigt att barnen blir som dom blir. :cool:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Varför ska sedan hästen orka prestera om den inte får sina behov uppfyllda? Utrustningen kanske inte är helt perfekt, ryttarens ridkunskaper är bristfälliga, hästen är deprimerad för den får för lite omväxling och rids aldrig ut typ, den är styv och stel för att den inte får gå i hage och röra sig fritt och stallet är bristfälligt med ventilation, rengöring osv osv...Men sedan skall hästen kunna prestera...detta var ett litet skräckexempel, men tyvärr finns det såna här ställen, ridskolor som privata. Man behöver inte blunda.
Såklart finns det bra ställen också där hästarna har det bra, men jag ville bara säga det här.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Självklart finns det bra och dåliga ridskolor. Men det är inte problemet.

Problemet är att det inte finns NÅGON SOM HELLST lag för minimum utevistelse för hästar.

När ska vi äntligen få till det???
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Självklart finns det ett antal bra ridskolor, en av dom skulle jag betrakta som den jag rider på. Det finns cirka 30 hästar, alla olika individer och personligheter. Alla går dock i samma hage,som jag ska tilllägga är väldigt stor, med tre stycken ligghallar. Dock finns ju möjlighet att dela upp hagen om det skulle behövas. Hästarna går ute dygnet runt och fodras klockan 7 på morgonen, 13 på eftermiddagen, 19 på kvällen och 1 på natten. Glada och tjocka ponnyer is the shiet :love: Hästarna rids bara en gång per dag och då varannan gång ute i skogen och varannan gång i skogen. Hästarna behandlas med respekt och disciplin. De alla står i stooora spiltor med grimman på sig och kedjor fasthakade från vänster och höger, de står med huvdet ut i stallgången och har då utsikt över vad som händer. Hästarna är väluppfostrade och ingen sparkas eller bits ( eller okej, min lilla evil idde gör det, men det gills inte :angel: )
Här är ridskolans adress om nån skulle vilja kolla.
www.syningeridskola.se
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Det finns faktiskt få ridskolor som jag skulle vilja kalla bra!
Jag vet EN ridskola här i krokarna där hästarna sköts ut efter hästens behov, dvs inviduellt , stora hagar, utevistelse hela dagarna, god skötsel och lagom med lektioner. Alla står i box
 

Liknande trådar

P
Ridning Alla tycker olika om ridskolor. Jag tycker att vissa ridskolor "suger" men att vissa är riktigt bra. Det beror på hur dom tar hand om...
2
Svar
21
· Visningar
3 803
Senast: Tuvisen
·
Träning Var på en av våra ridskolor härom dagen och skulle titta på när min hästs(kanske nya skötare red)Usch...vad fick ja se.Ryttarna satt och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 859
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp