Finns det bra ridskolor?

T

tamsan

Jag blev allvarligt talat chockad och gråtfärdig när jag besökte en ridskola i sthlm nydligen.
Trångt, mörkt stall. 20 hästar uppbunda i spilta. 2 hagar.5x5.men dom verkade ju inte avändas?.
Det var mitt på dagen och jättefint väder och hästarna stod inne och glodde in i väggen. Det var som att komma in i ett rum med ett gäng deprimerade människor. Jag ville bara öppna stalldörren och släppa ut alla hästar och låta dom fly.
Jag kan inte förstå hur man kan vilja ha en sådan hästhållningelr hur an ens kan bidra till att rida på en sådan ridskola.Jag kanske är hård men jag börjar allvrligt talat tycka att det är NOG nu. Kan inte folk bara (försöka)tänka sig in i hästarnas situation istället för att tänka på pengar och sitt eget välbefinnande. Jag trodde att alla vi som höll på med hästar brydde sig men jag börjar bli tveksam.:(
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Om du kom dit mitt på dagen, så är min gissning att hästarna hade varit ute på förmiddagen, och nu precis hade ätit lunch och vilade innan eftermiddagens lektioner drog igång.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Hm hur skulle dom få ut alla 30 hästar i 2 hagar? tveksamt.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Då var du väl på en av de fåtal ridskolor som inte har hagar. Låg kanske ridskolan i ett bostadsområde så att det inte fanns plats till hagar? Alternativet då är ju att lägga ner ridskolan, så får folk sluta rida. Inte heller så kul.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Tyvärr så måste du nog stött på ett mycket dåligt exempel på ridskola. Ska berätta lite om "min" ridskola, där jag har lärt mig rida och ridit i ca 8 år, rider inte där längre men min häst står uppstallad där.
Stort ljust och luftigt stall, visserligen står nästan alla hästar och ponnyer i spilta men de är ute 6 timmar om dagen i alla fall på vintern, nu ute dygnet runt.
Hästen mår jätte bra verkar det som och blir ordentligt omhändertagna.
Det är en stor ridskola i sthlm län.
Så "din" ridskola måste vara en av få SÅ dåliga :(
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Ja det gjorde den. Vad en ridskola nu har i ett bostadsområde att göra...Hellre att man lägger ner en ridskola än att hästarna ska må dåligt iallafall.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Ridskolan där jag red lät hästarna vara ute hela dagen i stora hagar, var det för isigt så fick de springa av sig i ridhuset några i taget.

Men deras syn på hästarna i övrigt var verdervärdig.
Det är inga djur, det är maskiner man ska tjäna pengar på.
Vet inte hur många hästar de kört skiten ur....bara att rida, rida, rida, för det är ju bara att dömma ut, slakta och köpa nytt.
Det är inget roligt att rida hästar som är uppenbart halta och har ont i ryggen. Hästar som piskas för att de vägrar hoppa pga ryggont.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

På min ridskola går hästarna ute på lösdrift i jättestora hagar och har fri tillgång till hö (vintertid) och det finns ligghallar. Hästarna står inne ca 3-4 timmar per dag och det är under ridlektionerna, sedan släpps dom ut igen på kvällen. Hästarna är pigga, glada och framförallt otroligt snälla och inte trött på ridskolelivet.

Så visst finns det ridskolor med riktigt bra hästhållning. Men det kryllar ju inte precis av dem...
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

KL
Låt folk åka någon mil för att komma ut på landsbygden, där hästar och andra betesdjur hör hemma. Och lär ut god hästhållning till eleverna, inte bara ridning.
Det har de nytta av då de eventuellt ska skaffa egna hästar senare i livet.
Bort med stenåldersridskolor och fram med fräsha anläggningar där hästarna får vara lite mera häst!
De väljer inte oss, så då måste vi anpassa oss lite extra.
Cyklade själv ca nio km under tio års tid för att komma ut på landet och min barndoms fina fina ridskola. Med skogsvägar och beteshagar.
Det ger en mkt bättre ridupplevelse än det TS berättar om!
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Det lät verkligen jättebra!Kul att höra!
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

jo men nu är det så att sthlm är bebyggt.... såg att du inte kommer från en storstad.

oftast så är ridskolorna grundade förr och bostadsområderna har vuxit upp runt i kring.
och självklart håller jag med dig att det är fördjävligt att inte hästarna hade större hagar at visstas i... men de flesta ridskole hästar åker i allafall på bete i 2,5 månad. det är ett liv som är roligare än många privat hästars....

dessa hästar blir i allafll ridna varje dag, och får åka på bete. de får bra foder och omvårdnad.
det är inte alla privathästar som får....
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

jo men nu är det så att sthlm är bebyggt.... såg att du inte kommer från en storstad.

oftast så är ridskolorna grundade förr och bostadsområderna har vuxit upp runt i kring.
och självklart håller jag med dig att det är fördjävligt att inte hästarna hade större hagar at visstas i... men de flesta ridskole hästar åker i allafall på bete i 2,5 månad. det är ett liv som är roligare än många privat hästars....

dessa hästar blir i allafll ridna varje dag, och får åka på bete. de får bra foder och omvårdnad.
det är inte alla privathästar som får....

De senaste åren har jag ridit på tre olika ridskolor. Den första var förfärlig! De hade små hagar där alla hästarna trängdes. Gissa hur hagarna såg ut under en regnig vinter. Hästarna fick mycket lite mat osv. Vi slutade där till sist.
De andra två är ganska olika varandra men hästarna har det bra på båda två. De går ute i stora hagar, släpps på bete varje sommar och de som äger ridskolorna bryr sig om sina hästar. Den mindre ridskolan skulle jag faktiskt kunna tänka mig att sälja en häst till om jag nu skulle sälja ngn av våra. Jag tror också att de har det bättre där än vad en del privathästar har. Många tar naturligtvis hand om sina hästar på bra sätt men tyvärr gör inte alla det.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Då var du väl på en av de fåtal ridskolor som inte har hagar. Låg kanske ridskolan i ett bostadsområde så att det inte fanns plats till hagar? Alternativet då är ju att lägga ner ridskolan, så får folk sluta rida. Inte heller så kul.

Hellre det än att hästarna får ha det så illa som det låter. Ska hästarna få ett drägligt hästliv eller ska människorna kunna roa sig med att rida på dem...?

Finns säkert många ridskolor som är bra. Men tyvärr verkar de vara alldeles för få... Fler dåliga än bra. Hoppas fler kan få upp ögonen för att det faktiskt går att ha lösdrift o dyl till ridskolehästar!
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

finns det inte tillgång till hagar där det finns hästar ska man banne mej lägga ner verksamheten.hästar ska vara ute så mycket d går,sorgligt att se hästar som knappt får komma ut:cry:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Hellre det än att hästarna får ha det så illa som det låter. Ska hästarna få ett drägligt hästliv eller ska människorna kunna roa sig med att rida på dem...?

Finns säkert många ridskolor som är bra. Men tyvärr verkar de vara alldeles för få... Fler dåliga än bra. Hoppas fler kan få upp ögonen för att det faktiskt går att ha lösdrift o dyl till ridskolehästar!

Men är lösdrift det enda sättet för en häst att trivas?:confused:

Hästar är ganska anpassningsbara. De behöver inte vara i hagen tolv timmar per dygn för att trivas. Det finns mycket annat som är viktigt också - till exempel rutinerade stallskötare, genomtänkt foderstat, regelbunden motion, fasta rutiner, hästkompisar. Allt det har en ridskolehäst.

Jag skulle säga att hästarna på den ridskolan TS såg har ett drägligt liv. Så jag ser ingen motsättning mellan hästar och människor, så som du gör.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag tycker att min ridskola är ganska bra ur hästsynpunkt
Hästarna går i hagen 8-14 en vanlig dag, kommer in och äter lunch och vilar lite inför dagens lektioner. De brukar gå max 3 pass per dag och de hästar som gått mest under veckan sparas nästa osv. De flesta står i spiltor och visst, vissa är lite mörka, men de är iallafall inte trånga på något sätt.
Sen kan man väl diskutera hur det är ur en lite mer tävlingssugen och duktigare ryttares synpunkt, det är väldigt liten tävlingsverksamhet och vi ponnyryttare utvecklas ganska långsamt när vi kommit upp till en viss nivå, men i takt med att ponnyerna håller på att bytas ut kommer det nog bli bättre på den fronten.
Att många av våra hästar är 18-20 år trots att de stått länge på ridskolan är visar väl ganska bra att de tas väl om hand? Som sagt håller de dock på att bytas ut nu till ponnyer som vi kan tävla mer med, men de flesta är sällan halta och är inte sura.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

våran ridskola är jättebra. Hästarna går ute från 9 på morgonen till att eleverna kommer så får dom ta in den hästen som dom ska ha. hästarna byts ut ofta när dom blir trött på ridskolan :)
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Tråkigt att du möttes av en dålig ridskola. Men tro nu inte att alla är likadana. Jag rider på en ridskola där hästens bästa står i centrum. Alla hästar är snälla, pigga och glada. Ett tecken på att de trivs.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Men är lösdrift det enda sättet för en häst att trivas?:confused:

Hästar är ganska anpassningsbara. De behöver inte vara i hagen tolv timmar per dygn för att trivas. Det finns mycket annat som är viktigt också - till exempel rutinerade stallskötare, genomtänkt foderstat, regelbunden motion, fasta rutiner, hästkompisar. Allt det har en ridskolehäst.

Jag skulle säga att hästarna på den ridskolan TS såg har ett drägligt liv. Så jag ser ingen motsättning mellan hästar och människor, så som du gör.

Jag har inte sagt att det måste vara lösdrift för att en häst ska ha det bra. Min egen går inte på lösdrift. Men jag förstår inte hur du kan tycka att hästar som står o stirrar in i en spiltvägg och knappt får komma ut i hagen har ett drägligt liv. Visst är det jättebra med regelbunden motion, rutiner osv. Men det är otroligt viktigt för en häst att få tillfälle att vara häst och kunna röra sig som den vill. Det kan den inte i en spilta, och den kan inte vara häst med sina hästkompisar i ett ridhus med ryttare på sig heller.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

På min ridskola går hästarna ute ca 9-16 varje dag tillsammans i stoora gräshagar där de kan busa och göra upp rangordningen som de vill. Och den ridskolan ligger i stan, mellan ett bostadsområde och ett industriområde. Det gäller bara att vara kompis med kommunen ;)
Tyvärr fattar inte alla att hästar är flockdjur med behov av utevistelse och mycket rörelse varje dag!
 

Liknande trådar

P
Ridning Alla tycker olika om ridskolor. Jag tycker att vissa ridskolor "suger" men att vissa är riktigt bra. Det beror på hur dom tar hand om...
2
Svar
21
· Visningar
3 803
Senast: Tuvisen
·
Träning Var på en av våra ridskolor härom dagen och skulle titta på när min hästs(kanske nya skötare red)Usch...vad fick ja se.Ryttarna satt och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 859
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp