Finns det bra ridskolor?

Sv: Finns det bra ridskolor?

Nu blev jag lite nyfiken! vilket ridskola är det?
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jo jag är faktiskt från sthlm från början. Har bara bott i Östersund i 3 år så jag har lite koll på ridskolorna i sthlm.

Jag tycker faktiskt det är lite dumt att jämföra som du gör. "men dom har det ju bättre än vissa privathästar". os.v. Varför ska man jämföra med hästar som kanske har det ännu sämre?... Man är väl ändå ute efter att ha det bästa för sin häst. Och jag tycker ändå gå rman och utbildar sig inom området borde man väl veta lite bättre än att forma en ridskola som denna?...

Sen vet jag faktiskt att det finns en del grönområdet kring sthlm så man behöver nödvändigtvis inte slänga upp en ridskola mellan hm och hemköp.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

kommer från en ridklubb uppe i norrland. Våra RShästar står alla i boxar och är ute mellan 8 och 16 på em. Ev. KOnvalicent hästar står ute till ridskolans stängning. Fri tillgång till hö i den mån vi kan.... face it vissa hästar kan inte gå på fri tillgång.... men dom får aldrig mindre änn sina behov.

vi är en liten ridklubb som drivs på ideel basis, och ekonomin är inte hundra stabil, men nu under sommaren kommer ett stall att renoveras och i det andra ska spiltorna byggas bort helt.

if there is a will there is a way...

tror att många ridskolor kan göra bättre , men jag vet också att det finns helt underbara ridskolor som sätter hästarna först!
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Att ridskolan ligger i ett område där det inte finns plats för hagar är ingen ursäkt...
Kan hästarna inte gå ut i drägliga hagar är hästhållningen usel, punkt slut!
Hur mkt intryck får dessa hästar som står och tittar in i en spiltvägg alt springer runt ett fyrkantspår 24 h/dygn?
Hur bra mår dessa hästar psykiskt?
Foderstaten kan vara hur bra som helst, det räcker inte.

Att barn dessutom lär sig från början att detta är okej hästhållning är nästan ännu värre.
Det betyder att iaf många av dem kommer tycka det är helt okej att ställa sin framtida privathäst på ett stall med samma hästhållning.
Och så fortsätter det.

Hur mkt av hästarnas välbefinnande ska offras för att folk ska får rida?
Är det allas rättighet att rida, oavsett vad man får prioritera bort?

Att lägga ridskolan någon mil utanför stan vore säkerligen inte omöjligt om det prioriterades tillräckligt.

Jag har själv min häst uppstallad halva dygnet vintertid, jag tycker inte lösdrift är det enda alternativet. Tvärtemot tror jag det är skönt för min häst att få komma in och äta och vila i lugn och ro, EFTER att hon fått vara ute och levt hästliv i hagen med sina kompisar!
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

i mitt stall(där min häst står uppstallad)står alla ridskolehästar i box 2 och 2(islandshästar).dom har jätte fina hagar som e väldigt stora, går ute nästan dygnet runt tas in när det e lektioner och turridning osv.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

jag har ridit på två superridskolor!

den första:
alla hästarna stod i box (vissa var dock två o två, som shettisbröderna), alla gick i hage på dagen o togs in före lektionerna. så fort vädret blev varmt nog gick dom ute dygnet runt och togs bara in inför lektionerna. en häst hade varit med om tråkigheter och var sur i boxen efterosm hon var rädd. två var väldigt kittliga. resten ursnälla. hästarna levde hur länge som helst, många blev över 20 och ändå krya o glada och tuffade på i sina lektioner. dessutom hade vi ALDRIG någon hets på att vi skulle rida hästarna på tygeln eller liknande, vi pratade helt enkelt inte om det, men i efterhand har jag insett att vi faktiskt red hästarna i form och var hyffsat duktiga, men att vi bara slapp hela hysterin kring det! :bow:
bättre ställe att lära sig rida på fanns nog inte härikring! :love:

sen ridskolan jag rider på nu. liten och inriktad på vuxna. 12 hästar, alla står i box med fönster (två av dom har dessutom 12kvm). alla hästar går ute varje dag. En häst är lite småtjurig ibland (vilket blir bättre på somrarna, så vi tror att han har vinterdepressioner! :D ) hästarna är glada o harmoniska o mår bra! :D
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Hej hej ! :)

Jag tycker som tidigare inlägg att du har mött en dåligt varjant av ridskola. Där ajg rider så är det både ridskola och privatstall och där gåra ALLA hästar ute 8-18 beroende på årstid och väder. Dom går istaora hagar m. häst kompisar och kan bussa m.m.. Vårt stall är jsut och alla hästar står i boxar. Hästarna hataeras av kunig perssonal och boxarna mockas varje dag. Hästarna går max 2 pass dag och lektionerna leds endast av utbilad perssonal.

Och alla perssonal är trevlig...! :love: Älskar er på P------- RS.

// MILLAN

PS. Även fast vi har litet ridhus så funkar det... Hör aver om ni vill sponsra ;P D.s
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag har inte sagt att det måste vara lösdrift för att en häst ska ha det bra. Min egen går inte på lösdrift. Men jag förstår inte hur du kan tycka att hästar som står o stirrar in i en spiltvägg och knappt får komma ut i hagen har ett drägligt liv. Visst är det jättebra med regelbunden motion, rutiner osv. Men det är otroligt viktigt för en häst att få tillfälle att vara häst och kunna röra sig som den vill. Det kan den inte i en spilta, och den kan inte vara häst med sina hästkompisar i ett ridhus med ryttare på sig heller.

Så egentligen är det inte ridskolor du har problem med, utan att alla hästar inte har tillgång till stora hagar varje dag?

Jag är ledsen, jag missförstod. Jag fick för mig att det var ridskolor du klagade på, jag kanske missförstod din rubrik. För det finns ju massor av ridskolehästar som går i hagen varje dag, och många hästar som inte är ridskolehästar som inte går i hagen.

Men vad du egentligen menade var att det är synd om hästar som inte får gå i hagen?

Det har ju egentligen ingenting med ridskolor att göra.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag svarade på det d skrev "annars får ju folk sluta rida och det är ju inte heller så kul". Jag ifrågasatte om ridskolorna ska få ha vilken hästhållning som helst bara för att folk ska få rida.

Ja, jag tycker att ALLA hästar ska få vara ute i tillräckliga hagar varje dag. Det jag menade var att ridskolor ska inte vara något undantag. Jag vet att många privathästar också står inlåsta mer eller mindre dygnet runt. Men att vissa hästar har det ännu sämre tycker jag inte är ett vettigt argument, som någon annan skrev.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag red på en ganska bra ridskola och vi har en till i närheten som jag upplever är bra.

Min lilla privata ridskola som jag växte upp på har endast boxar. Hästarna är ute varje dag och ibland mellan lektionerna också. De har stora gräshagar samt mindre paddockar som används ibland mellan lektionerna och liknande.

Hästarna vilar när de behöver, de är med på ridlägren men står inte installade sommartid utan spenderar sin lediga tid i gräshagar med bete.

Den andra ridskolan är en islandshästridskola. De har nog både boxar och spiltor men otroligt stora och fina hagar vid vattnet. En del hagar går ända ner till sjön. Hur allt fungerar där är jag inte helt säker på men jag har ridit där några ggr och hästarna är pigga och framåt. De rids mycket ut i de fina omgivningarna men också på bana.

På båda dessa ridskolor är hästarna medelutbildade. De gör inga piaffer, iaf inte de flesta av dem, men det är lite blandat. Målet med ridningen på dessa ridskolor är att lära sig häst och att ha roligt. Det handlar om att njuta MED hästarna och inte om att bli bäst eller tävla högt. Säkert är det många som vill tävla och gör det, de har egna tävlingar också, men det är inte syftet med ridningen i första hand. Och då blir stämningen och synen på djuren en helt annan. Värderingarna helt annorlunda.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

På den ridskolan där jag rider så har de precis fått ett nytt stort fräscht stall med bara boxar och nästan alla hästar har fönster så att de får titta ut. De är ute många timmar varje dag och nu går de ute dygnet runt. De är på sommarbete i typ 2-3 månader i stooora fina gräshagar. Jag vet inte hur mycket lektioner de går men alla hästar trivs och är skadefria.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag har inte sagt att det måste vara lösdrift för att en häst ska ha det bra. Min egen går inte på lösdrift. Men jag förstår inte hur du kan tycka att hästar som står o stirrar in i en spiltvägg och knappt får komma ut i hagen har ett drägligt liv. Visst är det jättebra med regelbunden motion, rutiner osv. Men det är otroligt viktigt för en häst att få tillfälle att vara häst och kunna röra sig som den vill. Det kan den inte i en spilta, och den kan inte vara häst med sina hästkompisar i ett ridhus med ryttare på sig heller.

:bow::bow:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jo, det finns bra ridskolor också.

På vår ridskola går hästarna ute mellan 8-14 alla tillsammans i stora hagar. Sen kommer de in och äter lunch och blir ompysslade innan dagens lektioner, som börjar 16.00 oftast.

Våra lektionshästar och lektionsponnyer är ofta ute på lokala och regionala tävlingar också tillsammans med ridskoleryttare och de har varit med stora framgångar. Dvs, våra hästar är välutbildade och trivs med sin uppgift. Samtliga ponnyer kan alla rörelser upp till LA dressyr, några kan mer än så. Alla hästar är utbildade till LA-MsvB dressyr, några kan mer än så. Ponnyerna hoppar i regel LB, några högre. Hästarna går som lägst 1m, vissa har gått upp till 1,30. Finns en häst som inte hoppar så högt, men han kompenserar det genom sin kunskap i dressyr. En ponny kan inte hoppa (han är faktiskt helt obegåvad ;)), men han är istället en klippa på handikapplektioner och används inte på hopplektioner.

Det finns pigga och alerta hästar som passar den erfarne ryttaren som vill ha lite utmaning. Det finns likaså de lugna, trygga hästarna som passar nybörjare.

Alla våra hästar är väldigt, väldigt snälla. De går i sin flock och har sin rangordning uppgjord, vilket medför att det aldrig blir bråk med ryttare på ryggen - även om någon trillar av och en häst blir lös.

Det finns trygghet hos oss, både för elever och för hästar. Hästarna trivs med sina rutiner och det gör människorna också. Det är en trevlig stämning och alla känner sig välkomna (hoppas och tror jag). :)
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag personligen tycker inte det är lämpligt att anlägga en ridskola i ett bostadsområde, de hör hemma lite utanför stan med tillgång till bete och lagstadgade hagar med tillräcklig utevistelse. :bow:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jag tror att den typen av ridskola börjar höra till undantagen, hoppas jag har rätt! Jag har ridit där alla hästar står i box, och ute i stor hage ca 8-15. Fortfarande har många ridskolor spiltor, men utevistelse brukar de flesta numera försöka fixa. Även de ridskolor som ligger i bostadsområde som jag känner till har uppgrusade rasthagar där hästarna går ibland två, ibland många, minst 2-3 timmar.
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Jo jag är faktiskt från sthlm från början. Har bara bott i Östersund i 3 år så jag har lite koll på ridskolorna i sthlm.

Jag tycker faktiskt det är lite dumt att jämföra som du gör. "men dom har det ju bättre än vissa privathästar". os.v. Varför ska man jämföra med hästar som kanske har det ännu sämre?... Man är väl ändå ute efter att ha det bästa för sin häst. Och jag tycker ändå gå rman och utbildar sig inom området borde man väl veta lite bättre än att forma en ridskola som denna?...

Sen vet jag faktiskt att det finns en del grönområdet kring sthlm så man behöver nödvändigtvis inte slänga upp en ridskola mellan hm och hemköp.

:bow::bow:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

En ridskola i min närhet är ungefär så, enligt min mening (har "mitt" stall att jämför med där hästarna går ute antingen dygnet runt eller går ute mellan 8-5).
Hästar står en och en. Med täcke i solsken. I sjukhagar på ca 5x5 m. Får väl vara ute kanske 4-5 timmar om dagen om de har TUR!
Den största flocken går på ca 4 hästar och deras hage är kanske en åttondel av en av våra hagar. Och där går det dessutom bara två hästar ..
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

på min gamla rid skola stog dom flästa hästar i spilta utom privat hästarna dom kom ut vid 8:30-9:00 sen komm dom inn ca 14:00

och min kompis har en foder häst nu som har stått på en ridskola i 8 år i stokholm utan att fått gått ut dom hade inga hagar

han har bara varit i sin box/spilta och ridhuset i 8 år :mad::cry:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

min gamla ridskola hade fint luftigt stall, stora hagar dock med magert bete men 3 stora sommarhagae proppfullt med fint smaskigt gräs. dom flesta stod dock i spilta men ändå i ett stort ljust stall sååå... dom var ute mellan 8-14:00 på våren och hösten. ute dygnet runt på sommarn. borstades flera gånger dagligen, bra foder osv.

MEN..
deras syn på hästarna i övrigt var verdervärdig.
Det är inga djur, det är maskiner man ska tjäna pengar på.
Vet inte hur många hästar de kört skiten ur....bara att rida, rida, rida, för det är ju bara att dömma ut, slakta och köpa nytt.
Det är inget roligt att rida hästar som är uppenbart halta och har ont i ryggen. Hästar som piskas för att de vägrar hoppa pga ryggont.
:crazy:
 
Sv: Finns det bra ridskolor?

Då var du väl på en av de fåtal ridskolor som inte har hagar. Låg kanske ridskolan i ett bostadsområde så att det inte fanns plats till hagar? Alternativet då är ju att lägga ner ridskolan, så får folk sluta rida. Inte heller så kul.

Jaha, så man ska låta hästarna stå inne och glo i en vägg hela dagarna för att ungarna ska ha nåt o göra på dagarna? Det är väl förfan huvudsaken att hästarna får det bra...
 

Liknande trådar

P
Ridning Alla tycker olika om ridskolor. Jag tycker att vissa ridskolor "suger" men att vissa är riktigt bra. Det beror på hur dom tar hand om...
2
Svar
21
· Visningar
3 803
Senast: Tuvisen
·
Träning Var på en av våra ridskolor härom dagen och skulle titta på när min hästs(kanske nya skötare red)Usch...vad fick ja se.Ryttarna satt och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 859
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp