Bukefalos 28 år!

Förlamad tunga?

tanten

Trådstartare
Såg en hund med tungan ute. Ägaren förklarade att den hade förlamad tunga. Hade aldrig hört om det.
Nu såg jag en bild på en hund som såg ut att lida av samma sak.

det yttrar sig tydligen så att hunden inte kan dra in tungan så den hänger lite utanför munnen hela tiden. Hundarna verkar inte lida alls av det.

Av nyfikenhet har jag försökt googla men hittar inget. Misstänker att det heter något annat? Bägge de jag sett är papilloner.

Nån som vet nåt mer?
 
Vad jag har förstått så beror det oftast på att tungan är för stor för munnen och/eller avsaknad av tänder, men det finns också något som kallas hanging tongue syndrome som kan bero på lite olika saker såg jag
 
Vad jag har förstått så beror det oftast på att tungan är för stor för munnen och/eller avsaknad av tänder, men det finns också något som kallas hanging tongue syndrome som kan bero på lite olika saker såg jag
Tack.
Nu fick jag i alla fall nåt att googla på! :)
 
Såg en hund med tungan ute. Ägaren förklarade att den hade förlamad tunga. Hade aldrig hört om det.
Nu såg jag en bild på en hund som såg ut att lida av samma sak.

det yttrar sig tydligen så att hunden inte kan dra in tungan så den hänger lite utanför munnen hela tiden. Hundarna verkar inte lida alls av det.

Av nyfikenhet har jag försökt googla men hittar inget. Misstänker att det heter något annat? Bägge de jag sett är papilloner.

Nån som vet nåt mer?
En av mina tidigare pappisar hade för stor tunga. Den var inte förlamad och hon kunde dra in den i munnen, dricka etc. Men den var för stor. Så den stack ut ofta. När hon var yngre och vävnaden i kroppen mer elastisk och spänstig typ så stack den ut mindre. Som gammeltant med slappare, längre tunga var den ute mycket mer.
Hon hade lite kort nos och vi skojade om att någonstans sitter en Schäfer med micro-tunga menad för henne.. 😅
Här var hon inte så gammal och tungan är ute lite:
FliegenBåt.png
 
Tycker man ser det hyfsat ofta i olika veterinärprogram, särskilt från USA och särskilt hos brachyhundar. Mer eller mindre allvarliga fall.
Jag vet att jag såg någon som fick en del av tungan amputerad för att den for så illa.
 
Jag har också haft en hund med tunga som hängde ut (på ena sidan). I hans fall var det inget fel på tungan utan p g a medfödd tandbrist (som är väldigt vanligt bland hårlösa hundraser). Hörntänderna hjälper annars till att hålla tungan på plats.
 
En bekant till mig hade en boxertik där tungan hängde ut en bit. Folk brukade tycka det var jättegulligt, men tungan var torkad och sprucken och måste ha gjort väldigt ont, så det var inte så gulligt egentligen.... :(

För lång tunga förekommer hos boxer och är ett av områdena som tas upp i SRD (Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar). En boxerhane som mina släktingar hade på 80-talet (och som hade bra noslängd) hade en tunga som konstant stack ut en bit. Han brukade sova under deras upphöjda öppna spis med tungan ute, så den torkade och krullade ihop sig. Vilket inte verkade bekomma honom nämnvärt, för han gjorde ju så hela tiden. Vi hade dock vissa misstankar om att all tid under öppna spisen hade kokat hans hjärna. 🙄
 
En av mina tidigare pappisar hade för stor tunga. Den var inte förlamad och hon kunde dra in den i munnen, dricka etc. Men den var för stor. Så den stack ut ofta. När hon var yngre och vävnaden i kroppen mer elastisk och spänstig typ så stack den ut mindre. Som gammeltant med slappare, längre tunga var den ute mycket mer.
Hon hade lite kort nos och vi skojade om att någonstans sitter en Schäfer med micro-tunga menad för henne.. 😅
Här var hon inte så gammal och tungan är ute lite:
Visa bifogad fil 117871
Min BC verkar också ha för stor/lång tunga och dessutom överbett så den sticker nästan alltid ut när han är avslappnad. Han har dock lyckats bita sig själv i tungan några gånger men annars så har det inte påverkat honom. :)



C4BEB540-788F-4964-BF23-07C52C6E2B2F.jpeg
 
Min hunds tunga ramlar ut mer och mer ju fler tänder som opereras bort. Hon verkar inte bekymrad av det.Hon ser numera alltid ut som att hon ler❤️
 
Min BC verkar också ha för stor/lång tunga och dessutom överbett så den sticker nästan alltid ut när han är avslappnad. Han har dock lyckats bita sig själv i tungan några gånger men annars så har det inte påverkat honom. :)



Visa bifogad fil 118261
Gulle! 😍

Jag tror du träffade min lipsill någon gång när hon var gammal. Hon bet sig aldrig i tungan. Men lämnade däremot ibland en liten 1-2 cm blöt fläck efter hon sovit och haft tungan ute. :heart
Hon hade kanonbra tänder och fick inte direkt tandsten alls även om man inte bortade tänder etc. Brukade skoja om att den där jättetungan gav ökad salivering och spolade rent allt. :laugh:
 
Min hunds tunga ramlar ut mer och mer ju fler tänder som opereras bort. Hon verkar inte bekymrad av det.Hon ser numera alltid ut som att hon ler❤️
Hade iofs en till pappi som hade tungan ute ibland. Men det berodde som med din hund på att den inte hade framtänder. Det var någon idiotveterinär som skulle dra mjölktänder och råkade dra ut 8 permanenta framtänder innan jag fick henne. Så hon levde hela livet så. Jag fick vet-intyg på det i fall jag skulle vilja ställa ut.
Oftast var tungan inne. Men när hon slappnade av/sov kunde den åka ut. Även där blev det mer med åren.
 
Min engelska bulldog har ofta tungan utanför munnen, speciellt när hon sover/är avslappnad, men hon har ganska precis 3 cm underbett så det är min förklaring. :( Plus att vi har fått dra några tänder på ålderns höst. Och en för övrigt ganska stor tunga. Hon får utan problem in hela tungan i munnen och äter, dricker och busar utan problem.

Det sticker ut allt från bara tungspetsen, till flera cm ibland.

IMG_9217.jpeg
 
Såg en hund med tungan ute. Ägaren förklarade att den hade förlamad tunga. Hade aldrig hört om det.
Nu såg jag en bild på en hund som såg ut att lida av samma sak.

det yttrar sig tydligen så att hunden inte kan dra in tungan så den hänger lite utanför munnen hela tiden. Hundarna verkar inte lida alls av det.

Av nyfikenhet har jag försökt googla men hittar inget. Misstänker att det heter något annat? Bägge de jag sett är papilloner.

Nån som vet nåt mer?
Prova att söka på hanging tounge syndrome. Finns flera orsaker bakom det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 169
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 213
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp