Bukefalos 28 år!

Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså Tinja... Hon blir så jäkla bekväm av sig när hon löper, det är som att man trycker på en knapp :p Ser i ögonvrån hur hon ställer sig och tittar på sängen. Hon vet att hon egentligen inte får hoppa upp utan att 'fråga' först. Så hon står, hon stirrar, hon läger hakan på, hon tvekar... Och så hoppar hon upp och lägger sig uppe vid mina kuddar och totalslocknar :rofl:
Hon är så himla söt. Min lilla räv :love:
 
Damerna har nu lagt sig för att sova nästan på varandra. Det var kallt på nattrundan. Aysu har dock lyckats lägga sig under täcket också, och med huvudet mot elementet som är lite varmt. De är så söta tillsammans :love: (fast sängen känns tom när de inte är överallt och på mig...)
 
Nu blir jag förvirrad. Jag satt och räknade på just detta idag, men jag fick det till 9 bollar till 8 kg hund :confused:
2% av förväntad vuxenvikt är 160 gram på en 8-kilos vuxen hund :) Mushbollar väger 25 gram styck - så 6-7 stycken då. Sen får man givetvis modifiera efter hur mycket ens egna valp behöver :)
 
Jasså? Har du några tips? :) Enda gången han visar liite motivation just nu är när han är riktigt hungrig

Hitta vad han är beredd att jobba för (antagligen godis? Kaninpäls? Pipboll? Min lathund kan jobba för stulen strumpa, eftersom en stulen strumpa är typ bästa busleksaken i hans ögon...), designa en uppgift som gör att hunden klarar den snabbt* och jobba med hög belöningsfrekvens. Korta intervaller.



*inom ett par sekunder. Du behöver alltså förbereda situationen utan hunden. Ska ni träna tasstarget så ska targeten vara framme, på golvet och svår att INTE ställa sig på när hunden börjar träningspasset. När hunden kommer in i träningssituationen ska du vara beredd att visa och belöna direkt. Och ja, visa. Den här hunden ska nog inte shejpas i början, då blir han nog lite utbränd och avskräckt.
 
Då var vi hos vetten. Mamma Mu tog väntrummet med ro och passade på att klämma in en tupplur :D

Dessvärre måste hörntanden dras. :(
Det är första gången hon är hos veterinär för annat än vaccinationer och ultraljud av valpar. Inte illa med tanke på att hon blir 10 i januari.

lLoHPKA.jpg
 
Floyd ska också till vetten idag, det har börjat bildas lite svallkött i skärsåret i trampdynan, så det är lika bra att få det omsett. Han ömmar bara när man trycker ihop såret, ingen hälta, ingen värme eller andra tecken på inflammation, så jag hoppas att det är snabbt åtgärdat.
Han fattar ju dock inte att han borde ha ont, han försöker flänga så gott han får ändå :p
 
Alltså.. Min hund är tråkig. Riktigt tråkig. Han har noll och inget intresse för att träna alls. Hans livsfilosofi verkar vara att ligga på rygg i soffan, mysa, lulla runt lös i stallet och i skogen. På sin höjd kan han busa lite med sin ikea-råtta, men det är inte många minuter åt gången.
Nog för att jag ville ha en hund som inte krävde lika mycket som Ixi men den här börjar bli löjligt och jag blir mer o mer sugen på att skaffa en till hund med liiite mer intresse för träning/lek osv :/

Har ni testat agility? Min vovve har också varit soffprydnad och gosedjur mer än hund. Dottern försökte träna henne och gick valpkurs men hon gjorde fel oftare än hon gjorde rätt :D. Sen gick vi agility grundkurs och hunden som inte lyssnat på ett kommando innan gick som en klocka från första passet.. Fortfarande lika ointresserad av träning utanför agilityplan men på plan är hon en stjärna! Hon och husse blev kursettor och kom på tredjeplats i KM efteråt. Nu sitter soffpotatisen och gläfser och hoppar jämnfota av iver när agilityväskan börjar packas även om hon fortfarande är mestadels soffprydnad mellan träningarna :p.

Lilla fröken soffpotatis (som förövrigt har 25% tibbe i sig):
21317660_10212799267210735_7850901238962253957_n.jpg
 
Har ni testat agility? Min vovve har också varit soffprydnad och gosedjur mer än hund. Dottern försökte träna henne och gick valpkurs men hon gjorde fel oftare än hon gjorde rätt :D. Sen gick vi agility grundkurs och hunden som inte lyssnat på ett kommando innan gick som en klocka från första passet.. Fortfarande lika ointresserad av träning utanför agilityplan men på plan är hon en stjärna! Hon och husse blev kursettor och kom på tredjeplats i KM efteråt. Nu sitter soffpotatisen och gläfser och hoppar jämnfota av iver när agilityväskan börjar packas även om hon fortfarande är mestadels soffprydnad mellan träningarna :p.

Lilla fröken soffpotatis (som förövrigt har 25% tibbe i sig):
21317660_10212799267210735_7850901238962253957_n.jpg
Agility har vi inte testat mer än att hoppa nåt enstaka hinder.
Det kanske vi borde göra. Det får nog bli till våren i så fall när det finns nån agilitykurs :)
 
Hitta vad han är beredd att jobba för (antagligen godis? Kaninpäls? Pipboll? Min lathund kan jobba för stulen strumpa, eftersom en stulen strumpa är typ bästa busleksaken i hans ögon...), designa en uppgift som gör att hunden klarar den snabbt* och jobba med hög belöningsfrekvens. Korta intervaller.



*inom ett par sekunder. Du behöver alltså förbereda situationen utan hunden. Ska ni träna tasstarget så ska targeten vara framme, på golvet och svår att INTE ställa sig på när hunden börjar träningspasset. När hunden kommer in i träningssituationen ska du vara beredd att visa och belöna direkt. Och ja, visa. Den här hunden ska nog inte shejpas i början, då blir han nog lite utbränd och avskräckt.

Det enda som motiverar honom öht är skinka eller korv :S OM han är tillräckligt hungrig eller vid inkallning. Så fort det blir nån form av träning så tittar han på mig som om jag vore dum i huvudet. Men ska absolut testa det! :)
 
Alltså Benji, ibland blir jag tokig på honom :banghead:
Körde lite vittringsövningar med kottar ute i skogen med Tinja. Platsade Benji en bit bort för att skicka Tinja. Och han sticker varje gång för att ta kotten innan henne! Visst att han brukar göra det en gång, men nu var han jäkligt envis. Fick binda upp honom istället, och när jag vänder mig om, då står han och försöker tugga av grenen jag bundit fast honom i :meh:
Det positiva är dock att Tinja var väldigt duktig trots att vi inte gjort detta på länge. Tog rätt kotte varje gång, även fast det fanns typ 20 kottar att välja mellan :love:
 
Får man var nöjd med en, egentligen petitessak ? SÅ nöjd med att mina hundar skiter i andra hundar på promenader, andra som gör utfall mot dem, skäller, hoppar på dem etc, de kollar ibland, sen går de bara förbi, eller flyttar på sig :love: Vi bor mitt i stan, och det är hundar överallt här, som är allt annat än uppfostrade och tydligen anser ägarna att flexi är guds gåva till stadsmänniskan med hund :meh:

Mina hundar är precis såna gräsliga typer, men BARA när vi är på våra vanliga promenadstråk hemma (typ i skogen där vi bor) när vi är i stan uppför de sig exemplariskt. Mycket märkligt
 
Då var Mamma Mu hämtad. Hon fick massor med beröm för sin form, märkligt nog för jag tycker hon är både fet och muskelfattig. Men man blir kanske hemmablind och glömmer att hon är 10 år snart och inte 6 år.
När jag kom till luckan hörde jag personalen prata om henne.
"En så go och snäll hund"
"Ja tänk att hon är så gammal som 10 år"

Goa gumman :heart

Nu har hon fått pinnförbud och bäraskorförbud. Hur ska hon överleva detta? En Schäfer utan pinnar:confused::D

Tanden fick vi med hem som minne. Eller ja, det som var kvar av den. Det är inga små grejer de har i munnen:o
VoHzzqn.jpg


By by till detta gulliga leende :D
sxTTYgi.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 209
Senast: zassoo
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
589
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp