Fototråd nr.5

D90 som @labb nämner har jag. Köpte begagnad för 2000 har jag för mig. En jättetrevlig kamera, inga problem med objektiv (förstår vad du menar :D) förutom fullformat då. Jag är supernöjd och det enda jag kan sakna är vridbar skärm. Men det är rätt så sällan och jag kan leva utan det :p

D90 lät ju väldigt trevlig och fanns till vettiga priser på blocket (vilken sida hittade du din på?) jag behöver ju bara kamerahuset!

Vad innebär fullformat :o
Och vad ska man tänka på när man köper begagnat? Jag är alltid lite nojjig när det kommer till sånt.
 
D90 lät ju väldigt trevlig och fanns till vettiga priser på blocket (vilken sida hittade du din på?) jag behöver ju bara kamerahuset!

Vad innebär fullformat :o
Och vad ska man tänka på när man köper begagnat? Jag är alltid lite nojjig när det kommer till sånt.
Jag hittade min på blocket :)

Att kameran är hel förstås, annars är väl antal exponeringar det mest intressanta. Min hade runt 5000 vilket ju är rätt lite. Jag har för mig att runt 100 000 är typ medellivslängd på en kamera (orkar inte googla nu så någon får gärna rätta mig om jag har fel!), det kan vara bra att komma ihåg. Annat att kolla på är att gängorna vid objektivinfästningen samt blixten är hela.

Fullformat innebär att kameran har en större sensor, objektiven är dyrare men det är bättre... av någon anledning jag inte orkat sätta mig in i :angel:
 
Jag hittade min på blocket :)

Att kameran är hel förstås, annars är väl antal exponeringar det mest intressanta. Min hade runt 5000 vilket ju är rätt lite. Jag har för mig att runt 100 000 är typ medellivslängd på en kamera (orkar inte googla nu så någon får gärna rätta mig om jag har fel!), det kan vara bra att komma ihåg. Annat att kolla på är att gängorna vid objektivinfästningen samt blixten är hela.

Fullformat innebär att kameran har en större sensor, objektiven är dyrare men det är bättre... av någon anledning jag inte orkat sätta mig in i :angel:

Tack! :)
Okej, ja så avancerad är jag nog inte riktigt, nöjer mig med enklare! Då ska jag sätta mig och lusläsa på blocket!
 
Vad har ni för tips på en vettig kamera till någon som aldrig ägt en systemkamera? Nog för att det är smidigt att ta bilder med mobilen, men det skulle vara kul att lära sig fota "på riktigt". :)
 
Vad har ni för tips på en vettig kamera till någon som aldrig ägt en systemkamera? Nog för att det är smidigt att ta bilder med mobilen, men det skulle vara kul att lära sig fota "på riktigt". :)

Jag började med en Nikon D40! Var lätt att lära sig, fotograferade endast med kitobjektivet i början men bytte senare upp mig mot ett ljusstarkare fast objektiv.

Vad jag ville säga med det vet jag inte :D men dom flesta systemkameror passar nog en nybörjare, man får läsa på, fota mycket och lära sig på så sätt.
 
Vad har ni för tips på en vettig kamera till någon som aldrig ägt en systemkamera? Nog för att det är smidigt att ta bilder med mobilen, men det skulle vara kul att lära sig fota "på riktigt". :)
Både Nikon och Canon har instegsmodeller som är bra för nybörjare, vilket märke du väljer är egentligen en smaksak. En fördel med att välja något av de märkena är att det är lätt att hitta begagnade tillbehör till bra priser, även andra märken gör objektiv och andra saker med rätt fattning.
 
Vad har ni för tips på en vettig kamera till någon som aldrig ägt en systemkamera? Nog för att det är smidigt att ta bilder med mobilen, men det skulle vara kul att lära sig fota "på riktigt". :)

Jag håller med ovanstående om att de större märkena har fördelen att begagnatmarknaden är bredare. Dessutom finns det oändliga mängder kunskap kring både Canon och Nikon på internet, youtube-tutorials, artiklar och mängder med forum. Själv har jag Canon och började med deras 100-serie (eos 400D) för 10 år sedan.

Fundera över hur mycket kameran får kosta, först och främst, så har du en utgångspunkt när du kikar på olika kameramodeller :). Normalt är att lägga merparten av pengarna på objektivet, kamerahusen presterar relativt likvärdigt inom sin prisklass men det är i objektiven man märker skillnad i sina bilder.

Eftersom jag främst följer Canon så tipsar jag om deras instegsmodeller. På marknaden idag finns bland annat 1300D, 100D och 700D med ungefär en tusenlapps prisskillnad mellan varje modell. Kläm och känn i butik!

När det gäller objektiv så ingår ibland kit-objektiv och de fungerar men ett ordentligt objektiv gör mycket skillnad. Det går att lägga astronomiska summor på enbart objektiven så åter igen, kika på din budget och fundera på vad du mest vill fota/brukar fota med mobilen. En bra normalzoom kommer man långt med och de är ofta väldigt prisvärda. Vill du däremot kunna ta bilder på långt håll, på t.ex. vilda djur, sporter m.m. så behövs ett teleobjektiv.

Begagnat kan du få ut dubbelt så mycket kamera för pengarna men beroende på i vilken ände av landet man bor så kan utbudet vara lite skralt. Många bra fotoaffärer säljer begagnat och demo-exemplar, det är ett tryggare sätt att köpa begagnat på än via privatperson.
 
@pepp @Flixon och @Septicemia
Tack för era svar! Har inte hunnit börja fundera än så mkt på budget, men tänkte gå förbi en fotobutik nästa veckan och kika lite. De kanske även säljer begagnade kameror, eller vet vart jag ska vända mig. Blocket känns sådär när jag inte kan något. :)
Nikon eller Canon hade jag nog tänkt mig, just för att det känns klokt med ett känt och stort märke både för tillbehör och utbud på andrahansdmarknaden.
 
@pepp @Flixon och @Septicemia
Tack för era svar! Har inte hunnit börja fundera än så mkt på budget, men tänkte gå förbi en fotobutik nästa veckan och kika lite. De kanske även säljer begagnade kameror, eller vet vart jag ska vända mig. Blocket känns sådär när jag inte kan något. :)
Nikon eller Canon hade jag nog tänkt mig, just för att det känns klokt med ett känt och stort märke både för tillbehör och utbud på andrahansdmarknaden.
Fotobutik låter som en god idé! Fotobutiken här i stan säljer åtminstone begagnat, så det gör säkert fler butiker :)
 
Jag har varit hundvakt åt mormors nya valp den här veckan och har kunnat vara ute i skogen med kameran samtidigt, äntligen har det blivit höst!

the_fire_of_september_by_liminalitet-dajhjvy.jpg

no_filters__just_forest__by_liminalitet-dajhsh7.jpg

the_last_days_of_the_dragonfly__pt__2_by_liminalitet-dajhqjc.jpg


Och så bonusbild på valpen :love:
puppy_happiness_by_liminalitet-dajhs3z.jpg
 
Nu är en Nikon D90 på väg hem till mig :nailbiting: känner mig nästan lite nervös. Har ju fotat med min D40 i 9 år nu :D

Funderade lite på en grej, vi åker till Vietnam i december, tror ni man kan hitta billigare objektiv där? Lär ju inte funka med garanti och sånt visserligen..
 
Nu är en Nikon D90 på väg hem till mig :nailbiting: känner mig nästan lite nervös. Har ju fotat med min D40 i 9 år nu :D

Funderade lite på en grej, vi åker till Vietnam i december, tror ni man kan hitta billigare objektiv där? Lär ju inte funka med garanti och sånt visserligen..

Spännande! Förstår nervositeten helt och hållet :D

Nu har jag inte varit i Asien och shoppat kamerautrustning men som jag förstått det så är det inte extremt mycket billigare där längre, men det är ju dumt att inte titta! Garantin gäller förmodligen endast i Asien, med några få undantag. När det handlar originaldelar hade jag inte varit särskilt bekymrad utan min oro hänger mer ihop med att få hem kopior som fungerar dåligt/inte alls.

Vill du shoppa utomlands så kolla upp vilka objektiv du är ute efter och ha de svenska priserna med dig för att kunna jämföra. Skiljer det så pass att det är värt att slopa garantin och det är en auktoriserad återförsäljare så kanske du kan göra ett klipp.
 
Den är här :love: bara hunnit testa den lite inomhus då det blev mörkt så fort.

Vad tror ni man kan sälja min gamla D40 för? Den är ca 9 år gammal, följer med kitobjektiv och batteriladdare.
Ingen låda, manual eller minneskort kvar... funkar fortfarande väldigt bra.
500 kr?
 
Den är här :love: bara hunnit testa den lite inomhus då det blev mörkt så fort.

Vad tror ni man kan sälja min gamla D40 för? Den är ca 9 år gammal, följer med kitobjektiv och batteriladdare.
Ingen låda, manual eller minneskort kvar... funkar fortfarande väldigt bra.
500 kr?

På blocket verkar de ligga runt 1500 kr, men om de blir sålda för det priset är ju en annan femma. Hur många exponeringar har den gått?

Edit: Kul att du fått hem den nya! Du får berätta hur den känns så snart du provkört ordentligt .
 
Den är här :love: bara hunnit testa den lite inomhus då det blev mörkt så fort.

Vad tror ni man kan sälja min gamla D40 för? Den är ca 9 år gammal, följer med kitobjektiv och batteriladdare.
Ingen låda, manual eller minneskort kvar... funkar fortfarande väldigt bra.
500 kr?
Varför sälja överhuvudtaget... 2 hus kan vara bra ibland.... Tele på ena, normaloptik på det andra....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 458
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 644
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 185
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp