Bukefalos 28 år!

Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Rätta mig gärna om jag har fel, men har inte terrier överlag ett större behov av stimulans än tex mops, frallor och andra sällskapshundar? Jag har tidigare haft tax och boxer så jag är inte alls bekant med små sällskapshundar, det är därför jag har så svårt att välja.

Man kan inte lumpa ihop alla terriers i samma fack. Det är ju en hel rasgrupp... Stor skillnad på jack russell och Cairn, t ex...

Jag är inget fan av plattnästa hundar egentligen, och petit brabancon tyckte jag var jättefula på alla bilder, men de är sötare i verkligheten, jag lovar. Inga utpoppande ögon alls.

Men som jag sa, varför inte hitta en mops från friska linjer?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Man kan inte lumpa ihop alla terriers i samma fack. Det är ju en hel rasgrupp... Stor skillnad på jack russell och Cairn, t ex...

Jag är inget fan av plattnästa hundar egentligen, och petit brabancon tyckte jag var jättefula på alla bilder, men de är sötare i verkligheten, jag lovar. Inga utpoppande ögon alls.

Men som jag sa, varför inte hitta en mops från friska linjer?

Och så glömde jag det jag egentligen skulle säga: Boston terrier räknas ju inte till terrier-rasgruppen.

Tibetansk spaniel är en annan trevlig och frisk liten hund, lite längre päls men inte någon som kräver en massa pälsvård.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Vart har jag skrivit att vi inte kommer att aktivera en hund? Vi vill inte ha ett krav på oss att gå långa promenader _varje_ dag för hundens välbefinnande. Att aktivera hunden med lydnad eller bus och agility är ju en annan sak.

Ja både agility och lydnad är ju utmärkt aktivering för en hund såklart, men om ni inte vill ha krav på er att gå långpromenad varje dag så förstår jag att folk reagerar på hur liten aktiveringsnivå ni egentligen vill hålla ?

En hund kräver ju aktivering varje dag oavsett om det är en sällskapshund eller jakthund, bus räknas inte alls in som aktivering som jag ser det :)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Långa promenader eller bus/agility ger ju lika mycket i aktivering kan jag tycka. Dock tenderar man ju ofta att busa kanske 5 min med dem och långprommisar är ju längre och mindre stressande än vissa lekar. Agility är kanonkul men kanske inte det man gör hemma så lätt om man inte bygger hinder själv :)

Tycker kanske kritiken mot TS varit lite väl, jag har två vavvor hemma här och de får inte evighetsprommisar varje dag. De hänger med på mitt dagliga liv, mina aktiviteter.. stall osv. går kurser ibland. De är inte alls understimulerade. Vet ju flera hundar med ganska stort aktiveringsbehov som mår bra av att "hänga med på gården" då de få röra sig hur mkt som helst. Å andra sidan är ju begreppet "på gården" ganska brett liksom "långpromenad", svårt veta om man pratar om samma mängd så att säga. :idea:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Ja det är klart :)

Men när folk skriver "hänga med på gården" så ser jag framför mig just det, att hunden är med ute på gården när man sköter sina andra sysslor och i ärlighetens namn är det väl inte särskillt stimulerande för hunden.

Att gå på långpromenad stimulerar ju hunden på mer sätt genom nya lukter, nya platser m.m .

Sedan kan jag tycka att det inte riktigt räcker med enbart långpromenader heller, om man helt exkluderar hjärngympa och bara lunkar på med hund i koppel ..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

du tycker bostonterriern är dyr vet du var en registrerad fralla kostar ens?
och sak u köpa en fralla köp en registrerad ingen utan stamtavla....då kan du få vad somhemlst och hur sjuk som helst.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Tycker kanske kritiken mot TS varit lite väl,

Fast om man själv säger att man inte orkar/vill/hinner aktivera en bostonterrier? Det är inte direkt en krävande ras, hur kan man då tro att man ska orka/vilja/hinna ta hand om en annan liknande hund?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

skrev jag inte det innan till dig, att jag trodde att terrier överlag behövde mer motion/aktivering än andra sällskapsraser.

Till alla:
Jag kanske ska förtydliga vad jag menar med att hänga med på gården:
En hund som är med oss när barnen är i sandlådan, sparkar fotboll, fixar med djuren. Är med mig när jag tar in och fixar med hästarna samt är med när jag rider/kör. Om det är en liten sällskapsras så är det kanske inte aktuellt att vara med när jag rider längre vägar utan då kanske mest när jag kör då den kan vara med i vagnen om den blir trött. Den får vara med när jag tömkör mina hästar som nu till sommaren ska köras in.
Utöver detta vill jag inte behöva gå långpromenad med hunden varje dag.

Tycker ni verkligen att det skulle vara ett så dåligt liv för en sällskapshund att ni rekommenderar mig att köpa ytterligare katter?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

En registerad fralla ligge på nånstans mellan 13-20. Bostnterrier ligger på minst 20, iallafall de jag har sett.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

skrev jag inte det innan till dig, att jag trodde att terrier överlag behövde mer motion/aktivering än andra sällskapsraser.

Till alla:
Jag kanske ska förtydliga vad jag menar med att hänga med på gården:
En hund som är med oss när barnen är i sandlådan, sparkar fotboll, fixar med djuren. Är med mig när jag tar in och fixar med hästarna samt är med när jag rider/kör. Om det är en liten sällskapsras så är det kanske inte aktuellt att vara med när jag rider längre vägar utan då kanske mest när jag kör då den kan vara med i vagnen om den blir trött. Den får vara med när jag tömkör mina hästar som nu till sommaren ska köras in.
Utöver detta vill jag inte behöva gå långpromenad med hunden varje dag.

Tycker ni verkligen att det skulle vara ett så dåligt liv för en sällskapshund att ni rekommenderar mig att köpa ytterligare katter?



Tycker jag låter som ett härligt liv för en hund :)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Nope jag tycker det låter som ett fullgott hundliv för en sällskapshund absolut, låter som om hunden får vara med större delen och inte vara ensam så mycket = jätte bra..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Helt ärligt, en chi är för mycket för er.
Bara för hunden är liten, betyder det inte att den behöver aktivering..

Mitt tips till er är:
En katt kanske skulle vara något för er i stället?
Kräver ingen vidare aktivering om den har en kompis som den kan busa med. (dvs, man skaffar två katter.. )

För hund, det vet jag inte om ni är lämpade för alls om ni inte alls är villiga att aktivera den öht..

Men snälla nån!

Nog fasen kan hon ha en chihuahua trots att hon inte vill gå långpromenad varje dag. Jag tror absolut att TS kan ha en mops eller en fralla också för den delen. Nuförtiden låter det som på buke att alla hundar ska ha samma stimulans som den värsta brukshunden och att inte få gå långpromenad varenda dag är förödande. Jag hänger verkligen inte med i svängarna där :crazy: Och vad är det för dryga attityder folk kommer med!?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Ni har inte funderat på att titta lite på omplaceringar?
Då kan man få tag på en "färdig" hund som dessutom har visat hur mkt stimulering den behöver och dessutom hur den är med barn.
Om ni bestämmer er för t.ex. mops kan ni ta kontakt med deras rasklubb och höra er för angående omplacering.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Dryga attityder får man ju tydligen bara acceptera när man ställer "dumma" frågor på ett forum som detta. Det är väldigt enkelt att redan innan man har läst klart en TS bilda sig en uppfattning om man tycker om/inte tycker om. Tycker man inte om trådstarten så är det så enkelt att läsa in egna förutfattade meningar mellan raderna. Tex = inte vilja gå långpromenad varje dag blir lätt "aldrig aktivera hunden överhuvudet taget".

Vill man ha lite tips och råd så får man helt enkelt lära sig att inte ta åt sig och att solla bland inläggen. Jag blir glad att det är några som faktiskt ger lite konkreta tips! Och så borde jag nog ha specificerat redan i ts vad jag menade med att "hänga med på gården", det hade varit lättare för alla då.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Mitt första val är ju egentligen omplacering, en "färdig" hund. Men vågar man lita på att den hunden verkligen är snäll mot mina barn?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

jag tycker att man märker ganska tydligt på en hund om den tycker om barn eller inte.
Om du hittar en omplacering som du tycker låter intressant och den är "van med barn" så beror det ju oftast på att den som haft den tills nu har barn själv. När du sedan åker och tittar på den kommer du att se hur den beter sej med barnen, och du kanske t.o.m tar med dej dina barn när du ska åka och titta.

Hoppas ni hittar det ni letar efter, jag tror det kommer att gå kanonbra!
Mopsar är kanske inte dom mest lämpade att ta med sej på ridturer, jag har fått uppfattningen att dom är riktiga slökorvar :angel::) Men jag kan ju ha fel förstås, det har hänt förut;)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Varför skulle inte en chi kunna hänga med på gården?
Jag vet en som har en chi/papillon, som hängde med på gården en hel dag, han sprang runt som en furie och tyckte det var det roligaste som fanns att vara med på gården... jag förstod inte riktigt där :crazy:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag tänkte mer på att de ofta är frusna av sig
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Men det finns ju långhåriga, fryser dom lika mycket?

o så finns det ju så himla mycket täcken, dräkter o sånt :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 734
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 054
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 815
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp