Bukefalos 28 år!

Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Varför skulle inte en chi kunna hänga med på gården?
Jag vet en som har en chi/papillon, som hängde med på gården en hel dag, han sprang runt som en furie och tyckte det var det roligaste som fanns att vara med på gården... jag förstod inte riktigt där :crazy:

Jag hängde inte med där heller. :confused:
En chi klarar mycket väl att vara med i stallet och på ridturer, sen av förklaraliga skäl kan den inte hänga med i galopp..
Och inte heller när det kommenterades att en Boston skulle vara lite "för mycket". ..
För tycker man att den typen av hund är för mycket, då vet jag inte vad man ska ha för hund. ..
Varken frallor eller Boston kräver så värst mycket...
Fralla kanske inte är idealhunden att ha med sig på långa ridturer heller, men visst, de följer ju mer än gärna med på kortare turer.

Vuxen ompacering låter väl bäst i detta fallet då.
Då vet man ju vad man får.
Finns ju så många snälla lugna vuxna hundar som faktiskt behöver ett hem.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

med den lilla erfarenheten jag har av chihuaha så är de frusna allihop oavsett päls. Och sen tycker jag inte att det är sådär väldans gulligt med hundkläder. OK om det regnar ute och man måste vara utomhus, men sen får det vara nog.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jisses vad ni har hakat upp sig på att en Bostonterrier skulle vara för mycket!! Jag har ju skrivit minst två gånger att jag trodde att de var som terrier överlag - dvs behöver mer aktivering än tex en fralla.

Jag är inte helt förtjust i Chiuhaha, tycker att den är för liten. Vill ha en lite mer robust hund än så. Och genast blir det svårt att hitta nån som passar..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

svarar alla:
Tack för att ni svarar!

Jag skulle ju ha angivit i TS att jag inte vill ha någon långhårig hund.. det måste jag ha missat. Bostonterriern är ju ovanlig och en hel del dyrare... de exemplar jag har sett ligger på ca 20 000 och det tycker jag är vansinniga priser för en sällskapshund. Och sen behöver den mer aktivering än vad jag känner att jag kan erbjuda just nu.

Hej igen. En Bostonterrier kräver inte mer aktivering än en Fralla. De tillhör sällskapsgruppen och är en utmärkt sällskapshund. Är gärna med på långa promenader och olika hundsporter men kan lika gärna tänka sig att snarka under täcket.

Rasklubben rekomenderar 16-18 000, visst är det mycket pengar men troligen inte mycket mer än en fralla. Jag tror dock inte att du kan få med dig en Bostonterrier ut på gården i flera timmar under vintern, möjligtvis med ett täcke på. De kan vara rätt frusna.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Som nån annan skrev så gillar jag Tibetansk Spaniel, tycker de ser jättetrevliga ut och verkar vara sunda fina hundar. En Shih-Tzu kan ni ha nedklippt också, men kanske de är lite för frusna/klena (:)) för att vara ute på gården en hel dag. Tibbarna tror jag däremot skulle passa. Nedklippt Amerikansk Cockerspaniel?

Tänkte föreslå italiensk vinthund innan jag läst klart inlägget, det där med att hänga ute på gården hela dagarna blir inge bra för de små frusna telingarna. Men de är uuuunderbara. :love:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Men snälla nån!

Nog fasen kan hon ha en chihuahua trots att hon inte vill gå långpromenad varje dag. Jag tror absolut att TS kan ha en mops eller en fralla också för den delen. Nuförtiden låter det som på buke att alla hundar ska ha samma stimulans som den värsta brukshunden och att inte få gå långpromenad varenda dag är förödande. Jag hänger verkligen inte med i svängarna där :crazy: Och vad är det för dryga attityder folk kommer med!?

:bow::bow:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

KL

Jag kan förstå om du vill ha hund med lite päls/pälsvård,speciellt om man bor på gård..
För att dagligen få in en halmbal,3 hektar leråker,smågrus,en och annat höstrå,en gran och en tall..i huset varje dag..ja,då tittar man nog efter något korthårigt..speciellt om man även har småbarn som också kräver sin tid!

Jag kan bidra med några varningskort..Här går det åt mycket tid till pälsvård,inte bara att torka av..:p
24138690.jpg

24717645.jpg

23087589.jpg
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Men snälla nån!

Nog fasen kan hon ha en chihuahua trots att hon inte vill gå långpromenad varje dag. Jag tror absolut att TS kan ha en mops eller en fralla också för den delen. Nuförtiden låter det som på buke att alla hundar ska ha samma stimulans som den värsta brukshunden och att inte få gå långpromenad varenda dag är förödande. Jag hänger verkligen inte med i svängarna där :crazy: Och vad är det för dryga attityder folk kommer med!?

:bow:

Till Ts:

Förlåt om du tog mina tidigare inlägg som kritik, det är bara lite klurigt att genom den något "fattiga" informationen göra en rättvis bild av hur ni skulle klara en hund eller inte.

När du sedan förklarade mer så tycker jag ni verkar vara en superbra familj för en sällskapshund..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag tänkte mer på att de ofta är frusna av sig

frallor fryser också! frallor kostar 16.000 och uppåt om du ska ha en registrerad. boston ligger väl på samma..
tycker inte du ska skaffa en hund om du inte är redo för det ansvaret det är att skaffa en hund. sen vet du ju inte ens vad du vill ha (på flera saker)
en fralla kräver inte timslång aktivering men behöver det precis som andra hundar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Har du funderat på Norsk Lundehund? Jag vet inte exakt vad de ligger på för pris nu för tiden, men det är underbara familje och turhundar. De kan vara "skällig" om det behöver att stå i band eller "instängda i hundgård",men det verkar inte vara tillfälle för det liv som ni erbjuder. Verkar passa utmärkt i ert vardagsliv! Ett litet tips ....

Funderade också på Västgöta spets. De har jag inte alltför mycket erfarenhet av, men har några goda vänner som lever tillsammans med ett par av denna ras. De är otroligt trevliga hundar som passar bra på gården! Priset är jag även här lite osäker på.

Vilket pris kan ni tänka er?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Men ursäkta mig nu, har du öht läst vad som skrivits i tråden eller vad Mli svarat på tidigare påstående om aktivering ?

Varför har man rent allmänt sådan sur ton mot någon som vill ha information?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

jag ahr läst lite grann... sen är det så många som tror att en fralla sak vara e perfekt första hund vilket det verkligen INTE är. många som vill ha den för at rasen är populär osv...har set så mycket tråkiga saker pgaa v detta så det finns inte.. därför.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Varför läser man inte allt i en tråd innan man svarar ?

Varför förutsätter man att det är därför TS vill ha en fralla?

Vad menar du med att en fralla inte är en bra första hund ?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag bara slänger in lite raser;
bichon havanais, tibetansk spaniel och finsk lapphund har jag fått ett väldigt bra intryck av (även om jag inte träffat allt för många individer). De har lite mer päls och tål kylan bättre (framför allt lapphunden) - därtill är de pigga, positiva och friska.

Jag tror en hund kommer att trivas bra i er familj - lycka till med sökandet!
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Vet att du inte gillade Petit Brabancon, men ta en extra titt (finns en tråd här på forumet bland annat:)), de har lite tjockare päls, är coola, robusta och (vad jag vet) friska. Hade en sån i valpkurs och han är stencool och jag hade väldigt gärna skaffat en när jag ska ha sällskapshund.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Varför läser man inte allt i en tråd innan man svarar ?

jag läste tillräckligt för att bilda min egen uppfattning.

Vad menar du med att en fralla inte är en bra första hund ?

för att citera en person somhaft franskbulldog i 30 år och kan inte annat än hålla med..

fransk bulldogg är ingen perfekt första hund - därtill kräver den alltför mycket. Den franska doggen har en vilja av stål, som försäljare skulle en fralla utan vidare kunna sälja ett kylskåp till en eskimå. Frallan har en mycket god övertalningsförmåga för att få sin vilja fram - och är konsekvensernas mästare - "gör du inte som jag vill så....."
Den andra sidan av den franska bulldogens lynne och kynne är dess oerhörda känslighet - en fralla kommenderas inte hit eller dit av en dominant ledare - här måste man, som människa, begripa sig på hur en "diskussion" med en fransk bulldogg bör förlöpa för att man, som människa (och förhoppningsvis ledare) ska få som man vill, utan att frallan upplever sig ha förlorat slaget. Tja, som du förstår är det som i vilken relation som helst - ett givande och tagande i varje sekund.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Men snälla nån!

Nog fasen kan hon ha en chihuahua trots att hon inte vill gå långpromenad varje dag. Jag tror absolut att TS kan ha en mops eller en fralla också för den delen. Nuförtiden låter det som på buke att alla hundar ska ha samma stimulans som den värsta brukshunden och att inte få gå långpromenad varenda dag är förödande. Jag hänger verkligen inte med i svängarna där :crazy: Och vad är det för dryga attityder folk kommer med!?

Jag hänger inte heller med i svängarna. Det var inte länge sen den "allmänna åsikten" på buke var att även en sällskapshund behöver vettig aktivering. Om så bara i små doser. Dagliga promenader är väl knappast att kräva för mycket...?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

jaha? Så man är då mer lämpad att ha en fralla om man t ex haft en cocker spaniel innan? Annars förstår jag inte varför inte en fralla skulle passa som första hund. Bara för att man inte haft hund innan betyder det ju inte att man är en mesig idiot liksom.

Det finns rätt många som anser att min ras (RR) inte är en passande första hund och ändå känner jag ganska många som skaffat den som just det och rett ut det utmärkt.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Du missade att svara på mina andra frågor ..

För att kommentera det du själv citerat ( utan att ange källa ), så skulle den texten stämma in på många terriers och jag tycker det är väl överdrivet faktiskt.

Om TS nu vill ha en speciellt ras, är det inte då bättre att med trevlig ton förklara ( om man är kunnig på rasen ) hur rasen fungerar och vad man ska tänka på som ägare till en sådan?

Nej då ska man direkt säga att det är fel ras och låta allmänt surig ?

Vad lär sig människor på det ?
 
Senast ändrad:
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Härliga bilder!
Korthår är nog att föredra ja...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 734
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 068
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 835
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp