Bukefalos 28 år!

Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Till alla:
Jag kanske ska förtydliga vad jag menar med att hänga med på gården:
En hund som är med oss när barnen är i sandlådan, sparkar fotboll, fixar med djuren. Är med mig när jag tar in och fixar med hästarna samt är med när jag rider/kör. Om det är en liten sällskapsras så är det kanske inte aktuellt att vara med när jag rider längre vägar utan då kanske mest när jag kör då den kan vara med i vagnen om den blir trött. Den får vara med när jag tömkör mina hästar som nu till sommaren ska köras in.
Utöver detta vill jag inte behöva gå långpromenad med hunden varje dag.

Det låter som ett liv för en dansk/svensk gårdshund. De är ju framavlade för ett sånt liv.
Vakta gården, jaga råttor o andra skadedjur, sällskapa o umgås med familjen.
Kan som sagt vara lite jakt i dem men oftast nöjer de sig att stanna på gården o jaga mössen i stallet :laugh:

DSCN0025.jpg
Minaminstasover.jpg
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Men TS har ju haft hund tidigare så varför diskuterar du lämpliga första hundar?

Vi är lika kluvna allihopa eftersom vi inte vill ha de raser vi har haft innan (tax = jakt, boxer = för stor).
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Citerar mig själv:

"Tycker man inte om trådstarten så är det så enkelt att läsa in egna förutfattade meningar mellan raderna. Tex = inte vilja gå långpromenad varje dag blir lätt "aldrig aktivera hunden överhuvudet taget". "

:grin:

Bara för att jag är lite vilsen på vilken ras som passar mig bäst och vilken ålder hunden ska ha betyder det väl knappast att jag inte kan ta ansvar för en hund. Om du tycker att det är oansvarsfullt att hämta information först och handla sen så får det stå för dig.
Jag hade mer än gärna köpt både boxer och tax igen, men gör det inte eftersom jag vet att jag inte har tiden för de raserna. Har svårt för småhundsmentaliteten (känslig, bjäbbig, stressad.. vill ni höra fler fördomar? ) därför har jag alltid gillat de frallor jag träffat. Det är inget jag har tagit ur luften direkt.
Bara för att jag inte är så bevandrad i sällskapshundskategorin innebär inte det att jag är nybörjare på hund.

Till alla:
Jag är tacksam för all input! Dock så kommer det aldrig att bli en långhårig hund oavsett hur mkt man kan klippa dem. Valp blir det inte heller, har svårt att få in den extratiden det tar. Om det blir någon hund blir det nog en omplacering.

Det verkar vara poppis att korsa Chi och JRT just nu, vad tror ni om en sån korsning? Rent generellt så kan det bli vad som helst av den, men jag har hört många som är nöjda med sin lite robustare chihuaha.
 
Senast ändrad:
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Jag har funderat lite på dem, men var lite rädd att de skulle stressa mina kaniner ifall de har jakt i sig.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

jag ber om ursäkt överin ton. såg att någon tipsat om dansk svensk gårdshunddom är ju perfekta stallhundar!
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Citerar mig själv:
Har svårt för småhundsmentaliteten (känslig, bjäbbig, stressad.. vill ni höra fler fördomar? ) därför har jag alltid gillat de frallor jag träffat. Det är inget jag har tagit ur luften direkt.
Bara för att jag inte är så bevandrad i sällskapshundskategorin innebär inte det att jag är nybörjare på hund.

Jag vill bara inflika att många småhundar får klä skott för att de har taskiga ägare som inte lägger tid på att aktivera eller träna dem överhuvudtaget. Har inte småhund själv, men har sett vilken skillnad det är när ägaren fattar att den lilla hunden också behöver aktivera hjärnan. Med det vill jag säga ja, det ÄR mycket fördomar.

Dansksvensk gårdshund är en underbar hund, men du får nog lära den att lämna kaninerna ifred (det tror jag i olika grad gäller vilken hund du än skaffar, liksom att vara snäll mot dina barn.) De är smarta, självständiga hundar. Är du orolig för jaktinstinkt skulle jag väl undvika allt som har JRT i sig.

Med all respekt och i bästa välmening: Jag tror att det folk reagerar på är att det verkar som om du tror det skall finnas en skräddarsyd ras som passar in i era liv. Att du sen är lite nedlåtande i tonen mot de flesta sällskapshundar, när det är de som passar in bäst i era krav gör ju det hela lite knepigt såhär när man ska ge råd.

Och sen: en fralla kanske kostar mycket som valp, men nog borde en omplacering vara billigare.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

En dsg brukar låta familjens djur vara ifred. Vet en som har fåglar, en har kaninuppfödning o flera som har marsvin o hamstrar. Inga problem så länge man sätter tydliga gränser när de är valp eller på en gång om man tar en omplacering. Däremot tar de genast efter en vild kanin eller hare som inte hör till gården. :)

Mer info om dsg o lista på omplaceringar finns på www.gardshund.com
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Tibetansk spaniel,

ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag om att denna rasen skulle passa er perfekt. Ni säger att ni vill ha en korthårig hund men en hund med päls klarar lättare av kallare temperaturer. Franska bulldogar är ofta hundar med en del sjukdomar.

En tibetansk spaniel kräver inte särskilt mycket pälsvård öht. Den lilla pälsvården som är, är ju trots allt ganska mysig. En mysstund tillsammans med sin hund i en halvtimma när man borstar igenom pälsen och kollar klorna. Det kan man göra i soffan en fredagkväll. Inget problem alls. Dess päls är ju också sån att skiten glider av när den har torkat. Då pälsen är så blank.

Är verkligen det här för mycket päls för eran smak när ni tittar på långhårig chihuahua?
Tibbe

Om man ser det såhär. Är det inte bättre att prioritera en hund som hamnar under 8 kg med en gång, och som har en bra hälsa och lite längre päls - än en hund som kanske kommer väga 11 kg, har en sämre hälsa och kort päls?

Storlek & vikt:
Mankhöjd: Ca 25 cm. Vikt: Ca 4-7 kg.

Ganska lagom vikt och storlek kanske?
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Nu har jag tittat lite närmare på svensk/dansk gårdshund och tyvärr måste jag nog säga att jag tycker att de är mindre vackra de också.. Det ser ut som om huvudet är för litet till kroppen. De jag har sett innan "live" har haft de egenskaperna och enligt bilder på nätet så verkar det vara det naturliga för en sån hund.

Utseendet är inte allt, men man vill ju inte ha en hund man inte tycker är söt..

Jag förstår att det inte är lätt att ge mig råd när jag har så höga krav (säkert orimliga tycker många:crazy:). Men det är ju just därför jag ber om hjälp..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Ang hurvida hunden funkar med barn eller ej tror jag inte att du behöver bry dig så mkt om. Jag tycker att få hundar har problem med barn såvida de inte varit med om ngt. Skaffar man sig en omplacering man kan ju också välja en som bott med barn eller som kommer från ett vanligt hem där den inte farit illa. Jag tror inte att du behöver vara orolig för den biten. Dessutom vet du kanske vad du får mer om du skaffar en vuxen hund. Då behöver du inte heller snuva in dig på en ras utan blandras kan också vara ett alternativ.

Men såklart ska en ny hund, oavsätt ålder, inte lämnas ensam så mkt första tiden tycker jag. Innan den kommit till ro i hemmet och med familjen.

Dansk/svensk gårdshund tycker jag annars låter som ett bra alt. Den är frisk (?), tålig, lättsam och lagom aktiv. Dessutom jättesöt, passar er stl-mässigt och har kort päls. Den hinner med någorlunda när man är ute och rider och tar sig fram för det mesta. Den brukar vara bra med barn och andra djur. :)

ser nu att du inte är förtjust i dsgh.. lite efter i mitt skrivande.. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Det är för mycket päls. Jag har aldrig varit intresserad av en långhårig chi heller.
Visst vet jag att alla korthåriga hundar fryser mer än långhåriga, men då kan man ju välja en ras som inte är så frussen i sig självt.

Jag låter verkligen neg, jag förstår att ni tycker att jag är besvärlig.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Nu har jag tittat lite närmare på svensk/dansk gårdshund och tyvärr måste jag nog säga att jag tycker att de är mindre vackra de också.. Det ser ut som om huvudet är för litet till kroppen. De jag har sett innan "live" har haft de egenskaperna och enligt bilder på nätet så verkar det vara det naturliga för en sån hund.

Utseendet är inte allt, men man vill ju inte ha en hund man inte tycker är söt..

Jag förstår att det inte är lätt att ge mig råd när jag har så höga krav (säkert orimliga tycker många:crazy:). Men det är ju just därför jag ber om hjälp..

Självklart måste man tycka att sin egen hund är fin. Inga krav är orimliga, rätt vad det är hittar ni er ras o allt känns rätt.
Men gillar ni frallor bäst, så varför inte köpa en valp eller leta efter en omplacering? Tar ni en vuxen vet ni ju vilka behov den har o hur den passar er vardag. :idea:

Tyckte heller inte om utseendet på dsg först, men har lärt mig älska dem :love:
Ang. huvudet så vänjer man sig o jag tycker nu att många andra hundar har för stora huvuden :D

Kan tala om bara så där i förbifarten att anledningen till deras små huvuden tros vara att de lättare ska undvika sparkar o dyl i stall o ladugårdar plus att de lättare kan gräva o dyka i alla råttbon. Vad jag hört i alla fall...
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Men, inte för att blåsa upp allt igen men... nån gång måste väll vara den första?
Liksom. En som haft fralla i 30 år måste ju också haft en "början" nån gång, för man måste ju nån gång ha en första fralla om man haft det i flera år?

Om ni fattar vad jag menar..
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Det är att de är proportionerliga jag älskar med DSG...:love:
Få hundar i den storleken har de proportioner som större hundar har (Norsk Lundehund har också det) utan har större huvuden i förhållande till kroppen...
Jag tycker de flesta småhundar ser ut som om de har jättehuvuden nu...(Jo, jag har dsg) Speciellt bullar och frallor... de är ju som volleybollar. Det är väl delvis också därför de ofta har problem att föda själva?

Men utseendet är ju den främsta anledningen till att jag aldrig fastnat för plattnästa hundar ( Fast jag börjar tina upp lite eftersom jag träffat roliga individer.Men kommer aldrig skaffa själv)
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Hellre petig i hundvalet än tvärt om. Tycker inte att du ska känna att du är besvärlig. :) Hur är det med Lapsk Vallhund? Har för mig att det är friska och trevliga hundar men är osäker på aktiviteten där.
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

Håller med dig helt o fullt. Men är man ovan rasen kan man tycka att de är lite ful-snygga. men de ska ju vara bonnhundar :D

Ett stort plus är deras härliga temperament :love::love::love:
 
Sv: Fralla eller korsning, tik eller hane, valp eller inte?

en nackdel med att ha fralla i stall är ju att många frallor har allergier. tex mot pollen, hö , damm osv...vet uppfödare som ej vill sälja till "stall folk".
sommartid ska en fralal eller mops mest ska vara inne, och gå på promenad på tidig morgon eller senare kväll då det är svalt, för då det blir för varmt får dom svårare att andas och kan kollapsa. tycker inte man ska sticka under stolen problemen dom har..älskar rasen över allt annat, och det finns nog lämpligare raser för dig, dansk svensk, tibetansk spaniel (har själv haft en) långhårig men släpper mindre hår än min fralla och man behöver inte alls borsta mycket.håller sig rena i pälsen då allt bara faller av....perfekt att ha i stall och följer gärna med ut då du rider osv..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 733
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 042
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 729
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp