Bukefalos 28 år!

Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

det var en sådan här avfrostningskabel jag köpte. fungerar verkligen super, sen tyckte jag det blev prisvärt också. nu när jag tänker efter så blev det att kosta ungefär 700-750:- för en varmvattenbalja.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60253558

sambon köpte aluminiumtejp och tejpade fast kabeln med, för att tejpen skulle hjälpa till att sprida värmen.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Det låter ju enormt smidigt för så lite pengar! Själv har jag emellertid fallit till föga och beställt en Bole. Räcker den inte till under nästa vinter får jag väl fixa en egen alt. köpa en till. (Till och med det blir billigare än att köpa motsvarande storlek från ThermoBar.)
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag hade också funderingar på att köpa en färdig tunna (också ont om tid..), men sambon (elektriker) började skapa ideer i huvudet och sen vips så hade vi beställt grejer och nu sitter den där den ska.

Jag har använt två stycken helt vanliga vattenbaljor (stora runda svarta), 1 på 100 liter och en mindre på 65 liter. Lindat värmekabel runt den lilla (på utsidan), tejpat fast med aluminiumtejp, och sen ställt den i den stora baljan. Hästarna kommer alltså inte åt kabeln. Band fast runt ett träd *man tager vad man haver * för att de inte skulle kunna flytta på den.
Vilken smart ide! Har du ingen bild??
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

*kl*
Vi har just fått en bole till lösdriften, fantastiskt skönt! 4 halvblod som käkar blött (tror ts ca 50%) hösilage dricker upp max en tunna per dag. Så vi får ju fylla på dagligen. Skönt att slippa banka is, koka vatten för att smälta frusen balja, oroa sig för att de står utan vatten osv osv. Den taniga sladden man fick med kändes dock inte helt optimal, vi la in den i en tjock slang för att göra den lite mer robust.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

kom på att jag tog ett kort med mobilen för några dagar sen. Men det var ju inte ett smickrande kort på hästen... :p

vattentunna.jpg
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Okej! Ja, det ser ju himla bra ut måste jag säga :idea:
Då är bara frågan ifall man vågar sig på att mixtra med värmeslingor på egen hand? Har ni borrat i stora tunnan och dragit ut elektriciteten på baksidan sas?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Okej! Ja, det ser ju himla bra ut måste jag säga :idea:
Då är bara frågan ifall man vågar sig på att mixtra med värmeslingor på egen hand? Har ni borrat i stora tunnan och dragit ut elektriciteten på baksidan sas?

Mvh Jate Volim


Just nu är går kabeln ut mellan tunnorna bara. Men vi har funderingar ifall vi istället ska borra sönder stora tunnan så den kommer ut där.
Det var lite av ett panikbygge, var minus ute, och ena hästen (han som dricker på bilden), får lätt kolik om han inte har ständigt fri tillgång på vatten. Jag skulle inte rekommendera folk att göra som mig om de har "pilliga/uttråkade" hästar, som kan ta tag i sladden, utan gör ett hål i den stora tunnan direkt.

Vi har också funderat på hur man ska täta mellan den stora och lilla tunnan, men tiden räcker inte alltid till. :(
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

KL

Vi har är inne på tredje vintern med tunnan från Bole och är nöjda, den skulle gärna få vara större (våra tre dricker nästan ur den två gången per dygn, helt om det är riktigt kallt) men vi har inte så långt att bära med hink så det funkar bra.

Den har funkat i alla väder, det blir bara en tunn, tunn ishinna på vattnet när det är -30. Transformatorn gick dock sönder förra året men det var ett handhavandefel sas.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Vrider och vrider på huvudet men får inte till det - står baljorna på marken eller hänger de i trädet :D ?

Vi har lågbudgetvarianten av denna. Helt strömlöst och håller ned till minus 8-10 grader i alla fall.
Bägge baljorna men med en frigolitskiva som isolering i botten. Fungerar bra med en kanna varmt vatten om det lagt sig is på och håller 8-9 timmar. Resonerar som så att hästarna kan vara utan vatten en eller två timmar till de kommer in igen. Fördelen med frigoliten är att baljan inte blir bottenfrusen.

Vill man täcka glipan mellan baljorna går det alldeles utmärkt med silvertejp :p
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Detta låter ju som en jättebra lösning men blir inte "mellanrummet" mellan baljorna för stort? Eller hur mkt skiljer i diameter på 65 liter och 100 literstunnor?

Mvh Jate Volim

Hade fundering på att fylla mellanrummet med byggskum eller liknande, men än så länge hoppas jag på min teori från en värmekamerautbildning, hinken är matt i ytan och tejpen är blank, värme har en likhet med ljus och det är att den studsar/reflekteras på blanka ytor och fastnar på matta. dvs värmen som strålas ut åt övriga håll än inåt ska studsa i tejpen och gå in i tunnan :)
Blir det lugnt nån dag och jag kommer ihåg det ska jag ta lite referenstemper och kolla hur mycket som går till kråkorna samt fixa till upphängningen och kabelgenomföring.
Mvh David sambo
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag köpte först en Bole men det var så jäkla lång leveranstid på den så jag hade inte tid och vänta. Jag köpte en TB istället och är jättenöjd. Valde mellan 44 och 80 liter. Men priset fick avgöra. 44 liter funkar perfekt för mina två hästar. Fyller på varannan dag och den är ju enkel att göra ren.

I den stora hagen har vi 120 liter, den är fyrkantig med en gummipropp. Proppen blev torr över sommaren, så den fick bytas in. Sen gillar jag den runda bättre, lättare att rengöra.

:laugh:
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Tack för bilden! :laugh:

Tillägger att vi nu hittat felet ang thermobaren och det var inte den det var fel på utan kopplingarna som var gjorda till uttaget där den var inkopplad. Så det var inget fel på thermobaren. :)
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

I vårt stall har vi vattenkoppar (el) som aldrig fryser. det är sånna som är som skålar (ganska stora ca 5l som fylls på automatiskt). Jag vet iofs inte pris och du kanske är ute efter balja, men tänkte bara tipsa om fler alternativ! Fungerar KANON och alla hästar dricker ur dom (vi har iaf 15 hästar där och de har druckit ur dem).
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Har 3 st thermobarer som fungerat perfekt i 4 år. jag valde dessa för att de har en termostat som ser till att vattnet inte blir varmare än 15 grader sen är det livsmedelsgodkänd plast. Det är ju återanvändna däck i våra svarta baljor o hinkar (billig plast) som vi använder till hästarna, kändes inte så bra att de skulle upphettas o avge giftiga kemikalier.
 

Liknande trådar

E
Anläggning Hej! Hittade på en gammal tråd som hette liknande, jag har planer på att köpa nya tunnor inför hösten/vintern.. Har varken tid eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 841
Senast: Dandylinn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
809
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 478
Senast: Efwa
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 159
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp