Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag tycker också att det är viktigt att vattnet inte blir för varmt. Hade elvattenkopp på ett annat ställe och hästarna var alltid jättetörstiga när de kom in för de ville inte dricka vattnet i koppen som varje gång vi var ute kändes varmt när vi stoppade ner händerna i den. Det blir bakteriehärd och hästarna drack det som sagt helst inte. Drack minst 1 hink/dag inne i stallet direkt när man tog in dem för ridning. Ingen hit. Hellre har jag då en tunn hinna av is på ytan av vattnet.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har en 250 liters Thermobar som jag har haft i ett år och den har varit jättebra. Den var dyr att köpa in men den är väl värd sina pengar. Min hästar går på lösdrift så de dricker ju ute dygnet om och de dricker gärna från thermobaren. När det är strax över noll så finns det även vatten i badkaret men hästarn dricker hellre de vattnet som är i thermobaren som är lite varmare.
Jag tycker att det är skönt med en så stor balja så behöver man inte fylla på varje dag.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Kan rapportera att min tunna från Bole nu är i fullt bruk, och hittills har den fungerat mycket bra. Vattnet känns lagom tempererat (något svalare än ljummet), och det har hållt sig så trots temperaturer nedåt -10 de senaste nätterna. Känns som världens befrielse att slippa bekymmra mig om vattnet på dagarna när jag jobbar! Mina två hästar dricker dock ur c:a 2/3 per dag, så med fler i hagen blir det till att skaffa ytterligare tunnor.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Det kanske finns en tråd som är mer aktuell, men jag hittade hit och hoppas på att någon kan hjäloa mig.

Skulle det kunna gå att använda ett bilbatteri till värmekabeln, likt det många använder till sina sommarhagar för att få el? Har funderat på detta och hur jag än försöker att hitta en lösning så får jag det inte att gå ihop. Det spelar ingen roll om jag skulle köpa mig en balja från Thermobar eller Bole, det finns ingen möjlighet att dra en kabel rakt över hela stallbacken till hagen. Ett bilbatteri skulle dock fungera, OM det fungerar, går det att göra så? Och HUR gör jag det enkelt och säkert? Värmekabel, jordfelsbrytare och ström(kabel)?
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Ett par rejäla batterier som skall bytas o laddas varje dag!
En värmebalja drar väldigt mycket mer ström än ett stängselaggregat.
PL
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Fungerar det med solcellsuppladdning? Det hade varit det allra enklaste!
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag vet inte riktigt vad tunnorna ligger på men det är väl sådär 100 W vilket innebär att du måste ha solceller som laddar 2,5 kWh per dygn även mulna dagar eller 2,5 kWh i snitt o tillräckligt med batterier för att jämna ut. Blir nog billigare att gräva kabel.
PL
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Såhär ser vår tunna ut som min älskade sambo byggt av lite spillmaterial o
en plastbalja och värmekabel.

n704338256_1374557_3750566.jpg


n704338256_1374558_7197636.jpg


n704338256_1374559_7465078.jpg
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Oj, vilken lyx. Kan han bygga en till mig också som kan anslutas till någon typ av batteri? :D
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

*KL*

Vi har Bole och den funkar utmärkt. Haft den i ett år.

Norrland
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

*KL*

Har en Thermobar 80 liter. Köpte den begagnad, men oanvänd, så var ett toppen köp! Har bara använt den en vinter. Men den har fungerat jätte bra. Har en häst och en ponny, och fyller/byter vatten ca två gånger i veckan. De går på lösdrift och dricker bara från Thermobaren vintertid.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Hur gör du när du rengör?
Jag är sugen på att bygga en liknande modell fast utan kabel men med isolering mellan baljan och lådan. Dvs en isolerad balja bara. Problemet är att jag funderar över rengöringen...

Kan man ta två baljor som någon ovan har gjort och sedan linda glasfiberull runt baljan samt i bottnen? Kanske täta med lite fogskum? Är fogskummet giftigt för hästarna? Hur får man i så fall baljorna att sitta ihop ordentligt?

Mvh JV
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har använt mig av 2 tunnor, den största isolerar jag med tjock frigolit i botten sen isolerar jag med halm runt den mindre tunnan. Fyller på med hett vatten på morgonen/fm. Vattnet bottenfryser inte så lätt och hästarna får vatten en bra stund på dagen. Ett lock över under natten bidrar till lite mindre isbildning. Sen brukar jag ha tunnan stående på en liten pall så den kommer upp från marken.
 
Senast ändrad:
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Vi har två från Bole som kommer användas för tredje säsongen i år. Vi är jättenöjda och de är prisvärda. MEN transformatorn som kommer med har INTE tillräckligt hög klassificering. Vi ringde Bole ang detta och det var ingen som hade tagit upp detta med dem tidigare...Vi köpte dock ny transformator med IP65 som är godkänt för stall. Vi tycke det var värt de extra 700 kronorna för att inte riskera något. Vi kopplade in våra båda på en och samma transformator. Vet inte om Bole ändrat detta men rekommenderar att du kollar upp och som sagt var, köper till en transformator anpassat att ha i stallutrymmen.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

#knapplån#
ni som har boles vatten tunna har ni låtit den stå utan vatten någon gång?
slår den av värmen när den blir tom eller eldar den på så den blir överhettad?
:)
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Det är ju det som är så himla bra med thermobar , de har tänkt igenom allt, de har en termostat som känner av vattentemperaturen, det blir inte varmare än 17 grader och så har de en ordentlig transformator med riktiga kraftiga gummikablar som inte spricker o så har de 3 års garanti. Som sagt, väl genomtankt från början!
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

I vårt stall har vi vattenkoppar (el) som aldrig fryser. det är sånna som är som skålar (ganska stora ca 5l som fylls på automatiskt). Jag vet iofs inte pris och du kanske är ute efter balja, men tänkte bara tipsa om fler alternativ! Fungerar KANON och alla hästar dricker ur dom (vi har iaf 15 hästar där och de har druckit ur dem).

Har du märke på dem? Bild?
 

Liknande trådar

E
Anläggning Hej! Hittade på en gammal tråd som hette liknande, jag har planer på att köpa nya tunnor inför hösten/vintern.. Har varken tid eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 837
Senast: Dandylinn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
794
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 284
Senast: Efwa
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 151
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp