Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Tabitha

Trådstartare
ThermoBar har jag hört bra om, men de kostar ju svettigt mycket. Såg att Bole hade något liknande. Visserligen bara 65 liter (jfr med ThermoBars 80), men priset är ju avsevärt lägre. Tar tacksamt emot alla synpunkter i detta ämne!
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

ThermoBar har jag hört bra om, men de kostar ju svettigt mycket. Såg att Bole hade något liknande. Visserligen bara 65 liter (jfr med ThermoBars 80), men priset är ju avsevärt lägre. Tar tacksamt emot alla synpunkter i detta ämne!

Vi har en från Bole, den fungerar utmärkt! Jag är supernöjd! Vattnet är inte iskallt och hästarna verkar nöjda. Vi har den och så har vi 3 tunnar som är isolerade med frigolit så att vi alltid är säkra på att det finns vatten. Hästarna väljer frigolit tunnorna när det inte är is och Boletunnan när det är kallt ute.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Hur många hästar har ni? Vi hade en för liten balja innan men bytte upp oss efter ett tag.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har denna vinter två hästar i hagen, men nästa kanske jag har ett par till hemma, så jag vill ju inte ta en för liten tunna. ThermoBars 44 liters blir för liten, så blir det ThermoBar får jag satsa på 80 literstunnan. Det skiljer ju rätt mycket i pris mellan storlekarna, och vad jag förstår har Bole bara en storlek (66 ?? liter har jag för mig).
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har Boles tunna och två hästar, ett stort hbl + maxad D-ponny.
Dom går ute från 7 - 19 nästan varje dag. Dom äter torrt hö, inget ensilage.
Jag fyller på två gånger i veckan ungefär, på helgen och mitt i veckan. Pytsar i på söndag kväll så att det är fullt, då klarar det sig till onsdag.

Vattnet har inte frusit, inte ens vid -25. Men kontakten kan ibland glida ur lite om man fastnar i sladden med foten, man bör känna på den ibland så att den sitter i.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Vi byggde en egen variant så vi fick den storlek och utformning vi ville ha.
Funkar skitbra och dessutom så är den totalt hästsäker då sladdar etc byggts in väldigt väl och känns väldigt hållbar. Självklart används jordfelsbrytare.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har Boles tunna och två hästar, ett stort hbl + maxad D-ponny.
Dom går ute från 7 - 19 nästan varje dag. Dom äter torrt hö, inget ensilage.
Jag fyller på två gånger i veckan ungefär, på helgen och mitt i veckan. Pytsar i på söndag kväll så att det är fullt, då klarar det sig till onsdag.

Är det alltså den här vattentunnan du har?
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Vi har en från Bole, den fungerar utmärkt! Jag är supernöjd!

Det låter ju bra!

*kl* Jag blir lite fundersam över att det är en sådan prisskillnad mellan Bole och ThermoBar, är det egentligen någon skillnad på dem (bortsett från storlekarna)?
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

byggde en egen på 65 liter.
gick på runt 1000:-
än så länge har det inte varit kallare än -10 här. Men då var vattnet ljummet :)
Jag hoppas den även håller vattnet isfritt när det kryper mot -25 grader.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

KL
Kan meddela att mankan göra själv på ett väldigt smart sätt, använd doppvärmare, som man har i akvarium ;)
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

KL
Kan meddela att mankan göra själv på ett väldigt smart sätt, använd doppvärmare, som man har i akvarium ;)

Nja, det vill jag inte använda. Med risk för att hästen ska ta tag i den. Och hur reagerar doppvärmare när det inte längre är vatten runt den?

Men om man har en vattenbalja innuti en annan, och fyller mellanrummet med vatten, och sätter i doppvärmaren där, det kanske skulle fungera (om man ser till att alla sladdar är oåtkomliga för hästarna).

har också funderat på doppvärmar lösningen :) men tyckte inte det verkade tillräckligt säkert
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Alltså, jag inser ju att det verkar relativt enkelt att konstruera en egen, men jag har för närvarande så tajt om tid att det känns lockande att betala mig ur krisen.. :crazy:

Ni som har gjort egna, vad har ni använt för vattenbehållare? Tänker särskilt på er som använt lite större tunnor.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Alltså, jag inser ju att det verkar relativt enkelt att konstruera en egen, men jag har för närvarande så tajt om tid att det känns lockande att betala mig ur krisen.. :crazy:

Ni som har gjort egna, vad har ni använt för vattenbehållare? Tänker särskilt på er som använt lite större tunnor.


Jag hade också funderingar på att köpa en färdig tunna (också ont om tid..), men sambon (elektriker) började skapa ideer i huvudet och sen vips så hade vi beställt grejer och nu sitter den där den ska.

Jag har använt två stycken helt vanliga vattenbaljor (stora runda svarta), 1 på 100 liter och en mindre på 65 liter. Lindat värmekabel runt den lilla (på utsidan), tejpat fast med aluminiumtejp, och sen ställt den i den stora baljan. Hästarna kommer alltså inte åt kabeln. Band fast runt ett träd *man tager vad man haver :angel: * för att de inte skulle kunna flytta på den.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Har bara erfarenhet av ThermoBar och detta är fjärde året på lösdriften. Har varit klockren men i år har den börjat strula. Troligtvis ngt glapp för vattnet fryser vid minusgrader. Vi vet ännu inte vad felet är dock, det enda vi vet är att felet sitter i baren eller kabeln, för uttagen o allt fungerar som de ska. Om det så dålig livslängd på ThermoBar så är den inte värd dom pengarna. Vi har en 80 l.

På hösten har den räckt åt som mest 9 hästar. Men när det är minusgrader dricker våra 3 nuvarande hästar (1 bruksnordis 152 och 2 hbl 162) de upp allt vatten dagligen. De är ute dygnet runt och har fri tillgång på hösilage med en ts på 67% just nu.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Detta låter ju som en jättebra lösning men blir inte "mellanrummet" mellan baljorna för stort? Eller hur mkt skiljer i diameter på 65 liter och 100 literstunnor?

Mvh Jate Volim
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har 4 stycken Bole-tunnor o är supernöjd med dessa! Aldrig haft problem med dem o hästarna har alltid isfritt vatten i sina hagar. Visst e de lite mindre än TB men priset vägde upp volymen så jag tyckte det var ett lätt val, hellre fylla på vatten lite oftare, fyller på 2 ggr i veckan men då går mina hästar en o en, bara en som går ihop med en shettis. Har haft tunnorna nu i 3-4 år och som sagt aldrig haft problem med dem!
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Har bara erfarenhet av ThermoBar och detta är fjärde året på lösdriften. Har varit klockren men i år har den börjat strula. Troligtvis ngt glapp för vattnet fryser vid minusgrader. Vi vet ännu inte vad felet är dock, det enda vi vet är att felet sitter i baren eller kabeln, för uttagen o allt fungerar som de ska. Om det så dålig livslängd på ThermoBar så är den inte värd dom pengarna. Vi har en 80 l.

Köpte två st Thermobar för två år sedan, den ena gick sönder på nåt vis, något elektriskt inuti hade slutat fungera, vi fick en ny på garantin men även jag har funderat på hållbarheten kontra inköpskostnaden.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Detta låter ju som en jättebra lösning men blir inte "mellanrummet" mellan baljorna för stort? Eller hur mkt skiljer i diameter på 65 liter och 100 literstunnor?

Mvh Jate Volim

Vi har inte upplevt några problem ännu med för stort utrymme mellan baljorna.

nu när du ifrågasätter storlekarna så blir jag också fundersam.
Jag har för mig att det behövs 3 st 30 liters dunkar för att fylla den stora tunnan :), dvs ca 100 liter. Men, jag svär inte på heder och samvete att det är rätt mått.
65 liter stämmer iallfall.

Kanten på lilla baljan ligger mot sidan på stora baljan, så jag tycker de passar perfekt!
 

Liknande trådar

E
Anläggning Hej! Hittade på en gammal tråd som hette liknande, jag har planer på att köpa nya tunnor inför hösten/vintern.. Har varken tid eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 837
Senast: Dandylinn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
794
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 284
Senast: Efwa
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 151
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp