Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Men om en 110 liters ThermoBar kostar ca 800:-/året så är det kanske värt att slippa fylla på vatten för 1000:- till. Eller räcker inte det i kostnad tror du?

Vart hittar jag sådana vattenautomater?
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Delvis kl

Hur ska man göra för att räkna ut driftskostanderna på de eluppvärmda alternativen?

Hur gör man på natten? Låter man strömmen vara på då eller ska man stänga av dem och lägga på någotslags lock?
Läser här att en del av dem inte är klassade för stall..
Hur ska man veta detta och räknar man med att de ej går att använda utomhus när de ej är klassade för stall?
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

kl
Har läst tråden delvis.

Vi byggde en egen. Med en 60 liters rund balja inuti en 90 liters. Vi lade en värmekabel utanpå den lilla baljan som en spiral i botten och lindade resten runt baljan. Fäste värmekabeln med silvertejp. Fyllde sedan botten och kanterna på den stora baljan med fogskum och tryckte ihop baljorna. Tog först upp ett litet hål i den stora baljan och förde igenom kabeln från den lilla baljan. Sedan måste skummet härda och resterna som pyser över kanterna skäras bort. Fogade sedan med frosttålig fog i skarvarna mellan baljorna. Klart:)

Den funkar utmärkt för två hästar och de går på lösdrift. Fyller den en till två ggr per dag beroende på hur mycket de dricker. När det kryper ner mot -18 grader eller mer kan det bli ett tunnt islager på ytan, men det går att peta hål på med ett finger. Men för att förhindra detta är det ju bara att använda en längre kabel och snurra fler varv runt baljan. Detta är vårt första test:) Vi använde 6 meter värmekabel. För att förhindra att hästarna gnager eller liknande i elkabeln har vi trätt den genom en tjock plastsslang. Baljan står invid ett elstängsel så de kan inte går runt baljan och snubbla på kabeln. Kostnad ca 1000kr.
 
Någon som har Boles tunna som kan svara på vilken effekten är i watt? Och hur lång sladd kommer den med? :)
 
Ang bakterier så är det viktiga att vattentemperaturen inne i varmvattenberedaren är minst 60 grader. Det kan växa till bakterier om det finns krökar i rörledningarna där det blir vatten stående som är ljummet inte sköljs igenom.
Det är utfällningar från rören man pratar om annars, ex koppar, men det beror ju också på hur ofta ledningarna sköljs igenom. Jag använder alltid varmvatten från kranen, 30l varmvattenbererdare på väggen i stallet.
Min ena dricker betydligt mer när vattnet är lite ljummet.

Ang thermobar så har jag en "Eco new" numera. Byggde en isolerad förra året o den funkade ok men eluppvärmd är en helt annan grej. Min har termostat så den värmer när det behövs. Vattnet blir inte direkt ljummet men det är inte alls så kallt som i vanliga oisolerade tunnan.
 

Liknande trådar

E
Anläggning Hej! Hittade på en gammal tråd som hette liknande, jag har planer på att köpa nya tunnor inför hösten/vintern.. Har varken tid eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 837
Senast: Dandylinn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
794
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 284
Senast: Efwa
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 151
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp