Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Vi byggde en variant i går som jag läst om här på Buke tidigare. Det innebär dubbla tunnor med frigolit som isolering (tjock frigolit, 4 cm) såväl i botten som runt om den innersta tunnan. Hällde i varmt vatten i går kväll och i morse när vi kom ut i stallet (denna vattentunna är till våra får i fårstallet som är helt oisolerat) var det inte ens en tunn ishinna ovanpå vattnet! ...och i natt hade vi ändå -23 grader ute!

Jag är grymt imponerad, för jag trodde att vattnet ändå skulle frysa, men att det bara skulle vara en tunn hinna (som fåren kunde dutta sönder med nosen liksom), så detta var långt över mina förväntningar! :bump:

Priset för en tunna (vi har två rektangulära, inköpta på Biltema) är väl ca 70 kr för den lilla och typ 90 för den stora (ungefär). Frigoliten kostade 39 kr per skiva och det gick åt 1 och 1/4 = Sammanlagt pris för "bygget" alltså ca 210 kr! Absolut värt att testa och det lönar sig ju även att använda under tiden som man sparar pengar för att köpa en värmebalja från tex Bole, om man hellre vill ha en sådan.

En stor sten föll från axlarna när jag märkte att fåren haft tillgång till vatten hela natten - nu har de säkert det över dagen idag också och det är SÅ skönt!
(Hästarna har en annan variant i hagen, en isolerad låda med frostvakt i. Har inte fått det att funka helt bra dock, så i dag testar vi med enbart varmt vatten i baljan som står nedsänkt i den isolerade lådan. Håller förhoppningsvis ett par timmar. I stallet på natten fryser inte vattnet i hästarnas hinkar, för de värmer själva upp stallytan med sin överskottsvärme och det räcker för att vattnet i hinkarna ska hålla sig i rinnande form. Fast en bättre lösning för hagvattnet är mer än välbehövlig. Vi jobbar på det).
 
Senast ändrad:
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

...och som slutlig rapport gällande haglösningen till hästarna: Det fungerar toppen enbart med att ha en balja nedsänkt i en låda som är isolerad (med sådan där "husisolering") och hälla i hett vatten på morgonen! Igår hade vi -13 grader och fyllde på 40 liter (4 vattenkannor) hett vatten till våra två hästar (arab+nordsvensk som går i den hagen). Ca 10 liter var kvar på eftermiddagen och det hade endast en "med-hjälp-av-mule-krossbar" ishinna ovanpå!

Hästen som går ensam i en hage (arabkorsning) har två hinkar i varandra och i botten av den "yttersta hinken" har vi lagt frigolit. Han får full hink hett vatten (tror det går i ca 15 liter eller nåt) på morgonen och även han har dricksvatten hela dagen sedan!

Finns alltså billigare lösningar än Bole och Thermobar :love:
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

...och som slutlig rapport gällande haglösningen till hästarna: Det fungerar toppen enbart med att ha en balja nedsänkt i en låda som är isolerad (med sådan där "husisolering") och hälla i hett vatten på morgonen! Igår hade vi -13 grader och fyllde på 40 liter (4 vattenkannor) hett vatten till våra två hästar (arab+nordsvensk som går i den hagen). Ca 10 liter var kvar på eftermiddagen och det hade endast en "med-hjälp-av-mule-krossbar" ishinna ovanpå!

Hästen som går ensam i en hage (arabkorsning) har två hinkar i varandra och i botten av den "yttersta hinken" har vi lagt frigolit. Han får full hink hett vatten (tror det går i ca 15 liter eller nåt) på morgonen och även han har dricksvatten hela dagen sedan!

Finns alltså billigare lösningar än Bole och Thermobar :love:

Det verkar schysst:) något sånt ska jag nog fixa själv.
Hur värmt vatten häller du i? ljummet eller jättevarmt?
Bilder hade varit toppen!
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Min definition av vattnet är "jättevarmt". Vi eldar med ved och får därför väldigt hett varmvatten. Jag testade med termometer idag och det är nog i allafall närmare 60 grader. I utebaljorna häller jag enbart hett vatten (hästarna är upptagna med höet på morgonen och går inte dit förrän det hunnit kallna - förresten doppar de inte mulen ändå om det är för varmt, de fnyser och backar) och i stallet blandar jag ca 5-6 liter kallvatten med en vattenkanna (10 l) hett vatten på kvällen.

Ska ta bilder i morgon, men det finns en snyggare variant av vår "utelåda" i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=943237&page=3 Principen är densamma. Fyrkantig låda med stort hål för stor tunna. Vår är isolerad med rockwool, typ. På kvällen häller vi ut vattnet och lägger över ett lock och fyller sedan med nytt vatten på morgonen.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

*KL*

Har nu köpt en Bole och installerat den .

Jag är jättenöjd och hästarna också ;) Dom dricker så mycket mer vatten nu .

Mia
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har några funderingar angående att ge hästarna hetvatten direkt från kran i baljorna. Jag har blivit skrämd med att man inte får dricka varmvatten ur kranen, vare sig man är djur eller människa. Man ska i så fall koka det. Nån som hört nåt sånt?

Sen undrar jag lite över det här med att ha så stora uppvärmda baljor att man inte behöver fylla varje dag. Blir det vattnet verkligen bra av att vara uppvärmd i flera dagar? Dessutom kanske det inte tas bort allt utan bara fylls på.
Ingen kritik till er som gör så, bara det att jag alltid blivit itutad att man inte ska dricka varmvatten ur kran och akta sig för vatten som stått uppvärmt länge.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har också lärt mej att man inte ska dricka varmvatten ifrån kranen just för att det vattnet har stått varmt och blivit en bra grogrund för bakterier. Jag värmer vatten i vattenkokare till våra hästar istället.

Det är lika viktigt att byta vatten till hästarna varje dag om man ger varmt vatten som det är på sommaren. Samma där att varmt vatten blir en bra grogrund för bakterier som gärna ger diarre.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Att man inte ska dricka varmvatten direkt från kranen ,har väll med att det då utsöndras koppar ? från rören ?

Att vattnet skulle bli grogrund för bakterier oroar jag mig för inte det minsta .
Det går åt så mycket vatten att det hela tiden byts ut samt så tittar man på sommaren så skulle jag nog vara mer orolig över bakterier i vattnet som grogrund ....

Nej att köpa denna värmemojäng är det bästa jag gjort hmmmm förutom vattenbärandet då ;)

Mia
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Har min i bagarstugan, kommer att flytta den därifrån till maskinhallen (under tak o inget stall eller foderdamm).
Så antingen får man väl hitta en lämplig plats eller skaffa en trafo med bättre kapslingsklass.
PL
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag häller utan att tveka varmvatten från kranen i de baljor som ännu inte har elvärme.
PL
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Köpte du frigoliten också på biltema? Eller var köper man sån..?

(Biltema finns nämligen hyfsat nära, och nu blev jag inspirerad att fixa... :D)
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag tänkte göra en trälåda, 120x60 cm. Det är lite för stort men jag har en massa brädor som är 120 långa och då behöver jag inte såga så mycket.
Uppepå blir det också brädor så det blir ett lagom hål att sätta ner baljan, tror den är 90l.
Om jag tycker det behövs kanske blir ett lock också som man kan sätta på på nätterna.
Tyvärr kommer jag inte ha möjlighet att lägga in bild på ett tag.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Nej, frigoliten köpte jag på Coop, men det finns på de vanligaste bygghandlarna också (typ Cheapy, ByggMax, Beijer osv).

Har inte haft möjlighet att ta en bild än dessvärre, för det är så mörkt om kvällarna när jag är hemma... :crazy: Ska göra ett försöka att hinna med det under morgondagen!
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag har kört frigolitisolerat i stallet i någon vecka nu, och sen idag även i hagen, och jag är helt lyrisk. Ner till -15 är inga problem, och jag slår bara i hett vatten 1 gång/dag. Ute en 10 l hink i en sån där rund, svart vattenbalja (90 liter?). I 20 l hinkarna slår jag i 5-10 liter hetvatten/dag.

Det kan bli isskorpa ute över natten och inne under dagen (när de inte är där och dricker), men den går att trycka sönder med fingrarna, och det blir ingen is längs insidan. Om man lägger över ett isolerat lock dag resp natt blir det nog än bättre med.

Såg en lösning med låda, frigolit, fyrkantig balja, isolerat lock och sen ett uppsågat 'drickhål' och så la de på ett litet lock nattetid. Funkar mest troligt ÄNNU bättre då bara liten del av vattenspegeln kyls.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Tänkte bara bekräfta flera andras insändare beträffande isolerade egentillverkade kar; de funkar! Men de måste fyllas med varmvatten-annars gör de inte så stor nytta.

Jag var länge inne på Bole eller Thermobar, men drog mig för priset. Tog istället vad jag hade hemma. Två murarbaljor, 1st 45l och 1st på 60l. Lade typ frigolitkulor (sånt man får hem i paket med känsligt innehåll) i botten på den stora, klädde mindre baljan med liggunderlag och fyllde hålrummet mellan baljorna med resterande kulor. I övre kanten tryckte jag ned remsor av liggunderlaget för att dels få innerbaljan att sitta fast lite bättre, men också undvika att regn ska komma emellan.

Även jag är grymt imponerad hur den klarar den kalla tiden! Mina 3 hästar är ute 07-22 och jag fyller 2 varmvattenhinkar+resten kallt, på morgonen, och fyller ytterligare 1 varmvatten till em-hö. Häller alltid ut vattnet på kvällen. Har endast vid 1 tillfälle (-20) fått tunn isskorpa som lätt kunde tryckas bort med handen.

Idag har jag gjort ytterligare 1 variant. Med frigolit i botten och en vanlig hink i en plastback (fick sjukhage åt 1 häst). Fyllde mellanrummet med fogskum. Och se, det verkar funka lika bra!:rofl:

Så de där dyra eluppvärmda...tja, har man tillgång till varmvatten tycker jag det är en helt onödig investering.

Lycka till i era byggen! :banana:
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Finns det inga vattenautomater ute som har värme i sig? Så man slipper fylla på med vatten själv.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag är grymt nöjd med min Bole. 5e säsongen och den bara tuffar på.
Nu har den ju ifs knappt gått -06,-07. -08 fick den gå lite mer.
Förra säsongen var det riktiga kraftprovet som den klarade med bravur.
Min står inne i ligghallen och det gör skillnad på när jag måste sätta igång den. (Jfr med tunnor ute)
Nu betjänar den 3 små stora hästar och en d-ponny. Jag fyller på morgon, em och kväll.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Jag häller INTE ut vattnet, och fyller varmvatten 1 gång/dygn.

På morgonen är det is, som är enkel att slå sönder. Bort med isbitarna (det blir bara is på ytan, inget på insidan av kanterna). Sen får det vara, och vid nånstans tidig em slår jag i 10 liter HETT vatten i den. Det är ca 60 liter i den (90-litersbalja fylld till 2/3), så det blir ganska liten del varmvatten.

När jag tar in är det isfritt, alt tunn skorpa som de lätt trycker sönder. Låter allt vatten vara i. Sen tar jag bort isskorpan morgonen efter osv.

Funkar perfekt ner till -15. När det blir -25 till -30 får jag nog slå i hetvatten på morgonen med, men jag räknar iskallt med att aldrig behöva slå ur vattnet, just för bara ytan fryser igen över natten.
 
Sv: Frostfritt vintervatten - ThermoBar vs Bole

Finns det inga vattenautomater ute som har värme i sig? Så man slipper fylla på med vatten själv.
Visst, men med frostskyddad eluppvärmd vattenledning plus markförankrad eluppvärmd vattenkopp hamnar man på mångdubbel kostnad.
PL
 

Liknande trådar

E
Anläggning Hej! Hittade på en gammal tråd som hette liknande, jag har planer på att köpa nya tunnor inför hösten/vintern.. Har varken tid eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
13 837
Senast: Dandylinn
·
Äldre Imorgon ska jag för första gången stå på en loppis. Jag tänkte endast sälja barnkläder på mitt bord. Har ganska mycket kläder efter två...
Svar
5
· Visningar
794
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 282
Senast: Efwa
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 151
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp