Bukefalos 28 år!

Grannar ...

Sv: Grannar ...

Där jag bor nu tillsammans med sambon så pratar vi och hälsar lite på våra grannar. Sambon är uppväxt ca 500meter bort där hans föräldrar bor så alla känner till honom. Dessutom har svärmor och svägerskan hästarna i hagen bredvid oss som tillhör en gammal granne. Så när han är ute så hejar vi och pratar lite. Husen ligger inte jätte tätt utan man har gott utrymme. Visst ser man vilka som kommer och går men det är en säkerhetsgrej egentligen om det skulle vara någon 'obehörig' som kör här förbi och spanar efter byte. Svärföräldrarna skulle jag umgås med även om de inte bodde så nära :p Nu ska jag dessutom flytta hästen till en gård som ligger bakom svärföräldrarna och mellan sambons morbröders gårdar. Så man får se mer av hans släkt än vad jag ser av min egen :D


Jag har en stuga lite längre bort som har fler grannar kring sig. Och där syns allt som man gör. Vilka som är hemma hos sig, vilka som hälsar på, om någon har en ny bil/ ny partner osv. Men ingen tar för givet något om hjälp. Så lite mer opersonligt är det men kan vara jag som inte är tillräckligt social för att komma in i grannskapet heller.


Sen har vi där mina föräldrar bor. En liten villaby mitt ute i skogen med ca 5 gator. Tror att där finns ett 60tal hushåll och växer hela tiden. Mina föräldrar har bott där sen mitten på 80talet då pappa byggde huset. Ibörjan på 90talet byggdes en massa hus som socialen hyrde ut till olika problemfamiljer. Så den lugna idyllen i skogen försvann. Senare såldes villorna till privatpersoner.
Pappa är den enda som har en traktor och han har tidigare hjälpt till lite med att röja undan men efter olika incidenter så vägrar han nu hjälpa till med det. Vi har dessutom en tomt extra utöver tomten där huset står på. Ibland har vi hittat barn som har lekt vid/under traktorsläpet, folk som går på vår tomt (någon gång var det mitt på tomten som de gick!). Grannarnas gäster har även ställt bilarna på vår infart! Värst är väl grannen mitt emot föräldrarnas hus vars gäster ställer bilarna dels på vår tomt och dels ställer sina bilar precis utanför grannarnas hus så att vi inte kan backa ut våra egna från infarten eftersom det blir så trångt på vägen. Grannen har planterat häck precis utmed vägen och ska någon passera blir det väldigt trångt om de ställt sig vid häcken.
Priset togs även när mina föräldrar blev anmälda för nedskräpning eftersom vi har bränne som skulle sågas upp samt några gamla folkbubblor som ska byggas ihop till en bil. Miljökontoret var ute och tittade några månader senare och hade inget att anmärka på. Motorn till bilen låg under tak, brännet var borta så det verkar vara någon tycker att huset passar in i "den fina idyllen". Och jag har sett tomter som är bra mycket skräpigare än mina föräldrars.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannar ...

Märker mest inte av mina grannar så mycket. nån gång ibland men det är sånt som händer när man bor i lägenhet. Tror dom tycker bra om mig. Vi brukar heja på varandra, har gett ut någon värktablett, burit upp några kassar och fått hjälp själv att bära upp en soffa. Lite mindre småsaker som inte tar någon direkt tid eller engagemang. Passar mig utmärkt.
 
Sv: Grannar ...

Kl

Vanligt villakvarter med hus från 60-talet. En del har bort här sen dess, en del har flyttat in. Vi har bott här i tre år. På nåda sidor bor änkor som bott här från början. Den ena är 85 eller så, vi hjälps åt i bland med post och vattning. Hon älskar katten och smygmatar samt ger bort sina äpplen. Den andra är ofta inte hemma. Mittemot har de flesta barn i olika åldrar. Vi pratar lite väder och vind men umgås gör vi inte. Det är ett tolerant kvarter, många har katt eller hund och ingen klagar på djuren.

Tidigare grannar har alltid varit bra, på samma nivå ungefär. Hade en smäll granne som flera gånger frågade om jag ville låna x eller y när han såg att det behövdes. När barnen var små hade vi grannar med barn, då umgicks vi två tre familjer och sprang en del ut och in hos varandra,

Retat mig på grannar har jag sällan gjort utom en familj som gnällde på att barnen lekte på gatan (lugn återvändsgränd, perfekt för landhockey). Stördes av allt, även dagtid.... Där var det mkt sura kommentarer, mest riktade till en annan grannes barn, dock.
 
Sv: Grannar ...

Bor i villa på Öland, utanför de sk. villaområdena, det ligger 5-6 villor i en liten klump där vi bor. Vi hälsar på våra grannar och småpratar lite om andan faller på. De på ena sidan är bara sommarboende och när de är här använder de vår garageuppfart, så de pratas de med då och då (de är extremt pratglada).
De på andra sidan flyttade precis in, dock delar vi på gräsklippare (är kvar sedan de tidigare ägarna till båda husen), de hyr bara det huset och det är till salu (till ett fantasipris visserligen så det lär inte bli sålt på ett tag), så där kommer det ju flytta in nya grannar när och om huset blir sålt, förhoppningsvis blir det en barnfamilj som flyttar in. De som hyr nu är en man i 40 års åldern och hans thailändska fru, som jag aldrig träffat dock.

Mittemot bor ett par i 50-60 års åldern som vi inte märker av så mkt alls. Bakom oss bor en familj som man hör barnen från ibland, ser dem knappt aldrig (hög häck emellan). Sedan har vi ambulansen som vi bara märker om de har utryckning typ (snällt nog sätter de inte på sirenen förrens de kommit bort från våra hus, så vi slipper det värsta oljudet, speciellt nattetid).

Så nej vi har ingen direkt kontakt med våra grannar mer än när det är nödvändigt. Jag är nöjd med detta.
 
Sv: Grannar ...

*KL*
Bor på gård, och umgås lagom med grannarna. Man hjälper varandra, lånar maskiner och sånt av varann, och tar en fika när det passar. Ibland pratas man vid varje dag, och ibland tar det en månad innan man pratar igen.
Helt perfekt, jag är jättenöjd med alla mina grannar.
 
Sv: Grannar ...

KL

Bor i ett hus med 4 lägenheter och har en bra relation till alla grannarna som är pensionärer.
Jag tycker vi har det bra här och trivs med att vi gärna stannar och snackar en stund och hjälper varann med stort och smått när det behövs.
 
Sv: Grannar ...

*knapp lån*

Jag bor i en liten by där alla är grannar...
Ca 50 bofasta hushåll skulle jag tro att det är!
Vi har 12 mil enkel väg till närmsta mindre tätort. Då gäller det att man hjälps åt.
När jag åker till Vilhelmina berättar jag det på affären, och innan jag är framme har jag en lång lista med ärenden som ska göras åt andra. Helt okey, eftersom jag då får hjälp av andra en annan gång.
På affären finns ett fikabord, där vi samlas och väntar på posten på vardagarna. Alltid lika trevligt att ta en kaffe med någon jag inte skulle bjuda hem. Möten är alltid berikande. Kaffet bjuder affären på, och när någon bakat kan det stå en kaka på bordet...

Våra närmsta grannar är även vår släkt, och dom äter vi middag ihop med ibland, men vi springer inte ner dörrarna hos varandra.
Vi har traktor och lastbil, alltså får vi hjälpa till en massa med sånt jobb, och då vi skulle gjuta en jätteplatta i ett förråd stod halva byn på plats för att hjälpa till. Jättetrevligt!

I byn finns det många gamla, och då håller affären koll på att dom handlar mat, och kommer på sin "vanliga" tid.
Dom hus jag går förbi på morgonpromenad kollar jag att det tänds en lampa.

Vi byter inte pengar med varandra här, alla har något dom kan bidra med, så det får bli ett givande och tagande.

Jag ser det som en förmån att vara en kugge i det kugghjul som måste snurra för att vi ska kunna bo och leva så här! Men jag behöver inte älska alla.... Visst finns det dom som jag bara säger hej till, men skulle dom behöva mej, så hjälper jag till!

* Jenny *
 
Sv: Grannar ...

Bott i samma lägenhet i 15 år. Vi hejjar på varandra när man möts. Jag har haft 2 situationer när jag har fått rycka in och assistera gamla grannen som snurrat till det, ringa hemtjänsten mm innan hon flyttade.
De gamla tanterna som bodde här hade stenkoll på oss andra, helt solklart genom att höra dem diskutera när de satt i trädgården. Jag satt på balkongen.

På samma sätt har jag också fått mer information än jag vill ha om de yngre grannkillarnas behov av att ligga och hur de har behandlat sina STD
 
Sv: Grannar ...

Våra grannar är jätteviktiga för oss! Vi är bästa vänner med dem, nästan mer än vänner (inte misstolka!) eftersom vi är ganska beroende av dem (på ett positivt sätt). Vi bor på en gård i skärgården och om det krisar någon gång så ställer vi alltid upp för varandra 24/7. Det kan vara ambulansutryckning, prova is för att se om den håller att gå/åka på eller enkel simpel djurvakt (de har en tax, vi 60 nötter, ett par hästar, ett par hundar och ett gäng höns, gissa vilka som alstrar mest jobb :D). Jag älskar våra grannar och utan dem skulle jag inte vilja bo här!
 
Sv: Grannar ...

KL

Vi bor i ett f.d. sommarstugeområde där många hus byggts om till permanentboende.

Vi är endast på sånt basis att vi hejar på våra grannar på vanligt artigt sätt med en handvinkning, ett glatt "hej hej" eller en nick. Jag har inte pratat med mina grannar nån gång sen vi flyttade in för snart tre år sen, min man har pratat med två av grannarna någon enstaka gång under dessa år, och nån enstaka gång med grannar längre bort på typ årsmöten i vägföreningen.

Vi är absolut inte otrevliga på nått sätt, men vi har bara inget behov eller intresse av att prata med våra grannar :). Helst av allt skulle vi vilja bo helt allena i skogen utan nån kontakt med folk man inte valt själv att ha i sin umgängeskrets ;).

I september ska vi flytta till nytt hus, och jag kan inte se att det kommer bli något annorlunda där. Artigt hälsande på grannarna (som vi inte ser från vårt hus, härligt!) men inte mycket mer :).
 
Sv: Grannar ...

kl

Bor i hus på landet, har en del grannar runt omkring men känner inte någon. Vinkar och säger hej om man möts öga mot öga typ, inte annars. Jag har inte så stort behov av att lära känna dem heller, vi tillhör helt olika åldersgrupper och har nog knappt någonting gemensamt förutom att vi bor i samma område.
 
Sv: Grannar ...

*kl*
Jag bor i ett större hus med lägenheter och visst hejar jag på grannarna om man möter dom i trapphuset men vi har ingen mer kontakt än så. Dom flesta verkar vara vettiga människor som inte stör oss och tror inte vi stör dom heller. Det är någon idiot som röker i trapphuset ibland och får jag tag i den personen så lär grannsämjan oss i mellan hamna någonstans vid fotknölarna. :rage:
Tanten över oss försöker ibland "spionera" på oss när vi är på terrassen men med tanke på hur den ligger i förhållande till hennes fönster så ser hon nog inte så mycket om hon inte hänger med hela överkroppen utanför fönstret:p
 
Sv: Grannar ...

Jag är rätt neutral till det här med grannar. Jag har alltid bott i lägenhet, och funderar mycket lite på grannarna. Jag hälsar på dem när jag möter dem, och jag brukar klappa deras hundar och småskoja med deras barn i den mån de har hundar och barn.

Jag har liksom aldrig tänkt på grannar som något annat än människor som bor i samma hus som jag. Jag gillar att vi alla lever våra liv nära varandra utan att direkt interagera. Sättet man är grannar på är en av fördelarna med lägenhet, tycker jag. Man är nära varandra men man ser egentligen inte varandra.

Att jag skulle få någon form av problem med några grannar, känns rätt främmande. Varför skulle de ställa till problem för mig?
 
Sv: Grannar ...

Hör inte av grannarna just alls.

Våran närmsta grannar verkar vara lite "folkskygga" men är lite nyfikna av sig.:p

Dom andra grannarna bor lite längre bort så man hejar bara om man går förbi. Kort & gott dom stör oss inte nämnvärt, och jag har heller inget behov av att umgås med grannarna.

Jag väljer mitt umgänge på annat håll.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Grannar ...

Uj - ja vad skulle dom kunna göra.
Exempel från bygden;
Två grannar vill att tredje grannen ska dika för samfällighetens grusväg blir vattenöversvämmad 4 dgr/år - ca 10-15 cm högt.
Dom har en annan väg att åka om dom inte vill köra igenom vattnet.
Kostnaden för granne 1 är i hundratusenkronorsklassen så om om granne 2 o 3 går på granne 1`s gärden och "spionerar" blir det ett jäkla liv.
Att bäcken som tar emot vattnet är mättad pga av att granne 4, 5 o 6 inte gräver ur är INTE ett argument för granne 2 är sur på granne 1 sen granne 1´s bror inte slog granne 2´s gärden ända ut i kanterna då han arrenderade det för 15 år sedan.
Granne 1´s bror var den som skötte snöplogningen men pga av dikningskonflikten vägrar han vilket dubblade kostnaden för samfällighetens plogning.

Grannrelationer är spännande.
Min pappa växte upp här och var bästis med grannen sen barnsben. Någonstans när dom var 60-65 år gnäller grannen över att hans bössa skjuter snett. Pappa flinade och sa; -Det är kanske inte bössan det är fel på.
Sen pratade dom inte på några år. Pappa vägrade att ge med sig - han hade skämtat och att grannen blev så djupt förolämpad efter alla dessa år var ju bara idiotiskt. Grannen kröp till slut till korset och råkade komma förbi och pratade. Pappa frågade då om bössan blivit bättre och så skrattade dom tillsammans och så var det ok igen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 218
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 217
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 735
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp