Bukefalos 28 år!

Grannar ...

Sv: Grannar ...

Bor i lägenhet och har bra grannar och även grannar som bor i "huset bredvid" som jag har bra kontakt med...gubben som bor bredvis brukar fixa posten o så ó jag lika om han är borta. Har fått en ny som jag bara hälsat på killen än..men han verkar iallafall ok .

Hur dom ser på mig .....? Ja jag är väl hon med hästarna o hundarna o hon som aldrig är hemma skulle jag tro...skulle vilja ha en granne man kunde ta nån öl med o tjata lite...min "sån" granne har flyttat :(
 
Sv: Grannar ...

Sen har vi ju grannen som enträget försöker elda upp sitt hus nr 2 efter att ha eldat upp nr 1.
Sist det brann fick närmsta granne ringa 112 för husägaren själv var lite onykter milt sagt. Något påpekade att det var ju schysst av grannen då dom ligger i fejd med fylleslagsmål som ingrediens men grannen ville ju inte att hans hus skulle brinna ner om det spred sig.

Och grannen F som ljuger är också spännande. Hund har attackerat grannkvinna får hundägare reda på genom en bekant. Va!?!. Hundägare kontaktar kvinnan som inte fattar något. Har aldrig hänt. Hundägare kollar varifrån sanningen kom. Granne F.
En granne (inte närmsta grannen) ska ha blivit polisanmäld av eldgrannen. Återigen ingen sanning bakom detta som granne F spridit. Denna gång var det till mig han berättade det.
Granne F försöker få grannen med den icke attackerande hunden att ringa honom varje gång dom ska gå ut och gå då denna hund är farlig...enligt ett rykte som granne F själv har hittat på. Det har aldrig hänt något med denna hund.

Och grannen som inte vet vad som är ok att göra på annans mark. Han tog sig till att elda upp sitt skräp på min betesvall. Bräder, möbler - ja all gammal skit man kan tänka sig. Han fick städa ordentligt kan jag säga. Samma granne använde sen vallen och körde upp en bana med sin fyrhjuling. 10 m brett och några hundra meter långt. Växte inte mycket gräs där det året och geggigt och halt.

Å en annan granne som rev ner mina hinder om och om igen - som var uppsatta i min egen skog - med möjlighet att gå bredvid. Dom låg på hennes kvällspromenadstig. AAAARRGGGHHH

Grannar -det är spännade det.
 
Sv: Grannar ...

Varför skulle de ställa till problem för mig?
Ptja, jag har haft grannar som:

Blivit påtända och spelat öronbedövande hög musik i lägenheten i timmar
Blivit påtända och dunkat sitt huvud i väggen tills polisen kom (inte så mycket ett problem för mig som obehagligt)
Har hotat mig i trappuppgången (jätteläskigt, jag kände mig otrygg i veckor efter det)
Har sina jyckar hemma själva en hel kväll fastän de inte klarar av det så stackars jyckarna ligger och gnyr och ylar och skäller i timmar
Har fest _vareviga_ helg och spelar helt rubbat hög (och dålig!) musik.

Vi har uppenbart bott i väldigt olika områden :D
 
Sv: Grannar ...

Jag bor i lägenhet (bostadsrätt) sedan april -12. Har gått förbi (och sagt hej) till grannen mittemot typ 10 ggr under året, och grannen bredvid kanske 5 ggr. Annars stöter jag aldrig någonsin på någon av mina grannar. Har sett några av de andra på håll, men har stött på långt ifrån alla. Då springer jag ändå in och ut ganska mycket. Däremot har jag en granne i huset mittemot som jag umgås med, men vi är nära vänner sedan innan vi båda flyttade hit.
 
Sv: Grannar ...

På förekommen anledning (den fascinerande tråden "Grannarna har lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga") undrar jag hur era grannrelationer ser ut. Hänger ni med dem, eller undviker ni dem helst? Umgås ni pliktskyldigt för att ni är grannar, eller skulle ni träffa dem även om ni inte bodde bredvid varandra? Skulle ni vilja att grannrelationerna såg annorlunda ut? Hur är din drömgranne? Och: hur tror du att dina grannar ser på dig?


Undviker.
Jag vill inte skapa en relation med någon jag troligen inom kort måste undvika för att jag tröttnat på dem.
Även om jag hade gillat dem så vill jag inte ha något med grannarna att göra pga det geografiska avståndet, de finns för nära mitt privatliv.
När jag rör mig på hemmaplan vill jag inte riskera att råka springa på någon som vill småtjattra lite eller liknande uppehållande förväntning.

Jag tror inte mina grannar har någon direkt åsikt, de har hittills inte fått någon anledning att vare sig gilla eller ogilla mig. Jag är artig, korrekt, hjälpsam men reserverad.
 
Sv: Grannar ...

Det är den sortens grannhistorier som får mig att tacka gud för att jag bor i lägenhet. Det är så himla praktiskt att inte ha en massa att samarbeta om med människor som man inte alls har valt. (Jobbet räcker gott och väl till för mig på den punkten, och då har jag ändå en idylliskt konfliktfri arbetsplats.)
 
Sv: Grannar ...

Ja, en och annan granne av det slaget har jag så klart också haft, men det är inte det som är min bild av grannar generellt. Min generella bild är snarare att man hälsar i hissen och de blir glada om man tycker att deras barn och hundar är söta. (Vilket de oftast är.)

Nu är jag så sett granne med ett antal krogar som ligger i bottenplan. Krogar av den typ där ungt folk dricker och står på trottoaren och röker, men jag har inga problem med det. Jag vill gärna bo centralt, och då är jag också fullt beredd att leva med att staden låter som en stad. :)
 
Sv: Grannar ...

Jag skulle inte ha problem med att bo med krogar omkring mig, eller folk som röker utanför dörren (herregud, det gör de väl överallt) men det är inte riiiiktigt samma sak som att bo i samma uppgång som pundare. I min förrförra lägenhet låg det folk däckade i trappen ibland, det är liksom inte trevligt.

Att en stad låter som en stad är väl fint och trevligt, att bli hotad där man bor är nåt annat.

Här där jag bor nu är det helt annorlunda, lite fester ibland men inget farligt. Jag ser liksom inget bohemiskt, coolt eller mysigt eller ens okej i att bo i sån röra som jag gjort så jag är glad att den här delen av förorten är (sitt rykte till trots) lugnare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grannar ...

Det är den sortens grannhistorier som får mig att tacka gud för att jag bor i lägenhet. )


Håller fullständigt med.
Det verkar onekligen vara så att det sociala kravet höjs flera pinnhål när man bor i hus.
Jag har bott i hus och den sk "gemytliga granngemenskapen" fyllde verkligen på min lista över anledningar att bo i lgh.
 
Sv: Grannar ...

Jag ser liksom inget bohemiskt, coolt eller mysigt eller ens okej i att bo i sån röra som jag gjort så jag är glad att den här delen av förorten är (sitt rykte till trots) lugnare.

Nej, men det antydde jag väl inte att du borde göra heller?

När jag läser inläggen känner jag att jag har viss beredskap - och naturligtvis vissa erfarenheter av - den typ av grannproblem som du beskriver. Så kan det bli, jag lever inte alls på ett sätt som med garanti skyddar mig från det, jag har INTE en ekonomi som gör att jag kan köpa mig bort från sådana problem (dessutom kan ju precis vem som helst bli akut psykotisk och då hur skrämmande som helst om man har otur).

Sådana problem som Luff beskriver, däremot, ger mig verkligen rysningar. Jag har inga redskap att tackla sådant alls och det är delvis därför villalivet inte alls lockar mig.

Bara en sådan sak som att jag kan tolka och begripliggöra för mig själv det du beskriver, men inte alls det Luff beksriver, gör stor skillnad för mig. (Jag har för övrigt en sorglig granne, en gravt alkoholiserad äldre kvinna, som allt då och då ligger däckad någonstans. Det är inte roligt, men det är som det är. Hon är inte den första granne jag kommer att tänka på när grannar kommer på tal.)

(Att jag nämnde rökningen var mest ett sätt att beskriva att de alltså festar utomhus, nedanför mitt sovrumsfönster. Inte inne på krogen. Själva röken tänkte jag inte ens på.)
 
Sv: Grannar ...

Givetvis kan de här problemen dyka upp var som helst men det är rätt safe to say att det i vissa områden är mer av detta än i andra.

Så kan det bli, jag lever inte alls på ett sätt som med garanti skyddar mig från det, jag har INTE en ekonomi som gör att jag kan köpa mig bort från sådana problem
Du bor väl centralt i typ Göteborg och har pröjsat en lägenhet åt din son? Jag bor i en liten tvåa i en liten förort, en liten tvåa som kostade mig (eller ja banken då) 650 000. Gissar att det är liiiite skillnad mot hur du bor :D

För övrigt skulle jag inte ha några problem att hjälpa en alkoholiserad granne som däckar på olika ställen i huset. Däremot vill jag inte bo i ett hus där främmande olika män ligger halvt medvetslösa utanför min pundande grannes dörr.

Sådana problem som Luff beskriver, däremot, ger mig verkligen rysningar. Jag har inga redskap att tackla sådant alls och det är delvis därför villalivet inte alls lockar mig.
Skönt att du kan välja då! :)

Jag tror anledningen till att jag reagerar på dina inlägg är att du låter så otroligt privilegierad. "Va? Kan man ha problem med grannarna?", det blir liksom så uppenbart att du inte bott så ruffigt. Jag vet att du ofta antyder att du gör det men i och med att du också skrivit att du bor centralt så bor du ju knappast ute i nån halvskum förort liksom. Det visar att man är van att kunna välja bort det stökiga och otrygga när man talar om det som att det bara är lite "oljud" från stan liksom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grannar ...

*kl*

Jag har aldrig haft några enorma grannproblem men de jag har haft har alla inträffat i lägenhetsmiljö. Jag tycker det säger sig självt att det finns större risk för grannproblem ju tätare man bor och ju mindre ljudisolerat man har det.
 
Sv: Grannar ...

har precis haft mina grannar på besök och de var på min dotters kalas igår :)
trivs underbart bra och därför flyttar jag inte trots närheten till exet :eek:
 
Sv: Grannar ...

Ja, en och annan granne av det slaget har jag så klart också haft, men det är inte det som är min bild av grannar generellt. Min generella bild är snarare att man hälsar i hissen och de blir glada om man tycker att deras barn och hundar är söta. (Vilket de oftast är.)

Nu är jag så sett granne med ett antal krogar som ligger i bottenplan. Krogar av den typ där ungt folk dricker och står på trottoaren och röker, men jag har inga problem med det. Jag vill gärna bo centralt, och då är jag också fullt beredd att leva med att staden låter som en stad. :)

Tur det, jag brukar tycka att de som bor centralt och som sen klagar över att det märks borde tvångförflyttas till en stendöd pensionärsförort :D.

Jag har i stort sett trivts med den grannkontakt jag haft. Underligt nog så verkade grannar gilla mig även när jag var ung, dum och allt annat än en drömgranne eftersom jag hade mycket fester. :nailbiting: speciellt de där som var resten av husets skräckgrannar i stil med "en man som heter Ove" kom jag överens med. En gång råkade jag stjäla (ärligt misstag) tvättstugeragatans tvätttid. Hon som annars brukade skinnflå folk om de så bsra lämnat kvar nästan osynligt ludd kom istället upp till mig med min tvätt, torkad och vikt :o

Men jag är rätt tolerant av mig i gengäld.:D

Har dock varit med att göra en orosanmälan till socialtjänsten gällde ett barn, och det verkar ha gett positivt resultat.
 
Sv: Grannar ...

*kl*

Jag har aldrig haft några enorma grannproblem men de jag har haft har alla inträffat i lägenhetsmiljö. Jag tycker det säger sig självt att det finns större risk för grannproblem ju tätare man bor och ju mindre ljudisolerat man har det.

Njaäe. Lägenheter blir ofta som mer isolerade öar. Man nickar mest om man möts i trapphuset. Allra värst är det nog i radhus och villaområden verkar det som. Där man har egna tomter men ändå är tätt inpå varandra.

Jag har bott allra mest i förorter med dåligt rykte, något "bättre" förorter och halvcentrala flumområden (kville/bellevue) och på landet.

Lugnast har generellt varit förorterna Så länge man inte är tonårsligist så är det stendött här . Bäst har jag trivts i flumområderna. Jag gillar konstiga orginal och flummighet.
 
Sv: Grannar ...

Jag har aldrig haft några enorma grannproblem men de jag har haft har alla inträffat i lägenhetsmiljö. Jag tycker det säger sig självt att det finns större risk för grannproblem ju tätare man bor och ju mindre ljudisolerat man har det.

Om det är ljud man tycker är problemet. Sådant som Lufs beskrev, om diken och rör och vad det var som ledde till mångårig ovänskap, framstår för mig som mycket jobbigare än att lite festande hos grannen.

I lägenheter får man vara ifred, det verkar man mer sällan få i andra bostadstyper.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannar ...

Om det är ljud man tycker är problemet. Sådant som Lufs beskrev, om diken och rör och vad det var som ledde till mångårig ovänskap, framstår för mig som mycket jobbigare än att lite festande hos grannen.

I lägenheter får man vara ifred, det verkar man mer sällan få i andra bostadstyper.

Jag tror att ljudstörningar/cigarettrök/problem i tvättstugan är långt vanligare grannstörningar än rör, diken och borttagna hinder i egen skog. Det är ju rätt många villaägare som varken har egen skog eller några rör som grannarna kan meckla med. Och ifred vet jag inte om jag ska kalla det när man bor många familjer i samma hus, spontant känns det som att man är mer ifred i ett eget hus.
 
Sv: Grannar ...

*kl*
Jag har underbara grannar! :love: Iaf de närmaste som jag umgås med, de andra har jag ingen kontakt med och störs inte av, hoppas de inte störs av mig heller. :D

Närmsta fastigheten bor en äldre kvinna med sin son som är bonde, av dem får jag gratis halm till hästarna och har även fått virke till både hus och ligghall samt en del ved. Jag ställer upp och skjutsar vid behov, håller henne sällskap och hjälper dem med sina hundar mm.

Min andre granne har jag hyrt in hästarna hos och han brukar se så de har vatten, gå ut och prata med dem och bjuder nästan alltid på något när jag kommer. Vi håller de gamla hagarna öppna och han tycker om att se på hästarna då han inte har några djur själv längre.

Har ju även andra grannar längre ifrån som jag bl a köper foder av eller som jag vet att jag kan få låna saker om jag behöver och som får låna av mig vid behov.

Inga jag kan påstå att jag retar mig på i min näromgivning. :)
 
Sv: Grannar ...

Och ifred vet jag inte om jag ska kalla det när man bor många familjer i samma hus, spontant känns det som att man är mer ifred i ett eget hus.

Nej, det känns inte så spontant. Däremot känner du så spontant. Själv känner jag mig mer ifred med väggar mellan mig och mina medmänniskor än hus där man ser in genom fönstren till varandra eller från gatan när man passerar och dessutom hör och ser varandra när man är i trädgården.
 
Sv: Grannar ...

Själv känner jag mig mer ifred med väggar mellan mig och mina medmänniskor än hus där man ser in genom fönstren till varandra eller från gatan när man passerar och dessutom hör och ser varandra när man är i trädgården.

Instämmer helt, i en lägenhet har man möjligheten att vara anonym om man vill, det skulle jag säga är stört omöjligt i ett villaområde.

Jag är fullt nöjd med att hälsa artigt på mina grannar i trappuppgången, hålla upp dörren för den gamla tanten eller klappa lite på den söta hunden, mer kontakt än så vill jag inte ha. Påtvingat umgänge som kräver gemensam skötsel av vägar eller liknande, eller för all del gemensamma grillfester i trädgården, ger mig verkliga rysningar. I min värld är det väldigt liten sannolikhet att just de människor jag trivs med och vill umgås med skulle vara just de människor jag råkar hamnat granne med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 848
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 604
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 314
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp