Bukefalos 28 år!

Grannar ...

annan1

Trådstartare
På förekommen anledning (den fascinerande tråden "Grannarna har lovat sina barn att vi ska fixa deras gunga") undrar jag hur era grannrelationer ser ut. Hänger ni med dem, eller undviker ni dem helst? Umgås ni pliktskyldigt för att ni är grannar, eller skulle ni träffa dem även om ni inte bodde bredvid varandra? Skulle ni vilja att grannrelationerna såg annorlunda ut? Hur är din drömgranne? Och: hur tror du att dina grannar ser på dig?
 
Sv: Grannar ...

Bor i lägenhet. Träffar typ aldrig grannarna. Känner pinsamt nog inte igen dem utanför huset, vilket gör att jag ser väldigt fundersam ut om någon hejar på mig :o

I allmänhet ser jag till att vara vardagstrevlig. Säga hej, tacka om någon håller upp dörren och sådant, men mer kontakt än så blir det vanligtvis inte.

Vad de tycker om mig har jag ingen aning om. Jag tycker inte så mycket om dem, så jag tvivlar på att de tycker så mycket om mig.
 
Sv: Grannar ...

Bor i villaområde och har jättebra kontakt med våra närmsta grannar. Vi pratar över staket, hjälps åt när vi reser bort osv. Inte så att vi bjuder hem dem, men å andra sidan bjuder vi knappt hem nära vänner heller

Jag tror de tycker bra om både mig och min man, min man är dock mer social. Men jag hälsar alltid vänligt på alla. Våra hundar har charmat sig in ordentligt hos de flesta.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannar ...

Jag bor i samma lägenhet sen 1977 och har sett grannar komma och gå. Jag är nog den som bott längst i min hyreslänga och jag känner mina grannar bara till utseendet mest. Hälsar artigt och pratar några ord ibland, men umgås nej det gör vi inte. Vad dom tycker om mig kan jag bara ana, en bra granne tror jag.
 
Sv: Grannar ...

Jag hänger inte med mina grannar men är praktiskt taget född med dom flesta av dom - eller dom födda med mig. Dom tycker nog att jag är jag.
Di gamle;
-Har ni sett Luffs xxx?
-Jaha vad har Luff hittat på nu då?
Dom nya;
Vågar man gå förbi? Är hönsen snälla? Åh vilka stora hundar.
Åh så fina blommmor - men varför rensar dom inte?
Byns promenadstråk som är allmän väg går rakt över min tomt.
Massor med djur, en trädgård som bitvis ser ut som en nässeldjungel och en vedhög som vi brukar få in i september. Mycket för di gamle att bekymra sig över.
Skylten lyder: Se upp för höns, hundar och husmor...Folk som kör för fort kan få runda en Luff som står på vägen.
Dom som känner mig vet att jag inte är så farlig som jag ser ut - tvärtom. När grannarna ska tjafsa om väg o dylikt så är det jag som får vara diplomat.
 
Sv: Grannar ...

Jag bor i radhus sen april 2012. Umgås inte med grannarna men talas vid när vi träffas. På ena sidan har det precis flyttat in nya boende. Eller ja, de renoverar nu och flyttar in i september. De verkar trevligare än de som bodde där tidigare som mest såg sura ut.
Övriga "grannar", alltså de som bor längre bort i längan eller i någon annan länga, hälsar jag på men inte mycket mer än så. Jag är rätt mycket yngre än de flesta andra. Jag är 26 år och övriga tycks för det mesta vara 40+:are.

Generellt sett är jag nog en bra granne. Vet att någon längre bort i längan har suckat lite över kattbajs i rabatten men det kan ju vara vilken katt som helst.

Mina föräldrar har väldigt nära relation till sina grannar så det är jag van vid. Katterna går in och ut och det lånas friskt av allt möjligt: böcker, trädgårdsmöbler, tallrikar osv. Gäster kan bo hos den andre grannen vid behov och dylikt.
 
Sv: Grannar ...

Vi bor på gård och har en granngård som vi måste köra igenom, alltså delar vi väg med dom vilket betyder att vi delar snöröjning och annat vägfixande.
Våra grannar är kanon! De är ganska jämngamla.. vi är 35-40 och de är 30-35 år.. De har dessutom 8ha betesmark och en ridbana som jag får använda fritt då de inte har några egna hästar!
De är jättetrevliga och vi hänger gärna med dom över några öl och grillat på helgen!
 
Sv: Grannar ...

Jag säger hej och håller upp dörren typ, umgås inte med grannarna.
En gång när jag skulle tvätta så var det en som bjöd in sig själv att tvätta på samma tid, iofs hade jag kunnat säga nej men gjorde inte det.
 
Sv: Grannar ...

Jag har bott i samma hus på landet i 10 år nu. Jag umgås inte med mina grannar men v ser ju varandra. De flesta känner jag inte igen till utseendet egentligen, än mindre vet jag vad de heter. Jag tror de vet mer om mig än vad jag vet om dem men jag bryr mig inte. Tror de snackar en del skit bakom min rygg om min trädgård... gräset är högt, ogräset växer fritt osv. Men jag bryr mig liksom inte, sköt min trädgård om det inte passar!!

Jag vill inte bli störd av grannar och jag stör inte grannar. Hälsa och vara artig när man ser dem är man ju, behövs verkligen mer?
 
Sv: Grannar ...

Kl

Jag hejar och småpratar men umgås inte med dem.
En granne bjuder in mig på småprat och hembakt någon gång då och då, hon är 85 och tuff som få.
 
Sv: Grannar ...

Jag umgås väl inte direkt med någon av mina grannar. Men vi hälsar givetvis på varandra och skulle jag behöva hjälp är väl inte det heller något problem.

Däremot så har jag fått en ny granne som redan innan de flyttat in lyckats lägga ett av sina problem i mitt knä. jag löste det verkligen för ett tag också. Sen tvingades jag fortsätta göra det via en form av utpressning/hot. Att det kommer påverka grannsämjan hade ingen betydelse för personen. Jag hoppas de dröjer med inflytten. Länge.
 
Senast ändrad:
Sv: Grannar ...

Vår granne på ena sidan har blivit en hyfsat nära vän, vi gillar varandra skarpt och umgås gärna när vi har tid, byter småplantor i trädgården, passar varandras katter när vi reser bort etc.
Grannarna åt andra hållet är också trevliga fast där är det mest bara artigt "grannsnack" över staketet om vi är ute samtidigt. Dom brukar också vara snälla och klippa även vår sida av häcken när den blivit för vildvuxen :p i gengäld är vi väldigt toleranta med deras skällande hundar.

Överlag har vi en bra relation med de flesta i området (liten by på landet) men ränner väl inte på fika hos varandra direkt. Men skulle man behöva hjälp skulle det nog alltid finnas någon som ställer upp...det känns tryggt och bra.
 
Sv: Grannar ...

Bor i radhus där sambon är uppväxt så han hejar på de flesta, men inte så vi "umgås". Vill inte umgås med folk baraföratt! Men de flesta är trevliga o kan stanna till o snacka vid lekplatsen tex.

Men vi har en grannfamilj som även är våra vänner (dotterns bästis och männen känner varandra via hobby). Vi ses på lekplatsen, åker o badar, äter middag mm. Men det är väl ej riktigt som att umgås m grannar. Dock hade vi kanske ej umgåtts alls om vi ej var grannar förstås!

Har några jobbiga grannar i området som skvallrar/gnäller etc men de är det bara att undvika!
 
Sv: Grannar ...

Vi har rätt lite kontakt med våra grannar, säger hej och pratar lite ibland men inte så mycket mer. De är också i helt andra åldrar än vi. Helt tvärtom mot för hur jag är uppväxt, där var alla grannar nära vänner och umgicks mycket.
 
Sv: Grannar ...

Bor i radhuslägenhet och umgås med en massa av mina grannar :)
Vi festar och äter middag ihop och fikar och hjälps åt :D
Helt underbara grannar!!!
 
Sv: Grannar ...

Vi bor i lägenhet på nedre plan och våra granner är mest ett irritationsobjekt, visst hälsar man glatt men inte mer än så!

Vi har fyra olika personer/familjer som går oss på nerverna. Den ena med att ha ett flipperspel vägg i vägg med vårt sovrum = dunkar hela nätterna samt att deras unge skriker på sin mamma konstant och hon svarar inte.

Granne nr 2 drar runt möbler nattetid, går med klackskor inne, släpper ner fimpar och diverse annat skräp som skitar ner och förstör vår balkong. Dessa spelar också samma låt hela dagarna

Granne nr 3 sågar och bygger och allt spåndamm och vissa träbitar landar hos oss. Senast var det centrimetrar från att landa en träbit i huvudet på mig samt att mamman i familjen har en gäll skrikig röst som hon gärna nyttjar på balkongen på tredje plan.

Granne nr 4 är en familj med tre småbarn. De bor högst upp och barnen tillåts skrika heeela vägen ner och heeela vägen upp, givetvis går de i slowmotion för extra långvarig skrikupplevelse.

Detta som sker dagarna om kryddat med sjukliga mängder måsar som skriker 24 timmar om dygnet. Sa jag att jag var irriterad? :D
 
Sv: Grannar ...

Jag har inga problem med mina grannar, men jag umgås inte med dem heller. Hälsar trevligt, växlar ngt ord men inte mer än så. Kvinnan vägg i vägg med mig stoppade mig påväg ut en gång för att berätta hur fint hon tycker jag sjunger :D. Det var lite pinsamt, men roligt! Sen stannade hon mig en gång till för att försäkra sig om att hon inte skrämt mig så jag slutar med sjungandet. Hon är jättegullig! Det är nog henne jag hör mest av, och hennes tre barn som springer mycket ut och in och leker i trädgården. Men jag störs inte det minsta av det. På våningen under bor en ensam kille och ett par, inga problem med någon av dem heller. Ngt irriterande kan det vara att höra den ensamma killen ha sex med sin flickvän som låter som något ur en porrfilm... men jag är inte bitter;).

Det bor bara en familj till i huset och det är en kvinna med sin tonårsson som har hela översta våningen. Killen är trevlig och hon är väl inte direkt otrevlig heller, men jag har aldrig sett ett leende från henne och när hon hälsar ser hon inte direkt hjärtlig ut om man säger så... Men hon har berömt min katt en gång iallafall :D. Och svurit en lång ramsa åt mig (men hon visste nog inte att jag hörde) när jag gått ner för att byta en tvättmaskin i källaren utan att stänga dörren ner dit. Hennes katt går nämligen lös i trapphuset (ja, ute också då) och den försökte väl gå ner i källaren. Det finns inga instruktioner som säger att man inte får ha dörren öppen ens en minut så det kan ju vara bra att be om det innan man blir arg... Men jag ska inte klaga, trivs bra i mitt hus. Jag kan tänka mig att jag kan störa med mitt eviga sjungande och min katt som gärna drar ett rejs och leker med alla sina leksaker samtidigt klockan 3 på morgonen. Annars är jag nog ganska bra som granne, jag skyr konflikter som pesten och vill bara att folk ska tycka om mig ^^. Igår hade jag grillfest på gräsplätten utanför, vi var typ 10 pers och drack alkohol så vi var väl inte tysta direkt. Jag var lite nervig för att jag skulle göra någon sur, framförallt kvinnan längst upp. Men jag har inte fått någon skäll än iallafall :D
 
Sv: Grannar ...

Vi har fantastiska grannar, vi umgås gärna med varann. Vi hjälper dom i de fall hjälp behövs, och vi får hjälp om vi behöver den och de kan. Vi har rest en del tillsammans, ätit middag, spelat kort osv. Trots det har vi eget liv och känner oss inte trängda att umgås, allt sker på ett lagom trivsamt plan. Så ja vi har kanon bra grannar.
 
Sv: Grannar ...

Vi bor i villa på landet så begreppet "grannar" blir ganska så vidsträckt... ;) Men närmsta grannen umgås vi med, även om vi är dåliga båda två på att verkligen se till att det sker, men istället blir det väldigt spontant. I dagsläget så är ofta "frun i huset" ensam hemma rätt mycket så rätt ofta brukar vi ringa över och fråga om hon vill äta med oss. Men även när hennes man är hemma så blir det spontana fika och matstunder, och vi blir rätt ofta inräknade i deras barnaskara och blir medbjudna när de har alla barnen hemma, de har fyra barn varav den äldsta är jämnårig med mig och har barn i mina barns ålder så det brukar bli väldigt trevligt.

Andra grannar i byn hejjar och pratar vi med när vi möts, bjuder och blir bjudna på fika ibland, men det blir inte så särskilt ofta men stämningen är god och alla hjälps åt när det behövs.
 
Sv: Grannar ...

bor i lgh (bostadsrätt) och har väldigt bra kontakt med grannarna. Visst, vissa umgås jag väldigt mycket med och några vet jag knappt hur de ser ut, men det är ett lugnt hus och jag trivs väldigt bra.

Vicevärden och jag byter tjänster med varandra och jag har åtminstone 5personer i huset som har erbjudit sig att vara kattvakt när jag är bortrest. När jag var med om en olycka för några år sedan så ställde grannarna upp och löste allt runt katterna, fixade skjuts till jobbet åt mig och gick och handlade åt mig - även fast några av dem hade jag knappt haft någon kontakt med innan. En av grannarna har nu blivit en av mina allra bästa vänner och vi träffas minst 1g/vecka, men ofta åker vi och storhandlar tillsammans också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 825
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 594
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 306
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp