Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

men var är källan till det?

Ett par rader på buke?

Ibland står det att hon reste sig direkt och då kom sparken

Jag reagerar på att man lägger in en sådan fil offentligt och varför släpper inte mamman kameran och om det inte är mamman som håller i den varför filmas inte allt

jag läser vidare, men i flera inlägg står att hästen orsakade

En häst är på 2 årings nivå - människan har alltid ansvaret

Jag har skott hästar som sparkas, de försöker värja sig mot något som gör ont eller läskigt finns inget annat i min statistik, alternativt är otämjda och behandlar oss som en annan häst och försöker vara högre i rang

jag läser vidare

Sent i tråden så finns källan till det, och och ja om hästen är ett pucko vilket långt ifrån alla är men det händer att enstaka hästar blir sådana. Så ska de tas bort, med bakgrund av vad familjen upplevt av sin häst så stöder jag deras beslut.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

1. Man skriver inte en artikel/gör ett inslag om nåt man inte kan ett dyft om(min personliga åsikt alltså)

2. Jag motsäger egentligen inte att hon tog bort hästen, det är som du säger hennes häst och jag är själv av åsikten att en död häst lider inte.

Det som retar mig är bilden som ges av att hästen medvetet och med motiv skadat människor och kastar av sin ryttare. Därtill tycker jag (återigen min högst personliga åsikt och inte den ultimata sanningen) att det inom tävlingskretsar har blivit ett sånt "fult" sätt att se på hästarna, djuren har blivit tävlingsredskap istället för individer. Det satsas massor på fina stallar, skrittmaskiner, solarium, massörer, utrustning osv men hästens mentala välmående och behov av att bara få vara häst ser ingen till. När sedan hästen börjar "missköta" sig och "bråka" så heter det att den är just bråkig och jävlas och så tar man bort den.

hallelulja :bow:

jag är på sid 18 och fortfarande är det inte klart vad som hänt

Två versioner

In när hästen skulle fångas

en när flickan låg ned
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag har inte sgat något om beslutet alls

jag anser bara att ingen är ett pucko - det är bara en benämning av oförstående människor, och säger mer om dom än djuren

jag har aldrig träffat en puckad häst

men flera hundra människor som inte klarar basal kommunikation med en häst - men jag skulle inte gå så långt att jag kallar dem puckon, det är att göra det för lätt för sig
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Har inte läst mer än första sidan sinlägg, men vill bara säga en sak...

Hästen HAR skadat flera olika personer FLERA gånger tidigare o en del gånger riktigt illa :crazy:

Strongt beslut att ta bort hästen!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag har träffat på ett pucko till häst, om du har klarat dig så ska du betrakta dig som lyckligt lottad det är ingen drömsits att hamna i. Hästen sköts sedermera då den gjort sitt yttersta för att skada både människor och andra hästar. Jag klarade mig undan med ett bett i låret, den häst jag satt på klarade sig med mindre sår men enkom för att den valde att lyssna på mig och inte ta strid med detta pucko. Annars hade vi nog legat risigt till bägge två.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Personligen tycker jag det är fel när jag hela tiden MÅSTE hantera en individ som en potentiell risk, det innebär att man måste dominera hästen fullständigt för att den ska gå att hantera och då kommer det ändå endast att kunna ske med en person nämligen den som har den totala dominansen.

Alla hovslagare och de som håller på med kröning i trafik måste alltid behandla alla hästar som en potentiell risk då de inte riktigt begriper att de kan skada, och inte är förmögna att förstå konsekvenser

Det betyder INTE att man dominerar dem utan att man tänker två steg före ALLTID

Som hovslagare klarar man livhanken med att alltid veta EXAKT var man står i förhållande till hästen- för alla hästar kan bli rädda och man kan skada sig allvarligt. Och vissa slår - särskilt de som haft ägare som "dominerat" med våld, eller bara att de tvingar igeon på enhsät som har smärta - till slut slår de tillbaka

I körning så handlar det om körplanering och förtroende. Hästen måste alltid lita på att du löser situtionen

Dominans har inget med detta att göra

Att hantera häst handlar om att hantera ev- risk. de hästägare som inte inser det är de som här hästar med problem

Dvs de som inte inser att en häst inte är en hamster. Alla hästar kan vara potentiellt farliga om man är på fel plats vid fel tillfälle
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vilken logik......

Eller snarare okunskap

det finns en orsak till allt beteende.
Aggressivitet bottnar oftast i smärta ev hjärntumör.

Diagnosen pucko har jag aldrig hört
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det här var det värsta jag läst på Buke någonsin!! Vad är du för en människa??

PS. Fixa för faan en rättstavningsprogram!!


Förmodligen en människa som har lång erfarenhet av att sopa upp efter andra människors förehavanden läs bristande hantering

Mitt rättstavningsprogram reagerar på ditt inlägg :angel:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag har träffat på ett pucko till häst, om du har klarat dig så ska du betrakta dig som lyckligt lottad det är ingen drömsits att hamna i. Hästen sköts sedermera då den gjort sitt yttersta för att skada både människor och andra hästar. Jag klarade mig undan med ett bett i låret, den häst jag satt på klarade sig med mindre sår men enkom för att den valde att lyssna på mig och inte ta strid med detta pucko. Annars hade vi nog legat risigt till bägge två.

Ja jag har också träffat på en hel del "puckon" i mina dar.

Kommer ihåg en historia om en mkt känd fullblodshingst som tävlade framgångsrikt, han hade väl ihjäl en människa om jag inte missminner mig. Ägarna försökte att behålla hästen men den klassades som mördarhingsten. vet att han sedan skadade flertalet människor.

orsaken till att han var som han var är väl säkert en annan historia, men som han blev så var han i mina ögon ett pucko och farlig för människor.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hästar är inga leksaker, men jag blir lite illa berörd när så kallade hästmänniskor demoniserar dem.presajsly :bow:men jag tror inte folk begriper begreppet Demonisera De flesta är faktiskt slavar under vår halvtaskiga behandling och det är djur med begränsad intelligens. Vi måste faktiskt ta ansvar för vår egen säkerhet och sluta skylla på dem! Är sporten för farlig finns det annat att ägna sig åt. Hästarna blir aldrig säkrare än vi har förstånd till när vi hanterar och utbildar dem. Oavsett avel.

WORD

jag är helt med på Noterna
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

men var är källan till det?

Ett par rader på buke?

Ibland står det att hon reste sig direkt och då kom sparken

Jag reagerar på att man lägger in en sådan fil offentligt och varför släpper inte mamman kameran och om det inte är mamman som håller i den varför filmas inte allt

jag läser vidare, men i flera inlägg står att hästen orsakade

En häst är på 2 årings nivå - människan har alltid ansvaret

Jag har skott hästar som sparkas, de försöker värja sig mot något som gör ont eller läskigt finns inget annat i min statistik, alternativt är otämjda och behandlar oss som en annan häst och försöker vara högre i rang

jag läser vidare

Varför skriver du att du läser vidare hela tiden? :confused:
Läs klart hela tråden först och bilda dig en uppfattning innan du börjar fråga efter källor, för de finns ju alla i tråden!

Det är mamman som filmar, som du säkert ser så slutar hon när Matilda ramlar av? Varför tar du upp det?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

jag har hittat två artiklar till
Hästen sparkar henne innan hon slår i marken - det måste ha låttit babam och varit en olycka i och med att den hann innan hon åkte i backen

Jag har inga åsikter om hennes val - bara att "demonisera" = läsa in ondska i hästars beteende

Vilket görs alldeles för ofta
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Därför att man inte kan hålla 18 sidor i huvudet

Boj - din mening begriper jag inte
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

jag har hittat två artiklar till
Hästen sparkar henne innan hon slår i marken - det måste ha låttit babam och varit en olycka i och med att den hann innan hon åkte i backen

Jag har inga åsikter om hennes val - bara att "demonisera" = läsa in ondska i hästars beteende

Vilket görs alldeles för ofta

Låt mig hjälpa dig!
Så här skriver Milly i inlägg 443

Har bara läst kommentaterna fram till detta och känner att nu måste jag kommentera eftersom jag har min häst inackorderad hos den drabbade familjen och känenr till en del fakta. Har dock bara haft hästen där en kort tid än så länge så känner dom inte så väl än. Detta har dom själva och andra berättat för mig:

Familjen, särskilt pappan, är mycket duktiga i ÄVEN hästhantering och hästars beteende. Pappan har bl a turnerat med Leslie Desmond och sägs vara en naturtalang med djur överlag...

De är mycket vana vid unghästar eftersom de enbart har hästar under 5år hela tiden (brukar säljas sen). Föder upp (ofta framgångsrika) hopphästar.

Hästen i fråga har sedan den var liten, vad jag förstått, betett sig annorlunda (hotfullt/aggressivt och attackerar vid situationer då den blir skrämd av nåt) jämfört med andra unghästar. De har ju "lite" att jämföra med...
Den har hormontestats för att se om den kanske har ovanligt höga testosteronnivåer pga den även hade problem med att gå ihop med andra hästar. Men hade mycket lågt nivå av testosteron...
Hästar kan väl precis som människor vara "knäppa" i vissa fall (medfött fel) vilket måste vara fallet med denna häst, spekulerar vi i. Han har ändå fått mycket tålamod av sina duktiga ägare... vilka två av tre blivit allvarligt skadade av! :crazy:
Han var enligt Sylve Söderstrand, som Matilda tränar för, en mycket lovande hopptalang och delvis därför kämpade dom vidare med honom - tills denna mycket tragiska olycka hände.

Enligt Matildas mamma, som såg det hela, vände hästen tillbaka efter fallet och AVSIKTLIGEN sparkade just Matilda. Om jag minns hennes ord rätt då hon berättade om det häromdagen.

Familjen tyckte att hästen inte gick att säljas/ges bort med gott samvete utan det enda tänkbara var att avliva honom.

Nu vet du! :idea:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag har fått käftsmällar av människor som inte har tänkt, utan agerat på impuls. Men av något skäl antas hästar, som har väldigt små hjärnor, vara mer beräknande än dessa puckon som jag har stött på.

*jag ler hela ansiktet*

Det är ju märkligt att vi med all vår intelligens tror att hästen har kontroll på allt den gör när vi inte har det.

man kräver att hästen skall ta ansvar bättre än en själv

Nä vi har hjärnan - vi har ansvaret
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men detta bevisar ju bara din brist på kritisk tänkande

I programmet grannfejden så var det ett inslag med en kvinna som hade mångahundar. Hon blev en visa på många forum - där hon själv i egen hög person skrev inlägg om vilken fantasisk uppfödare och hundtränare hon var.....

Ni tror ju på allt som skrivs som sanning, kollar själva inga fakta och framför allt tänker inte till

Hästen kan omöjligt ha anfallit om den sparkade henne på väg ned (den mest tillförlitliga uppgiften hittils)

Här har vissa påstått att den sparkat när hon låg ned - och andra efteråt

Ni läser in onda avsikter - det reagerar folk på - inte så mycket ett enskilt fall

Sedan att man framställer sig själv som god och ett offer för hästens ondska. när man som människa alltid har ansvaret. Ingen som talar i egen sak är trovärdig

Detta friskrivande från ansvar är så vanligt i hästvärlden numera
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

kl

Med tanke på det naturliga urvalet så är det nog isf en dålig framavlad gen som fått hästar i panik att lägga sig ned. För dom som läst om hästens etologi så är den ju faktiskt ett flyktdjur. Den flyr alltså när det är nått som är farligt. En vildhäst som lägger sig ner när ett rovdjur kommer lär inte kunna föra sina gener vidare... Jag har för övrigt aldrig sett en häst i panik lägga sig ned, har hellre aldrig hört om det tidigare. Däremot vet jag hästar som lagt sig ned när de inte vill.

Ja det var ju en högst vetenskaplig tolkning - inte vill :confused:

För mig osökt in på hästtränaren som spände in unghästar hårt och piskade dem framåt. En del av dem la sig - men de ville väl helt enkelt inte
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men detta bevisar ju bara din brist på kritisk tänkande

I programmet grannfejden så var det ett inslag med en kvinna som hade mångahundar. Hon blev en visa på många forum - där hon själv i egen hög person skrev inlägg om vilken fantasisk uppfödare och hundtränare hon var.....

Ni tror ju på allt som skrivs som sanning, kollar själva inga fakta och framför allt tänker inte till

Hästen kan omöjligt ha anfallit om den sparkade henne på väg ned (den mest tillförlitliga uppgiften hittils)

Här har vissa påstått att den sparkat när hon låg ned - och andra efteråt

Ni läser in onda avsikter - det reagerar folk på - inte så mycket ett enskilt fall

Sedan att man framställer sig själv som god och ett offer för hästens ondska. när man som människa alltid har ansvaret. Ingen som talar i egen sak är trovärdig

Detta friskrivande från ansvar är så vanligt i hästvärlden numera

Matilda säger själv i flera länkade interviuver att hästen slog 2 gånger, en gång i sargen o en gång i bröstet på henne..

Jag vet inte riktigt varför du inte tycker att Milly eller Matilda själv är trovärdig och tillförlitlig, men du har säkert en bra orsak till det..

Men eftersom vi inte kollar fakta enligt dig, så får du jätte gärna berätta/länka vart du får dina mer trovärdiga fakta ifrån och ge oss möjligheten att ta del av dem och bilda oss helheten..

Annars finns det ögonvittne till händelsen i denna tråden + en massa spekulationer om vad som skett och vem Matilda egentligen var och vad hon kunde etc...
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

En hårt inspänd häst har kanske lite svårt att fly? Visst att den lägger sig ned då, men knappast för att spela död som möss som blir infångade gör :grin:
Hade han släppt hästen så är jag helt övertygad om att den hade flytt därifrån

Inte vill gå på transporten som någon skrev om tidigare i tråden.. En kompis till mig hade en shettis som la sig ner när dom försökte rida ifrån stallet. Ungen hoppade av, ledde ponnyn en bit ifrån stallet sen gick allt bra. Det är enda gången jag hört talas om hästar som lagt sig ned. Har aldrig hört om någon häst som lagt sig ned när den fått panik.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 542
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp