Hästjobb och gravid - vad gäller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bri

Trådstartare
Ni som jobbar med hästar - när gick ni innan förlossning?

Så vitt jag förstått är det vanliga att man går två månader innan
beräknad förlossning. Det måste ju finnas regler som reglerar sånt här.
Någon som vet var jag hittar mer information om vad som gäller för
gravida ridlärare? Jag har tittat på FK:s hemsida men hittar ingen info som gäller specifikt för jobb med hästar.
 
Sv: Hästjobb och gravid - vad gäller?

Det finns vad jag vet inga speciella regler för just jobb med hästar, utan det faller väl under samma kategori som andra jobb med t.ex. tunga lyft eller liknande. Har man ett sådant jobb kan man få havandeskapspenning och jag tror att du har rätt i att det gäller de sista två månaderna innan beräknad förlossning. Försök leta efter havandeskapspenning på FK:s hemsida, så kanske du hittar nåt:-)
 
Sv: Hästjobb och gravid - vad gäller?

Jag jobbade tills samma dag jag födde, det var inga problem. Men om det inneburit problem, tror jag man kan bli sjukskriven
 
Sv: Hästjobb och gravid - vad gäller?

Bri skrev:
Ni som jobbar med hästar - när gick ni innan förlossning?

Så vitt jag förstått är det vanliga att man går två månader innan
beräknad förlossning. Det måste ju finnas regler som reglerar sånt här.
Någon som vet var jag hittar mer information om vad som gäller för
gravida ridlärare? Jag har tittat på FK:s hemsida men hittar ingen info som gäller specifikt för jobb med hästar.

Om du har ett tungt jobb så är det vanligt att man får havandeskapspenning 8 veckor före förlossningen. OM du inte kan bli omplacerad. Sjukskrivning kan du bara få fram till v.36 sedan anser läkarna att man ändå ska ta havandeskapspenning eller av fp.

Så om du vill ha havandeskapspenning så ska du ringa fk och be att de skickar hem en sådan lapp som sedan din arbetsgiver fyller i där de intygar att ditt jobb är tungt och att de inte kan omplacer dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 939
Senast: Niyama
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 934
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 247
Senast: Klara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp