Bukefalos 28 år!

Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Intressant att läsa att vi tänker så olika. Jag tillhör dem som säger "Släpp hästen, tänk på människan" Men jag gjorde inte det. Jag hoppade av min häst och försökte leda den fram till personen. Det gick inte, en människa så på marken blev en sabeltandad tiger. Då min häst började stöka, eskalerade även den andra hästen som for omkring med tömmarna runt bakbenen. Tanken att släppa honom kom liksom inte fram i min panikhjärna.

Jag slängde ut min häst i närmaste hage. Sen kom nästa problem, när jag försökte hitta nån puls på henne så gjorde jag inte det, klämde väl så jag blev blå om fingrarna runt hennes handleder. Träna på varandra, det är inte så lätt som det låter att bara hitta en plus.
Hon hade blivit sparkad i tinningen visade det sig senare, hon var medvetslös men andades.
Det hela slutade väl "sådär", hästen som hade ångat runt med tömmarna runt bakbenen skade sig gansak rejält. Tjejen som blev sparkad blev efter en längre tid återställd.
 
@Blandrastik har du HLR utbildning? Otroligt jobbig fruktansvärd situation och det händer ibland tyvärr , tråden är viktig utifrån det och ffa svar och diskussioner .... Det är en farlig risksport vi sysslar med alla bör vara medvetna om detta mer än de är och ffa hur en paniksituation kan te sig . Tycker din tråd är extremt super relevant och viktig .
 
Jag hoppas att jag skulle göra så här:
Med hästen i tygeln försöka närma mig för att se om personen på marken andas. Om personen andas få undan min häst snabbt. Om personen inte andas eller jag inte kommer nära - släppa min häst för att kolla andningen och försöka återuppliva.
 
En fråga bara ...

Ni som säger att ni tar med er eran häst mot den skadade människan ... VARFÖR tar ni med er hästen ?
Vad gör ni då om ni när ni tagit med er häst och den andra ska fram till er häst ?
Då står ni med en skadad människa, en häst ni "Håller" i och en som ska fram till er häst...
Snacka om en farlig situation ... Och då inte bara för den skadade utan även för er själva...
 
@Blandrastik har du HLR utbildning? Otroligt jobbig fruktansvärd situation och det händer ibland tyvärr , tråden är viktig utifrån det och ffa svar och diskussioner .... Det är en farlig risksport vi sysslar med alla bör vara medvetna om detta mer än de är och ffa hur en paniksituation kan te sig . Tycker din tråd är extremt super relevant och viktig .
Tack!
Jag har ingen utbildning alls inom HLR. Behövs verkligen för alla. Plus att både privatstall och ridskolor (de kanske redan har det) borde ha nån sorts säkerhetsgenomgång med alla inblandade i stallet.
 
En fråga bara ...

Ni som säger att ni tar med er eran häst mot den skadade människan ... VARFÖR tar ni med er hästen ?
Vad gör ni då om ni när ni tagit med er häst och den andra ska fram till er häst ?
Då står ni med en skadad människa, en häst ni "Håller" i och en som ska fram till er häst...
Snacka om en farlig situation ... Och då inte bara för den skadade utan även för er själva...

Jag kan bara svara för mig själv. Tror att mantrat: "Inte släppa!" har matats in från typ åtta års ålder.
Det fanns liksom inte i min hjärna att släppa min häst.
 
En fråga bara ...

Ni som säger att ni tar med er eran häst mot den skadade människan ... VARFÖR tar ni med er hästen ?
Vad gör ni då om ni när ni tagit med er häst och den andra ska fram till er häst ?
Då står ni med en skadad människa, en häst ni "Håller" i och en som ska fram till er häst...
Snacka om en farlig situation ... Och då inte bara för den skadade utan även för er själva...

Jag tänker att jag inte vill ha två hästar att fånga in när det absolut troligaste scenariot är att hästarna måste bort innan den skadade kan få någon hjälp. Det blir ju dessutom extra svårt att fånga den stressade hästen om min också är med och hetsar upp den. Om det är en bit till parkeringen där mobilen finns så är det också troligast att det skulle gå snabbast i galopp. Men visst, situationen du nämner skulle inte vara någon höjdare. Får erkänna att jag "tänkte bort" att den andra hästen var panikslagen i mitt svar - kanske ändå att det skulle vara vettigare att släppa hästen och försöka flytta på människan. Men då har vi det här med nackskador i stället ...

Sedan är det som @Blandrastik säger, den här reflexen att inte släppa hästen vad som än händer.
 
Tack!
Jag har ingen utbildning alls inom HLR. Behövs verkligen för alla. Plus att både privatstall och ridskolor (de kanske redan har det) borde ha nån sorts säkerhetsgenomgång med alla inblandade i stallet.

Tack detsamma din tråd är som sagt oerhört viktig .
Utifrån svar osv reflekterar den ännu mer att kunskap om hur man räddar liv och sekunderna /minuterna det handlar om behövs hos de flesta .. HLR är ngt Alla behöver kunna oavsett icke behov osv akut ALLA behöver kunna det .

Ngn reflex att inte släppa hästen osv bör inte öht vara en variabel i fråga om skillnaden att rädda människoliv .... Många har den reflexen inkl mig själv men den ska inte vara där när ngn människa skadats .
 
Jag blir beklämd och förfasad :(
Varför det? Nej, förutsatt att jag hann tänka så långt skulle jag inte tveka att slita av hästen tränset och släppa den med en främmande häst en liten stund om det handlade om att hjälpa en potentiellt svårt skadad människa. Men i scenariot som beskrivs skulle det knappast hjälpa att ha en till häst som rusade omkring och jagade upp den andra hästen och riskerade att trampa på människan, och som jag också skulle behöva fånga in igen innan ambulanspersonalen kunde börja jobba. Ja, alternativt öppna dörren på vid gavel och riskera att hästarna sprang ut på närmaste väg och gjorde sig trafikfarliga. Det räcker mer än väl med en lös häst.

Eller menade du den andra delen du citerade, om att det är dumt att dra igång HLR innan man har larmat? Det håller jag fast vid, har personen ett hjärtstopp behöver hen defibrillator och läkemedel, för att inte tala om att hen behöver hjälp med vad som orsakade hjärtstoppet.
 
Tack detsamma din tråd är som sagt oerhört viktig .
Utifrån svar osv reflekterar den ännu mer att kunskap om hur man räddar liv och sekunderna /minuterna det handlar om behövs hos de flesta .. HLR är ngt Alla behöver kunna oavsett icke behov osv akut ALLA behöver kunna det .

Ngn reflex att inte släppa hästen osv bör inte öht vara en variabel i fråga om skillnaden att rädda människoliv .... Många har den reflexen inkl mig själv men den ska inte vara där när ngn människa skadats .

Alltså den reflexen har jag ju när jag ramlar av.. men inte annars. Jag släpper ju min häst i ridhuset när jag mockar efter mig.. hästen brukar ju ranta efter.
 
Ja verkligen det är oerhört traumatiskt när olyckan sker i sig , men kanske just därför blir jag så chockad av alla svar i denna tråd att de ser till att ställa undan sina hästar först och främst innan de ser till att försöka rädda människoliv , med div motiveringar/fokus på sina hästar innan :(

Fast jag tror få tänker just på hästarnas bästa som så utan på att det kan bli farligt med 2 lösa hästar, troligtvis i detta scenario som springer runt och hetsar upp varandra. Är de riktigt stimmiga är det inte alls säkert de uppmärksammar människor och håller sig undan.
Jag har sett lösa hästar i ridhus vid tillbud (mindre iof) och det är inte vackert om det vill sig illa - de tar sällan hänsyn till människor utan dammar fram i full kareta.
Man gör nåt försök men jag tror ingen ägnar 30 min åt att försöka fånga el ta ut hästarna heller, ett avgörande i tid där också.

Det kan bli mer personskador så om möjligt bör man avlägsna hästarna och se till att de inte kan komma nära den skadade eller orsaka mer skada, att man kan ta fokus från dem helt. Tex om ridhuset är i anslutning till ett stall skulle man också kunna öppna ridhusdörren och låta dem härja bäst de ville där ..
 
Det viktiga är ju att personen andas eller inte förblöder. Här finns ju ingen tid att förlora. Då får hästarna fara runt bäst de vill. Om läget inte är akut livshotande finns ju lite tid att få ut i alla fall den ena hästen. En lös häst är sannolikt lugnare än två . Om jag då har fatt i min egen häst fortfarande får jag ju ut den snabbare och med mindre risk än om jag har släppt den och ska fånga in den igen . Därav min tanke att jag skulle försöka ha kvar hästen hos mig tills jag har bedömt situationen om det går utan att bli uppenbart farligt.
 
Fast jag tror få tänker just på hästarnas bästa som så utan på att det kan bli farligt med 2 lösa hästar, troligtvis i detta scenario som springer runt och hetsar upp varandra. Är de riktigt stimmiga är det inte alls säkert de uppmärksammar människor och håller sig undan.
Jag har sett lösa hästar i ridhus vid tillbud (mindre iof) och det är inte vackert om det vill sig illa - de tar sällan hänsyn till människor utan dammar fram i full kareta.
Man gör nåt försök men jag tror ingen ägnar 30 min åt att försöka fånga el ta ut hästarna heller, ett avgörande i tid där också.

Det kan bli mer personskador så om möjligt bör man avlägsna hästarna och se till att de inte kan komma nära den skadade eller orsaka mer skada, att man kan ta fokus från dem helt. Tex om ridhuset är i anslutning till ett stall skulle man också kunna öppna ridhusdörren och låta dem härja bäst de ville där ..


Jag håller verkligen inte med utifrån det jag skrivit tidigare . Det är typ noll procents chans att några lösa hästar oavsett rörighet osv springer på några människor i sammanhanget . Det känns mer utifrån vissa kommentarer i tråden som att folk oroar sig för att det är ngt "hopsläpp" av hästar det handlar om i detta läge och det känns väldigt konstigt . I detta fallet handlar det ju om att rädda en människa och då handlar det om minuter och sekunder i fråga om människans liv och fokus på just detta .
 
Senast ändrad:
@Vira jag är beklämd över hel



Jag håller verkligen inte med utifrån det jag skrivit tidigare . Det är typ noll procents chans att några lösa hästar oavsett rörighet osv springer på några människor i sammanhanget . Det känns mer utifrån vissa kommentarer i tråden som att folk oroar sig för att det är ngt "hopsläpp" av hästar det handlar om i detta läge och det känns väldigt konstigt .

Att hästarna skulle mötas är väl saksamma och saksamma om de skadar varandra eller skadas i en sån situation.

Men i övrigt delar vi nog inte samma uppfattning vid lösa och ev skrämda, uppjagade hästar och potentiell skaderisk för människor, jag hade helst inte tagit risken.

Men det är ju ett svårt avgörande..liksom där och då.
 
Att hästarna skulle mötas är väl saksamma och saksamma om de skadar varandra eller skadas i en sån situation.

Men i övrigt delar vi nog inte samma uppfattning vid lösa och ev skrämda, uppjagade hästar och potentiell skaderisk för människor, jag hade helst inte tagit risken.

Men det är ju ett svårt avgörande..liksom där och då.


Nej det är tydligen inte sak samma utifrån hur folk motiverar sig i tråden. Därav kommentar .
 
Jag hade fort som satan kastat ut ena hästen för att sen hjälpa människan. Två okända hästar hästar, intrasslade i linor hade jag inte velat ha galopperandes runt.

En tjej på ridklubben tappade sin unghäst när hon tömkörde här om veckan. Den hästen skenade i panik och den var ren tur att den inte sprängde staketet. En människa liggandes på marken hade hästen säkert försökt hoppa över men den hade inte väjt undan.

Dessutom kan jag inte hjälpa människan om jag måste ha fokus på att hålla undan hästarna.
En till anledning till varför jag inte skulle släppa min häst är om jag sen inser att jag inte lyckas hjälpa människan och hålla undan hästarna samtidigt, då vill jag inte tillbringa värdefulla minuter till att försöka få tag på en häst för att få ut den.
 
Men jag undrar , är det vanligt att era hästar får panik om ni tappar dom? Känner mig mer och mer glad för att vi bara är 3 personer i vårat ridhus....
Nej för fasen. Min häst är löjligt stabil jämfört med de flesta på en genomsnittlig hopp- eller dressyrtävling. Men det var ju inte honom man skulle ta ställning till. :)
 
Jag tror inte att några lösa hästar skulle få panik, men att en unghäst kan få det första gången den är intrasslad i linor är inte omöjligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 768
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 577
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp