Bukefalos 28 år!

Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Jag har gått en del utbildningar via jobbet och prio 1 är att säkra omgivningen. Det är alltid bättre med t.ex. en skadad nacke än att personen dör. Därför är det logiska att släpa ut människan om man orkar, i annat fall få bort hästarna. Springa och larma och sedan följa instruktionerna i telefonen.

Det ovan är alltså det logiska sedan hur man väl agerar när det gäller är en annan fråga. Jag skulle nog tagit min häst med mig fram till människan och kontrollerat andning och puls alternativt ta ut min häst ur ridhuset och släppa honom för han skulle bara stå och äta. Sedan springa och larma och ta mig tillbaka så snabbt jag kan.

Men jag hoppas att jag aldrig behöver vara med om ett sådant tillbud.
 
Jag har gått en del utbildningar via jobbet och prio 1 är att säkra omgivningen. Det är alltid bättre med t.ex. en skadad nacke än att personen dör. Därför är det logiska att släpa ut människan om man orkar, i annat fall få bort hästarna. Springa och larma och sedan följa instruktionerna i telefonen.

Det ovan är alltså det logiska sedan hur man väl agerar när det gäller är en annan fråga. Jag skulle nog tagit min häst med mig fram till människan och kontrollerat andning och puls alternativt ta ut min häst ur ridhuset och släppa honom för han skulle bara stå och äta. Sedan springa och larma och ta mig tillbaka så snabbt jag kan.

Men jag hoppas att jag aldrig behöver vara med om ett sådant tillbud.
Ang HLR och DHLR så handlar det om ca 60 sekunder som gör skillnad för personens liv . Att säkra omgivningen som prio ett låter som det är ngt specifikt i just din arbetssituation som isåfall skulle gälla och inte vad som generellt gäller i fråga om hur man hanterar en akut situation med människa som inte andas ? Det är sällan om vi inte typ pratar brand osv som man släpar iväg ngn människa i första hand så är nog viktigt att skilja på situationerna tänker jag .
 
Som flera skriver så reagerar man inte alltid som tror eller önskar i en pressad situation. Jag tror man får vara inriktad på att faktiskt göra något och det som verkar mest akut och vettigt i det läge man befinner sig! Jag har en kompis som låg skadad i ett vattenfyllt dike medans hennes hingst var lös och två ryttare satt och glodde passiva en bit bort med förklaringen att vi förstod inte vad hon sa ( hon bryter på svenska) och om vi hade suttit av hade vi ju inte kommit upp igen! Grannen som hade sett hingsten lös fångade in den, förstod att ngt hänt och kom och hjälpte min kompis som då var rejält nedkyld!
 
Händelsen är gammal, men berättades på stallet häromdagen, vilket mynnade ut en ”hur-skulle-du-ha-gjort-diskussion”. Så jag ställer samma fråga här, hur skulle du ha gjort?

Du rider i ridhuset på din pigga fyraåring, som är lite lagom på tårna. I ridhuset tömkörs en häst, som kommer utifrån, som du inte känner, men som enligt hästägaren ska ”lära sig veta hut”, hästen är hårt inspänd och hon går på hästen ganska rejält. Du blänger lite på det andra ekipaget och tänker ”pucko” i ditt stilla sinne. Då händer det.

Den hårt inspända hästen har fått nog av förare och pisk, kastar sig rakt upp i luften och slår. Du ser att det träffar men inte exakt var. Föraren sjunker ihop och blir liggandes.
Du har nu en skadad människa, som du inte vet statusen på men som inte svarar på tillrop, hon ligger helt stilla. En häst som nu far runt fri som en galning med tömmarna fladdrandes runt bakbenen. Din egen, som var trippig innan blir naturligtvis uppspelt av hela scenariot. Ni är ensamma på anläggningen, vad du vet, om ingen har kommit medan du ridit. Stallet ligger naturligtvis i ”Långtbortomskogenberga” och mycket svag mobilsignal finns bara om man klättrar upp på dyngstacken. I själva ridhuset är mottagningen noll, därför ligger din mobil i din bil på parkeringen.

Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?

Här tror jag att jag gjort ett judgement call. I de allra flesta fall hade jag bara slängt mig av min och släppt den, tagit pisken och sett till ryttaren på plats.
Oftast håller hästarna undan. Spec om man är två där en dessutom är hukad och syns bättre än en person som ligger platt.

Men det finns absolut hästar/lägen där jag inte litar till att de ska vika undan ens för att man verkligen fullt möter upp dem och försöker mota bort dem.

De jag rider bör ha vett nog att akta mig.
Däremot har jag sett en person bli översprungen och trampad i ridhus pga häst som var så blockerad att den råkade gå på personen.
Hästar undviker oss så gott de kan för det mesta. Men om den konstant påverkas av ngt som skrämmer den så pass att den inte klarar fokuserar på mer just där och då kan de råka missa oss.
Är det inga nya äckliga saker som tillkommer taggar de ju oftast ner fort.
Men en bakskygg häst med tömmar som hamnat åt helvete.. Ja..

Jag har också sett detsamma med panikslagen häst som hade vagn efter sig.

Utöver att min gamling tydligen sprang över min gamla ridlärare då hon åkt av och låg skadad ensam i ridhuset.
Han kutade runt ett tag och lugnade sig innan man hittade henne. Men han hann trampa på henne innan.
Jag var dock inte där. Och har inte sett det. Men jag kan tänka mig att han kunde reagera så.
Det var nog innan alla hade mobil. Så hon låg några h innan hon fick hjälp minns jag. Dock "bara" med hjärnskakning o brutna revben och nyckelben och inget livshotande.

Hade jag släppt min häst hade han förmodligen antingen stått kvar och glott eller följt med så långt han fick.

Men jag har sett för många understimelerade och olydiga och högspända hästar för att förvänta mig att alla är normala. Ganska många trots allt tiltar då folk ramlar av, då de släpper dem eller tappar dem.

Jag tycker nog man ska ta folks brist på säkerhetstänk på allvar.
Det är sällan proffs skadar sig på samma sätt. Och det beror inte bara på att man är skickligare ryttare. Man ser till att inte vara i positioner där man kan få en kick, bli översprungen etc.
Och man blir inte naiv i vad en häst i ren instinkt kan råka göra - ha ihjäl en.
Många olyckor är så otroligt(!) onödiga och inte "bara otur".
 
Ang HLR och DHLR så handlar det om ca 60 sekunder som gör skillnad för personens liv . Att säkra omgivningen som prio ett låter som det är ngt specifikt i just din arbetssituation som isåfall skulle gälla och inte vad som generellt gäller i fråga om hur man hanterar en akut situation med människa som inte andas ? Det är sällan om vi inte typ pratar brand osv som man släpar iväg ngn människa i första hand så är nog viktigt att skilja på situationerna tänker jag .


Prio ett vid en olycka är ALLTID att säkra omgivningen så att ingen fler blir skadade, varför tror ni att polis, brandmän och ambulanspersonal (som ändå har betald för att sätta sina liv på spel för att rädda andra) ALDRIG beger sig in i ett osäkrad område även om det finns en skadad människa där? Just det, för att det räcker med en skadad/död istället för fler skadade/döda.
 
Prio ett vid en olycka är ALLTID att säkra omgivningen så att ingen fler blir skadade, varför tror ni att polis, brandmän och ambulanspersonal (som ändå har betald för att sätta sina liv på spel för att rädda andra) ALDRIG beger sig in i ett osäkrad område även om det finns en skadad människa där? Just det, för att det räcker med en skadad/död istället för fler skadade/döda.

Fast nu är man ju redan där inne..
 
Jag tänker att om "min" häst håller sig någorlunda i skinnet så tar jag med den fram till personen. Verkar den för uppjagad skulle jag springa ut och släppa i närmaste hage/box/begränsad yta. En häst håller ju oftast nog koll på marken för att inte trampa på en människa, men två uppjagade hästar samtidigt som inte känner varann = risken betydligt större att de inte hinner eller bryr sig om att väja för människa om någon känner sig trängd eller helt enkelt jagar upp varann för mycket.
 
När jag läste texten skrek allt i mig "människan först, skit i hästarna!"
så jag hoppas att jag, i en sådan situation, skulle:
1) kasta mig av min häst och springa fram till den skadade
2) rusa iväg efter min mobil och larma 112
3) springa tillbaka till den skadade och stanna med denne tills dess att ambulanspersonalen anländer
4) ta hand om hästarna

De gånger jag sett någon ramlat av i ridhus eller på ridbana och det kommit lös häst/hästar så har dessa alltid undvikit människan som legat på marken. Har faktiskt aldrig sett någon som blivit översprungen även om de legat på fyrkantspåret och hästen sprungit där, den har alltid vikit undan innan.
Visst finns det skaderisk om man släpper två hästar med utrustning tillsammans men jag skulle hellre ta en skadad häst än ha på mitt samvete att jag kanske kunnat rädda ett ev. människoliv om jag bara hade släppt min häst och prioriterat den skadade människan först.
Men som flera andra sagt är det lätt att tänka och vara rationellt när man sitter hemma och en helt annan sak när man ställs inför situationen i verkligheten.
 
Oavsett i vilken ordning man gjort vad så tycker jag att det kan vara nyttigt att byta ut den okända skadade mot att det drabbat sitt eget barn/mamma/bästis/annan viktig person. För de flesta hade säkert prioriteringarna varit lika, men kanske inte för alla och det kan vara en ögonöppnare. Om man i övrigt utgår från att situationen är den samma, dvs inte påstår att inte situationen hade kunnat uppstå eftersom x aldrig longerar utan hjälm och våra hästar känner varandra, t.ex. en nyköpt häst och en hov som träffar mycket olyckligt trots skyddsutrustning.
 
Dagens mobiltelefoner behöver inte täckning för att kunna larma, så det spelar ingen roll var du är, de fungerar ändå om du behöver larma.
 
Dagens mobiltelefoner behöver inte täckning för att kunna larma, så det spelar ingen roll var du är, de fungerar ändå om du behöver larma.
Jag tror det är ett missförstånd. Att man inte nödvändigtvis behöver täckning från den egna operatören för att ringa nödsamtal är en annan sak, och det beror inte på telefonen utan på nätstrukturen, men det krävs absolut radiotäckning från någon operatörs basstation. Och det finns gott om platser som är så skärmade eller skuggade att ingen mobilkommunikation alls kan ske.
 
Jag skulle nog säga att det är svårt att i förväg veta hur man skulle agera, eftersom varje situation är unik. Hur man skulle göra med hästarna beror ju bland annat på hur hästarna reagerar och man vet ju oftast hur ens egen häst funkar, framförallt i kontakt med andra hästar. Vissa hästar blir som drakar tillsammans med okända hästar, medan andra mest blir glada och söker kontakt.
Jag skulle inte släppa en häst om jag gjorde bedömningen att det skulle göra situationen ännu mer osäker.
Sen beror det ju på hur ridhuset är byggt, om det finns nån "sluss" mellan ridbanan och utgången.
 
Som jag skrev tidigare. Dagens mobiltelefoner så fungerar utan täckning när det gäller att larma. Så jo, du kan larma var du än är även utan täckning.

Nej, det är inte sant. Vi har t ex ingen nödsignalstäckning där vi bor. Detta har vi fått uppmätt, och fick också rådet att anmäla till.... var det Radio- & telestyrelsen?

Så det är inte alls säkert att det räcker med täckning för ett nödsamtal.
 
Jag tror att det som skiljer är vad man uppfattar som "säkra området". Personligen anser jag mig kunna hålla undan hästar från en liggande person, och hade troligen ansett det säkraste i situationen att släppa min häst också, och möjligen ta ut personen.

De som vill släpa ut den skadade - då måste ni rimligen släppa egna hästen först, för inte tror ni väl att det i en sådan nödsituation finns tid att både sätta in hästen och sedan släpa ut personen medan den tömkörande hästen far omkring i panik?

Människan först. ALLTID människan först. Det kan också vara troligt att jag släpper ut min egen häst ur ridhuset, rakt ut, för jag antar helt sonika att den stannar i närheten hellre än på den säkert närbelägna europavägen...
 
Jag tror att det som skiljer är vad man uppfattar som "säkra området". Personligen anser jag mig kunna hålla undan hästar från en liggande person, och hade troligen ansett det säkraste i situationen att släppa min häst också, och möjligen ta ut personen.

De som vill släpa ut den skadade - då måste ni rimligen släppa egna hästen först, för inte tror ni väl att det i en sådan nödsituation finns tid att både sätta in hästen och sedan släpa ut personen medan den tömkörande hästen far omkring i panik?

Människan först. ALLTID människan först. Det kan också vara troligt att jag släpper ut min egen häst ur ridhuset, rakt ut, för jag antar helt sonika att den stannar i närheten hellre än på den säkert närbelägna europavägen...


Precis. Människan först är det som gäller för HLR osv, och hur man då ev tolkar "säkra området" verkar vara individuellt här i tråden.
 
Prio ett vid en olycka är ALLTID att säkra omgivningen så att ingen fler blir skadade, varför tror ni att polis, brandmän och ambulanspersonal (som ändå har betald för att sätta sina liv på spel för att rädda andra) ALDRIG beger sig in i ett osäkrad område även om det finns en skadad människa där? Just det, för att det räcker med en skadad/död istället för fler skadade/döda.

Handlingsplanen för en civilperson vid brand är Rädda Larma Varna Släck.
 
jag hade nog hoppat av, kutat fram till personen med min häst i tyglarna. Lagt personen i framåtstupa sidoläge och gjort det jag kunnat.

Sen hade jag öppnat ridhuset varpå den galna hästen troligen kutat ut, jag hade nog inte velat lämna den skadade personen i ridhuset själv med en panikande häst. Enl min erfarenhet kommer den panikande hästen lugna sig när den ser kompisar i hagar, troligen hämmar tömmarna dens rörelser så den stannar i en haggång utanför andra hästar och har inte ihjäl nån annan.
 
Jag tycker det är intresssant att så många struntar i förutsättningarna för situationen. Det finns 3 saker man bortser från. I scenariot ligger faktiskt telefonen i bilen oavsett om du aldrig skulle rida utan, det finns bara täckninng uppe på göselstacken (jo även moderna mobiler behöver täckning från NÅGOT nät) och du sitter själv på en häst som är på väg att bli hysterisk.
Jag kan säga att med 2 löst springande hästar skulle min möjlighet att genomföra ev HLR vara exakt lika med 0. Med tanke på att mobilen ligge i bilen och täckningen finns på gödselstacken verkar det i nuläget vettigast att snabbt kolla upp människan om man kan få hästen att sansa sig tillräckligt för det och sen springa ut med sin häst som man kastar in i en box utan träns och sen ringer på hjälp från gödselstacken. På den flesta ställen jag varit måste man gå genom stallet för att komma till gödselstacken.
Givetivis måste man snabbt göra en värdering av situationen om den skulle uppstå. Kanske ser man att den lösa hästen börjar lugna sig. Kanske är ens egen häst livrädd för den andra eller hatar den spontant och bara vill slå ihjäl den (jo jag har varit med om det och det är riktigt äckligt). Hur är min unghäst mer än på väg att bli hysterisk. Typen som ska butta och smaka på allt? Ska den putta på allt spännande kan de gå rätt illa, med ett framben som ska försöka peta liv i människan som ligger där.
Min 5 åring är mycket social, hon älskar människor, och vill vara nära helst i knät. Jag tror inte jag skulle våga släppa henne lös i närheten av en skadad ligande människa. Det skulle alldeles för lätt gå åt helvete bara för att hon vill vara social och inte riktigt förstår det där med att människor inte tål henns kroppshydda.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 697
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp