Bukefalos 28 år!

Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Men nu har du ändrat 2 viktiga parametrar. Enligt scenariot har du ingen mobil och täckning finns endast på gödselstacken. Har man mobilen i fickan och täckning i ridhuset är ju problemet betydligt enklare att lösa.

Skulle detta hända i mitt stall så har jag 10 sekunder till bilen från ridhuset och 10 sekunder från bilen till gödselstacken så jag skulle kuta fort som fan helt enkelt.
Kanske har jag tur som har stall/ridhus och parkeringen så nära varandra. Det är max 10 meter till stallet från ridhuset.
 
Prio ett vid en olycka är ALLTID att säkra omgivningen så att ingen fler blir skadade, varför tror ni att polis, brandmän och ambulanspersonal (som ändå har betald för att sätta sina liv på spel för att rädda andra) ALDRIG beger sig in i ett osäkrad område även om det finns en skadad människa där? Just det, för att det räcker med en skadad/död istället för fler skadade/döda.

Problemet är ju dock att det kan ta tid att få tag i hästarna. De spm skriver att hästen har panik, så mkt panik att den springer på en människa. Hur ska ni snabbt fånga den hästen ? Möjligtvis kanske det går att få ut hästen om man öppnar dörren och jan mota ut den men jag är inte säker på det.
Om personen som är skadad är riktigt illa skadad så handlar det om att få vård direkt. Jag tror tyvärr det inte är rimligt att först ägna X antal minuter till att försöka fånga panikslagen häst. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
Kl

Som sagt tycker jag denna tråd är jätteviktig ur flera avseenden . Ang just HLR så är det verkligen ngt absolut ALLA bör se till att ha utbildning i- det räddar liv ! Det är ju dock så att HLR faktiskt dessutom behöver fräschas upp regelbundet, de flesta människor behöver tack och lov inte finna sig inför behovet och då bleknar kunskapen/det man lärt sig , särskilt då vi ju pratar en stor traumatisk paniksituation den dagen man faktiskt står där och behovet finns och någons liv hänger på att människor runtom kan HLR .... Kan man och vet hur man ska göra är det dessutom så mycket tryggare och lättare att sansa sig och kunna fokusera den dagen man står där som människa och en annan människa skadat sig allvarligt .
 
Ang HLR och DHLR så handlar det om ca 60 sekunder som gör skillnad för personens liv . Att säkra omgivningen som prio ett låter som det är ngt specifikt i just din arbetssituation som isåfall skulle gälla och inte vad som generellt gäller i fråga om hur man hanterar en akut situation med människa som inte andas ? Det är sällan om vi inte typ pratar brand osv som man släpar iväg ngn människa i första hand så är nog viktigt att skilja på situationerna tänker jag .

Det gäller i alla situationer som innebär risk för värre skador på offret. I detta fall en eller två panikslagna hästar som riskerar springa över personen. Om jag ger HLR direkt gör ingen skillnad, jag måste ändå larma någon gång och det gör man så snabbt som möjligt så man kan underhålla med HLR till dess att ambulanspersonalen kommer. Gör jag HLR först och sedan springer iväg och larmar gör det liksom ingen skillnad förutom till det värre i och med att det dröjer tills ambulansen kommer.
 
Det gäller i alla situationer som innebär risk för värre skador på offret. I detta fall en eller två panikslagna hästar som riskerar springa över personen. Om jag ger HLR direkt gör ingen skillnad, jag måste ändå larma någon gång och det gör man så snabbt som möjligt så man kan underhålla med HLR till dess att ambulanspersonalen kommer. Gör jag HLR först och sedan springer iväg och larmar gör det liksom ingen skillnad förutom till det värre i och med att det dröjer tills ambulansen kommer.

Ja visst är det så men det inkluderar fortfarande inte att fånga lösa hästar i flera minutrar, /binda upp/ spänna av träns etc etc som väldigt många föredrar att göra enligt tråden . Öppna sargdörren så springer de ut troligtvis . Rädda dvs kolla personens luftvägar och lägg i framstupa sidoläge, dvs det gör du innan du larmar. spring sen utan satan till telefonen dvs Larma och sen Resten av HLR .

En Värre skada på offret har du om du inte ser till att den kan andas direkt .
 
Ja visst är det så men det inkluderar fortfarande inte att fånga lösa hästar i flera minutrar, /binda upp/ spänna av träns etc etc som väldigt många föredrar att göra enligt tråden . Öppna sargdörren så springer de ut troligtvis . Rädda dvs kolla personens luftvägar och lägg i framstupa sidoläge, dvs det gör du innan du larmar. spring sen utan satan till telefonen dvs Larma och sen Resten av HLR .

En Värre skada på offret har du om du inte ser till att den kan andas direkt .

Du svarade på mitt inlägg där jag inte skrev något annat än att jag skulle säkra situationen genom att släpa ut människan. Vad andra har skrivit att de gör som t.ex. fånga in hästar etc. vet jag inte varför du bemöter mig med?

Om jag släpar ut människan ser jag huruvida den andas eller ej.
 
Det gäller i alla situationer som innebär risk för värre skador på offret. I detta fall en eller två panikslagna hästar som riskerar springa över personen. Om jag ger HLR direkt gör ingen skillnad, jag måste ändå larma någon gång och det gör man så snabbt som möjligt så man kan underhålla med HLR till dess att ambulanspersonalen kommer. Gör jag HLR först och sedan springer iväg och larmar gör det liksom ingen skillnad förutom till det värre i och med att det dröjer tills ambulansen kommer.

Angående att säkra omgivningen - är det inte stor skillnad att flytta tex bilar vid trafikolycka eller att fånga panikslagen häst? Flytta bilar kan hå fort medan hästen kanske inte alls går.
 
Problemet är ju att man måste välja mellan två onda ting.
Antingen satsar man på att larma ambulans fort med risk att hästen kan skada en om den springer lös.
Eller satsar man på att få undan hästen med stor sannolikhet att personen får allvarliga hjärnskador och kanske tom avlider eftersom det tar för lång tid innan man får vård.

Om jag hade legat skadad hade jag helst sett att man satsat på ambulans så fort som möjligt. Jag hade tagit risken att bli skadad av hästen hellre än att med störsts sannolikhet avlida eller få allvarliga hjärnskador.
 
Du svarade på mitt inlägg där jag inte skrev något annat än att jag skulle säkra situationen genom att släpa ut människan. Vad andra har skrivit att de gör som t.ex. fånga in hästar etc. vet jag inte varför du bemöter mig med?

Om jag släpar ut människan ser jag huruvida den andas eller ej.

Jag svarar på det inlägg jag citerat utifrån det du skrivit i det . Det senaste ser jag en brist i att du hellre springer till telefonen än att först kolla personens andningsvägar/puls och lägger den i framstupa sidoläge. Jag kan även se en brist i att man hellre släpar ut en skadad medvetslös människa hellre än att öppna dörren och hästarna då troligtvis lär springa ut .
 
Angående att säkra omgivningen - är det inte stor skillnad att flytta tex bilar vid trafikolycka eller att fånga panikslagen häst? Flytta bilar kan hå fort medan hästen kanske inte alls går.

Det är det, därför drar man ut personen precis som jag skrivit i tidigare inlägg.
 
Jag svarar på det inlägg jag citerat utifrån det du skrivit i det . Det senaste ser jag en brist i att du hellre springer till telefonen än att först kolla personens andningsvägar/puls och lägger den i framstupa sidoläge.

Men va? Du skriver ofta så obegripligt. Din första mening är ju ett ickesvar på min fråga: "Du svarade på mitt inlägg där jag inte skrev något annat än att jag skulle säkra situationen genom att släpa ut människan. Vad andra har skrivit att de gör som t.ex. fånga in hästar etc. vet jag inte varför du bemöter mig med?"

Mitt andra inlägg var ju bara ett förtydligande av mitt första.
 
Nej @Heulwen det är inte alls obegripligt . Jag har adresserat det du skrivit tydligt . Som alla övriga tar man även med trådens reflektioner utöver det, men likväl har jag kommenterat just dina svar tydligt .
 
Jo @mackan Jag har sett många anmärka på hur du skriver och du skjuter alltid ifrån dig med att det är alla andra som inte fattar. Om du blir missförstådd så ofta att folk måste påpeka det kanske du ska kika på hur du skriver. :)

Men nu förstod jag i och med ditt senaste inlägg att du tar med trådens reflektioner i övrigt i dina svar till mig.
 
@Heulwen jag tycker nog du ska läsa snarare . Merparten brukar förstå ypperligt vad jag skriver så det känns inte som ngt problem . Nu kanske vi ska återgå till tråden är mitt förslag från din sida i och med denna kommentar . Ser att du editerat svaret så det verkar som du förstått .
Det är få öht i trådar som inte tar med allmänna aspekter av tråden samtidigt som de svarar en användare specifikt . Gör man inte det, brukar det inte sällan handla om trista tjafs mellan användare individuellt om vad exakt de menar /inte menar osv så det blir ofta oproduktivt utifrån själva trådarna sett .
 
Senast ändrad:
Angående att säkra omgivningen - är det inte stor skillnad att flytta tex bilar vid trafikolycka eller att fånga panikslagen häst? Flytta bilar kan hå fort medan hästen kanske inte alls går.

Det handlar ju mer om att man sätter upp varningstrianglar och sätter på varningsblinkers osv för att inte fler personer ska köra rakt in i olycksplatsen. Inte direkt applicerbart i denna situation kan jag tycka.
 
Problemet är ju att man måste välja mellan två onda ting.
Antingen satsar man på att larma ambulans fort med risk att hästen kan skada en om den springer lös.
Eller satsar man på att få undan hästen med stor sannolikhet att personen får allvarliga hjärnskador och kanske tom avlider eftersom det tar för lång tid innan man får vård.

Om jag hade legat skadad hade jag helst sett att man satsat på ambulans så fort som möjligt. Jag hade tagit risken att bli skadad av hästen hellre än att med störsts sannolikhet avlida eller få allvarliga hjärnskador.

Absolut min tanke oxå. Sen beror det lite på vad för skada det handlar om tycker jag. När man först och främst har förvissat sig om att personen kan andas vilket är prio 1 , före att försöka fånga in en panikslagen häst som kan ta hurlångtidsomhelst då kan man ju springa iväg och larma och ta reda på hästarna. Bara personen andas så kan man ju inte göra så mkt mer än att vänta på ambulans.

Ett ridhus är ju ganska så stort och oddsen att hästen ska springa på just de 2 metrarna där personen ligger och jag sitter på huk dom är ganska så små. Sen är jag helt övertygad om att min unghäst får inte panik för att den andra hästen har panik utan snarare så att hästen i panik lugnar ner sig av en annan hästs närhet isåfall.
 
Jag fick lära mig det i typ sjuan. Sisådär 16 år sedan. Så nej, jag kommer faktiskt inte ihåg varenda moment av hur man gör. Och jag har ingen lust att gissa mig till dom olika momenten.

"Om man glömmer bort 30:2 under en stressig situation så gör man så gott man kan och kommer ihåg. Kom ihåg att du aldrig kan göra fel, fel gör du bara om du inte gör någonting alls."
---
http://hjärtochlungräddning.se/Vad-...30-brostkompressioner-och-2-inblasningar-302/
 
"Om man glömmer bort 30:2 under en stressig situation så gör man så gott man kan och kommer ihåg. Kom ihåg att du aldrig kan göra fel, fel gör du bara om du inte gör någonting alls."
---
http://hjärtochlungräddning.se/Vad-...30-brostkompressioner-och-2-inblasningar-302/

Så är det ju absolut men tråden för mig utifrån svar och läsare osv belyser ett stort problem och det är att så många öht aldrig fått HLR utbildning öht / känner sig trygga med HLR och utifrån det så även hur bra din länk är och hur sann den är så för många är det ändå grekiska i fråga om trygghet/kunskap osv :( Det är det problematiska som jag ser det och orsaken till att jag tycker tråden är så oerhört viktig ! I min erf som jag skrivit om tidigare i tråden så även om man gått ngn HLR utbildning för många år sen så sitter den inte bara för att man gått den ... Det behövs regelbunden uppfräschning eftersom det är så sällan man behöver någonsin praktisera den , och ffa eftersom när den ev behöver praktiseras är det i en akut panik situation ....
 
Senast ändrad:
Det här är ett gigantiskt problem för den som hellre kör förbi en olycka än försöker göra skillnad. Vi måste bli bättre på att VILJA göra skillnad. VILL man göra skillnad lär man sig HUR man gör skillnad.

Det är bättre att lära sig från en sida, där man läser vad det rör sig om, än att inte göra något alls.
 
Mitt svar på scenariot är att jag ser naturligvis till att det aldrig ens uppstår!!!! av säkerhetsskäl som just detta scenario beskriver så rider man aldrig tillsammans med någon som tömkör eller longerar sin häst. Men tyvärr så ser jag det ofta ändå att många utsätter sig för just detta secnario. Vart tog säkerhetstänket vägen????????

Att folk ramlar av sin häst när man rider tillsammans går ju aldrig att bortse ifrån men i det läget så är det åtminstone inte linor/inspänning inblandat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 697
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp