Bukefalos 28 år!

Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jodå, det gör skillnad. Det kan vara små marginaler i travlopp.

Jo det vet jag att det kan vara extremt små marginaler, men är ytterst tveksam till att det har en positiv effekt. Ska väl vara det att den springer ifrån smärtan som uppstår i munnen. Hästar gör ju så, eller så galopperar dem.

Nä bort med spö i loppen.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Spöet är en tillgång och ett bra hjälpmedel när de används rätt. Det är en förlängd arm. Och på de flesta travhästar räcker de att de visas för att de ska förstå att man vill att de ska öka.

Tyvärr så finns de sånna som missbrukar spöet, men oftast ser de värre ut än vad de är.

Men min poäng är att det kommer alltid finnas kuskar som ligger på gränsen och jag ser hellre att de går över gränsen med ett spö än att de sliter och drar i munnen på hästen på upploppet istället som de gör i norge.

Kanske ett cyniskt sätt att se på saken, men de är så det ligger till.

Personligen skulle jag aldrig anlita en kusk som är känd att gå över gränsen, men så länge de finns personer som gör de så tycker jag att de är bäst att spöet är tillåtet för hästarnas skull.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Precis som hoppryttare har spö och sporrar som förstärkning.
Och dressyrryttare rejäla sporrar som förstärkning.Och de flesta andra ridsporter.
De kanske inte behöver användas, men finns vid behov.
Det finns de som missbrukar dem och det kontrolleras vid tävling och om hästen anses ha tagit skada leder det till konsekvenser för ryttaren.

Vi kan väl fastslå åt coari att all hästsport är rent djurplågeri?
Och det borde vara förbjudet att ha häst?
Man kan ju inleda med att förbjuda spö, sporrar, skarpa bett och hjälptyglar helt. För alla sporter. Det skall bli spännande att se hur de olympiska sporterna utvecklas då! :)

mvh hoppsann
 
Senast ändrad:
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Spöet är en tillgång och ett bra hjälpmedel när de används rätt. Det är en förlängd arm.

Ni som använder argumentet att spöet är en "förlängd arm", vad är det egentligen ni ska åstadkomma med armen? Gör ni något speciellt med "vanliga" armen även när ni inte har något spö? Eller varför kallar ni det just för "förlängd arm"?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Man brukar lära hästen att göra olika saker genom att visa spöet eller vinkla fram det. Tänk på att när man sitter i en vagn bakom hästen har man inte ens hälften av de hjälper man har när man rider. Man har bara tömmarna och rösten, fast rösten kan man inte göra speciellt mycket med när man kör.

Tänk så här. Nästa gång du rider, försöker rida genom att bara använda tyglarna. Inga vikthjälper, inga skänklar.

Så spöet används för att man ska kunna kommunicera med hästen. Förlängd arm är väl kanske fel namn på det. Men jag vet inte vad man ska kalla det annars.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Tänk så här. Nästa gång du rider, försöker rida genom att bara använda tyglarna. Inga vikthjälper, inga skänklar.

Jag har ridit hästar där man får ha skänklarna pekandes ut och halvlånga tyglar, så då har det varit endast röst som gällt. Gick prima!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men det kanske inte hade gått prima att rida en 1.20 hoppning el ett msv dressyrprogram på det viset...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag har ridit hästar där man får ha skänklarna pekandes ut och halvlånga tyglar, så då har det varit endast röst som gällt. Gick prima!

Och då gick de i uppemot 60 kilometer i timmen och det var ett tiotal hästar runt omkring dig?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Trodde att jag bara skulle "försöka att rida genom att inte använda skänklar eller vikthjälper"? Eller vad var det du sa?

Lite tankeverksamhet kan ju vara önskvärt innan inläggen... :crazy:
Det är ju lite skillnad och funderar man till lite extra så förstår du säker vad Lillcaksa försöker förklara :idea:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag förstår allt. Men att försvara spöanvändningen förstår jag inte. Om anledningen är att man istället börjar rycka hästen i munnen om man inte får ha spö så tycker jag att man kan börja fundera över sin hästhantering (inte riktat till någon speciell).
Vill hästen inte springa utan att man ska behöva "jaga på den" på något vis så kanske den inte platsar på banan?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag förstår allt. Men att försvara spöanvändningen förstår jag inte. Om anledningen är att man istället börjar rycka hästen i munnen om man inte får ha spö så tycker jag att man kan börja fundera över sin hästhantering (inte riktat till någon speciell).
Vill hästen inte springa utan att man ska behöva "jaga på den" på något vis så kanske den inte platsar på banan?

Fast måste man slå hästen för att man har ett spö i handen?
Sparkar du din häst med skänkeln??

Spöt framvinklat betyder gasa!!

Tryck med skänkel betyder framåt, på ett liknande sätt...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men du,coari är inte här för att tala om det positiva i travsporten!
Nej.här ska smutskastas och tala om för oss vilka djurplågare vi är!
Ändå så spelar han på V75 varje lördag!:cool:

:p:bow::bump::bow::banana::rofl::p
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag förstår allt. Men att försvara spöanvändningen förstår jag inte. Om anledningen är att man istället börjar rycka hästen i munnen om man inte får ha spö så tycker jag att man kan börja fundera över sin hästhantering (inte riktat till någon speciell).
Vill hästen inte springa utan att man ska behöva "jaga på den" på något vis så kanske den inte platsar på banan?

Hade vi inte fått en v5:a om man inte fått jaga på.;) Det finns hästar som inte gör mer än de vill.

Man kan driva en häst utan att rycka den i mun. Men kan hålla med om att det finns de kuskar som medvetet drar i mun det syns tydligt.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Fast måste man slå hästen för att man har ett spö i handen?

Jag har inte sagt att man måste det men det borde väl vara en anledning till att folk vill förbjuda spöet För att många faktiskt gör det. Jag tror knappast att det kommer på tal att förbjuda för att man bara vinklar det i luften.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Fast måste man slå hästen för att man har ett spö i handen?
Sparkar du din häst med skänkeln??

Spöt framvinklat betyder gasa!!

Tryck med skänkel betyder framåt, på ett liknande sätt...

Helt rätt, men även att vifta med det kan få hästen att gasa. Har flera som är 3 stegs raketer.

1: jaga med töm
2: vinkla fram m spö
3: vifta med spö
4: peta/använda spöt

Sedan har man norsken och rycktuss eller ryckhuva.

Men ser att jag fick med fler.:angel: Somsagt det finns flera alternativ:angel:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Man kan ju inleda med att förbjuda spö, sporrar, skarpa bett och hjälptyglar helt. För alla sporter. Det skall bli spännande att se hur de olympiska sporterna utvecklas då! :)

mvh hoppsann
Ja...varför har Thuzze undvikit att komentera detta?
Vanligt bett och helt vanlig behövande utrustning i samtliga hästsporter. Träns och sadel då man rider och träns och sele då man kör.
Det betyder inga sporrar alls på western, dressyr eller hopp banorna. Ej heller skarpa bett. Skulle vilja se Kyra Kyrklund rida dressyr tävlingar på högsta invå utan sporrar och ett vanligt bett...... OCH givetvis utan ett dressyrspö på uppvärmningen.
gulan
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Är jag tvungen att kommentera allt här på buke eller? Löjligt.
Finns ingen anledning att dra in andra sporter för det känns lite som att "får dom ha så ska minsann vi också ha" osv.. Här handlar det om trav så varför inte diskutera trav? Varför detta måste att dra in andra grenar för att det ska vara "rättvist"?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Är jag tvungen att kommentera allt här på buke eller? Löjligt.
Finns ingen anledning att dra in andra sporter för det känns lite som att "får dom ha så ska minsann vi också ha" osv.. Här handlar det om trav så varför inte diskutera trav? Varför detta måste att dra in andra grenar för att det ska vara "rättvist"?
Jo, jag tycker det är mycket relevant att jämföra olika hästsporter.......speciellt när någon från en "annan" hästsport dyker in här på trav och tycker och tänker en massa, och sällan har större kunskap om trav.
Sen kunde det ju vara intressant att få veta varför det är så viktigt att få bort piskan inom trav och tråden blir enorm, men jag har inte sett sådan entusiasm på varken hopp eller dressyr om tex förbjudning om skarpa bett eller sporrar.
Varför detta måste att dra in andra grenar för att det ska vara "rättvist"?
Ja varför inte?Att jämföra är alltid nyttigt. Det får en att inse att ingen hästsport är bättre eller sämre, att dumheter och dumma personer finns överallt, och att när man är ute på djupt vatten är det bra att hålla munnen stängd......
gulan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 667
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 410
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp