Bukefalos 28 år!

Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag tror absolut att de flesta här inne är bra hästmänniskor,men det betyder inte att alla är det,om jag ser felaktigheter så vill jag diskutera dem,med all rätt..Om du läser hela tråden så kan du ju se vad jag har skrivit ang förändringar/eller som jag vill kalla dom,Förbättringar.jag vill som sagt tusen gånger innan INTE lägga ner travsporten helt utan ha hårdare regler som efterföljs.Inte bara skakas på huvudet åt.Bara en sån sak som att kalla listan på personer som utdelats straff för överdriven drivning för BUSLIGAN är att håna djurskyddet.
Ja men fy vad busiga dom är som spöar sina hästar ?:confused: Det är inställningen som finns..det skakas på huvudet åt "blödiga hästtjejer" och struntas i regler.Men återigen,läs vad jag skrivit tidigare.

Jag tycker personligen att det är hårda regler för spödrivning/doping.
Kolla på fallet med Å.Svanstedt 100 000 kronor i böter och 28 dagars avstängning p.g.a att ha lämnat fördel åt en av stallets hästar.
Alltså inte för spödrivning eller diverse "elakheter" mot hästar.
Det tycker jag säger ganska mycket om att det ska vara fair play inom travsporten.
Att ge böter och avstängningar till kuskar som driver för mycket är väll ändå inte att rycka på axlarna?
Ja men om du tycker att busligan är ett fel ord,så tycker jag att du ska kalla det något annat,för jag tror ingen annan här tycker det är att håna djurskyddet.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag tror absolut att de flesta här inne är bra hästmänniskor,men det betyder inte att alla är det,om jag ser felaktigheter så vill jag diskutera dem,med all rätt..Om du läser hela tråden så kan du ju se vad jag har skrivit ang förändringar/eller som jag vill kalla dom,Förbättringar.jag vill som sagt tusen gånger innan INTE lägga ner travsporten helt utan ha hårdare regler som efterföljs.Inte bara skakas på huvudet åt.Bara en sån sak som att kalla listan på personer som utdelats straff för överdriven drivning för BUSLIGAN är att håna djurskyddet.
Ja men fy vad busiga dom är som spöar sina hästar ?:confused: Det är inställningen som finns..det skakas på huvudet åt "blödiga hästtjejer" och struntas i regler.Men återigen,läs vad jag skrivit tidigare.

Om jag inte minns helt fel så var/är inte BUSLIGAN en liga för dem som fått böter för just drivning, utan för dem som fått böter oavsett förseelse och det var ju ett av de saker just Kalla Fakta vinklade åt fanders...
Det finns en hel del olika regelbrott du kan få böter för, som tex komma försent, leda volten fel, störa en medtävlare osv...

Vilka regler struntas det i tycker du? Och vem skakar i huvudet?

Här finns förresten bla. en artikel om drivningen efter regelskärpningen..
http://www.travsport.se/sinfo
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Bara en sån sak som att kalla listan på personer som utdelats straff för överdriven drivning för BUSLIGAN är att håna djurskyddet.
Ja men fy vad busiga dom är som spöar sina hästar ?:confused: Det är inställningen som finns..det skakas på huvudet åt "blödiga hästtjejer" och struntas i regler.Men återigen,läs vad jag skrivit tidigare.

Jag kan hålla med om att namnet på ligan är skit barnsligt!
Men som humlan skrev så är det inte enbart spödrivning som ger böter!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

För mig spelar namnet ingen större roll, jag tycker det är bra att vi har en sån offentlig lista och sammanställning, tycker det säger betydligt mer om vad vi tycker om den och finner det märkligt att fokus ligger på vad den kallas/kallades?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

För mig spelar namnet ingen större roll, jag tycker det är bra att vi har en sån offentlig lista och sammanställning, tycker det säger betydligt mer om vad vi tycker om den och finner det märkligt att fokus ligger på vad den kallas/kallades?

Jo,kan hålla med om de!
Men det ser ut som om folk inte vet vad den går ut på,det verkar som folk tror att det enbart beror på drivningar.
Fast jag tycker att det är ett barnsligt namn och det står jag för.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jo,kan hålla med om de!
Men det ser ut som om folk inte vet vad den går ut på,det verkar som folk tror att det enbart beror på drivningar.
Fast jag tycker att det är ett barnsligt namn och det står jag för.

Jo jag förstod hur du menade, jag ville bara poängtera just det faktum att vi har en offentlig o uthängande lista o fokus borde väl ligga på att vi har den o inte på just namnet.. för det är ju inte bara drivningarna, utan alla förseelser :)

Men de bytte väl namn till skamvrån eller vad kallas den nu?

Helt OT så var väl BUS förr ett ord som betydde något helt annat än vad det betyder idag?
Har för mig farfar pratade om buset på stan och jag tolkade det inte direkt som dagens barnsliga bus på barn nivå, utan BUSAR var skurkar/brottslingar osv?
Helt OT som sagt :angel:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag blir vansinnig på folk som jämför detta med tjurfäktning etc som jag har läst på olika forum.
Detta är travsport och de brinner för det.
De som säger annat, spottar på alla dessa hästskötare som lägger ner all sin tid och energi på att hästarna ska må bra både fysiskt och psykiskt.
De skulle aldrig prestera så bra annars.

Människor dör också på basketplanen, ishockeyrinken etc men inte fan åtalar man föräldrar etc. Det är nånting som brister inom hästen som gör att de bara ramlar ihop och bara ett fåtal dör av kvävning.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

...OBS...kusken ger inte en enhandare :angel: Han hälsar bara till publiken ( Ifall nån nu skulle se nåt annat)

Hehe jodu, säkrast att du tillägger det hehe:) och titta så plågade mina ser ut...stackarna ser ju verkligen ut att må såååå dåligt ut efter loppen...

28123781.jpg


28123793.jpg
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men vi då?
Vi som har våra hästar i frodiga gräshagar?
Vi som hellre låter våra hästar väga 10 kg för mycket än 20 kg för lite?
Vi som låter hästen gå ute dygnet runt med tillgång till eget stall?
Vi som ger hästen obegränsat med hö?
Vi som aldrig skulle sätta på vår häst en huvudstång?
Vi som aldrig ens skulle köra vår häst med ett spö?
Vi som hellre låter hästen springa för sakta än för fort i träning?
Vi som spenderar våra sista slantar på att köpa hästen nytt täcke?
Vi som har ut ET en gång i månaden istället för att gå på bio för pengarna?
Vi som hellre åker till veterinären med jämna mellanrum och inte bryr oss om att det kostar åtskilliga tusenlappar?
Vi som hellre ringer hästtandläkaren och massören än lägger de pengarna på att gå ut och roa oss på krogen?
Vi som dagligen tar in hästen i stallet endast för att gosa med den och tala om hur mycket vi älskar den?
Vi som spenderar pengarna som folk menar att vi är i branschen för att tjäna?

Hur är det med oss?
Varför ska vi ideligen finna oss i att dras över samma kam av "alla" som påstår att "travfolk" inte kan ta kritik eller att vi behandlar våra hästar illa?
Vi gör ju allt för våra hästar, kan ni/du inte förstå det? Bara för att vi håller på med trav betyder inte det att vi inte älskar hästarna. Det betyder inte heller att man slår hästen, kör sönder den eller strömmar den i baken.
NÄR ska kreti och pleti fatta det??

När det ser ut som det gör?
Titta världen människa. Då kan vi hårddra det. Jag förstår inte hur någon kan vilja leva när världen ser ut som den gör.

Kunde verkligen inte sagt det bättre själv!
Jag är ganska ny inom just travsporten, men har hunnit se och uppleva en hel del redan. Jag har sett mycket som jag helst hade sluppit se (hästar som blir piskade till att gå på transporter, stora blodfläckar på stallgången efter att hästen har blött så hemskt i munnen osv.) Men, de flesta jag stöter på är faktiskt vettiga människor som vet vad dom håller på med och älskar sina hästar. Människor som håller på med trav för att dom och hästarna tycker det är roligt.
Det är helt befängt att påstå att ALLA inom travsporten plågar sina hästar för så är det absolut inte! Det förekommer allt för ofta, det nekar jag inte. Men de flesta är väldigt bra på att handskas med och sköta sina hästar, efter vad jag erfarit.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

vill kommentera här: Helstängt använder man sig inte av för att vara bekväm! Man söker den utrustning som passar individen bäst när den ska träna och tävla. Liksom man använder sig av martingal på ridhästar för att kontrollera sin häst sam att den inte aka köra upp huvudet. Det är ju även för dom en utrustnings detalj.

Sedn så är det så att kvävning kan ske när t ex hästar pullar i lopp, får tungan över bettet och sväljer den. Har inget med plågeri att göra. Alla vill undvika sådant här. Sedan kan det vara hästar som t ex har hjärtfel och när den tar i och gör sitt jobb på banan så brister ett kärl för den ansträngningen. Tragiskt är det !

Ett annan orsak kan vara att hästen inte är kry, den har en infektion i kroppen som de inte har kunnat förutspå. Och då kan det också gå fel.

Däemot tycker jag som travtränare och kusk att man borde kunna plockat spöt i löp som de har i Norge. Varför kan inte vi köra utan när norrmännen kan. Samt så åker vi svenskar över och tävlar i noorge och kör utan spö.

Då hade man sluppit allt tjafs om drivningar med spön.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Travsport är rent djurplågeri och borde förbjudas.
Jag känner ett extremt starkt hat mot dessa människor som säger sig älska sina hästar, men egentligen förstör en individ, bryter ner den, stressar den, och tvingar den till att springa onaturligt fort.
Hästarna älskar inte att springa när det gäller travsport. Då är det inte längre en lek, då springer de för livet.
Det är djurplågeri, helt enkelt. Grymt och hemskt djurplågeri.


Så det som inte är naturligt för hästen hemskt mot den?
Så om man rider ett dressyr pass som inte skulle falla en vildhäst in plågar man då hästen:eek:?
När jag och min kompis racar ibland och driver våra hästar till att springa fort plågar jag då min häst?

Jag ska ta och släppa in levande möss i lägenheten oxå för att katter hittar ju knappast sin mat i skålar i naturen...:cool:

Ta och skärp till dig lite va?! Skulle nog lätt kunna påstå att de flesta travare har ett bättre hästliv än de flesta ridskolehästar. Hatar du alla ridskoleungar då oxå eller?

Och till TS så skulle inte ATG-klinikerna finnas till utan travet och dess finanser. Travet lägger ner åtskilliga miljoner varje år på forskning och sina kliniker. Jag som hästägare är mycket tacksam för att de finns till iaf.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Håller med om allt utom spö frågan

Spännande svar, förklara varför? Har en tävlingshäst som jag aldrig trodde skulle funka utan spö. Då räcker det att man har med sig detta, och han vet att det ska gå fort. OBS min egna uppfödning, och jag har aldrig slagit och prylat upp honom.

Han funkar väldigt bra utan spö, när jag tävlar i Norge.

Så varför inte. Däremot kan jag tänka mig att man skulle kunna ha det i värmningen, t ex för attt skärpa upp hästen. Men inte i lopp. Tycker att det förekommer mer olyckor i Sverige än i Norge. Kan vara att de får en annan slags, hihi, drivning här.

Det är min åsikt och den står jag för.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

spöfrågan har diskuterats här förr.
risken med spöförbud är att det börjar viftas med tömmarna så att man rycker hästarna i munnen i stället

pest eller kolera?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

spöfrågan har diskuterats här förr.
risken med spöförbud är att det börjar viftas med tömmarna så att man rycker hästarna i munnen i stället

pest eller kolera?


Rycker hästarna i munnen är det redan många som gör, se på upploppen så får du/ni se att det rycks. Varför fattar jag inte det får ju knappast någon positiv effekt.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Många hästar ökar farten när man gör det.

Har knappats sett att det är så stor skillnad mer än att de rycker med huvudet. Munnen är ju väldigt känslig i munnen så där kunde de också sätta in åtgärder.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Det är inte bara travet som det har varit dödsfall där dem har störtat

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=31081

I Australien dog tre gallopphästar under samma tävling.

Sex hästar dog under en dag vid ett hindermeeting på galoppbanan Killarney, Irland, i söndags.
http://74.125.77.132/search?q=cache...t+dog+under+tävling&cd=10&hl=sv&ct=clnk&gl=se

I full galopp dog plötsligt hästen Sir Taste. Hans jockey Manuel Martinez hamnade under hästen i kullerbyttorna på Jägersro galoppbana och bröt ena benet. Orsaken är troligen en inre blödning hos hästen.
http://sydsvenskan.se/sport/article231324/Galopphast-dog-pa-Jagersro.html

Häst dog under fälttävlans terrängritt
http://www.hippson.se/cldoc/60769.htm

Nytt dödsfall i fälttävlan
http://www.eurosport.se/ridsport/fa...-dodsfall-i-falttavlan_sto1596951/story.shtml

Hästen Caroline Player klarade sig alltså med mindre blessyrer, men samma tur hade inte treåriga Aquila Call i loppet efter. Hästen gick omkull i sista sväng och fick avlivas på banan
http://www.andelshuset.se/article.pl?articleId=0x580

Flera kritiska röster riktas mot Täby Galopp. Anläggningen anses vara så dåligt skött att hästarna riskerar skador
http://svt.se/2.21180/1.1624495/det_ar_djurplageri?lid=puff_1624495&lpos=lasMer

DÖDSLISTA för någon sport.
http://www.horsedeathwatch.com/

sedan känner jag och vet några som varit med om att deras häst hittats död i hagen. Då har den liksom bara dött av att gå i hagen.Via obduktion ahr det visats olika medfödda hjärtfel som inte gick att upptäcka och bristningar m.m

Massa fakta för att visa att en häst kan dö av bristning eller medfött hjärtfel . i ALLA sporter!

Snälla ge dig!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

KL

Vore det inte allra enklast att sluta mata coari med inlägg?
Det ärj u det h*n vill, får coari inget gensvar så försvinner trådarna ut på buketippen så småningom. Och vem vet, coari kanske skaffar sig ett liv då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 667
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 410
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp