Bukefalos 28 år!

Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Och varför får bara du tycka att det finns felaktigheter inom travet,men inte jag? Är inte denna tråden skapad för oss som vill förbättra travet? Vad är det för fel på att vilja förbättra? Jag får aldrig något svar på det?Jag har sagt tusen gånger vad det är jag tycker är fel,men ändå får jag samma fråga om och om igen. Personligen såg jag inte programmet om just travet,utan baserar fortfarande mina uttalanden på det jag har sett i.r.l
Jag vill inte lägga ner travet helt,återigen. Jag öser inte ur mig galla.Jag diskuterar,men ni verkar inte tåla det här,och då undrar jag vad ni gör här? Alla som blir arga och inte kan föra en vettig diskussion kan väl låta bli att läsa det jag skriver då?

Vart har jag sagt att du inte får varken tala eller förbättra?
Mitt råd om du vill färbättra är väl att du lägger din energi på djurskyddet och djurskyddslagen, för eftersom även travet regleras o kontrolleras enligt den så är det väl där felet ligger, inte hos oss på Buke?

Jag har ingen aning om vad du baserar dina påståenden på, jag kommenterade det öppna brev du la in som baserar sig på Kalla Faktas program.
Men det är ju ganska märkligt att dina erfarenheter och insikt så långt skiljer sig från alla andras som faktiskt har insyn i travet dagligt på olika nivå?
Och var det inte du som hävdade att doping var vanligt förekommande, att hästar travade bättre om de blödde om hovarna osv??
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Vad exakt gör SHV som är mindre bra? (förutom att vilja förändra inom travet)

Förslagsvis startar du en egen tråd o frågar efter allmän uppfattning eller så söker du bland de äldre trådarna som finns..

För min del fick jag nog när leva gick före både djurskydd och humanitet..
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Då har du sett något inte jag sett,att starta fler trådar här är knappast någon idé.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??


Då var det Lill personen..

Men jag tycker fortsatt du ska försöka påverka djurskyddslagen för det är ju därifrån regler kommer och då kan du påverka alla fel du anser finnas oavsett diceplin....

Du tycker vi ska lyssna på dig för att du vill förbättra, varför lyssnar du då inte på oss?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Då har du sett något inte jag sett,att starta fler trådar här är knappast någon idé.

Du kan nog nöja dig med en allmän tråd och inte skapa den på trav, eller är det just travfolket syn du vill ha??

Jag fick ta del av tillräckligt för att gå, sen finns det saker de gör bra absolut.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Det var tv-programmet jag syftade på, jag menade mer att du verkar tro att bara för att "kalla fakta säger så, så är det sant!", och då kan man ju fråga sig om du sväljer allt som sägs.

Jag har inget emot SHV, ju fler organisationer som jobbar för vanskötta djurs bästa desto bättre.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Att bara sitta och hålla liv i travhatartrådar är enligt mig en ganska fånig hobby. Det måste finnas något annat du kan göra för att försöka förbättra!!!

Vi här på "trav" vill också ständigt förbättra saker. Finns flera trådar angående förslag på förbättringar. Ett tips är att gå in där och lägga fram konkreta förslag :idea:

*Lägger mig i*

Tanken med tråden va inte att många skulle känna sig trampade på tårna, heller inte att hänvisa till massa andra trådar där en (som ngn kallade skogstroll "att h*h bara sitter och driver omkring på en skogsmulle" )
utan att ni här på trav själva kunde argumentera och förklara hur och vad ni anser kunde förbättras av det som TS innehöll.

Inte ett ord har hitills framkommit, bara massa "tjäbbel" från Er där ni anser att anfall är bästa försvar och bästa anfall är att skriva nedvärderande till dom som ställer frågor/ ifrågasätter sporten.

Eftersom ni nu inte själva har några konkreta förslag så är det väl mkt enklare att helt enkelt inte svara i tråden så självdör den.

Alla måste få ha rätt att ställa en fråga,komma med påståenden i rätt underforum utan att man på det underforumet och i den tråden börjar diskutera andra hästsporter för att vända focus. Ni på trav som har synpunkter på andra hästsporter, starta då en tråd på rätt underforum om det ni vill ta upp i stället för att i era svar på denna tråd blanda ihop äpplen och päron.

Det framgår helt tydligt i tråden att majoriteten av er är nöjda så som det är och att många av er aldrig någonsin skulle kunna träna fram en travare som vinner lopp helt utan massa hjälpmedel i form av olika huvudlag som får dom att springa rakt eller att när dom börjar känna trötthet i loppen liksom att dom måste innan start dövas ner för att dom är så över stressade.

Det är det svaret som går att framläsa från ert deltagande och det låter i alla fall inte för mig som någon framtida förbättring för den enskilda individens djurskydd i hästsporten trav från ert synsett och deltagande.

P.S. Skogstroll,, jag vill nog påstå att du till viss del gjort en liten trådkapning.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

För det första finns det redan en tråd om vad vill vill förbättra, med en mycket trevlig stämming i, tycker du, om du lär dig ödmjukhet o skaffar dig en förmåga att argumentera, ska kika in där och skriva hur du tänker, varför och inbjuda till en seriös debatt.

Sen finner jag det väldigt tveksamt o oseriöst att i den ena tråden buga "Mäster" när han driver en häst precis efter att ha ryckt huvan och sen kliva in här o kritisera oss för att vi använder samma utrustning som Mäster själv...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

min tjej( som vann lopp i veckan innan ), har vanligt öppet huvudlag, rycktussar..benskydd i förbyggande...tussar har väl alla.....konstigt vore det ju om inte hästarna vore laddade, dom är ju tränade som atleter..inte som brunte direkt
Tjejen i stallet med hopphästen har tussar, bakbensdamasker, frambensdamasker, hopplatta (?)och ett konstigt bett med flera olika sätt att fästa tyglarna i :eek:

Utrustning är väl inte fel på hästar iallafall.

Det framgår helt tydligt i tråden att majoriteten av er är nöjda så som det är och att många av er aldrig någonsin skulle kunna träna fram en travare som vinner lopp helt utan massa hjälpmedel i form av olika huvudlag som får dom att springa rakt eller att när dom börjar känna trötthet i loppen liksom att dom måste innan start dövas ner för att dom är så över stressade.

Zassa%20TH%20090518mg.jpg


Zassa%20TH%20090518def.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

...OBS...kusken ger inte en enhandare :angel: Han hälsar bara till publiken ( Ifall nån nu skulle se nåt annat)
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag tycker att det är mycket märkligt med vissa åsikter.

Min hovis har häcken full med att jobba i stallar.
Andra har visst inget för sig :mad:

AM


Jag förstår inte vad detta har med tråden att göra?? Däremot så kan jag förklara vad det beror på.

Sanningen är så enkel att det finns ingen tjans till att vara hovis och ha det som heltidsarbete om man inte är berädd på att jobba 16-18 timmar/dygn året om, inom travet. Travet betalar max 60% av vad man som hovis inom ridsporten skäligen anses vara berättigad till. Man har bara en kropp och den måste man vara rädd om för överarbetar man sig kroppsligt så går man sönder och blir förtidspensionär. När kroppen börjar säga ifrån så är det mentalt helt omöjligt att utföra ett fullgott arbete.

Jag anser nog att kvalite bör gå före kvantitet och kvalite brukar det inte vara svårt inom ridsporten att få skälig ersättning för.

Som ett ex. jag fick i höstas en förfrågan om verkningar på ett stuteri med totalt 60 trav hästar, det skulle delas upp på schema och verkas var ca 6-8- vecka. Visst sa jag men min taxa är 500:- inkl moms per verkning och jag verkar aldrig flera än max tio hästar per dag. Det blir i.o.f. sig en ngt sämmre dagskassa än fyra helskoningar inom ridsporten men 5000:- brutto en dag i vecka är ok eftersom travare ofta brukar vara bra hanterade vid skoning/verkning.

Det blev helt tyst i andra ändan,,, VA ska du ha 500:- inkl moms per häst???? Vår hovis nu tar 350:- inkl moms per häst.

Jag vet att det är ungefär den taxan som är normal inom travet svarade jag och tackade för visat förtroende.

Då förstår du själv att jag skulle behöva verka drygt 14 hästar på en dag för att komma upp i en skälig dags ersättning och dom sista 4 verkningarna jag skulle tvingas till att göra skulle jag inte efteråt vilja se resultatet på.

Varför slita ut sig i förtid och överarbeta sig när man i stället kan arbeta lagom och få samma dagskassa???

Jag har aldrig förstått det lika lite som inte förstår varför det ska vara så himla svårt att focusera sig framåt utan skygglappar.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Det framgår helt tydligt i tråden att majoriteten av er är nöjda så som det är och att många av er aldrig någonsin skulle kunna träna fram en travare som vinner lopp helt utan massa hjälpmedel i form av olika huvudlag som får dom att springa rakt eller att när dom börjar känna trötthet i loppen liksom att dom måste innan start dövas ner för att dom är så över stressade.

Min ena häst går med öppet huvudlag, ingen checkrem, inga tussar i öronen (hon hör alltså hela tiden). Det enda hon har är några skydd på benen. Och ja, hon har vunnit lopp. Med 30 meter dessutom.

Jag har för övrigt tre stycken som går utan checkrem och med öppet huvudlag.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

*Lägger mig i*

Tanken med tråden va inte att många skulle känna sig trampade på tårna

Inte ett ord har hitills framkommit, bara massa "tjäbbel" från Er där ni anser att anfall är bästa försvar och bästa anfall är att skriva nedvärderande till dom som ställer frågor/ ifrågasätter sporten.

Eftersom ni nu inte själva har några konkreta förslag så är det väl mkt enklare att helt enkelt inte svara i tråden så självdör den.

Alla måste få ha rätt att ställa en fråga,komma med påståenden i rätt underforum utan att man på det underforumet och i den tråden börjar diskutera andra hästsporter för att vända focus.

Vilken j*vla bullshit du håller på med.

När man startar en tråd som heter "hästsport eller djurplågeri", så får man ingen annan tråd än den här. Och det borde även du fatta.

Som andra har sagt, det finns en tråd med vad vi vill förbättra inom travet.

Och vill du diskutera helstängda huvudlags vara eller icke vara.. STARTA en tråd om det. Då lovar jag dig att du kommer få vettiga svar på rätt nivå.

Så kom inte och klaga på nivån på den här tråden för de var du själv som satte den när du skrev första inlägget och i synnerhet titeln.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

*Lägger mig i*

Tanken med tråden va inte att många skulle känna sig trampade på tårna, heller inte att hänvisa till massa andra trådar där en (som ngn kallade skogstroll "att h*h bara sitter och driver omkring på en skogsmulle" )
utan att ni här på trav själva kunde argumentera och förklara hur och vad ni anser kunde förbättras av det som TS innehöll.

Inte ett ord har hitills framkommit, bara massa "tjäbbel" från Er där ni anser att anfall är bästa försvar och bästa anfall är att skriva nedvärderande till dom som ställer frågor/ ifrågasätter sporten.

Eftersom ni nu inte själva har några konkreta förslag så är det väl mkt enklare att helt enkelt inte svara i tråden så självdör den.

Alla måste få ha rätt att ställa en fråga,komma med påståenden i rätt underforum utan att man på det underforumet och i den tråden börjar diskutera andra hästsporter för att vända focus. Ni på trav som har synpunkter på andra hästsporter, starta då en tråd på rätt underforum om det ni vill ta upp i stället för att i era svar på denna tråd blanda ihop äpplen och päron.

Det framgår helt tydligt i tråden att majoriteten av er är nöjda så som det är och att många av er aldrig någonsin skulle kunna träna fram en travare som vinner lopp helt utan massa hjälpmedel i form av olika huvudlag som får dom att springa rakt eller att när dom börjar känna trötthet i loppen liksom att dom måste innan start dövas ner för att dom är så över stressade.

Det är det svaret som går att framläsa från ert deltagande och det låter i alla fall inte för mig som någon framtida förbättring för den enskilda individens djurskydd i hästsporten trav från ert synsett och deltagande.

P.S. Skogstroll,, jag vill nog påstå att du till viss del gjort en liten trådkapning.

Om du hade läst tex mitt inlägg hade du kanske fatta varför du fått "käbbel" till svar, samt fått ett förslag till förbättring inom travet:grin:

I övrigt måste jag säga att det är mycket märkligt att en person som du, som verkar vara ganska kunnig inom hästsporten sitter och far med diverse påhopp här på travsidan:confused: man får en känsla av att du skulle vara vuxen (när du beskriver din verksamhet), men här på buke får man en känsla av att du är en finnig tånårs tjej som har en massa fördommar om trav som du gärna gapar om i tid och otid...:p:D (kan inte låta bli att föreställa mig det):D:D
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Eftersom jag startade denna tråd så hoppas jag oxå att vi kan avsluta den genom att att inte glömma detta lopp för det är ett föredömme för travsporten som visar att en häst som vill vinna,älskar att springa så behövs varesig helstängt,norsk, eller pisk.

Detta inför hela världen i ett av dom största loppen, se och njut för detta är travsport så som jag önskar att den ska i framtiden ska leda till från Svenskt deltagande.
http://www.youtube.com/watch?v=zmgLJqbYfDw

Fan,jag trodde att denna tråd var död!
Jag har en häst som går med helstängt,han blev lugnare av det hur förklarar du det då?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men,det är väl tur att vi har dig,som kommer med fakta och konkreta förslag!:grin:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Som jag sagt tidigare så är den här tråden lagd på travforumet därför att det finns travfolk här,just därför placeras den inte på ett annat forum.
Jag arbetar aktivt för att förändra,jag hoppar inte bara på folk till höger och vänster,jag vill ha en diskussion om ämnet bara.jag tycker att det är viktigt.Eftersom det har pratats så mycket om just travet det senaste,och många har reagerat så finns det ju såklart någon sanning bakom.Även innan diverse tv program och artiklar har jag sett vad som pågår bakom kulisserna inom travet,och försökt engagera mig i frågan.Det betyder inte att just NI gör fel,men det finns många som gör det.Och jag tycker att det är synd.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Som jag sagt tidigare så är den här tråden lagd på travforumet därför att det finns travfolk här,just därför placeras den inte på ett annat forum.
Jag arbetar aktivt för att förändra,jag hoppar inte bara på folk till höger och vänster,jag vill ha en diskussion om ämnet bara.jag tycker att det är viktigt.Eftersom det har pratats så mycket om just travet det senaste,och många har reagerat så finns det ju såklart någon sanning bakom.Även innan diverse tv program och artiklar har jag sett vad som pågår bakom kulisserna inom travet,och försökt engagera mig i frågan.Det betyder inte att just NI gör fel,men det finns många som gör det.Och jag tycker att det är synd.

Du arbetar aktivt för att förändra?
Ursäkta om jag inte läst tråden helt noga-men vad är det för något du vill förändra? Vad gör du för att förändra?
Nej du kanske inte hoppar på folk åt höger och vänster,men tydligen så lyckas du ändå eftersom så många reagerar så starkt.
Du rör en känslig punkt,här inne finns det så många som älskar sina hästar och brinner för travet.
Kolla på Martha,som jag tycker personligen är en mycket klok användare och skriver mycket bra på travsidan.
Var inne på Naffas hemsida om hennes uppfödning,helt otroligt fina hästar och hela hennes hemsida framkallar en glädje inom mej.Det syns att hon älskar sina djur.
Kom in på travforumet och försök att lära dej om travet istället för att påstå att det är djurplågeri.

Om man vill ha en diskussion,då går man in i en tråd och är lyhörd och ställer frågor,inte kommer med massa påståenden och ofakta.Vilket jag tycker både du och Coari gör.
Det är ingen här på trav som sitter och försvarar sin sport,självklart finns det mycket tråkigt i trav,precis som i alla andra hästsporter.
Ingen kan få dej eller Coari att älska trav,det är nog ingen här ute efter.
men att gå in i en sund inställning och lyssna på "oss" som kan det här samt försöka snappa upp lite. Jag tror det gör dej rikare som människa och framförallt hästmänniska.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag tror absolut att de flesta här inne är bra hästmänniskor,men det betyder inte att alla är det,om jag ser felaktigheter så vill jag diskutera dem,med all rätt..Om du läser hela tråden så kan du ju se vad jag har skrivit ang förändringar/eller som jag vill kalla dom,Förbättringar.jag vill som sagt tusen gånger innan INTE lägga ner travsporten helt utan ha hårdare regler som efterföljs.Inte bara skakas på huvudet åt.Bara en sån sak som att kalla listan på personer som utdelats straff för överdriven drivning för BUSLIGAN är att håna djurskyddet.
Ja men fy vad busiga dom är som spöar sina hästar ?:confused: Det är inställningen som finns..det skakas på huvudet åt "blödiga hästtjejer" och struntas i regler.Men återigen,läs vad jag skrivit tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 470
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 683
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 722
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 417
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad nynnar ni på?
  • Stänger du toalettlocket?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp