Haflingertråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Då får väl jag visa vad jag gjorde igår då, fast inte lika skoj som Ellas=(

Men det var jättemysigt och varmt:eek:
Tyckte nog Shone med filten mé:grin:

P5040008.jpg



P5040002.jpg


Men hon var jätteduktig och fattade rätt galopp båda gångerna och travade i skänkelvikning (tror inte hon vet vad hon gjorde hihi)
Oså låg jag på henne bakåt efter vägen och hon var jätteduktig och stod still.
Oså satt jag damsadel barbacka, d var lite vingligt:cool:

Stackars Shone blir helt sne i kroppen av mitt klängande..
Men ja kom upp! utan hink på 4:e försöket!

Matte har kommit på att denna barbackaridning är väldigt nyttig för hennes fula sitts. Hon MÅSTE nämligen luta sig bakåt i traven för att sitta kvar. Lutar hon sej fram så håller hon på och skumpar av. Och det är hennes stora problem att hon lutar sig framåt hela tiden..
Men det blir det ändring på nu!


Så får ni en film på lille Goliaths fällning just nu, den är SJUK!
MAtte orkar inte mer!



Så nu ska jag lämna er ifred, ja blir så intensiv när jag väl skriver:angel:
 
Sv: Haflingertråden

Tack för bilderna!:laugh:

Längtar så tills lilla krull föds, med mamma med krull och pappa med krull kan det ju inte annat än bli ett krull föl!:D

är det helt bestämt att shone ska dit nu då?
 
Sv: Haflingertråden

Persikan de är alltid lika kul när du skriveR ;D
du måste ju komma förbi någon gång och kolla på tjockis ebba ;D hahaa

tur pust att hon redan fällt klart nästan iaf :o
 
Sv: Haflingertråden

Har förresten en fråga till Linea Pea, Golden Tinka och ni andra som vet detta om tyroler.. Detta med Hannes (förresten är han släkt med Otto?) vad jag förstått så visar man inte FÖL för han utan från 1-åringar 2 och 3 och vid 3 är det den "slutgiltiga" bedömningen, lr hur är det?

Då kan jag inte visa Shone för att hon är för gammal lr?
Ni skrev nyligen att alla som var 100% renrasiga fick visas och det är ju hon... Så hur är det hela?
Yngve sa hon hade ett tyrolersto längst bak på stamtavlan på stona
 
Sv: Haflingertråden

Nu är inte jag så jätte insatt men jag tror du kan visa shone eller så har jag missuppfattat det!:crazy:;)
Hannes är Ottos son!:)
 
Sv: Haflingertråden

Har förresten en fråga till Linea Pea, Golden Tinka och ni andra som vet detta om tyroler.. Detta med Hannes (förresten är han släkt med Otto?) vad jag förstått så visar man inte FÖL för han utan från 1-åringar 2 och 3 och vid 3 är det den "slutgiltiga" bedömningen, lr hur är det? Då kan jag inte visa Shone för att hon är för gammal lr?
Ni skrev nyligen att alla som var 100% renrasiga fick visas och det är ju hon... Så hur är det hela?

Hannes är Ottos son.

Det med åldern (visas vid 1 och 3 års ålder) är grundregeln. Eftersom detta med "tyrolerhaflinger" är nytt i Sverige så antar jag att det kan göras undantag ...

Yngve sa hon hade ett tyrolersto längst bak på stamtavlan på stona

Inte bara där ... Hon har flera tyrolerston och österrikiska hingstar långt bak i sin stam, precis som alla haflinger från f.d. DDR. De importerade ston och hingstar från Österrike (Nordtyrolen) under 60- och 70-talet men har sedan avlat självständigt.

Exempelvis importerades hennes morfars far Albanus från Nordtyrolen som föl.
 
Sv: Haflingertråden

Det var ju makalöst som Goliath fäller. Wincent är nästan klar.

Ulva (Wincents halvsystor) visades när hon var fyra (i Danmark), så det ska väl gå att visa dom senare också.
 
Sv: Haflingertråden

Måste bara visa en bild från när jag hoppade i fredags: :D

Hoppnig004.jpg
 
Sv: Haflingertråden

Har förresten en fråga till Linea Pea, Golden Tinka och ni andra som vet detta om tyroler.. Detta med Hannes (förresten är han släkt med Otto?) vad jag förstått så visar man inte FÖL för han utan från 1-åringar 2 och 3 och vid 3 är det den "slutgiltiga" bedömningen, lr hur är det?

Då kan jag inte visa Shone för att hon är för gammal lr?
Ni skrev nyligen att alla som var 100% renrasiga fick visas och det är ju hon... Så hur är det hela?
Yngve sa hon hade ett tyrolersto längst bak på stamtavlan på stona

Ja, Hannes är Ottos son.
Hos STH/DTH och som reglerna är nu visar vi "fölen" året efter de är födda, på våren.
Vid 3 år avelsvärderas de.
Man kan även visa 2 åriga som inte visats som 1 åriga och STH har fått en "dispands" från HPT till avelsvärdering av svenska äldre ston, då tyrolerhaflinger är en nygodkänd avelsinriktning i vårt land.

Visst kan du visa Shone!:bump: Om hon inte var 100% renavlade kunde du inte få betäcka med en tyrolerhingst men vill du veta mer om detta föreslår jag att du kontaktar någon från STHs styrelse.

Hon har säkert en hel rad tyrolerston och hingstar i sin stam!:rofl:
 
Sv: Haflingertråden




Liten Bildbomb på Gnistras första dygn...........
och så ett på Ante som är på vårpromenad, 1 vecka gammal.
Ska fota lite mer i pingst och hoppas kunna visa upp Linéas bebis också, hon ska föla när som helst.
 
Sv: Haflingertråden



Två tyrolare på "arbete" i Danmark. Delar i all vänskaplighet på en "tott hö"
en vacker försommarkväll, idyll!
Här är det också en härlig kväll, ska ta en sväng i skogen på murkeljakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden

Underbara fölisar :love:

Vilken kul bild med de två tyrolarna :laugh:. Undrar vad de säger till varandra. Snackar brudar kanske :D.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 714
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 356
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
237
Senast: manda
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 295
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp