Haflingertråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Jag glömde berätta om dagens intressanta upptäckt i stallet. För första gången i världshistorien hade Romeo inte ätit upp sitt natthö! Han går på gräs innan han kommer in för natten. Det finns alltså ett stopp i honom också :D.
 
Sv: Haflingertråden

i307.photobucket
i307.photobucket
Bild015.jpg
Tycker inte att Gera likna mycket Shone,likna nog mer Ninna tycker jag. Shone är jättevacker!
Ninna har nu kommit fram till dag 325 !
Lille [
Bild003-1.jpg
Winnetou är pigg och glad!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflingertråden



Två tyrolare på "arbete" i Danmark. Delar i all vänskaplighet på en "tott hö"
en vacker försommarkväll, idyll!
Här är det också en härlig kväll, ska ta en sväng i skogen på murkeljakt.

Apropå; har du någonsin släppt ihop någonav flingorna med dina highland cattle??? Jag funderar på att ta ner Wincent till mina föräldrar under sommarn, mn behöver sällskap till honom.Tror du han skulle kunna gå ihop med dom unga som knappt har horn än?

Va gulliga fölisarna är - man vill bara krama dom:love:
 
Sv: Haflingertråden

[
Bild002.jpg
]Tycker inte att Gera likna mycket Shone,likna nog mer Ninna tycker jag. Shone är jättevacker!
Ninna har nu kommit fram till dag 325 !
Lille Winnetou är pigg och glad
Bild002.jpg

Nej det var nog mest på den första bilden, nu ser jag att dom inte är så lika. Dom är fina båda två:love: Men det är konstigt att man alltid ska dras så mot de långa manarna:love:
 
Sv: Haflingertråden

måste prova en gång till att lägga in bilden
i307.photobucket.com


Vet inte vad jag gjorde,tänkte jag hade fattad det nu med att lägga in bilder.Kan ej radera det nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflingertråden

Apropå; har du någonsin släppt ihop någonav flingorna med dina highland cattle??? Jag funderar på att ta ner Wincent till mina föräldrar under sommarn, mn behöver sällskap till honom.Tror du han skulle kunna gå ihop med dom unga som knappt har horn än?

Va gulliga fölisarna är - man vill bara krama dom:love:

Tack, tänkte att du kanske ville se "din Gratitude" med lilltösen Gnistra



som är på "rymmen" och jagas av både mor (som är väldigt bekymmrad) och husse:D Knappt ett dygn och redan en liten jordfräs! Nu två veckor gammal racar hon från Ante.
Vi har inte våra hästar ihop med de vuxna highländarna men kalvarna smiter in till hästarna och det går fint, bortsett från Liva som ilsket jagar dem hem igen.:D Valackerna har inget emot sällskapet. Vi kunde nog ha dem gående ihop men är lite hariga, då hornen är stora och lätt kan vara i vägen. Tror inte att de medvetet ville bråka med varandra då de alla är snälla men de är väldigt sällskapliga och nyfikna och då kan hornen vara i vägen. Har själv fått en rejäl vänskaplig puff av ett par horn:rofl::D
Du kan ju testa genom att låta dem gå i hage bredvid varandra till att börja med.
 
Sv: Haflingertråden

Tack, tänkte att du kanske ville se "din Gratitude" med lilltösen Gnistra



som är på "rymmen" och jagas av både mor (som är väldigt bekymmrad) och husse:D Knappt ett dygn och redan en liten jordfräs! Nu två veckor gammal racar hon från Ante.
Vi har inte våra hästar ihop med de vuxna highländarna men kalvarna smiter in till hästarna och det går fint, bortsett från Liva som ilsket jagar dem hem igen.:D Valackerna har inget emot sällskapet. Vi kunde nog ha dem gående ihop men är lite hariga, då hornen är stora och lätt kan vara i vägen. Tror inte att de medvetet ville bråka med varandra då de alla är snälla men de är väldigt sällskapliga och nyfikna och då kan hornen vara i vägen. Har själv fått en rejäl vänskaplig puff av ett par horn:rofl::D
Du kan ju testa genom att låta dem gå i hage bredvid varandra till att börja med.

Åhh tack!!!:love: Jag har längtat efter att få se Gnistra!!!

Ja, det är ju hornen man är rädd för, men sen kan jag vara lite rädd för vad Wincent kan göra mot dom små om man bara har honom i hop med de unga. Han kan ju vara lite bufflig och dom kommer ju säkert inte att säga ifrån.
 
Sv: Haflingertråden

Jag måste få ställa en "snabb" fråga mellan alla fölbilder..;) Hur vanligt är det att haffisar får fång? Har nån av er någon uppfattning eller egen erfarenhet av det?
Mitt sto är lagom invant på gräs och går nu ute dygnet runt på ej gödslad betesvall, men man ser ju att magen sväller lite.. eftersom jag är livrädd för fång så kommer ju den frågan naturligtvis upp.

Vill gärna höra era erfarenheter.
 
Sv: Haflingertråden

Jag måste få ställa en "snabb" fråga mellan alla fölbilder..;) Hur vanligt är det att haffisar får fång? Har nån av er någon uppfattning eller egen erfarenhet av det?
Mitt sto är lagom invant på gräs och går nu ute dygnet runt på ej gödslad betesvall, men man ser ju att magen sväller lite.. eftersom jag är livrädd för fång så kommer ju den frågan naturligtvis upp.

Vill gärna höra era erfarenheter.
Törs nästan inte skriva det ...men vi har aldrig haft fång på våra haflinger!:) och jag har endast hört om en i "vår flock" som fick fång men han gick på riktigt rejält grönbete! I dag mår han bra men begränsas också rejält i sin betes tid.
Det är viktigt, enligt min mening att verkligen hålla efter haflingen vad gäller "fetma", de får inte bli överfeta, "så enkelt är det:crazy:" och det oavsett om det är grönbete eller annat fodersätt. Även magert skogsbete kan vara för mycket beroende på om det är en valack, digivande eller dräktigt sto, tävlande haflinger, unghäst etc. det gäller att konstant ha ögat med sig när man avgör hur länge de ska beta. Det är missförstådd kärlek (fortfarande enligt min mening) att släppa dem på gräs och dygnsbete, typ det som halvblod och andra raser klarar och så ta hem dem feta som tunnor!
Vi flyttar hela tiden våra haflinger från jordhagar till gräshagar ett par timmar och efter behov. Några står på stall under natten även på sommaren och får då maget hö och halm(vissa lite uppblött lusern)!:crazy:
Fångbenägna som ras och individer, anser jag inte att haflingen är, det är vad ägaren gör dem till. Det är (fortfarande enligt min mening)upp till ägaren att vara sträng på gränsen till dåligt samvete:(. Tänker man på hur deras ursprungslevnadsätt är, så är det inte så svårt.
Mitt råd, som ditt sto går nu verkar bra men håll koll på fettet och flytta henne om du har möjlighet till en jordhage på natten i varjefall under växtperioder då proteinet i gräset är kraftigare.:D


Så nerbetad hage a´la "golfbana" räcker för våra ston. Sensommar och då går de på dygn! (har visat bilden i förra tråden)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden

Jag glömde berätta om dagens intressanta upptäckt i stallet. För första gången i världshistorien hade Romeo inte ätit upp sitt natthö! Han går på gräs innan han kommer in för natten. Det finns alltså ett stopp i honom också :D.

När jag släppte in Anton för någon kväll sedan så ville han inte äta sin havre, jag blev jätte orolig, det har verkligen inte hänt innan. Men någon timma senare var den borta. Hans kompis (en korsningsponny) lämnar gärna lite hö på morgonen, men inte Anton, allt skall bort!
 
Sv: Haflingertråden

Och hej på dig Cämz. Det var längesedan :).

Hej hej!!!:laugh:
Ja det var ett tag sen jag skrev här!

Ska se om jag inte kan få in lite nya bilder på Maxi senare ikväll. Vi var på stranden och red i söndags -häääärligt! :bump:
 
Sv: Haflingertråden

De här med fång , så min haffis fick fångkänningar förra året när de gick på bete dock inte helt utvecklad fång men känningar av de !!
 
Sv: Haflingertråden

Törs nästan inte skriva det ...men vi har aldrig haft fång på våra haflinger!:) och jag har endast hört om en i "vår flock" som fick fång men han gick på riktigt rejält grönbete! I dag mår han bra men begränsas också rejält i sin betes tid.
Det är viktigt, enligt min mening att verkligen hålla efter haflingen vad gäller "fetma", de får inte bli överfeta, "så enkelt är det:crazy:" och det oavsett om det är grönbete eller annat fodersätt. Även magert skogsbete kan vara för mycket beroende på om det är en valack, digivande eller dräktigt sto, tävlande haflinger, unghäst etc. det gäller att konstant ha ögat med sig när man avgör hur länge de ska beta. Det är missförstådd kärlek (fortfarande enligt min mening) att släppa dem på gräs och dygnsbete, typ det som halvblod och andra raser klarar och så ta hem dem feta som tunnor!
Vi flyttar hela tiden våra haflinger från jordhagar till gräshagar ett par timmar och efter behov. Några står på stall under natten även på sommaren och får då maget hö och halm(vissa lite uppblött lusern)!:crazy:
Fångbenägna som ras och individer, anser jag inte att haflingen är, det är vad ägaren gör dem till. Det är (fortfarande enligt min mening)upp till ägaren att vara sträng på gränsen till dåligt samvete:(. Tänker man på hur deras ursprungslevnadsätt är, så är det inte så svårt.
Mitt råd, som ditt sto går nu verkar bra men håll koll på fettet och flytta henne om du har möjlighet till en jordhage på natten i varjefall under växtperioder då proteinet i gräset är kraftigare.:D


Så nerbetad hage a´la "golfbana" räcker för våra ston. Sensommar och då går de på dygn! (har visat bilden i förra tråden)

Tack för ett bra och utförligt svar :bow: Det låter sunt tycker jag. Problemet för mig är att jag har henne inackorderad och jag inte kan styra helt själv vilken hage hon får lov att gå i... men det ska nog gå att lösa.
 
Sv: Haflingertråden

Nu fick du ett jättebra svar från Linea Pea, men får tillägga att även här i "vårt" stall har vi sluppit fång, däremot har två hästar som sålts vidare fått det!:(
Det gäller att hålla igen på maten så mkt det går, det är inte synd om hästar för att dom inte får fri tillgång till gräs, en smal häst mår bättre i alla avseenden, den slipper risk för fång och belastningskador!:)
 
Sv: Haflingertråden

Så då kommer det några nya bilder på lille Maxi!
Var ett tag sen jag hade nått nytt å komma med!:p

Vi var och red på stranden i söndags och min kompis sambo fick knäppt av några bilder!
Ignorera ryttaren bara :rofl: Vet inte vad jag hittar på på vissa av bilderna!!!:angel:;)

Maxi1.jpg

Maxi5.jpg


http://s2.photobucket.com/albums/y1...tranden 080504/?action=view&current=Maxi4.jpg
http://s2.photobucket.com/albums/y14/FridaCamilla/Maxi/Stranden 080504/?action=view&current=Maxi.jpg
http://s2.photobucket.com/albums/y1...tranden 080504/?action=view&current=Maxi2.jpg
http://s2.photobucket.com/albums/y1...tranden 080504/?action=view&current=Maxi3.jpg
http://s2.photobucket.com/albums/y1...tranden 080504/?action=view&current=Maxi6.jpg

Å så en liten film...
Maxi liten halkar efter dom stora halvbloden ganska fort:p
 
Sv: Haflingertråden

Jättefina kort!:)
Det ser verkligen jättehärligt ut, här har vi mest klippr som inte riktigt lämpar sig för hästar...;)
 
Sv: Haflingertråden

Ah vad det ser härligt ut! Jag tycker Maxi pinnar på bra :laugh:.

Jag vet inte hur många gånger jag och stallägaren har pratat om att åka iväg och rida på stranden. På närmsta strand (Lomma) är det inte tillåtet (förstås) att rida mellan första maj och sista augusti och det är ju liksom då man kommer på att det vore kul. Ska försöka få till det i höst :).
 
Sv: Haflingertråden

*kl*

Bildbomb från betessläppet av Jusette och fiorella idag =)

Förväntansfulla?
VgenTillFrihet.jpg


Lite lycklig?
Jussan3.jpg


De revbenen lär inte synas länge till..
Jussan1.jpg


Åhej!
Jussan6.jpg


Annars såg det mest ut så här..
Bete26.jpg


Härlig kuperad hage med inte alltför fett gräs..
Min lilla skrutta var lycklig idag! :love:
Men hon kommer att hållas efter så hon inte skjuter iväg för mycket..
 
Sv: Haflingertråden

Vilka härliga bilder från Cämz och Fian!

Jag känner till en haflinger (Ulva) som drabbades av fång. Hennes mamma var också nära en gång, men vi hann rädda henne innan. Dom två var fruktansvärta matvrak och fick gå på alldeles för näringsrikt bete. Bonden på gården hade själv ett halvblod som aldrig kunde gå upp i vikt, så han gödslade betet och glömde att haflingers har ett annat näringsbehov än ett halvblod.

Så han glömde väl helt enkelt att släppa dom i jordhagen efter några timmer och då gick det som det gick - stackars hästar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 716
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
544
Senast: Enya
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 386
Senast: Sassy
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
10 105
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp