Bukefalos 28 år!

Hiss & Diss 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man försöker hitta veganska produkter som är lika näringsrika som kött. Majsbiff är inte det, soja är det. Soja har denna konsistens.
Bönor är rätt så näringsrika, ärtor likaså.

Nu låter det dock mest som om du är irriterad över att jag inte gillade den nya vegetariska burgaren på Donken.
 
Nu låter det dock mest som om du är irriterad över att jag inte gillade den nya vegetariska burgaren på Donken.

Nejdå. Men det är tråkigt att dissa en produkt "för att den försöker likna kött", när det nu råkar vara ett vegetariskt protein som andra, och som ska passa i ett burgarkoncept som nu McDonalds har. Det kanske är köttfärsburgare som försöker efterlikna det naturliga sojaproteinet ;) eller har kött företräde på allt som är i formen biff, bullar, korvform och med vissa kryddningar? Vad får vegetariska produkter vara i så fall som är unikt utan att försöka efterlikna något?
 
Nejdå. Men det är tråkigt att dissa en produkt "för att den försöker likna kött", när det nu råkar vara ett vegetariskt protein som andra, och som ska passa i ett burgarkoncept som nu McDonalds har. Det kanske är köttfärsburgare som försöker efterlikna det naturliga sojaproteinet ;) eller har kött företräde på allt som är i formen biff, bullar, korvform och med vissa kryddningar? Vad får vegetariska produkter vara i så fall som är unikt utan att försöka efterlikna något?
Vad spelar det för roll varför jag dissar produkten. Jag gillar den inte. Inte på något sätt. Gillade bönburgaren mycket bättre. Det är inget personligt mot dig. Tyckte du den var god så tyckte du det. Men jag har lika stor rätt att tycka den inte är god.

Varför efterlikna något det inte är? Varför inte vara bara det som det är?

Jag dissade smaken och konsistensen för att det enligt mig smakar illa och ger ett skumt tuggmotstånd. Enligt mig försöker de bara hitta ett vegetariskt alternativ som liknar kött så mycket som möjligt. Vilket jag tycker de inte lyckats med utan det blir bara en tråkig köttkopia.
 
340.png

HISS
till McVegan! Jag beställde dock till ost på min (är vegetarian) :p Burgaren är saftig utan att vara för mjuk och extra plus för att det faktiskt är en ”köttig” burgare och inte någon grönsaks/bönbiff som nästan alla andra kedjor har. Har hittills inte alls gillat någon av McDonalds vegetariska/veganska alternativ så detta kändes ändå kul! Plus att man kan få den som meny för 49kr just nu :D
Passade på att prova den när jag idag åt på donken för första gången på jag vet inte hur länge..! Är måttligt imponerad. Själva burgaren i sig var helt okej, lite läskigt lik kött i smak och konsistens. Men det som förstörde allt för mig var såsen! Fettig och alldeles för mycket.. tyckte att den gjorde att hela hamburgaren bara smakade majonnäs.
 
Okej, då kanske jag bara helt enkelt inte tycker de faller mig i smaken :) Använder nästan aldrig Quorn längre i någon form.
Quorn är märkligt. Minns när jag åt pedagogisk lunch på jobbet för några år sedan att jag till slut gjorde kopplingen mellan quorn och dålig mage. Jag är inte allergisk/överkänslig mot NÅGOT, men quorn tålde jag tydligen inte....:crazy: Och så gillar jag inte den "gummiaktiga" konsistensen heller...
 
Nu har jag också provat vegeburgaren och den får en svag hiss. Tyckte att det var för mycket och för fet sås.

Jag tyckte inte att konsistensen eller smaken på själva burgaren var konstig alls. Jag tyckte inte heller att den smakade kött, en smak som jag verkligen inte gillar. Men att man försöker få till lite smaker som också finns i kött är inte konstigt om de ska funka med tillbehör som normalt används till kött? Ta korv med ketchup och senap t ex, finns inte riktigt något bra alternativ för att få den smakkombinationen. Jag tyckte också det var rätt bra att slippa flottig panering som annars är mer regel än undantag på vegetariska burgare.
 
Quorn är märkligt. Minns när jag åt pedagogisk lunch på jobbet för några år sedan att jag till slut gjorde kopplingen mellan quorn och dålig mage. Jag är inte allergisk/överkänslig mot NÅGOT, men quorn tålde jag tydligen inte....:crazy: Och så gillar jag inte den "gummiaktiga" konsistensen heller...
En del får ont i magen av den, bl.a. jag men jag äter quornpytt ibland ändå, är mest potatis i den.
 
Nu har jag också provat vegeburgaren och den får en svag hiss. Tyckte att det var för mycket och för fet sås.

Jag tyckte inte att konsistensen eller smaken på själva burgaren var konstig alls. Jag tyckte inte heller att den smakade kött, en smak som jag verkligen inte gillar. Men att man försöker få till lite smaker som också finns i kött är inte konstigt om de ska funka med tillbehör som normalt används till kött? Ta korv med ketchup och senap t ex, finns inte riktigt något bra alternativ för att få den smakkombinationen. Jag tyckte också det var rätt bra att slippa flottig panering som annars är mer regel än undantag på vegetariska burgare.
Framförallt skönt med en vegansk/vegetarisk burgare som typ inte är ”super-mega-bränner-ihjäl-dig-stark” :p
Tror absolut detta är en burgare för de som militantiskt vägrar allt som inte har kött i sig :)
 
HISS på OLWs linschips med smak av ramslök och gräddfil:
linschips_ramslokgraddfil.png

Mycket godare än Estrellas variant, de här är verkligen frasiga som riktiga chips (jag tycker Estrellas är för hårda). De ska finnas som Sourcream&onion också men den har jag inte sett i någon affär.
På "mitt" ICA MAXI fanns bägge sorterna igår.
Jädra Buke som lurar mig att köpa chips... :cautious:

:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
45 487
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 154
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 062
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp