Bukefalos 28 år!

Högskoleprovet

..Kvantitativ del 52 p och verbal 43 p.. Finns det alltså inga tabeller för 2016, utan man kan enbart räkna ut preliminärt hur många poäng man fått? Har letat runt och blir bara snurrig :P
 
..Kvantitativ del 52 p och verbal 43 p.. Finns det alltså inga tabeller för 2016, utan man kan enbart räkna ut preliminärt hur många poäng man fått? Har letat runt och blir bara snurrig :P
Nej du får titta på tabellen från HT2015. De brukar ge ett ungefärligt värde men oftast får man ngt högre på våren än på hösten.
 
Skrev mitt första HP i lördags, fick 51 kvant och 61 verbal. Otroligt nöjd då jag suger på matte. Fast ändå så missnöjd. Jag behöver minst 1.35 på HP för min drömutbildning och det känns som att jag kommer snava på mållinjen. Enligt tidigare normeringstabeller så ser det ut som följande;

HT 2015: 1.35
VT 2015: 1.3
HT 2014: 1.35
VT 2014: 1.4

Känns just nu typ "bajs". För även om det var ett bra resultat som första prov så vill jag verkligen inte snava på snöret så nära. Hade varit betydligt angenämare känsla att räkna ut typ "runt 1.0" än som nu; 1.3-1.4. :crazy: :banghead: Får jag 1.3 börjar jag nog gråta. :cry:

Edit: ÄH, glöm det. Hade räknat fel på en kvant. Bajs. Bara 50 där då. Då kan jag fetglömma 1.35. Häpp!
 
Senast ändrad:
LYSSNA INTE! Förrän du själv håller med såklart. Åh, jag ser mig själv så mycket i dig och din HP-resa.

Terminen innan jag lyckades få det resultatet jag behövde sa min pappa EXAKT samma sak till mig. Fy farao vad det sårade trots att jag inte ens stod nära honom på den tiden. Flera personer (min mamma, mina svärföräldrar, några kompisar) hintade också om det även om de aldrig sa det rakt ut. Grejen är att de hade ju ingen aning, ingen koll, och det var ju inte som att jag försökte och försökte och försökte utan framgång. Jag fick ju bättre resultat hela tiden, precis som du också gör steg framåt. Och tro mig, känslan att lyckas var ÄNNU skönare när man fått bevisa för alla som inte trodde på en att man visst klarade det ;) Ingen sa något då, men jag hoppas jag knäppte dem lite på näsan.

Den enda som fullt ut både geniunt trodde på mig, stöttade och peppade mig var min sambo, och jag är honom evigt tacksam för det. Detta trots att det var han som fick sitta och traggla matte med mig vareviga kväll, trösta mig efter misslyckande prov och hantera mig kvällarna innan när jag var ett nervöst vrak ;) I stunder när man själv blir nedslagen behöver man inte folk som yttterligare trycker ner en. Hoppas du har någon som du kan samla mod och kraft ifrån också. Jag tror på dig! :)

Tack för peppen, det låter likt min situation,:) så härligt att du lyckades till slut :DJa har de senaste åren fått en liten vänskapskrets som peppar och är av åsikten att det fixar du, det är verkligen guld värt, bara att någon tror på en så man kommer igång och tror på det själv :) Vägrar lyssna på vad vissa har för ev. neg åsikter det har jag gjort tillräckligt förr och verkligen trott på O_o Jag har tänkt att de som säger så kanske tror att de hjälper en, liksom att man inte ska tycka att man är dålig, men det är ju helt tvärtom, & bara energislukande. Det är som man får en extra växel då att anstränga sig ännu mer för att motbevisa är väl det positiva då :p
 
Lyssna inte! Jag har höjt mig varje gång jag har skrivit (5 gånger) och nu sista gången dessutom ganska rejält. Man behöver bara identifiera vad man behöver bli bättre på och försöka hålla nerverna i styr på själva provdagen. Jag kan också bli lite irriterad när det i vissa artiklar står att man oftast höjer sig mellan första och andra provet och därefter så har man inte så stor chans att förbättra sitt resultat :rage:

Ja man hör ju väldigt ofta att man skriver som bäst 3:e gången, men det beror väl snarare på att inte så många skriver mer än 3-4 ggr :p tycker de som formulerar sånt om att det inte går att plugga och förbättra sig till detta prov låter så neg.:angel: känns som man blir lite mer kompis med provet för varje gång man skriver ju :p
 
Nu är normeringstabellen ute för vårens prov. Otroligt hård normering :cry: verkligen oväntat, i stil med ht -14, i mitt fall kan jag vinka hej då till en reservplats i höst. Skrev ett snäpp bättre än mitt bästa resultat så får väl vara något nöjd med det :banghead:
 
Nu är normeringstabellen ute för vårens prov. Otroligt hård normering :cry: verkligen oväntat, i stil med ht -14, i mitt fall kan jag vinka hej då till en reservplats i höst. Skrev ett snäpp bättre än mitt bästa resultat så får väl vara något nöjd med det :banghead:

:cry::cry::cry:
Blev mycket sämre än jag hade hoppats på, så besviken ...
 
Men tusan!! Jag som skrev så bra, blev inte så bra längre med den tabellen. :( nerpetad från kring 1.5 till 1.4.

Blandade känslor alltså! Behöver inte resultatet för mina utbildningar, har annat som väger upp men jag var såå stolt och nöjd, tyckte det gick så bra.. Hade 120/160 rätt.
 
Senast ändrad:
Någon fler än jag som kollat?
Vågar man ens säga resultatet här? Sätter standarden med ett 0.6, första gången jag gör och var toksjuk så var helt stensäker på att de skulle vara ännu lägre så alltså är ju svårt att säga att man är NÖJD, såklart men för stunden är jag faktiskt nöjd.
 
Jag har kollat. Blev 0.05 högre än vad jag trodde så det var ju positivt .. dock ändå 0.05 från vad som var mitt mål och vad jag från början var säker på att jag skulle få .. :/
 
Jag sänkte mig en bit, skrev 1.10 i år, 103 rätt. Hösten 2014 hade jag samma poäng men fick 1.20. Så kan det gå och nu struntar jag i det ett par år. :D Känns inte värt att lägga ut 400 pix och inte förbättra sig.
 
Jag fick 1,15 vilket jag är helt ok med då det ändå är första gången jag skriver provet. Har några gånger på mig innan jag "behöver" resultatet.
 
Är det någon annan med mig så blir så less att ens svårigheter i matte drar ned resultatet så mycket?
Fick 1,1, inte dåligt med tanke på att det var första gången, men mindre roligt att se att jag fick bara 0,6 på den kvantitativa delen men 1,6 på den verbala, att se svart på vitt hur mycket det drar ner mitt resultat.
Att hur bra det än går för mig när det kommer till det verbala så spelar det ingen roll när matten inte är där den behöver vara.

I sommar ska jag läsa en förberendade kurs till matte 2b eftersom det är ca 17 år sen jag läste vad som då hette Matte A och sen hoppa på Matte 2b till hösten, som jag läser nu men inte fixar för grundläggande matten inte alls sitter, blev med nöd och näppe godkänt i A kursen i gymnasiet.
 
Är det någon annan med mig så blir så less att ens svårigheter i matte drar ned resultatet så mycket?
Fick 1,1, inte dåligt med tanke på att det var första gången, men mindre roligt att se att jag fick bara 0,6 på den kvantitativa delen men 1,6 på den verbala, att se svart på vitt hur mycket det drar ner mitt resultat.
Att hur bra det än går för mig när det kommer till det verbala så spelar det ingen roll när matten inte är där den behöver vara.

I sommar ska jag läsa en förberendade kurs till matte 2b eftersom det är ca 17 år sen jag läste vad som då hette Matte A och sen hoppa på Matte 2b till hösten, som jag läser nu men inte fixar för grundläggande matten inte alls sitter, blev med nöd och näppe godkänt i A kursen i gymnasiet.

Försök träna grunder :) Jag har varit inne på matteboken.se och gått tillbaka så långt som jag behövde för att känna att jag verkligen lärde mig (började med bråk i årskurs 7 :p ) Sen skulle jag köpa en mattebok för Matematik A eller 1 eller vad det nu heter nu och bara nöta hemma. Jag fick 0.9 på kvantitativa första gången jag skrev och 1.6 nu trots skitnormering :)
 
En tanke just slog mig, när det gäller den kvantitativa delen, vilken nivå ligger matten på? Vilka böcker/kurser bör man fokusera på?

Försök träna grunder :) Jag har varit inne på matteboken.se och gått tillbaka så långt som jag behövde för att känna att jag verkligen lärde mig (började med bråk i årskurs 7 :p ) Sen skulle jag köpa en mattebok för Matematik A eller 1 eller vad det nu heter nu och bara nöta hemma. Jag fick 0.9 på kvantitativa första gången jag skrev och 1.6 nu trots skitnormering :)

Tack för tipset om matteboken.se, det är på den nivån jag också ligger på och jag tror att anledningen att jag fick några poäng alls var för att statistik frågorna kunde jag i alla fall läsa mig till, men resten gissade jag på mer eller mindre. :P
Och vad härligt att det gick så mycket bättre för dig den här gången, grattis! :D
Mina gymnasiebetyg är inte mycket att hänga i julgranen så jag hoppas att jag kan höja mitt resultat på högskoleprovet så det ger mig möjlighet att komma in på en högskoleutbildning, ska bara komma fram till vad jag vill plugga vidare till. En sak i taget.

Har likadant, men har en gammal bok för Matematik A som jag sitter med när jag hinner :)

Det känns skönt att veta att jag inte är ensam om att behöva plugga matte, lycka till och hoppas att det bara kan gå bättre för oss båda till vid nästa provtillfälle. :)
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 285
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 874
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 835
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp