Högskoleprovet

Tack, även jag tar till mig detta tips. Mitt mål är att skriva minst 1,0 , för två år sen var det 0,6 så målet är ändå realistiskt eftersom min svagaste del är den kvantitativa delen. Den har jag övat sen i somras och har nu ca 50 % rätt på gamla högskoleprov vilket uppskattningsvis ger mig det jag behöver för att höja mig. Gaaah jag känner så här inför lördag -->:banana: :crazy::banana::nailbiting::banana: mao varierade känslor.

Lycka Till !! :)
Jag brukar försöka hålla mig till att kommer inte lösningen "till mig" inom 10 sek så går jag vidare, alltså inte att jag hinner räkna på det utan att jag har ett hum om i helhet hur jag ska göra & börja. När man sen går tillbaka och vet om att man har alla andra uppgifter lösta och klara kan det vara så att man kommer på lösningen bara för att stressen minskat lite :up:
 
Lycka Till !! :)
Jag brukar försöka hålla mig till att kommer inte lösningen "till mig" inom 10 sek så går jag vidare, alltså inte att jag hinner räkna på det utan att jag har ett hum om i helhet hur jag ska göra & börja. När man sen går tillbaka och vet om att man har alla andra uppgifter lösta och klara kan det vara så att man kommer på lösningen bara för att stressen minskat lite :up:

Alla sätt är bra, idag har jag precis vässat 10 st pennor så jag slipper göra det under tiden. Allt man kan göra för att underlätta är toppen :up:
 
Alla sätt är bra, idag har jag precis vässat 10 st pennor så jag slipper göra det under tiden. Allt man kan göra för att underlätta är toppen :up:

Härligt jag trodde nästan jag var ensam om "överdrivna" (menar på ett bra sätt) men superbra förberedelser :D :bow:
 
Räknas alla delar lika mycket? Alltså får man 1 poäng/rätt svar på både orddelen och mattedelen? Kommer vara körd på matten nämligen så hoppas jag kan knappa in på orddelen istället. :)
 
Räknas alla delar lika mycket? Alltså får man 1 poäng/rätt svar på både orddelen och mattedelen? Kommer vara körd på matten nämligen så hoppas jag kan knappa in på orddelen istället. :)
Japp, dom räknas tillsammans och väger lika tungt nu för tiden. Du får ett normerat resultat på den kvantitativa (mellan 0,0 och 2,0) och ett på den verbala (också mellan 0,0 och 2,0). Sen slås dessa två summor ihop och delas på två = ditt resultat.

För övrigt har jag samma problem som du, skrev sist 1,0 på kvantitativa och 1,7 på verbala :angel:
 
Japp, dom räknas tillsammans och väger lika tungt nu för tiden. Du får ett normerat resultat på den kvantitativa (mellan 0,0 och 2,0) och ett på den verbala (också mellan 0,0 och 2,0). Sen slås dessa två summor ihop och delas på två = ditt resultat.

För övrigt har jag samma problem som du, skrev sist 1,0 på kvantitativa och 1,7 på verbala :angel:
Puh, vad bra! Om Jag räknat rätt ligger jag högt på den verbala delen då iaf, bara att hoppas att jag inte dalar allt för mycket på den kvantitativa! Hade tidsnöd på den första kvantitativa så hann aldrig skriva in alla svar på den, och den avslutande delen där är facit visst inte tillförlitligt (svarsalternativen är slumpade på HP-akademins sida) så nu är det bara att vänta och hålla tummarna, nåt 1,0 på den kvantitativa delen lär det inte bli :D
 
Är det bara jag som tycker att de svåraste ordet var bra konstiga i höst? simpa, kelp... aldrig hört talas om, tycker ärligt talat att den delen borde plockas bort, kanske mot några fler mek, att man kan sådana ord säger ingenting om hur man skulle klara en högskoleutbildning :cautious: Har för övrigt inte vågat rättat mha hp-akademins facit ännu, får se om jag orkar vänta tills onsdag. Alla delar kändes bra fram tills sista matten där jag fastnade och fick tidsbrist :( nåja det går som det går :angel:
 
Är det bara jag som tycker att de svåraste ordet var bra konstiga i höst? simpa, kelp... aldrig hört talas om, tycker ärligt talat att den delen borde plockas bort, kanske mot några fler mek, att man kan sådana ord säger ingenting om hur man skulle klara en högskoleutbildning :cautious: Har för övrigt inte vågat rättat mha hp-akademins facit ännu, får se om jag orkar vänta tills onsdag. Alla delar kändes bra fram tills sista matten där jag fastnade och fick tidsbrist :( nåja det går som det går :angel:

Har du inte tittat på barprogrammet simpor och grodfötter? ;)
 
Har du inte tittat på barprogrammet simpor och grodfötter? ;)

Jo det gjorde jag när jag var liten :banghead: men ååh är det därifrån de tog det trodde det var något påhittat ord och hade inte en tanke på det under provet:cry::cry::cry: verkar som jag sänkt mig denna gång på matten trots 3 mån plugg, exakt samma på verb som de senaste gångerna, snart har min kamp kommit till sitt slut tror jag ger upp :(
 
@canine Näe det är väl inte därifrån dom tagit det.. men man kan ju förstå ord genom erfarenhet. och i mitt fall så blev jag hjälpt när jag tänkte påt och förstod att det är en fisk. Påhittade ord får dom väl ändå inte använda? :p
 
Nu är det riktiga facit släppt och jag fick 1 rätt mer än vad det preliminära facit visade på akademins hemsida. I det stora hela är jag nöjd men hoppas på en bra nomineringstabell i november :angel:
 
Landar på ungefär samma som sist vilket känns helt ok med tanke på att jag inte pluggat någonting. Min plan är att i vår (då jag endast jobbar 100% och inte som nu 100% jobb och 100% plugg) ska träna med typ Hp-guiden eller allakando och höja mig (gärna) 0,4 :D Är det någon som har använt någon betalhjälp? Det kostar ju en slant men jag tycker nog att det är värt det :)
 
Ooooh gick bättre än vad jag hade hoppats! Kollar man på förra höstens normeringstabeller skulle jag hamna på 1,6. Vore ju fantastiskt om det blir samma normering i år!
 
@canine Näe det är väl inte därifrån dom tagit det.. men man kan ju förstå ord genom erfarenhet. och i mitt fall så blev jag hjälpt när jag tänkte påt och förstod att det är en fisk. Påhittade ord får dom väl ändå inte använda? :p

Sambandet simpor (ett barnprogram som om jag minns rätt handlade om någon form av fiskdjur som bodde i ett badkar?:D) och ordet simpa med ett alternativ fisk. Jag kan inte förlåta mig själv för detta misstag ;):wtf: Detta kan göra att jag missar en plats på drömprogrammet nästan skrattretande :arghh::banghead::cool:
 
Landar på ungefär samma som sist vilket känns helt ok med tanke på att jag inte pluggat någonting. Min plan är att i vår (då jag endast jobbar 100% och inte som nu 100% jobb och 100% plugg) ska träna med typ Hp-guiden eller allakando och höja mig (gärna) 0,4 :D Är det någon som har använt någon betalhjälp? Det kostar ju en slant men jag tycker nog att det är värt det :)

Jag har använt mig av HP-guiden 2-3 ggr :) Gillar det då det är mycket mycket uppgifter samlat på ett ställe samt ett bra forum och en samling med i princip förklaringar till alla tidigare högskoleprovsfrågor. Jag kommer dock inte köpa något mer medlemskap nu då jag använt mig så mycket av deras övningsprogram att jag inte tror jag kommer får ut mer av det nu, och så är det ju sjukt dyrt. Går all in på gamla prov nu istället och repetition i matteböcker.
 
Nu är det riktiga facit släppt och jag fick 1 rätt mer än vad det preliminära facit visade på akademins hemsida. I det stora hela är jag nöjd men hoppas på en bra nomineringstabell i november :angel:

Grattis sånt är kul :Dhehe jag fick också ett extra rätt :banana:

Upptäckte då jag tittade genom elf frågorna att jag skrivit fel 2 ggr på det orangea pappret, eller jag tror åtminstone det, jag är så säker på att jag svarade annorlunda när jag läste texten, isåfall har jag chans på 2 till poäng, hoppas hoppas :nailbiting:
 
Sambandet simpor (ett barnprogram som om jag minns rätt handlade om någon form av fiskdjur som bodde i ett badkar?:D) och ordet simpa med ett alternativ fisk. Jag kan inte förlåta mig själv för detta misstag ;):wtf: Detta kan göra att jag missar en plats på drömprogrammet nästan skrattretande :arghh::banghead::cool:

Man kan bli så jäkla arg på sig själv! Men sånt händer, i stunden hade du ju inte det i skallen. Ingen ide att slå på sig själv i efterhand
 
Grattis sånt är kul :Dhehe jag fick också ett extra rätt :banana:

Upptäckte då jag tittade genom elf frågorna att jag skrivit fel 2 ggr på det orangea pappret, eller jag tror åtminstone det, jag är så säker på att jag svarade annorlunda när jag läste texten, isåfall har jag chans på 2 till poäng, hoppas hoppas :nailbiting:

Härligt :banana:

Jag hoppas åt dig jag med :D Jag hoppas att provet går som svårt med tanke på alla nya ändringar, för jag tyckte att 5 min att fylla i svarsalternativen var ett stressmoment. Tänk om man glömde fylla i någon eller fyllde fel :o :nailbiting:
 
Härligt :banana:

Jag hoppas åt dig jag med :D Jag hoppas att provet går som svårt med tanke på alla nya ändringar, för jag tyckte att 5 min att fylla i svarsalternativen var ett stressmoment. Tänk om man glömde fylla i någon eller fyllde fel :o :nailbiting:
Menar du att det är ett nytt moment att man bara får fylla i svaren under 5 min? I svarshäftet eller på kontrollpappret?
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 983
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 000
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 009
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp