Höstföräldrar 2015 #4

Tack för era svar.

Tyvärr har det inget med balansen att göra i vårat fall (även om det är kopplat till balansen) Jag hade hoppats på att flera av era också struttade runt på tå och tyckte det var spännande att gå så, men i vårat fall beror det på autism. Googlar ni så ser ni att tågång är kopplat till autism. Hennes storebror gick på tå jättelänge. Jag har inte kunnat avgöra om hon ska klassas som asperger eller svårare grad inom autism men nu har hon börjat snurra runt som hennes bror gjorde med, stereotypa beteenden, och mindre raseriutbrott och lite annat vi blundat för här hemma och tänker fortsätta göra. Leva i en glad lycklig bubbla tills den spricker av sig självt en dag.

Jag vet inte om jag vill skriva här längre. För jag kommer inte ha något roligt att skriva längre. Jag satt och strök henne över håret häromkvällen när jag skulle lägga henne och bad henne om förlåtelse, mitt lilla hjärta...
Men du ska inte alls be om ursäkt, du verkar vara en fantastiskt fin förälder till alla dina barn :heart
 
Tack för era svar.

Tyvärr har det inget med balansen att göra i vårat fall (även om det är kopplat till balansen) Jag hade hoppats på att flera av era också struttade runt på tå och tyckte det var spännande att gå så, men i vårat fall beror det på autism. Googlar ni så ser ni att tågång är kopplat till autism. Hennes storebror gick på tå jättelänge. Jag har inte kunnat avgöra om hon ska klassas som asperger eller svårare grad inom autism men nu har hon börjat snurra runt som hennes bror gjorde med, stereotypa beteenden, och mindre raseriutbrott och lite annat vi blundat för här hemma och tänker fortsätta göra. Leva i en glad lycklig bubbla tills den spricker av sig självt en dag.

Jag vet inte om jag vill skriva här längre. För jag kommer inte ha något roligt att skriva längre. Jag satt och strök henne över håret häromkvällen när jag skulle lägga henne och bad henne om förlåtelse, mitt lilla hjärta...
Men du, det här är inte ett forum för goda nyheter. Man får dela glädje och sorg och allt däremellan. Alla våra ungar är unika, med sina plus och minus och de gör sina egna framsteg i sin egen takt.

Fortsätt du att berätta om Fille och hennes hyss här om du vill. Vi kommer fortsätta att skratta och gråta med dig. Kram!
Ps. Du vet var jag finns om du vill. Ds.
 
Håller med alla ovanstående. Här kan vi dela med oss av allt, även om jag förstår att det kan vara jobbigt att läsa om alla andras ungar om man oroar sig för sin egen :(

Kram till er, ni verkar så kärleksfulla och goa hela familjen :heart
 
@MM klart du ska hänga kvar! Vi glädjs med dig och tillåter att du sörjer även om livet inte alltid blev som man tänkt sig..! Alla i tråden kommer att råka ut för utmaningar, men du kanske ser dem tidigare än vi andra gör. Hur som vill vi följa med på er resa, likaså som jag hoppas att du vill följa med på våra. Du får sörja det som inte blev, du är ändå den bästa mamman åt dina barn, tro inget annat.

Kram (om du vill ha den ;))!
 
Tack för era svar.

Tyvärr har det inget med balansen att göra i vårat fall (även om det är kopplat till balansen) Jag hade hoppats på att flera av era också struttade runt på tå och tyckte det var spännande att gå så, men i vårat fall beror det på autism. Googlar ni så ser ni att tågång är kopplat till autism. Hennes storebror gick på tå jättelänge. Jag har inte kunnat avgöra om hon ska klassas som asperger eller svårare grad inom autism men nu har hon börjat snurra runt som hennes bror gjorde med, stereotypa beteenden, och mindre raseriutbrott och lite annat vi blundat för här hemma och tänker fortsätta göra. Leva i en glad lycklig bubbla tills den spricker av sig självt en dag.

Jag vet inte om jag vill skriva här längre. För jag kommer inte ha något roligt att skriva längre. Jag satt och strök henne över håret häromkvällen när jag skulle lägga henne och bad henne om förlåtelse, mitt lilla hjärta...

Din dotter har tur som har dig som mamma som känner igen och kan se och hjälpa henne med diagnosen. Jag hoppas du stannar!
 
Vi fick ju inte den dagisplats vi önskade och det kan tydligen dröja till hösten 2018 om vi har otur. Jag måste börja jobba mer nu då jag fått annat kontrakt. Rent ekonomiskt klarar vi oss även om jag inte jobbar men karriärsmässigt så måste jag tacka ja. Och jag vill såklart tacka ja och har redan gjort det. Så vi ska testa att ha nanny när jag jobbar.

Är det någon som haft det? Känns väldigt osvenskt med nanny men det är vår bästa lösning. Var inte extremdyrt heller + man får rutavdrag. Slutet av mars kommer vara första tillfället men innan det ska vi hinna matchas med en nanny som vi gillar och som gillar oss.
 
har arbetskollegor som använder sig av aupair. varför inte ett annat dagis så länge?

Det finns inte plats. Det är centrala Göteborg och det är lång kö till allt. Det dagis vi erbjöds var inte ens bland de 4 vi önskat utan något helt annat. Alldeles för långt bort, sambo skulle få lägga 2 timmar per morgon för stt lämna (1 timme dit och en timme hem). Nu finns det säkert de som har det så men för oss funkar det INTE så det är inget alternativ. Nanny-företaget ville ha 2 veckor stt ta fram lämplig kandidat sen kör vi. Det är det bästa (enda) alternativet vi har.

Om någon undrar varför inte jag lämnar så börjar jag 05 dvs åker 0430. Inte aktuellt att jag lämnar.
 
Det finns inte plats. Det är centrala Göteborg och det är lång kö till allt. Det dagis vi erbjöds var inte ens bland de 4 vi önskat utan något helt annat. Alldeles för långt bort, sambo skulle få lägga 2 timmar per morgon för stt lämna (1 timme dit och en timme hem). Nu finns det säkert de som har det så men för oss funkar det INTE så det är inget alternativ. Nanny-företaget ville ha 2 veckor stt ta fram lämplig kandidat sen kör vi. Det är det bästa (enda) alternativet vi har.

Om någon undrar varför inte jag lämnar så börjar jag 05 dvs åker 0430. Inte aktuellt att jag lämnar.

Får bara barnet bekanta sig med nannyn ordentligt är det väl ett jättebra alternativ? Ungen får vara på hemmaplan (antar jag) och får fullt fokus från en vuxen. Blir nog en bra mjukstart.
Vad händer när en nanny blir sjuk? Man kan ju liksom inte bara skicka en vikarie :D
 
Funkar säkert bra med nanny, min lillasyster jobbade som det i sthlm för ett gäng år sen. Men då bodde hon hos familjen (och hade 5 barn att ta hand om O_o). Anledningen till att det är ovanligt i Sverige är väl för att vi har så bra och billig förskola, det saknas ju i många andra länder.
 
Får bara barnet bekanta sig med nannyn ordentligt är det väl ett jättebra alternativ? Ungen får vara på hemmaplan (antar jag) och får fullt fokus från en vuxen. Blir nog en bra mjukstart.
Vad händer när en nanny blir sjuk? Man kan ju liksom inte bara skicka en vikarie :D

Jaa jag hoppas det! Yes de är hemma + sambon är hemma (han jobbar hemifrån så han kan inte ta hand om vår dotter då) om det är något. Men ååååh det har jag inte tänkt på! Företaget får väl skicka en vikarie :p nä men isåfall får nån av oss vabba.

Funkar säkert bra med nanny, min lillasyster jobbade som det i sthlm för ett gäng år sen. Men då bodde hon hos familjen (och hade 5 barn att ta hand om O_o). Anledningen till att det är ovanligt i Sverige är väl för att vi har så bra och billig förskola, det saknas ju i många andra länder.
Oj! Ja då borde en liten tjej va lättare att ta hand om än 5 :D idag satt jag och tänkte typ "tänk om de går till lekparken och T blir påkörd" (vi bor centralt med mkt trafik och vår tjej vill helst gå själv) men ja nannyn är säkert vettig och ansvarsfull. Men ändå, lite läskigt är det. Får säga att de inte får gå ut (skoja bara).
 
@BernT fast kommer det bli godkänt att vabba när det inte är barnet som är sjukt? Jag tänker både fr arbetsgivarhåll och FK. Jag tror det är tveksamt. Vab är ju till för att ta hand om sjukt barn. Inte att man inte kan lösa barnpassning. Så kolla upp det först så ni vet säkert.
 
@BernT fast kommer det bli godkänt att vabba när det inte är barnet som är sjukt? Jag tänker både fr arbetsgivarhåll och FK. Jag tror det är tveksamt. Vab är ju till för att ta hand om sjukt barn. Inte att man inte kan lösa barnpassning. Så kolla upp det först så ni vet säkert.
Man får ju vabba när ordinarie vårdare är sjuk vilket i det fallet ju är nannyn. Men det spelar inte så stor roll för nannyn lär ju inte vara sjuk hela tiden. Är hon sjuk nån dag får nån av oss vara hemma, inte mer med det. Både jag och sambon kan isåfall ta ut semester eller bara vanlig ledig dag. Det löser sig.
 
nackdelen med stor kommun. Vi bor nära centrala sthlm men liten kommun så även om vi hade hamnat längst bort hade vi haft typ 15-20 min som längst.
 
Här snackas det för fulla muggar. Vi har äntligen köpt hus så H får en stor tomt att rasa av sig på i sommar istället för att klättra på lägenhetens väggar.
Denna veckan är (äntligen!!) också dagislämningarna utan tandgnissel. Det var lite vår som behövdes ;)
 
Herregud vad det klättras! På stolar, fåtöljer, soffor, sängar och bord. In hyllor och skåp. Uppför rutschkanan och nerför rampen till rutschkanan. I trappor, upp och ner. Det är tydligen jättekul och helt ofarligt att fara runt på det viset.
Har ni några bra tips? Försöker göra saker så att hon får utlopp för energin på ett säkrare sätt än att klättra på möbler. Igår klättrade hon på lekplatsen och idag har vi badat och klättrat upp på och hoppat från flytleksaker.
 
Herregud vad det klättras! På stolar, fåtöljer, soffor, sängar och bord. In hyllor och skåp. Uppför rutschkanan och nerför rampen till rutschkanan. I trappor, upp och ner. Det är tydligen jättekul och helt ofarligt att fara runt på det viset.
Har ni några bra tips? Försöker göra saker så att hon får utlopp för energin på ett säkrare sätt än att klättra på möbler. Igår klättrade hon på lekplatsen och idag har vi badat och klättrat upp på och hoppat från flytleksaker.
Vi har samma problem, det är ju kul att de är rörliga och aktiva men herregud O_o Siri flyttar pallar och stolar så hon kan ta sig upp dit hon vill nu dessutom. Har tyvärr inga bra tips, vi kör på samma taktik och försöker rasta av i bättre lämpade miljöer.

Kl
Min mamma är nere på besök nu, trots att de inte setts fysiskt sen i november så är Siri helt bekväm med henne, ropar nästan mer efter mormor än mamma :p tackar videosamtal för det!
 
Vi har samma problem, det är ju kul att de är rörliga och aktiva men herregud O_o Siri flyttar pallar och stolar så hon kan ta sig upp dit hon vill nu dessutom. Har tyvärr inga bra tips, vi kör på samma taktik och försöker rasta av i bättre lämpade miljöer.

Kl
Min mamma är nere på besök nu, trots att de inte setts fysiskt sen i november så är Siri helt bekväm med henne, ropar nästan mer efter mormor än mamma :p tackar videosamtal för det!
Här har hon som tur är inte riktigt räknat ut det ännu. Då hade hon nog plundrat skåpet på majskrokar och klämmisar då det står högt i kurs för stunden. Det kommer nog snart:nailbiting:
 
Någon mer som pendlar 40min bil enkelväg till dagis? Ska flytta i månadskiftet och dagiset i det samhället har ledig plats först i höst. Mest orolig att S ska bli trött på att åka bil 2ggr/dag så lång tid och under en längre period. Tips på att underhålla småbarn i bil? :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 708
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 266
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 369
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp