Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi haft mina föräldrar på besök under några dagar så mamma och jag har haft storshopping till lilla Pina :)
Känns skönt att vi har handlat nästan allt vi kommer att behöva i början.
Skötväskan är redan laddad :D
Nu ska jag bara införskaffa parfymfritt tvättmedel och tvätta upp lakan och kläder.

Har även varit på ett till TUL och tyvärr hade Pina tappat 4% sen senaste TUL för 2 veckor sen :(
Eftersom den redan är liten så var det inte så bra, men tidigare har den iaf följt sin egen kurva även om den är lite för låg mot vad som är önskvärt.
Så nu är det bara att vänta och se vad nästa TUL säger om 2 veckor...
Hoppas att den återhämtar sig till dess.

Hoppas det ser bättre ut om två veckor! Hur stor är bebisen?
 
Nu har vi haft mina föräldrar på besök under några dagar så mamma och jag har haft storshopping till lilla Pina :)
Känns skönt att vi har handlat nästan allt vi kommer att behöva i början.
Skötväskan är redan laddad :D
Nu ska jag bara införskaffa parfymfritt tvättmedel och tvätta upp lakan och kläder.

Har även varit på ett till TUL och tyvärr hade Pina tappat 4% sen senaste TUL för 2 veckor sen :(
Eftersom den redan är liten så var det inte så bra, men tidigare har den iaf följt sin egen kurva även om den är lite för låg mot vad som är önskvärt.
Så nu är det bara att vänta och se vad nästa TUL säger om 2 veckor...
Hoppas att den återhämtar sig till dess.
Håller tummarna för att det är en tillfällig svacka!:)
 
Hoppas det ser bättre ut om två veckor! Hur stor är bebisen?

Nu verkar den väga knappt 1.7kg och jag är i v 32+6
Kommer inte ihåg exakt, det var så mycket siffror och pratande från läkarna som är bekymrade över storleken och nu det ytterligare tappet.
 
Senast ändrad:
Nu verkar den väga knappt 1.7kg och jag är i v 32+6
Kommer inte ihåg exakt, det var så mycket siffror och pratande från läkarna som är bekymrade över storleken och nu det ytterligare tappet.

Förstår att det är mycket att ta in!

Men då har ju bebis (förhoppningsvis) några veckor på sig att ta sig en bit över 2 kg iaf. Men jag gissar att det är mer att den dippar på kurvan än faktiska storleken som bekymrar dem.
 
Nu verkar den väga knappt 1.7kg och jag är i v 32+6
Kommer inte ihåg exakt, det var så mycket siffror och pratande från läkarna som är bekymrade över storleken och nu det ytterligare tappet.

Kan man göra något åt det, skulle du kunna bli förlöst tidigare pga det? Håller tummarna att det bara var en tillfällig svacka.
 
Kan man göra något åt det, skulle du kunna bli förlöst tidigare pga det? Håller tummarna att det bara var en tillfällig svacka.

Kan tänka mig att det beror på varför barnet inte växer (om man vet det). Är det till exempel näringsbrist i moderkakan är det ju inte så mycket att göra utan då tar man nig ut barnet.

När man har gått så långt som @pulkaskurk så är ju barnet färdigutvecklat och ska "bara" lägga på sig vikt till bf.
 
Läkarintyg har fixats men jag har inga jätteförhoppningar att FK godkänner den eftersom det är "fullt normalt att ha ont i ryggen och må illa under en graviditet och då är det ingen rimlig orsak till sjukskrivning". Jag hoppas att de iallafall tar i beaktning vilken typ av arbete jag har.

Det blir ytterligare ett tillväxt-UL för vår del då jag bara gått upp 0.3 kg på två veckor och sf-måttet inte ökat riktigt som det borde.

Är det fler som fått byta bm lite då och då?
Jag ska till en fjärde nästa besök :meh: Första bytte jobb, andra skulle vara ledig så då fick jag gå till en tredje som bara hoppade in extra vid behov och nu ska jag alltså till en fjärde som börjar på den förstas tjänst :cautious: Hoppas att den nya är bra. Jag fick hyfsat förtroende för den första och den tredje. Den tredje var visserligen lite virrig, men en mycket erfaren barnmorska som normalt sett jobbar på förlossningen :up:
 
Är det fler som fått byta bm lite då och då?

Jag har/får också byta lite. Min första BM har bytt jobb, den senaste gången hade jag en sommarvikarie och nästa gång blir det troligtvis en ny som fått den förstas jobb, alternativt någon annan i mellan. För min del kan jag dock tycka att det inte spelar så stor roll, jag går dit och pratar lite, tar lite prover, mäter nåt och går igen liksom. Jag kommer föda på ett helt annat ställe.
 
@Lovise Ja så är det ju. Jag bryr mig inte så mycket egentligen.
Ibland hade det dock varit skönt att ha förtroende nog att berätta hur jag mår och kunna ställa lite udda frågor och veta att bm skulle lyssna, vilket inte varit fallet för min del. Men då har jag i vissa fall lite svårt att släppa in nya människor och få förtroende för dem också.
 
Läkarintyg har fixats men jag har inga jätteförhoppningar att FK godkänner den eftersom det är "fullt normalt att ha ont i ryggen och må illa under en graviditet och då är det ingen rimlig orsak till sjukskrivning". Jag hoppas att de iallafall tar i beaktning vilken typ av arbete jag har.

Det blir ytterligare ett tillväxt-UL för vår del då jag bara gått upp 0.3 kg på två veckor och sf-måttet inte ökat riktigt som det borde.

Är det fler som fått byta bm lite då och då?
Jag ska till en fjärde nästa besök :meh: Första bytte jobb, andra skulle vara ledig så då fick jag gå till en tredje som bara hoppade in extra vid behov och nu ska jag alltså till en fjärde som börjar på den förstas tjänst :cautious: Hoppas att den nya är bra. Jag fick hyfsat förtroende för den första och den tredje. Den tredje var visserligen lite virrig, men en mycket erfaren barnmorska som normalt sett jobbar på förlossningen :up:

Jag har en liten privat VC (Legevisitten), det är GULD. :bow: Samma personal på BVC sedan första var bebis. Nu har jag visserligen ny BM på MVC, men hon är verkligen toppenbra och jag har förutom henne bara träffat en student tillsammans med henne (det kallas typ "akademisk vårdcentral" och de har ofta studenter).
 
Det blir ytterligare ett tillväxt-UL för vår del då jag bara gått upp 0.3 kg på två veckor och sf-måttet inte ökat riktigt som det borde.

Jag tänker lite att eftersom du bytt BM 4 gånger så kan ju SF-måttet vara rejält missvisande, många mäter ju olika och då är det inte konstigt om det inte blir "rätt". Vilken vecka är du i?

Jag har haft samma hela tiden förutom förra gången då min ordinarie var på semester. Hon som mätte nu sa till och med att "ja, vi mäter ju oftast inte likadant så det kan bli lite skillnad i måtten" då jag legat på kurvan ganska exakt på de tidigare mätningarna men med hennes så hamnade jag en bit över kurvan.
 
@Blueberry Det låter toppen :up: (Kollade var det låg och konstaterade att jag nog kommer byta dit nästa gång om det blir aktuellt.... :))

@Emtherlia Jag är i vecka 33+5 (33+3 vid senaste mättillfället). Det är samma person som mätt samtliga gånger hittills då BM nr 3 fick komma och kontrollmäta när jag gick hos BM nr 2, då BM nr 2 var osäker på om hon mätte rätt. Nästa gång kommer det dock vara en ny.

Det ska bli intressant att se om fostret är i normal storlek även denna gång på TUL. Det är skönt ändå att det kollas upp :)
 
Vi har träffat samma BM varje gång förutom förra gången då hon hade semester. Tänker att en barnmorska, precis som vem som helst, måste få byta jobb och ha semester :p

Hoppas er nya är bra! @Lakritsnapp
 
Jag har hittills varit på 3 olika besök på MVC och träffat 3 olika bm. Men det är lite mitt eget fel eftersom jag ville byta efter att ha träffat den första. Sen nu senast var det mitt i semestern så det var en vikarie, som också var jättebra. Och med andra barnet och hittills problemfri graviditet känns det inte som att det gör så mycket :)
 
Jag har blivit förkyld. Som om inte de svullna slemhinnorna i hela gravidkroppen vore nog... Snorproduktionen vet inga gränser, bihålorna sprängs snart, ögonen rinner.

Hade jag inte varit gravid så hade jag kunnat ta vettig medicin. Nu? Nässprej för töntar och usel alvedon. :arghh:
 
jag har fått gå till samma BM alla gånger förutom på RUL:et (det var i samma lokal men en annan BM). Det känns bra att träffa samma, dock kommer hon inte riktigt alltid ihåg allt vi har pratat om, kan inte vara lätt att träffa så många olika. :)
 
hur funkar de där 10 dagarna som ens partner kan ta ut när barnet föds? Är det 14 dagar totalt som han är ledig från jobbet (om han i vanliga fall jobbar 5 dgr/vecka)? Måste hans arbetsgivare skicka in några papper om lön eller liknande till försäkringskassan för att han ska kunna ansöka om pengar för de 10 dagarna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
545
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 680
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 496
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp