Bukefalos 28 år!

Horseback achery

Sv: Horseback achery

Tack för svaren:D
hjälper mig en bit på vägen:D


//Emil
 
Sv: Horseback achery

*knapplån*

Häftigt! Har länge funderat på sporten men visste inte ens att den existerade i Sverige, kul! Hur gör man om man vill börja eller ta kontakt med nån som håller på? (Jag bor i Uppsala..) :p :D
Tävlar ni? Hur går det till om det inte finns några föreningar?

:bump:
 
Sv: Horseback achery

*knapplån*

Häftigt! Har länge funderat på sporten men visste inte ens att den existerade i Sverige, kul! Hur gör man om man vill börja eller ta kontakt med nån som håller på? (Jag bor i Uppsala..) :p :D
Tävlar ni? Hur går det till om det inte finns några föreningar?

:bump:

Vi är väl bara ett fåtal som sysslar med detta, och vi är nog ganska spridda över landet. Därav blir det privat träning, men en förening skulle man väl kanske kunna få igång.
Jag finns i Småland, om du har vägarna förbi...
 
Sv: Horseback achery

*knapplån*

Häftigt! Har länge funderat på sporten men visste inte ens att den existerade i Sverige, kul! Hur gör man om man vill börja eller ta kontakt med nån som håller på? (Jag bor i Uppsala..) :p :D
Tävlar ni? Hur går det till om det inte finns några föreningar?

:bump:

Som Rigel säger. Det är ganska få i landet so sysslar med denna typ av sport:)
och dom är ganska utspridda:P
själv håller jag till i Lycksele. (västerbotten)
en förening hade varit bra:D
har själv funderat på starta en här uppe i norr;)
men har haft lite tid pga skola...
hur som helst.

om man vil börja med Horseback archery,
det första man gör ta reda på så mycke fakta som möjligt om sporten. personligen skulle jag vända mig mot öster och Kassai.
han har skrivit en bok om Horseback archery.
har inte köpt/läst den själv men jag vet att den är om tyckt.

http://felszerelesek.lovasijaszat.hu/felszerelesek/index.php?module=staticpage&id=28&lang=2

sen kan man studera olika filmer när dom tävlar eller har uppvisning.
www.youtube.com // Horseback archery
(vill inte veta hur många timmar jag suttit o tittat på dom där filmerna och studerat teknikenxD

hur som helst...
innan du skaffar dig en båge så, föreslår jag att man går till närmaste bågskytte klubb och bli introduserad i sporten. helt enkelt att lära sig grunderna. hur man ska skjuta, tekniken m.m.
när man behärskar det så är det dags att fixa en båge, en engång så bör man vända sig mot öster, efter som kassais bågar lämpar sig bäst för fulllängdsdrag, alltså att man drar längre en traditionelt.
dom är inte så dyra~

när bågen är skaffad så bör man fixa en häst ochså.
har man ingen egen så kan man gå till närmsta ridskola och fråga om man får låna till att träna Horsebackarchery.
OBS! innan man sätter sig på hästen bör man kunna hantera Skritt, trav och Galopp.
Några egenskaper man ska kolla hos hästen innan man sätter sig på den med bågen i högsta hugg.
Kolla om hästen drar undan huvudet när du försöker klappa den i pannan. eller slår med huvudet. det är inte bra om man ska hålla på med HBA
hästen får INTE vara agresiv eller lät retad, detta kan och kommer bli farligt både för dig och för eventuel publik.
hittar man en/par hästar som inte gör något av överstående,
star man med sig bågen, låter hästen undersöka vad det är, efter hand så kan man lägga bågen på manken, baken, bogen, benen, halsen osv. utan någon reaktion.
man kan spela lite på den som med en gittar detta brukar vara rätt spännande tycker många hästar. även dra upp bågen/skjuta så dom får se vad som händer.

när hästen klarar det så kan man sitta upp med bågen upprepa samma saker som förut, prova i skritt, trav, galopp.

när man tränar så håller man sig bara i skritt och galopp. skritt för att vänja dig själv och hästen.
efter som man skjuter i 3 olika riktiningar, frmmåt, sidan och bakåt.
så är det bra att träna sig att vända sig om.
finns många övningar för sådant.
man bör behärska att skjuta i skritt åt alla hål.
man ska även kunna fästa en ny pil på strängen utan att titta vad man gör. man ska hela tiden fokusera på målet.

några konstigheter med texten/ frågor så är det bara att posta;)

svarar så fort jag får möjlighet:)


//Emil
 
Sv: Horseback achery

:bow::bow:
Tack för båda svaren!

Det blir till att försöka hinna lära sig skjuta o gå med i nån förening då. Häst är inget problem med, hon är iofs inte inriden än, men skulle nog inte bry sig nämnvärt om en båge, van att matte hittar på massa tok. :angel::D

Jag får väl höra av mig om jag har vägarna förbi nån gång, o nu ska jag titta på filmerna! :bump:
 
Sv: Horseback achery

:bow::bow:
Tack för båda svaren!

Det blir till att försöka hinna lära sig skjuta o gå med i nån förening då. Häst är inget problem med, hon är iofs inte inriden än, men skulle nog inte bry sig nämnvärt om en båge, van att matte hittar på massa tok. :angel::D

Jag får väl höra av mig om jag har vägarna förbi nån gång, o nu ska jag titta på filmerna! :bump:



Jag önskar dig Lycka till! :D

tänkte på en sak, när du går till bågskytte klubben, se om det är någon där som skjuter Långbåge och fråga om du får prova.
Det är som A och O när man skjuter med pilhylla och när man skjuter utan.

har du möjlighet så kan du titta förbi på travveckan i Lycksele 29 juni -6 juli.
ska ha uppvisningar under den veckan i horseback archery.

//Emil
 
Sv: Horseback achery

det ser fantastiskt roligt ut!!! har en son(11 i höst) som med en farbror som är "viking" nu har bestämt sig för att bli riddare, han älskar verkligen hästar, han vill arbeta med det säger han..:) Dessvärre har han bestämt sig för att han vill rida på ett hblsto vi har här hemma- het triangelmärkt hoppdam:eek: .. Fick som tur var honom att tänka om där! Tips på trevlig ras som kan tänkas uppskatta denna form av sport? bortsett ifrån nsv eller kallblodstravare?
Kommer börja med att åka på väpnarläger och sen får vi se hur det artar sig!
Tar gärna emot tips på ställen där det hålls träningar lämpliga för barn samt clinics i passande ridteknik(akadem.inspirerat?)

Förlåt TS för att jag lånade "din" tråd här, blev bara så glad att jag hittade hit!:o

rekommenderar tinkerhäst.


ursäkta att jag stal tråden.
 
Sv: Horseback achery

:angel:
det ser fantastiskt roligt ut!!! har en son(11 i höst) som med en farbror som är "viking" nu har bestämt sig för att bli riddare, han älskar verkligen hästar, han vill arbeta med det säger han..:) Dessvärre har han bestämt sig för att han vill rida på ett hblsto vi har här hemma- het triangelmärkt hoppdam:eek: .. Fick som tur var honom att tänka om där! Tips på trevlig ras som kan tänkas uppskatta denna form av sport? bortsett ifrån nsv eller kallblodstravare?
Kommer börja med att åka på väpnarläger och sen får vi se hur det artar sig!
Tar gärna emot tips på ställen där det hålls träningar lämpliga för barn samt clinics i passande ridteknik(akadem.inspirerat?)

Förlåt TS för att jag lånade "din" tråd här, blev bara så glad att jag hittade hit!:o

Tänk om jag också haft föräldrar som engagerat sig så!
Men, men, de e ju inget "för tjejer att hålla på me":( deras åsikt, inte min. :angel:
Så ja får klara mig på egen hand...:D

Hade tänkt börja nosa lite på tornerspel nu i sommar, kanske det blir lite bågskytte med så småningom, men lite lungt får ja allt ta det!:D
Det verkar iaf väldigt kul!:)
 
Sv: Horseback achery

:angel:

Tänk om jag också haft föräldrar som engagerat sig så!
Men, men, de e ju inget "för tjejer att hålla på me":( deras åsikt, inte min. :angel:
Så ja får klara mig på egen hand...:D

Hade tänkt börja nosa lite på tornerspel nu i sommar, kanske det blir lite bågskytte med så småningom, men lite lungt får ja allt ta det!:D
Det verkar iaf väldigt kul!:)

Precis som alla andra, får du gärna ta en avstickare till vår gård om du har vägarna förbi.
Om jag sen har någon lucka mellan allt jag har att göra så kan jag säkert hålla en demostration med bågskyttet. Allt för att väcka intresse...

/Rigel
 
Sv: Horseback achery

Precis som alla andra, får du gärna ta en avstickare till vår gård om du har vägarna förbi.
Om jag sen har någon lucka mellan allt jag har att göra så kan jag säkert hålla en demostration med bågskyttet. Allt för att väcka intresse...

/Rigel

Man tackar för inbjudan!:)

Vore kul,:bump: kanske framåt hösten när ja börjar skolan i ingelstad igen...
 
Sv: Horseback achery

Såg ett program på tv för en tid sedan om sporten och blev så fruktansvärt sugen på att prova på.
Verkar superkul och jag tänkt det är en sport där jag kan använda mig av mina två "expert"områden ridning och prickskytte som jag tycker är så kul. Har bara skjutit några gånger med båge men det är skoj.
fast jag har bytt hästarna mot åsnor så i så fall får det bli donkeyback archery :D
 
Sv: Horseback achery

Såg ett program på tv för en tid sedan om sporten och blev så fruktansvärt sugen på att prova på.
Verkar superkul och jag tänkt det är en sport där jag kan använda mig av mina två "expert"områden ridning och prickskytte som jag tycker är så kul. Har bara skjutit några gånger med båge men det är skoj.
fast jag har bytt hästarna mot åsnor så i så fall får det bli donkeyback archery :D

hehe låter kul!
Lycka till:D



Nu börjar det dra ihop sig!
på Fredag smäller det!
då börjar hästveckan i Lycksele! och jag ska vara med under ingvigningen! tränar som en tokj just nu:P
skjuter konstant och kommer inte bli förvånad om jag vaknar med bågen i handen och övar i sömnenxD

ska bli grymt kul att få ha uppvisning:D hoppas många kommer o tittar:bump:
kommer upp x antal bilder efter veckan eller efter uppvisningarna.


//Emil
 
Sv: Horseback achery

Lycka till! Hoppas det går bra!

Väntar med spänning på bilderna eftersom jag inte har möjlighet att ta mig dit..
 
Sv: Horseback achery

Tja!

nu har invigningen gott av stapeln!
jag som huvudnummer då förstås:D

tyvärrr har jag inte fått tag i så många bilder bara 1 o den tog farsan:P
men dom kommer! har satt ut en efterlysning på dom:D
men har en liten film som man ser 2 vändor på:D

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/Invigning_travvecka.jpg


och filmen

http://s180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/?action=view&current=hst.flv


mer kommer men en liten försmak kanske törstar hungern eller är det bara en aptit retare?

//Emil
 
Sv: Horseback achery

jisses, ja gillar verkligen de här!:)

Fortsätt din jakt efter fler bilder!:bump:

:D
 
Sv: Horseback achery

nu har jag sprungit på ennu mer bilder:D


Lokaltidningarna gjorde en intervju:D
så några bilder blev det:D


http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/PILBAGE4.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/PILBAGE3.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/PILBAGE2.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/PILBAGE1.jpg

jag har även fått igång min hemsida:D

www.nordichorsebackarchery.se

eller bloggen

blogg.nordichorsebackarchery.se

den är långt ifrån klar men det finns några bilde och lite text:P
men mer kommer:)

i augusti kommer jag att ha uppvisning med Eva Jälmbrant.
i umeå.
det är int ehelt klart men till 99% säker.
datum och sådant är inte fixat ennu.

för dom som är intresserade.
 
Sv: Horseback achery

kul med bilder! :banana: Jag tror jag blir mer o mer intresserad, det verkar tokkul! Ska kolla in hemsidan nu. :)
 
Sv: Horseback achery

Tja!

nu har invigningen gott av stapeln!
jag som huvudnummer då förstås:D

tyvärrr har jag inte fått tag i så många bilder bara 1 o den tog farsan:P
men dom kommer! har satt ut en efterlysning på dom:D
men har en liten film som man ser 2 vändor på:D

http://i180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/Invigning_travvecka.jpg


och filmen

http://s180.photobucket.com/albums/x44/Holtzmann/?action=view&current=hst.flv


mer kommer men en liten försmak kanske törstar hungern eller är det bara en aptit retare?

//Emil

Härligt!!! Ser mkt roligt...men svårt ut!
Måste säga att jag tycker att du har en fin häst!
 
Sv: Horseback achery

Precis som alla andra, får du gärna ta en avstickare till vår gård om du har vägarna förbi.
Om jag sen har någon lucka mellan allt jag har att göra så kan jag säkert hålla en demostration med bågskyttet. Allt för att väcka intresse...

/Rigel

Hej där! ville bara berätta att jag ikväll fick hem en mycket nöjd och glad Jonathan som absolut fått blodad tand! Han var så stolt över att han igår hade träffat tavlan:D Så kul att se honom engagerad, betyder så mycket! Han pratade hela tiden om att köpa båge och pilar! Vilken/vad för båge kan en liten grabb använda som inte är för svår? Man vill ju inte köpa en båge a la leksak!
Gubben min hade tydligen också uttryckt att "det var dax att ta en ridlektion" * hoppas hoppas*:angel:
Det kanske skulle va kul för lite äldre grabbs med archery också;)

Så tack för att ni tog så väl hand om vår Jonathan!!
/ Jasmine och Erik
 
Sv: Horseback achery

Hej där! ville bara berätta att jag ikväll fick hem en mycket nöjd och glad Jonathan som absolut fått blodad tand! Han var så stolt över att han igår hade träffat tavlan:D Så kul att se honom engagerad, betyder så mycket! Han pratade hela tiden om att köpa båge och pilar! Vilken/vad för båge kan en liten grabb använda som inte är för svår? Man vill ju inte köpa en båge a la leksak!
Gubben min hade tydligen också uttryckt att "det var dax att ta en ridlektion" * hoppas hoppas*:angel:
Det kanske skulle va kul för lite äldre grabbs med archery också;)

Så tack för att ni tog så väl hand om vår Jonathan!!
/ Jasmine och Erik

god afton:)

jätte kul att han fått blodad tand för bågskytte:D
hoppas han hakar på Horseback archery senare ochså:)
trevliga nybörjarbågar är ryttarbågen, eller långbågen.
jag vet inte hur gammal han är men jag skulle tro att 20-30+ pound är ganska bra för han. som nybörjar båge.


//Emil
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 467
Senast: MattiZ
·
H
Övr. Grenar Emil Eriksson "the Swedish viking) dundrar ner för banan. en liten redovisning från Eocha (European Open Championship of...
Svar
0
· Visningar
1 782
Senast: Holtz
·
Övr. Hund I lördags hämtade vi hem vår omplaceringshund. Cozmoz är ca 2 år. Ingen vet hans bakgrund då polisen omhändertog honom då han sprang lös...
Svar
5
· Visningar
2 842
Senast: pernilla_s
·
H
Övr. Grenar Under den gångna helgen grundades den nationellt täckande organisationen Sveriges Beridna Bågskyttar (SBB). SBB:s syfte är att arrangera...
2
Svar
39
· Visningar
9 639
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp