Bukefalos 28 år!

hundar med andningsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Nackdelen" är väl att den här aveln bedrivs helt utanför rasklubbarna och räknas som blandrasavel och är alltså helt okontrollerad.

Även om det är upplyftande att se så pass fina näsor på dem!

Alltså, även okontrollerad blandrasavel måste väl vara många gånger bättre än den avel som vi diskuterar här?! Att medvetet avla fram hundar som är dömda från början till ett icke fullvärdigt liv- vad är det?? Det om något visar väl att de "kontroller" som ska reglera renrasaveln ofta är helt och hållet tandlösa och verkningslösa!
 
Alltså, även okontrollerad blandrasavel måste väl vara många gånger bättre än den avel som vi diskuterar här?! Att medvetet avla fram hundar som är dömda från början till ett icke fullvärdigt liv- vad är det?? Det om något visar väl att de "kontroller" som ska reglera renrasaveln ofta är helt och hållet tandlösa och verkningslösa!

Nej, okontrollerad avel kan vara minst lika illa, avla på minst lika sjuka hundar och vara väldigt oärlig. Två fel gör inte ett rätt.
 
Tyvärr så räcker det inte med att nosen blir längre :(
Jag fick ta bort min fralla när han var 16 månader. Han var så gravt missbildad i halskotorna att det inte fanns något att göra. Dom ska ha 7 halskotor. Björne hade cirka 4,5 varav 3 satt ihop som en klump. Han hade även några missbildade bröstkotor. Han fick samma dos smärtlindring som man ger en vuxen människa och ändå så skrek han rakt ut av smärta :cry:
Veterinären på Strömsholm sa att i princip varje fralla som röntgats har haft någon typ av missbildning på sina bröstkotor.
Åh läste något om det på en tysk hemsida som sa (precis som du) att bara längre nos inte räcker men anade inte att det kunde vara så allvarligt :( Så hemskt, jag beklagar! Förstå mig rätt, jag hoppas ändå att ditt kanske var något av ett extremfall :crazy:
 
Jag är totalt för avelsarbetet med renraserna (mest pga vad jag vet om buskaveln med katter) men jag är nyfiken.

Jag har ju läst om, i kattaveln händer det ibland för att "fräscha" upp aveln och föra in nytt blod, hur man förde in någon hund från en annan ras för att t.ex. utöka individerna så det inte blir alltför stor inavel inom rasen. Jag vet dock inte mycket om hundaveln, händer det fortfarande? Då menar jag noggrant planerat av en riktig uppfödare just för att utöka basen, och inte buskavel.

Om man gör det, finns det planer någonstans på det bland mopsarna/frallorna? Om inte så antar jag att man får helt enkelt avla på så långnäsade (och friska såklart) som möjligt.
Men bara rent hypotetiskt, vilken skulle den andra rasen vara tror ni? En så lik som möjligt antar jag?
 
Fast om vi blandar in en annan ras i renrasen då är vi ju ute i buskarna o avlar och uteslutna ur skk illa kvickt.

Man får helt enkelt göra det bästa med det som finns,avelsbasen inom mops o fralla är inte så liten,och det finns alla chanser att avla på friskare linjer,som någon tidigare nämnt så har vi (jag också) vad vi kallar sport frallor,dom är mer högbenta,mer nos och mera atletiska.
Jag har ställt några av mina och som mest fått VG ,någon åkte till o med ut med G :D
Men så länge dom svenska dommarna dömmer fram små,knubbiga,trubbiga frallor arbetar en del av oss andra i motvind,även om jag kan säga att trots frallor sen 2008,är ingen av mina op än.en snarkar ibland,alla kan springa och min egen hane jag använt mest är nu 9 år,har inget problem med att följa med på en ridtur och andas mindre hörbart än min dvärgpinscher.
Han är för övrigt Sveriges enda fralla som är HD-A,ED fri, patella röntgad ua och har ett ULat trakialsystem från nos till lunga, vill ni gissa på hur många utomstående uppfödare som velat använda honom här i landet ? (han är en import och använd i födelselandet)
 
Fast om vi blandar in en annan ras i renrasen då är vi ju ute i buskarna o avlar och uteslutna ur skk illa kvickt.

Man får helt enkelt göra det bästa med det som finns,avelsbasen inom mops o fralla är inte så liten,och det finns alla chanser att avla på friskare linjer,som någon tidigare nämnt så har vi (jag också) vad vi kallar sport frallor,dom är mer högbenta,mer nos och mera atletiska.
Jag har ställt några av mina och som mest fått VG ,någon åkte till o med ut med G :D
Men så länge dom svenska dommarna dömmer fram små,knubbiga,trubbiga frallor arbetar en del av oss andra i motvind,även om jag kan säga att trots frallor sen 2008,är ingen av mina op än.en snarkar ibland,alla kan springa och min egen hane jag använt mest är nu 9 år,har inget problem med att följa med på en ridtur och andas mindre hörbart än min dvärgpinscher.
Han är för övrigt Sveriges enda fralla som är HD-A,ED fri, patella röntgad ua och har ett ULat trakialsystem från nos till lunga, vill ni gissa på hur många utomstående uppfödare som velat använda honom här i landet ? (han är en import och använd i födelselandet)
Snälla säg att hundratals uppfödare ringt till dig för att få använda din hane? :grin:

Jag vet inte om någon annan nämnt det men jag nämnde just om en sportigare fralla på en tysk hemsida. Kul att höra att de finns här i Sverige också!

Alltså, har ingen expertis alls på avel - bara mest grumlig koll på kattaveln. Därför undrade jag mest om skk någon gång har eller kan komma godkänna en viss avelhund från snarlik hundras för att få in lite nytt och friskt blod i rasen.. Men kanske inte?
 
Jag måste säga att SKK ibland är riktigt dumma. Jag vet att de inte är för blandrasavel, men när vi pratar om så pass sjuka hundar, borde de inte kunna ta sitt förnuft till fånga? Givetvis ska man inte korsa in vad som helst, men välplanerad inkorsning på extremt friska individer tror jag bara skulle gynna raserna i längden.

Jag avskyr organisationer som är så fruktansvärt fyrkantiga när det handlar om djurs välmående. SKK bidrar DIREKT till många rasers förfall.
 
Jag måste säga att SKK ibland är riktigt dumma. Jag vet att de inte är för blandrasavel, men när vi pratar om så pass sjuka hundar, borde de inte kunna ta sitt förnuft till fånga? Givetvis ska man inte korsa in vad som helst, men välplanerad inkorsning på extremt friska individer tror jag bara skulle gynna raserna i längden.

Jag avskyr organisationer som är så fruktansvärt fyrkantiga när det handlar om djurs välmående. SKK bidrar DIREKT till många rasers förfall.
Intressant, så det var inte bara en dum tanke från min sida :o
Då blir jag nyfiken, hypotetiskt sett - vilken ras tror du det här nytillskottet skulle vara? (Nej jag planerar inte att avla, får bara fixa idéer på nätterna ibland :angel: )
 
.....
Alltså, har ingen expertis alls på avel - bara mest grumlig koll på kattaveln. Därför undrade jag mest om skk någon gång har eller kan komma godkänna en viss avelhund från snarlik hundras för att få in lite nytt och friskt blod i rasen.. Men kanske inte?
Jodå, det har hänt förut (bla Clumber Spaniel) och diskuteras, ffa i de svenska stövarraserna.
 
Jag är totalt för avelsarbetet med renraserna (mest pga vad jag vet om buskaveln med katter) men jag är nyfiken.

Jag har ju läst om, i kattaveln händer det ibland för att "fräscha" upp aveln och föra in nytt blod, hur man förde in någon hund från en annan ras för att t.ex. utöka individerna så det inte blir alltför stor inavel inom rasen. Jag vet dock inte mycket om hundaveln, händer det fortfarande? Då menar jag noggrant planerat av en riktig uppfödare just för att utöka basen, och inte buskavel.

Om man gör det, finns det planer någonstans på det bland mopsarna/frallorna? Om inte så antar jag att man får helt enkelt avla på så långnäsade (och friska såklart) som möjligt.
Men bara rent hypotetiskt, vilken skulle den andra rasen vara tror ni? En så lik som möjligt antar jag?

På retromopsen är det Jack Rusell man blandar in om jag inte minns fel.
 
Intressant, så det var inte bara en dum tanke från min sida :o
Då blir jag nyfiken, hypotetiskt sett - vilken ras tror du det här nytillskottet skulle vara? (Nej jag planerar inte att avla, får bara fixa idéer på nätterna ibland :angel: )

Jag funderade också på det :p

Det borde ju vara en hund med bra nos iaf, sällskapsras, släthårig och ganska liten.
De jag kommer att tänka på då är pinscher, svensk dansk gårdshund och staffe. Kanske en liten labrador?

Angående utavel så sker det inom kattaveln, uppfödaren får då ansöka till förbundet om att få göra utparningen och i ansöka förklara vad tanken och planerna med parningen är. Jag tror att dessa kattungar får en markering i stamtavlan som hänger med i ett visst antal generationer innan avkommorna anses vara renrasiga. Om viljan finns borde det ibte vara något problem att göra något liknande för hundar.

Är det någon som vet om trubbnosigheten hänger ihop med svansknorren? Eller är det bara en slump att alla (?) trubbnosiga, förutom boxer, har just en knorr?
 
Jag funderade också på det :p

Det borde ju vara en hund med bra nos iaf, sällskapsras, släthårig och ganska liten.
De jag kommer att tänka på då är pinscher, svensk dansk gårdshund och staffe. Kanske en liten labrador?

Angående utavel så sker det inom kattaveln, uppfödaren får då ansöka till förbundet om att få göra utparningen och i ansöka förklara vad tanken och planerna med parningen är. Jag tror att dessa kattungar får en markering i stamtavlan som hänger med i ett visst antal generationer innan avkommorna anses vara renrasiga. Om viljan finns borde det ibte vara något problem att göra något liknande för hundar.

Är det någon som vet om trubbnosigheten hänger ihop med svansknorren? Eller är det bara en slump att alla (?) trubbnosiga, förutom boxer, har just en knorr?

Jättebra fråga! Jag har ingen aning, men blev väldigt nyfiken nu!!
 
Jodå, det har hänt förut (bla Clumber Spaniel) och diskuteras, ffa i de svenska stövarraserna.
Åhå, intressant, verkar dock som att det är mest de hundar som används i jakt som får möjligheten? Har för mig att man gärna använder korsningar för att få en bra jakthund, kanske därför de är mera öppna/påtryckande om att blanda in lite raser? :grin:

På retromopsen är det Jack Rusell man blandar in om jag inte minns fel.
Intressant, inte undra på att den blir sportigare :angel: Det är det som är lite kul att veta, man tänker inte på hur lika vissa raser är så först blir man lite förvånad men sedan inser man ofta att de är faktiskt ganska lika - kul! :p
 
SKK tillåter visst utparningar men under kontrollerade former.

Som jag skrivit i en annan tråd finns det något som heter X-registret som ska användas just vi utparningar hos hund. Uppfödaren ansöker om att göra detta hos SKK som i sin tur kontaktar rasklubben. Avkommorna blir avelsspärrade fram till att de uppnått några grundkriterier som varierar beroende på ras och kan då användas i avel.

Det kan handla om allt från att få bort ett sjukdomsanlag, tillföra egenskaper eller bredda avelsbasen. Men för att de ska användas måste det ju finnas ett intresse hos uppfödare och rasklubb att göra detta.
 
Fast om vi blandar in en annan ras i renrasen då är vi ju ute i buskarna o avlar och uteslutna ur skk illa kvickt.

Det har ju förekommit att det blandats in andra raser i någon osund ras och att dessa hundar registrerats i SKK. Det kräver ju dock tillstånd från SKK och noggrann beskrivning om varför det ska ske osv. Säkert en hel del papper att få ordning på men det måste inte vara så att "blanda in annan ras = utesluten ur SKK".
 
Jag funderade också på det :p

Det borde ju vara en hund med bra nos iaf, sällskapsras, släthårig och ganska liten.
De jag kommer att tänka på då är pinscher, svensk dansk gårdshund och staffe. Kanske en liten labrador?

Angående utavel så sker det inom kattaveln, uppfödaren får då ansöka till förbundet om att få göra utparningen och i ansöka förklara vad tanken och planerna med parningen är. Jag tror att dessa kattungar får en notering i stamtavlan som hänger med i ett visst antal generationer innan avkommorna anses vara renrasiga. Om viljan finns borde det ibte vara något problem att göra något liknande för hundar.

Är det någon som vet om trubbnosigheten hänger ihop med svansknorren? Eller är det bara en slump att alla (?) trubbnosiga, förutom boxer, har just en knorr?
Det är ju det som är kul att fundera på! :p

Retro mopsen har ju tydligen jack russel i sig, intressant om man vill ha en sportigare hund med lite terrier i sig.
Men av de du nämnde (bra tänkt! Tänkte inte på dem!) så kan jag inte låta bli att undra hur det skulle bli med en staffe - de är ju minst lika gladlynta som mopsen/frallan och ganska lika egentligen förutom att de är kraftigare, det skulle kanske mopsen behöva lite :p men frallan är ju redan lite bred av sig, där borde det vara intressant tycker jag. Men jag är ju lite partisk då jag är förälskad i rasen staffe :angel:
Labrador var intressant tanke men tror att en fin avelshund skulle vara för stor. Men det är bara vad jag tror.
Pinscher och dansk-svensk gårdshund var intressanta förslag, blir väl lite sportigare/terrieraktigare hund av dem också.

Tack för förklaringen av hur man gör i kattaveln - jag var inte helt klar över det :up: Men just så tänkte jag också borde ju kunna genomföras i hundaveln.
 
SKK tillåter visst utparningar men under kontrollerade former.

Som jag skrivit i en annan tråd finns det något som heter X-registret som ska användas just vi utparningar hos hund. Uppfödaren ansöker om att göra detta hos SKK som i sin tur kontaktar rasklubben. Avkommorna blir avelsspärrade fram till att de uppnått några grundkriterier som varierar beroende på ras och kan då användas i avel.

Det kan handla om allt från att få bort ett sjukdomsanlag, tillföra egenskaper eller bredda avelsbasen. Men för att de ska användas måste det ju finnas ett intresse hos uppfödare och rasklubb att göra detta.
Har du exempel på grundkriterier? Undrar om det är så att valparna ur första kullen ska uppnå något visst eller..?

Och givetvis menade jag under kontrollerade former. Kul att få höra att det inte är helt omöjligt, även om jag undrar just nu vad för grundkriterier det är. Just hos mopsen och frallan så tycker man ju att just andningsproblemen borde vara ett starkt argument för att tillåta utparingar :(
 
Jag måste säga att SKK ibland är riktigt dumma. Jag vet att de inte är för blandrasavel, men när vi pratar om så pass sjuka hundar, borde de inte kunna ta sitt förnuft till fånga? Givetvis ska man inte korsa in vad som helst, men välplanerad inkorsning på extremt friska individer tror jag bara skulle gynna raserna i längden.

Jag avskyr organisationer som är så fruktansvärt fyrkantiga när det handlar om djurs välmående. SKK bidrar DIREKT till många rasers förfall.


Du och ni andra som klagar på SKK. Läser ni allt de gör? Följer ni deras arbete för få friskare raser? Vet ni vad de gör inför utställningar, vad de informerar domare om mm?
Eller sitter ni bara och tror saker?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 823
Senast: fejko
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 119
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp