Hundfolk: reaktioner på avlivning.

Jag fick höra en del skit när jag tog bort min katt i våras. Höftkulan hade hoppat ur och efter 10 dagar med den uppspänd var det dags för röntgen. Röntgade och den hade hoppat ur igen, valde att inte låta henne vakna igen. Veterinären var helt på min sida men flera bekanta/vänner tyckte jag gav upp för tidigt.

När min förra häst med ks, pålagringar båda fram, knäledsinflammation båda bak och som överlevt cancer fick ringkota fick jag sitta i nästan en timme och övertala veterinären att döma ut honom. Veterinären tyckte att med smärtstillande kunde han ju leva i flera månader till.
Till vilken nytta då? Hästen som alltid varit glad och arbetsvillig visade tydligt att han hade fått nog och jag ser det som min skyldighet att då snarast låta honom slippa lidandet.
 
Jag satt och läste ett inlägg på Facebook där en tjej från min hemtrakt beskriver hur hela hennes liv blev ett helvete för att hon avlivade sin sjuka, unga bc.
Folk ringde och hotade henne. De hotade veterinärkliniken där hunden skulle avlivas.
Hunden var utredd och hade allergi. Resultatet av detta var att hunden spydde och bajsade blod och aldrig blev helt bra.
Vad är det för människor som håller på såhär?
Jag måste säga att jag är förbluffad! :confused:

Sanslöst!
Jag har tack och lov aldrig stött på beteendet inom hundvärlden.

(Kattvärlden verkar däremot mer crazy, med alla katthem och jourhem och katter i drivor som alla ska räddas till varje pris. Sjuka och "trasiga" katter ska lagas, det tiggs ständigt pengar till veterinärkostnader och foder. Jag har haft bekanta som lagt mängder av engagemang på "katträddning" och katthem, och det känns ärligt talat lite sektlikt.)
 
Sanslöst!
Jag har tack och lov aldrig stött på beteendet inom hundvärlden.

(Kattvärlden verkar däremot mer crazy, med alla katthem och jourhem och katter i drivor som alla ska räddas till varje pris. Sjuka och "trasiga" katter ska lagas, det tiggs ständigt pengar till veterinärkostnader och foder. Jag har haft bekanta som lagt mängder av engagemang på "katträddning" och katthem, och det känns ärligt talat lite sektlikt.)
Jag är sedan många år månadsfadder åt en kattorganisation som faktiskt placerar ut katter. Men den jag skrev om tidigare verkar bara be om pengar till hysteriska veterinärkostnader hela tiden, äldre infångade katter med FORL, njurproblem osv ska räddas.

Och ibland verkar de be om pengar till privatpersoners katter som behöver veterinärvård. Vid ett tillfälle såg jag dem betala för kastrering av en katt vars ägare inte hade råd. Och jag är av den elaka uppfattningen att om man inte har råd att ha djur, kan man tyvärr inte ha djur.
 
Man får dessvärre sålla friskt bland kattföreningarna. Har själv adopterat katter från no-kill organisationer, det är ofta personer med tvivelaktigt psykiskt mående som är väldigt engagerade i detta.

Mindre än två mil från mig har jag dock en superseriös kattförening! Ett jättefint katthem som ej tar in mer än de faktiskt har plats med (dvs de är långt under antalet som de kan få tillstånd för). Det är en veterinär som är engagerad i det, och de har inte någon no-kill policy, utan tar bort katterna om de är i för dåligt skick. Får de in en dräktig hona så kastrerar de direkt, och låter aldrig kattungarna födas. Kan verka hemskt för många (jag ska erkänna att jag blir lite :( vid tanken), men det finns helt enkelt för många och dessa har iallafall aldrig hunnit födas. De har dessutom inte bisarrt stränga adoptionsregler.
 
Jag följer (följde - de verkar va på väg att lägga ner?) en kattorganistation på fejjan jag med, och folk är helt jävla orimliga.

En 17årig katt hade omplacerats pga oklar anledning och det nya hemmet hade haft den i typ två veckor. Nu kunde/ville hen inte ha kvar den och nytt hem sökes.

Alltså. 17 år? Avliva.
Är ju bara hemskt att den ska behöva flytta flera gånger när den är så gammal... Men nej då, tills varje pris skulle den "räddas".
 
På tal om det här med insamlingar osv, vad hände med den ljusa staffetiken som hade en matte som skramlade ihop pengar för att kunna behandla dess cancer? Måste varit för cirka ett år sedan.
 
Jag uppfattar kattfolk som galnare än hundfolk. Undrar varför.

(Jag är kattfolk)
En ren gissning från min sida är att hundar faktiskt används till saker och ting (även om det "bara" är att tävla rallylydnad eller liknanade). Katter skaffas ofta för att vara ett gulligt sällskap, och när folk har den utgångspunkten verkar de ofta tappa förståelsen för vad de köper för djur, djurets behov osv.
 
En ren gissning från min sida är att hundar faktiskt används till saker och ting (även om det "bara" är att tävla rallylydnad eller liknanade). Katter skaffas ofta för att vara ett gulligt sällskap, och när folk har den utgångspunkten verkar de ofta tappa förståelsen för vad de köper för djur, djurets behov osv.

Det stämmer säkert och jag misstänker att det är värre vad det gäller sällskapshundar vs arbets-/brukshundar också, dvs att man försöker in absurdum med sällskapshundarna.
 
Det stämmer säkert och jag misstänker att det är värre vad det gäller sällskapshundar vs arbets-/brukshundar också, dvs att man försöker in absurdum med sällskapshundarna.
Jo, jag tror detsamma. När jag avlivat hundar så har de flesta varit väldigt förstående. De enda som inte varit det, det har varit personer som inte heller varit direkt aktiva med sina hundar.

Typ som med min tant. 11 1/2 år gammal, tumörer, någon tumör hade spruckit in i kroppen, immunförsvaret försvann pga antibiotika som behövdes vid en UVI... Så blev hon snabbt dålig, slutade äta och spydde sedan blod. Jag åkte in akut och lät henne somna in. Efteråt var det ändå några som började prata om att man borde ha opererat bort tumörerna, borde ha undersökt henne för att hitta varför hon inte åt osv :grin: Visst hade det varit möjligt, men det hade inte varit för hennes skull då. För hennes skull så var det snällast att låta henne somna in.
 
Jag vet att jag är ganska ensam om den här åsikten och jag har respekt för att man tycker annorlunda men när folk går i döden för sina djur på det sätt som du beskriver tänker jag alltid på djurfabriker.
Att friska och unga djur, som är lika intilligenta som hundar, som känner rädsla och smärta på samma sätt, föds upp, transporteras och slaktas för att människor, som vårdar sina tamdjur in i absurdum ska få äta sitt kött.

Glömde citera men som svar på trådstarten
 
Jo, jag tror detsamma. När jag avlivat hundar så har de flesta varit väldigt förstående. De enda som inte varit det, det har varit personer som inte heller varit direkt aktiva med sina hundar.

Typ som med min tant. 11 1/2 år gammal, tumörer, någon tumör hade spruckit in i kroppen, immunförsvaret försvann pga antibiotika som behövdes vid en UVI... Så blev hon snabbt dålig, slutade äta och spydde sedan blod. Jag åkte in akut och lät henne somna in. Efteråt var det ändå några som började prata om att man borde ha opererat bort tumörerna, borde ha undersökt henne för att hitta varför hon inte åt osv :grin: Visst hade det varit möjligt, men det hade inte varit för hennes skull då. För hennes skull så var det snällast att låta henne somna in.

Jag hade nog inte kunnat hejda mig utan lappat till någon som sa det efter att jag tagit bort ett älskat djur. Jag anser att ska man behandla så ska det vara en god prognos från början. Man börjar inte skära i en så gammal hund (eller katt) med de problemen helt enkelt.

Edit: Sedan tycker jag att det ska vara en god prognos även om det gäller ett yngre djur också även om man där kan ta ut svängarna lite mer (så länge det inte innebär lidande för djuret).
 
Senast ändrad:
Veterinär har anmält till länsstyrelsen som vill att katten avlivas. Organisationen samlar in pengar till hans ägare, först verkade det vara till en röntgen, sedan till att hon ska kunna skaffa advokat.
Var det inte en katt som avlivades på Blå Stjärnan efter Länsstyrelsens godkännande, vet att det blev ett jäkla liv.

Hittade: En skadad katt som veterinär tycker ska avlivas av djurskyddsskäl men som ägaren, efter att man hittat denna, vill ta till Öland för ett andra utlåtande. Katten avlivas och ungefär där bryter helvetet lös.
 
Fast då har de ju inte någon kunskap om vad det är. Då skulle ju ägaren hålla den i liv så länge den kunde för att få ut så mycket sympati som möjligt.

Nej, det togs upp att hon även innan haft en hund med mycket problematik som avlivats och att hon bloggat öppet om båda hundarnas sjukdomar/skador. Folk som diagnostiserar andra på internet brukar ju sällan ha särskilt goda kunskaper om varken det ena eller andra :D
 
Var det inte en katt som avlivades på Blå Stjärnan efter Länsstyrelsens godkännande, vet att det blev ett jäkla liv.

Hittade: En skadad katt som veterinär tycker ska avlivas av djurskyddsskäl men som ägaren, efter att man hittat denna, vill ta till Öland för ett andra utlåtande. Katten avlivas och ungefär där bryter helvetet lös.
Jösses ... :(
 
Nej, det togs upp att hon även innan haft en hund med mycket problematik som avlivats och att hon bloggat öppet om båda hundarnas sjukdomar/skador. Folk som diagnostiserar andra på internet brukar ju sällan ha särskilt goda kunskaper om varken det ena eller andra :D

Ah, att hon skulle ha givit hundarna sjukdomarna/skadorna för att få uppmärksamhet? Då förstår jag. Dock mjölkar man ju alltid sympati så länge man kan och avlivar endast om man tvingas till det då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 504
Senast: Nominous
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 608
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
20 681
Senast: Amha
·
S
Övr. Hund Har en am cockerspaniel född 2006 som har haft ett tufft liv framför sig och har redan hunnit byta hem och även fått stryk, ja tog över...
Svar
13
· Visningar
1 823
Senast: sweetheart-27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp