Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mig helt knäpp, men är så sugen på en till hund. När man ändå flänger runt som en idiot på träningar så borde man ju ha ett gäng att träna när man ändå åker typ två timmar för att träna. Eller hur? :angel:
Har inte Alex nån åt dig? :D
 
Tips på att få fröken sluta morra åt alla kunder som kommer in?

visserligen slutar hon så fort hon ser dem men här på kontoret behöver hon inte vakta alls. I början brydde hon sig inte om dem alls men tycker hon blivit lite mer vaktig just här och hemma.
 
Tips på att få fröken sluta morra åt alla kunder som kommer in?

visserligen slutar hon så fort hon ser dem men här på kontoret behöver hon inte vakta alls. I början brydde hon sig inte om dem alls men tycker hon blivit lite mer vaktig just här och hemma.

Ge henne något som gör henne glad varje gång en kund kommer. (Godis, leksak, bus, massage, vad som helst som väcker rätt känsla.) Skit i vad hon gör, dvs håll inte inne på "gladsaken" bara för att hon morrat eller något sådant, det handlar inte om att belöna något beteende utan om att ändra förväntningar. Efter ett antal repetitioner kommer hon att 1. bli glad när det kommer någon och 2. ta kontakt med dig i förväntan.
 
Presenter gillar vi :D fast jag tror att just den här kommer att roa den lilla fröken fauve mest :idea:

Kommer bli en del spårträning och förhoppningsvis provgående för henne under sommar/höst och lite doftvariation är inte fel :)

33406939_1640513962735868_6442067175787200512_n.jpg
 
Ni kan inte leasa in tik igen? Även om ni behöver tillskott?

Jo det gör vi gärna. Men det är skitsvårt att hitta dessa tikar. Man måste gå igenom sitt kontaktnät. De flesta samarbetar redan med sin uppfödare. Sen är det allt det där andra som vi ska vilja ha. Rätt linjer, hälsan, mentaliteten osv. Schäfer är en otroligt bred ras som spretar åt olika håll. Även om det finns många friska och fina tikar så är det inte säkert att de passar vårat avelsmål.

Vi har frågat om en, men hon är ännu väldigt ung så det ligger några år i framtiden.
 
Det var ett lättat mattehjärta som lämnade Upplands Väsby! Ortopeden palperade båda benen väldigt ordentligt utan någon reaktion, jag trodde att vi skulle röntga igen men eftersom det redan var gjort föreslog han en DT istället, om jag ville (han tyckte mao att det var ganska onödigt :angel:). Men jag kör inte tre timmar enkel resa för att höra att jag ska ha lite is i magen, så DT blev det! Inga sekundära fynd! :up: Otroligt skönt, kände mig hundra kilo lättare när vi åkte hemåt igen.
 
Ge henne något som gör henne glad varje gång en kund kommer. (Godis, leksak, bus, massage, vad som helst som väcker rätt känsla.) Skit i vad hon gör, dvs håll inte inne på "gladsaken" bara för att hon morrat eller något sådant, det handlar inte om att belöna något beteende utan om att ändra förväntningar. Efter ett antal repetitioner kommer hon att 1. bli glad när det kommer någon och 2. ta kontakt med dig i förväntan.

Nu har jag en stor godisskål som kunden/kunderna ger henne alternativt jag när jag kommer fram. Hon morrar och går undan. Har inte gjort något när hon morrar och sen slutar.
Hon behöver inte alls hälsa på kunderna utan de låter henne oftast vara och hälsar efter en liten stund när vi suttit och pratat. Bara att fortsätta antar jag :D
Hon känner sig som hemma här på kontoret nu och inte så stora ytor så då kan man börja vakta, samt hemma nu när staketet är uppe har hon blivit rejält morsk och visar att detta är hennes hem för alla som går utanför

Tack för svar :) Vill ju inte det ska förvärras
 
Det eviga "rastgårdsdilemmat". När jag simtränar hundarna så gör jag det i ett grustag. Det är INTE en badplats. Innan jag går från "parkeringen" ner till vattnet med hundarna så kollar jag om det är tomt - är det inte det åker jag vidare/ går en promenad.

Jag simtränar 10 hundar samtidigt. Vi HÖRS. Ändå händer det jämt och ständigt att det kommer folk ner med hund utan att på något sätt påkalla min uppmärksamhet innan de släpper. Nu är ju mina lydiga som fan så det händer ju inget, men det vet ju inte de som kommer?
 
Det eviga "rastgårdsdilemmat". När jag simtränar hundarna så gör jag det i ett grustag. Det är INTE en badplats. Innan jag går från "parkeringen" ner till vattnet med hundarna så kollar jag om det är tomt - är det inte det åker jag vidare/ går en promenad.

Jag simtränar 10 hundar samtidigt. Vi HÖRS. Ändå händer det jämt och ständigt att det kommer folk ner med hund utan att på något sätt påkalla min uppmärksamhet innan de släpper. Nu är ju mina lydiga som fan så det händer ju inget, men det vet ju inte de som kommer?

Känner igen detta. Sist jag och sonen åkte iväg för att bada hundarna så valde vi att skutta fram med bilen på en 4 km usel grusväg till en liten sjö där vi sannorlikt skulle kunna bada hundarna utan att störa/störas. Väl där gick vi ut på en liten stenudde som ligger helt öppen, just för att tydligt synas så ingen ska "råka" gå på oss. Och för att inte skrämma nått vilt eller liknande. I närheten finns flera vikar med både stränder, klippor och grillplatser.
Ändå knallar 4 vuxna, tre barn och en hund ut på udden fast vi redan håller på och badar.
Udden är max 300 kvadrat stor så den är verkligen inte rymlig.

Det var bara att raskt kalla in och koppla hundarna, klä på oss (sonen blöt) och knalla iväg till nästa vik några hundra meter bort.

Kunde inte de gått dit istället när de såg att vi redan var i full gång med att bada :confused:
 
Känner igen detta. Sist jag och sonen åkte iväg för att bada hundarna så valde vi att skutta fram med bilen på en 4 km usel grusväg till en liten sjö där vi sannorlikt skulle kunna bada hundarna utan att störa/störas. Väl där gick vi ut på en liten stenudde som ligger helt öppen, just för att tydligt synas så ingen ska "råka" gå på oss. Och för att inte skrämma nått vilt eller liknande. I närheten finns flera vikar med både stränder, klippor och grillplatser.
Ändå knallar 4 vuxna, tre barn och en hund ut på udden fast vi redan håller på och badar.
Udden är max 300 kvadrat stor så den är verkligen inte rymlig.

Det var bara att raskt kalla in och koppla hundarna, klä på oss (sonen blöt) och knalla iväg till nästa vik några hundra meter bort.

Kunde inte de gått dit istället när de såg att vi redan var i full gång med att bada :confused:
Och till och med i rastgårdar hör det väl till hyfs att fråga! Jag har faktiskt aldrig varit med om annat.

PS här hålls tummar och tassar för Jarlas plåtar och ett stopp för oturen
 
@Voff verkar som att vi ska få våra luckor på måndag, avlämnade på makens jobb tom! Fick nyss ett samtal :banana:

Nu ska vi bara få tag på grävmaskinskillen också..han har läst men inte svarat :cautious:

Kul! Bra att företaget lever vidare för som sagt, luckorna är helt klart marknades bästa. När vi letade luckor så var det flera som berättade att de provat enklare modeller men som blivit slaktade av hundarna.
 
Kul! Bra att företaget lever vidare för som sagt, luckorna är helt klart marknades bästa. När vi letade luckor så var det flera som berättade att de provat enklare modeller men som blivit slaktade av hundarna.
Vad pratar "vi" om för luckor?? Nyfiken i en strut.
 
Presenter gillar vi :D fast jag tror att just den här kommer att roa den lilla fröken fauve mest :idea:

Kommer bli en del spårträning och förhoppningsvis provgående för henne under sommar/höst och lite doftvariation är inte fel :)

33406939_1640513962735868_6442067175787200512_n.jpg
Vildsvin, rådjur, ??? Ren, hjort?
 
Upplever du att Ebrah har större jaktlust än Aysu, eller att den bara uttrycker sig på ett annat sätt?
Jag upplever nog att det mest uttrycker sig på olika sätt. Ebrah är mycket för att leka med allt hon ser, så en del av det hon vill fara efter är hon mest ute efter att leka jaktlekar med. Det märks också på att det är lätt(!) att i de tillfällena bryta hennes uppmärksamhet genom att tex vifta med en pinne eller ett roligt löv :p Aysu är inte lika "på" hela tiden, men hon är mycket mer seriös i allt hon gör. Om hon får syn på vilt så släpper hon det inte med blicken för en sekund, och försöker Ebrah då göra en lekinvit så blir Aysu arg. Just därför så är det också skitsvårt att köra inkallningar med henne om det dyker upp vilt. Att stanna går däremot bra, då står hon och stirrar på viltet och så kan jag gå fram och koppla. Jag är lite nyfiken på om det blir någon skillnad på Ebrah när hon blir äldre, eller skillnad om/när det kommer in en yngre hund i familjen. Det borde nästan bli det.

Det är det vi har nu, hon släpps nästan bara på ridklubbens fälttävlansbana där jag aldrig sett några vilda djur, eller på andra utvalda platser kortare stunder för lite apporteringsträning.

Har dock bara en plastlina som inte är så bekväm att hålla i för min del. Har tittat lite på olika spårlinor av andra material. Någon som har tips på bra långlina för just promenader?

Det fungerar inte att använda ett flexikoppel istället för långlina? Det finns ju de som är 8m långa. Visst, hunden känner att den är kopplad, men åtminstone för mina hundar har just flexi varit guld värt när vi tränat på att vara lösa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
788
· Visningar
41 318
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 477
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp