Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det fungerar inte att använda ett flexikoppel istället för långlina? Det finns ju de som är 8m långa. Visst, hunden känner att den är kopplad, men åtminstone för mina hundar har just flexi varit guld värt när vi tränat på att vara lösa.

Kanske jag skulle testa. Visste inte att det fanns så långa. Hon känner ju att hon är kopplad i lina också då jag håller i den så det blir ju ingen skillnad.
 
Tog upp händelsen igår i områdets hundgrupp. En kvinna svarar att om man har en hund som inte är "pålitilig" och "stabil" ska man kanske ha munkorg på den?
Som att det eventuellt är ett större problem att Ammo eventuellt biter idiotens hundar än att de kommer de kommer fram från första början.
 
Tog upp händelsen igår i områdets hundgrupp. En kvinna svarar att om man har en hund som inte är "pålitilig" och "stabil" ska man kanske ha munkorg på den?
Som att det eventuellt är ett större problem att Ammo eventuellt biter idiotens hundar än att de kommer de kommer fram från första början.
Hört flera som resonerar så... Känns lika idiotiskt som de som släpper fram sina hundar med motiveringen att deras hundar är snälla, de vet ju inte om den andra hunden är snäll.
 
Tog upp händelsen igår i områdets hundgrupp. En kvinna svarar att om man har en hund som inte är "pålitilig" och "stabil" ska man kanske ha munkorg på den?
Som att det eventuellt är ett större problem att Ammo eventuellt biter idiotens hundar än att de kommer de kommer fram från första början.

I mitt grannskap anser hundägarna att jag borde ha större överseende över att andra hundägare inte har samma pli på sina hundar som jag har på min :banghead:
 
Här kom det också en annan hund framspringande idag. Jag gick i skogen med mina två kopplade och helt plötsligt kommer det nån liten typ chihuahua-mix smygandes bakifrån. Jag hör att husse ropar på den så jag fortsätter gå för jag vill inte att mina ska hälsa på andra i tid och otid (även om dom var väldigt sugna och nyfikna på vad som kom bakifrån och inte alls ville gå med mig framåt). Till slut stannar jag ändå eftersom hunden inte lyssnar på husse utan bara fortsätter förfölja oss. Jag ropar till hussen att jag stannar till så att han kan hämta sin hund. Vid det här laget har den ju kommit fram och hälsat på mina, den var snäll som tur var så ingen skada skedd där.

Istället för att husse kopplar den och går tillbaka den väg de kom ifrån så struntar han i att koppla och följer istället efter oss? Mina hundar ville ju såklart börja leka med den här lilla saken och det var en mindre kamp att få iväg dem från den eftersom att han gick 5 meter bakom oss. Till slut fick jag liksom börja gå snabbt och vika av på en annan väg så att han hamnade bakom.

Varför gör man så? Hade det mot förmodan varit en av mina som sprungit fram sådär till någon annan hund hade jag ju direkt kopplat, bett om ursäkt och gått iväg åt andra hållet, inte följt efter?!
 
Idag var Lyran på privatträning :D vi har inte haft stående fågelhund innan så vi kände att det behövdes lite hjälp. Fick en massa tips och trix på vad vi ska lägga fokus på innan höstens fågeljakter på fjället - kanonbra träning och precis vad Lyran behövde. :up:

Kul också att en veteran inom stående fågelhundar tyckte att hon var en osedvanligt trevlig münsterländer - det har passerats många hundar framför de ögonen, så det får vi ta med oss :) Värmen idag tog hårt på henne, hon rörde inte en fena på flera timmar och det hör inte til vanligheterna :D
 
Tog upp händelsen igår i områdets hundgrupp. En kvinna svarar att om man har en hund som inte är "pålitilig" och "stabil" ska man kanske ha munkorg på den?
Som att det eventuellt är ett större problem att Ammo eventuellt biter idiotens hundar än att de kommer de kommer fram från första början.

Alltså sådan ”argumentation” får mig att vilja dunka huvudet i väggen :banghead:. Man har ju heeelt missat alternativt struntat i vilken ägare som gör fel/skapar problemet. Skulle tro att personen som skrev så själv låter sin hund gå som den vill utan kontroll och vill då inte inse att hen gör fel. :meh:
 
Alltså sådan ”argumentation” får mig att vilja dunka huvudet i väggen :banghead:. Man har ju heeelt missat alternativt struntat i vilken ägare som gör fel/skapar problemet. Skulle tro att personen som skrev så själv låter sin hund gå som den vill utan kontroll och vill då inte inse att hen gör fel. :meh:
Känner samma!
 
Eftersom att jag inte kunde sova inatt så tog jag och vovvarna en cykeltur vid 5 innan daghunden kom. En ganska kort tur på 5 km. Efter det så tränade jag lite med Gripa och lyckades filma lite. Slalom och mellan är nytt för henne och jag är glad att hon redan förstått skillnad trots att de är ganska lika ändå. Men det märktes att hjärncellerna fick jobba ordentligt, trött och go blev hon efter :D

Jag gillar förresten hur hon lägger sig och vilar när jag sätter igång och på kameran. Inget plockande och pockande. Och sen är det fullt ös när vi tränar igen :D

 
Blä. Igår hade hundrastaren haft ut Aysu med sin egna hund. Trots att jag hade sagt att OM de ska gå promenad tillsammans så vill jag vara med en gång innan när de bekantar sig med varandra. Nu fick jag inte ens veta något innan, utan först någon timme efter att de varit ute så fick jag ett sms där det stod att de hade varit ut och då på en lite längre promenad. Nu gick det bra, men det finns ju en anledning till att jag sagt att jag vill vara med först och det är inte direkt för att vara "jobbig och krånglig"...

Dessutom fanns det en anledning till att jag valde att anlita dyrt företag som pysslar med hundrastning istället för någon privatperson, och det var just för att kunna känna mig säker på att hundarna tas om hand om på det sättet jag vill. Utan andra hundar. Utan någon motion utan bara kort rastning.

Har skrivit ett långt meddelande till henne nu och sagt ifrån och försökt förklara.. Förhoppningsvis låter jag inte allt för sur. Men fan. Jag gillar inte det här.
 
Blä. Igår hade hundrastaren haft ut Aysu med sin egna hund. Trots att jag hade sagt att OM de ska gå promenad tillsammans så vill jag vara med en gång innan när de bekantar sig med varandra. Nu fick jag inte ens veta något innan, utan först någon timme efter att de varit ute så fick jag ett sms där det stod att de hade varit ut och då på en lite längre promenad. Nu gick det bra, men det finns ju en anledning till att jag sagt att jag vill vara med först och det är inte direkt för att vara "jobbig och krånglig"...

Dessutom fanns det en anledning till att jag valde att anlita dyrt företag som pysslar med hundrastning istället för någon privatperson, och det var just för att kunna känna mig säker på att hundarna tas om hand om på det sättet jag vill. Utan andra hundar. Utan någon motion utan bara kort rastning.

Har skrivit ett långt meddelande till henne nu och sagt ifrån och försökt förklara.. Förhoppningsvis låter jag inte allt för sur. Men fan. Jag gillar inte det här.

Hon erbjuder en tjänst som hon tar betalt för, du behöver inte ens tänka på att låta sur eller ej om hon inte följer sitt uppdrag! Klart du ska protestera, hon får uppföra sig professionellt. (Låter överhuvudtaget mysko att en rastare har med sin egen hund när hen rastar kunders, det hade varit svårt för i alla fall mig att hålla fokus på kundens då och inte bara falla in i egna rutiner. Plus att jobb är jobb, inte fritid.)
 
Blä. Igår hade hundrastaren haft ut Aysu med sin egna hund. Trots att jag hade sagt att OM de ska gå promenad tillsammans så vill jag vara med en gång innan när de bekantar sig med varandra. Nu fick jag inte ens veta något innan, utan först någon timme efter att de varit ute så fick jag ett sms där det stod att de hade varit ut och då på en lite längre promenad. Nu gick det bra, men det finns ju en anledning till att jag sagt att jag vill vara med först och det är inte direkt för att vara "jobbig och krånglig"...

Dessutom fanns det en anledning till att jag valde att anlita dyrt företag som pysslar med hundrastning istället för någon privatperson, och det var just för att kunna känna mig säker på att hundarna tas om hand om på det sättet jag vill. Utan andra hundar. Utan någon motion utan bara kort rastning.

Har skrivit ett långt meddelande till henne nu och sagt ifrån och försökt förklara.. Förhoppningsvis låter jag inte allt för sur. Men fan. Jag gillar inte det här.
Alltså jag hade blivit riktigt förbannad om någon som jag har anlitat och anförtrott min hund gick emot mina explicita instruktioner! Det finns en anledning till de instruktioner man ger och även om det inte finns det så spelar det ingen roll för JAG är då kunden och det gäller min hund.

Förutom att kontakta/prata med hundvaktaten hade jag nog även kontaktat företaget direkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 010
· Visningar
53 184
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 139
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp